• Anonym (Bonuspappan som duger ibland)

    Hur gör ni med stora bonusbarn?

    Hej,


    Tack för att ni tar er tid att läsa hela inlägget. Jag behöver dels skriva av mig men samtidigt få råd/kommentarer om hur andra gör i samma situation.


    Jag är gift och har 3 barn varav äldsta en bonusson på dryga 20 år och de gemensamma under 13 år. Vi är relativt trångbodda och de yngsta barnen får dela rum medan den äldsta har haft ett eget rum hela tiden. Han har bott 50 % av tiden växelvis hos oss och likaledes hos pappan sedan han var mycket liten. Tidigt i våras så fick han för sig att inte åka till sin pappa längre och har bott hos oss sedan dess på heltid utan någon diskussion eller förklaring till varför. Ingen konflikt med pappan så vitt vi vet och de hörs av med jämna mellanrum. Han har haft lite ströjobb efter gymnasiet genom att jag har ställt krav så att han inte bara sitter hemma och spelar spel vilket han ändå gör. Han betalar ingenting hemma.


    Sedan så kom pandemin och efter mycket tjat så fick vi honom till att söka till universitet där han kom in och jag lyckades ånyo fixa ett extra jobb till honom (ett par helger per månad). Faktum och sakfrågan är att min fru tycker att det är helt ok att han får bo hos oss på heltid utan att ens ha diskuterat det med mig. Det är helt tabu att dra det på tal när han är närvarande om t ex varför han har valt att bo hos oss eller hur han tänker när det gäller framtiden mer långsiktigt och hon avser skydda honom till varje pris som om han vore 3 år gammal och jag förstår inte riktigt vad det är hon skyddar honom mot? Vi har varit överens om att han får bo hemma gratis under förutsättning att han pluggar. Men då har jag utgått ifrån att han sedvanligt fortsätter att bo halva tiden hos sin pappa men får också dra sitt strå till stacken här hemma.


    Jag kan tillägga att pappan har en mycket central lägenhet med promenadavstånd ifrån oss som står helt tomt. Jag har på senare tid trott att han någonstans tycker att det skulle vara skönare att bo själv nu när han ändå närmar sig 21. Våra yngre barn har på senare tid tjatat om att de vill ha varsitt rum och bråkar ständigt. Då hade vi löst det problemet. 


    Jag kan också nämna att bonussonen är väldigt kylig inte bara mot mig men även sin mamma och syskonen och behandlar oss mer eller mindre som luft och väldigt svår att få någon känslomässig kontakt med och enbart fokuserad på sina behov. 


    Jag är primärt väldigt störd över att hon på eget bevåg beslutar att det är ok att han bor permanent hos oss. Jag anser att hon borde ha involverat och diskuterat frågan med mig och i allra högsta grad hans pappa och hur han ser på det hela.

    Anser ni att jag förstorar upp/överdriver det hela eller är det bara en bagatell där jag bara ska finna mig i det? Utveckla gärna hur ni tänker. Jag är en pragmatisk och lösningsorienterad person men just nu har vi en infekterad och låst situation. Jag vet också att myntet har alltid två sidor och därför önskar jag höra hur ni i samma situation resonerar och löst liknande omständigheter.  


    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hur gör ni med stora bonusbarn?
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Mor till vuxna barn) skrev 2020-11-08 20:50:20 följande:
    Du lär nog inte bara bli av med "hennes skygglappar" efter att du kört ut hennes son.
    Förbered dig på att hon lämnar dig.

    Det hade jag gjort.
    Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa dina inlägg. Du verkar totalt onyanserad och dömande redan i ditt första inlägg utan någon större ambition att vilja bidra konstruktivt. 

    Varför delar du inte med dig av dina personliga erfarenheter i ämnet på ett vettigt sätt om du nu har det? 

    Det jag läser av TS inlägg är att han söker hjälp och infallsvinklar för att skapa balans i sin familj inte krascha det och ditt enda upprepande argument är att hoppas hon lämnar honom? Det är inget argument det är fullständigt galenskap. 

    Jag läser om en man som lider och är fullt medveten om att hur han än gör så är han förlorare och ser inget prestige i sin situation. Det säger en hel del om honom som person.  

