Lågstadiet- understimulans. En lärare som ville att jag skulle ljuda vokaler med de andra fast jag lärde mig läsa när jag var fyra år och läste allt jag kom över. Mamma frågade om jag kanske kunde få läsa en bok istället och då fick läraren det att låta som att det var dåligt att jag redan kunde läsa. Min mamma skulle minsann inte tro att det var något, här lär vi oss alla tillsammans!
Mellanstadiet: Fick agera hjälplärare till de som satt omkring mig, mitt eget arbete gjorde jag på en gäspning. Rättade min lärare i engelska för han uttalade ord helt fel. Det var inte populärt. Blev mobbad.
Högstadiet: Fick alltid gå till lärarrummet och förhandla när klassen ville något, för lärarna lyssnade på mig och min kompis. Kände mig ensam, de omkring var så hemskt olika mig. Jag hade valt mina universitetsämnen och bestämt att jag skulle forska, övriga tjejer sprang runt i rosa Takanodressar och sminkade varann och killarna sparkade boll, hade fjärttävlingar eller fångade in rosa tjejer och juckade mot dem på rasterna. Det kändes som att vara fast i ett aphus med rätt retarderade apor större delen av tiden.
Gymnasiet: Äntligen en klass där folk har hjärnor och försöker använda dem! Fick vänner, hade fester, fick pojkvän. Maxade betygen i alla ämnen utom två, men vi hade många skärpta i klassen och konkurrensen var stenhård. Fem av dem blev sen läkare, en psykolog, en doktor i matematik, en ingenjör vid rymdbasen i Kiruna och så lilla jag då. De som hade medelmåttiga betyg i min klass blev oftast lärare, någon blev sjuksköterska. (De som hoppade av efter tre veckor blev alla ekonomer.)
Universitetet: Första året: WTF- detta är ju slackare än gymnasiet var i min klass?
PARTY!!! SPEX!!! UTELIV!!! Hoppsan nu missade jag en tenta, bäst att skärpa till sig.
Andra året: Fick problem med matten för första gången och fastnade även lite på fysikalisk kemi, men det gick. Hade en konflikt om ett grupparbete. Det var jag och en tjej och en stackars kille som närapå gömde sig under bordet medan vi grälade. Men det löste sig. Vi var för prestationsinriktade för att INTE lösa det och labbade sen ihop en kurs till och då var det inget problem.
År 3-4: Jippii- fördjupningskurser jag själv väljer!!
Exjobbet gjorde jag ensam så det var aldrig något problem.
1 år doktorand: För ensamt och en knepig handledare- skiter i detta! Vill se folk och snabbare resultat av mitt arbete.
Studier bredvid heltidsarbete:
1 år Beteendevetenskap: Gäsp. VG på allt med en insats på en dag i veckan. Men nu är jag nästan tillbaka i aphuset igen. Undrar om alla här kan knyta skorna?
Psykologi B-nivå: Intressant, men usch vad jag inte gillar stat. Och stat gillar inte mig heller för den tentan orkade jag inte ta. Men det var iofs rena nöjesstudier.
1 år juridik: Mmm, här får man läsa en del, men direkt svårt är det inte.
Och hjälp vad jag hatar grupparbete när man har olika ambitioner för betyg. Sparkade ut en tjej ur gruppen. Om man inte dyker upp och inte heller gör sin tilldelade uppgift så nej, då kommer inte ditt namn att stå på det vi lämnar in.
Suck it up, verkligheten ringde. Någon i klassen tyckte jag var eeevil.
1.5 år filosofi: Roligt och en del annorlunda tänkare i klassen. A-nivån kan nästan vem som helst klara men det blir fort svårare om man fortsätter.
1 termin engelska: Ren glädje. Hade gärna fortsatt. Ska läsa mer språk när jag blir pensionär.
1 år forskningspolitik: Intressant men bara att läsa lite och tänka stort när man skriver tentan.
--
Summa summarum: Målet har alltid varit att hamna i en arbetsmiljö där folk är snabba i huvet, för där funkar jag bättre även socialt och framförallt mår jag mycket bättre. Man måste hitta "sina" människor.