    Du låter däremot som en ensam bitter person i betydligt större behov av professionell hjälp än TS. Du funderar inte på att skapa en egen tråd?
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Bonuspappan som duger ibland) skrev 2020-11-08 20:01:10 följande:
    Jag kommer inte ge mig och vi ska prata när barnen lagt sig. Oavsett alternativen så vill jag ändå att vi pratar med bonussonen där han får berätta just varför han väljer bo hos oss när han förfogar över en egen lägenhet. Min fru måste inse att han plockar russin ur kakan. Det jag vill är att hon ska förstå för att dämpa hennes ångest/ hjälpa henne och skulle det mot förmodan finnas andra anledningar så får vi hantera det istället för att gå katten kring het gröt.
    Hur gick det för er TS? Fick du pratat med din fru? 
  • Anonym (Bonuspappan som duger ibland)
    Ja vad svarar jag på det?

    Jag hade inga förhoppningar eller förväntningar om att vi skulle nå en konklusion eller vara lösningsorienterade kring alternativen. Med andra ord så blev det precis som jag trodde det skulle bli. Hon gick i försvarsställning, blev totalblockerad och vände ryggen mot utan att vilja diskutera vidare. Nu är jag helt plötsligt ingen bra fadersgestalt och lika oduglig som bonussonens pappa. Jag har aldrig fått lov att agera hans pappa men nu tycks det passa. Vi är tyvärr stundtals i sandlådan och det kan man ju tycka någonting om.

    Det uppenbara är den osunda relationen till sonen och oviljan att kommunicera med honom. Hon har skapat en egen verklighet rent spekulativt som enbart bygger på en känsla och hon gör ingenting åt att nå honom på det själsliga planet för att få känslan verifierat. Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att prata med honom om hur han ser på framtiden? Hur vill han bo? Hur länge ska han bo hemma eller vart är bäst att bo osv. Jag förstår inte dramatiken eller varför det ska vara kontroversiellt? Jag vill och har erbjudit mig att prata med honom men det vill hon inte. 

    Hur som helst, nu är tärningen kastad och det finns ingen återvändo. 

    Vi står på min begäran i kö till familjerådgivning som är 4-5 månader bort. Ska försöka ringa dem idag och se om det finns någon chans att prioritera in oss. I annat fall får vi hitta någonting privat ASAP. Om en psykolog/familjerådgivare säger att jag är helt ute och cyklar så är idel öra för alla tips/råd och lovar att rätta mig i det. 
  • Silverjenny

    Har han en diagnos eller har han lidit av depression eller andra psykiska problem? Du har berättat om en vårdnadstvist. Har sonen farit illa av det psykiskt? Har du och sonen haft konflikter?

    Om hon inte kan prata med sin son alls så har ju de två djupare problem som inte ens har med dig att göra.

    Ni har alltså inte ens frågat sonen. Det borde inte vara någon stor sak att fråga honom på ett odramatiskt sätt hur han tänkt sig bo i framtiden. Gillar han inte pappans lägenhet eller vill han inte flytta dit för att han inte vill hamna i beroendeställning till pappan? Skulle han hellre vilja ha en egen bostad eller funderar han på att flytta till en annan stad, plugga någon annan stans kanske?

    Det är snarare konstigt att man inte frågar sina vuxna eller nästan vuxna barn om vad de vill och tänker sig i framtiden. Var vill de bo, vad vill de jobba med? Man måste kanske ställa sig i bostadskö, börja spara till en insats, kolla alternativ till utbildningar osv.

  • Anonym (Bonuspappan som duger ibland)
    Silverjenny skrev 2020-11-09 08:26:56 följande:

    Har han en diagnos eller har han lidit av depression eller andra psykiska problem? Du har berättat om en vårdnadstvist. Har sonen farit illa av det psykiskt? Har du och sonen haft konflikter?

    Om hon inte kan prata med sin son alls så har ju de två djupare problem som inte ens har med dig att göra.

    Ni har alltså inte ens frågat sonen. Det borde inte vara någon stor sak att fråga honom på ett odramatiskt sätt hur han tänkt sig bo i framtiden. Gillar han inte pappans lägenhet eller vill han inte flytta dit för att han inte vill hamna i beroendeställning till pappan? Skulle han hellre vilja ha en egen bostad eller funderar han på att flytta till en annan stad, plugga någon annan stans kanske?

    Det är snarare konstigt att man inte frågar sina vuxna eller nästan vuxna barn om vad de vill och tänker sig i framtiden. Var vill de bo, vad vill de jobba med? Man måste kanske ställa sig i bostadskö, börja spara till en insats, kolla alternativ till utbildningar osv.


    Han var dryga året när de separerade och minns ingenting från separationen. Min fru är fantastisk och har alltid varit mån om att inte baktala pappan och han har aldrig sett eller varit delaktig i konflikterna med exet. Vi bråkar ytterst sällan hemma då ingen av oss är konfliktbenägen och våra oenigheter reder vi ut när inte barnen är närvarande. Så barnen har aldrig upplevt någon stökig hemmamiljö. Min fru var väldigt ofta ledsen och grät över avsaknad av känslomässig relation till sonen från begynnelsen tills vi fick gemensamma barn. Det var då hon fick kompensation på det känslomässiga planet då våra barn är extremt varma och familjära. Det har hon förträngt. 

    När han fyllde 18 så fick han ta över en större besparing som hon gjort under hela hans uppväxt. Jag var motståndare till det och avrådde henne upprepade gånger att han skulle få tillgång till pengarna. Han spelade bort pengarna på nolltid och för det har han tvingats han söka hjälp för. Det är klart att det finns problem i grund och botten. Jag har alltid stöttat henne och kommer fortsättningsvis också göra det om hon bara vill göra någonting åt situationen. Saker och ting löser sig inte av sig självt och jag är trött på det. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Bonuspappan som duger ibland) skrev 2020-11-09 08:05:12 följande:
    Ja vad svarar jag på det?

    Jag hade inga förhoppningar eller förväntningar om att vi skulle nå en konklusion eller vara lösningsorienterade kring alternativen. Med andra ord så blev det precis som jag trodde det skulle bli. Hon gick i försvarsställning, blev totalblockerad och vände ryggen mot utan att vilja diskutera vidare. Nu är jag helt plötsligt ingen bra fadersgestalt och lika oduglig som bonussonens pappa. Jag har aldrig fått lov att agera hans pappa men nu tycks det passa. Vi är tyvärr stundtals i sandlådan och det kan man ju tycka någonting om.

    Det uppenbara är den osunda relationen till sonen och oviljan att kommunicera med honom. Hon har skapat en egen verklighet rent spekulativt som enbart bygger på en känsla och hon gör ingenting åt att nå honom på det själsliga planet för att få känslan verifierat. Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att prata med honom om hur han ser på framtiden? Hur vill han bo? Hur länge ska han bo hemma eller vart är bäst att bo osv. Jag förstår inte dramatiken eller varför det ska vara kontroversiellt? Jag vill och har erbjudit mig att prata med honom men det vill hon inte. 
    Hur som helst, nu är tärningen kastad och det finns ingen återvändo. 

    Vi står på min begäran i kö till familjerådgivning som är 4-5 månader bort. Ska försöka ringa dem idag och se om det finns någon chans att prioritera in oss. I annat fall får vi hitta någonting privat ASAP. Om en psykolog/familjerådgivare säger att jag är helt ute och cyklar så är idel öra för alla tips/råd och lovar att rätta mig i det. 

    Du behöver inte hennes tillåtelse för att prata med din bonusson om helt normala och relevanta saker. Hoppas inte allt ska ligga på is till dess ni får en tid till familjerådgivning. En ommöblering är akut och förhoppningsvis löser sig problemet av sig självt då. Dina barn har redan fått stå i bakgrunden alldeles för länge. Dottern ska ha ett eget rum nu och vill mamman klänga sig fast vid en vuxen son får hon flytta ut i vardagsrummet.

  • Anonym (Mor till vuxna barn)
    Anonym (Jakob) skrev 2020-11-09 07:05:37 följande:
    Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa dina inlägg. Du verkar totalt onyanserad och dömande redan i ditt första inlägg utan någon större ambition att vilja bidra konstruktivt. 

    Varför delar du inte med dig av dina personliga erfarenheter i ämnet på ett vettigt sätt om du nu har det? 

    Det jag läser av TS inlägg är att han söker hjälp och infallsvinklar för att skapa balans i sin familj inte krascha det och ditt enda upprepande argument är att hoppas hon lämnar honom? Det är inget argument det är fullständigt galenskap. 

    Jag läser om en man som lider och är fullt medveten om att hur han än gör så är han förlorare och ser inget prestige i sin situation. Det säger en hel del om honom som person.  

    Du låter däremot som en ensam bitter person i betydligt större behov av professionell hjälp än TS. Du funderar inte på att skapa en egen tråd?
    Onyanserad är jag då rakt inte, dömande har du helt rätt i.
    Jag fördömer å det starkaste det ts planerar att genomföra, det hymlar jag inte en sekund med.

    Om det du skriver, är det du läser av vad ts skriver,  ja då tycker jag att du kan läsa igen.
    Och när du gör det så ta och läs mina inlägg igen också.

    Så, vad tycker du att jag ska starta för tråd? Upplys mig!

    Du låter som någon amatörvetare som sitter och skapar fantasibilder av personer som du inte håller med i ett forum. 

    Det kanske finns någon passande diagnos till det...

    Ps, kan trösta dig med att jag varken är ensam eller bitter. Jag har en stor familj som alltid ställer upp för varandra. I vått och torrt.
  • Anonym (Bonuspappan som duger ibland)
    Miss Skywalker skrev 2020-11-09 10:46:51 följande:

    Du behöver inte hennes tillåtelse för att prata med din bonusson om helt normala och relevanta saker. Hoppas inte allt ska ligga på is till dess ni får en tid till familjerådgivning. En ommöblering är akut och förhoppningsvis löser sig problemet av sig självt då. Dina barn har redan fått stå i bakgrunden alldeles för länge. Dottern ska ha ett eget rum nu och vill mamman klänga sig fast vid en vuxen son får hon flytta ut i vardagsrummet.


    Jag har ringt runt och lyckades faktiskt få en tid hos familjerådgivningen imorgon och det känns bra. Jag vill inte flytta ut i vardagsrummet och jag är dessutom beredd på att flytta till större men då behöver hon lägga manken till. 
  • Anonym (Jakob)
    Anonym (Mor till vuxna barn) skrev 2020-11-09 10:48:34 följande:

    Onyanserad är jag då rakt inte, dömande har du helt rätt i.

    Jag fördömer å det starkaste det ts planerar att genomföra, det hymlar jag inte en sekund med.

    Om det du skriver, är det du läser av vad ts skriver,  ja då tycker jag att du kan läsa igen.

    Och när du gör det så ta och läs mina inlägg igen också.

    Så, vad tycker du att jag ska starta för tråd? Upplys mig!

    Du låter som någon amatörvetare som sitter och skapar fantasibilder av personer som du inte håller med i ett forum. 

    Det kanske finns någon passande diagnos till det...

    Ps, kan trösta dig med att jag varken är ensam eller bitter. Jag har en stor familj som alltid ställer upp för varandra. I vått och torrt.


    Jo du är lika ensam som dina åsikter i den här tråden så inbilla dig inget. Det finns ett passande uttryck till dig ?Besserwisser?.
  • Anonym (Mor till vuxna barn)
    Anonym (Jakob) skrev 2020-11-09 14:00:47 följande:
    Jo du är lika ensam som dina åsikter i den här tråden så inbilla dig inget. Det finns ett passande uttryck till dig ?Besserwisser?.
    Som jag trodde, du har inget att komma med.

    Rekommenderar dig att studera debattteknik och när du ändå håller på så kan du slå upp vad ordet "besserwisser" betyder.

    Jag känner ändå att jag måste ha lite, lite överseende med dig vännen.{#emotions_dlg.flower} Så behöver du hjälp så fråga gärna.
Svar på tråden Hur gör ni med stora bonusbarn?