• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-04-13 14:25:08 följande:
    Nu handlade inte artikeln om Svensk kompetens utan om att att de ekonomiska riskerna med att bygga ny kärnkraft är så stora att det saknas internationella aktörer som vill eller  kan bygga ny kärnkraft i Sverige just nu. 
    Man vill alltså att någon annan ska ta risken än staten som vill ha kraftverken!?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-13 15:30:01 följande:
    Man vill alltså att någon annan ska ta risken än staten som vill ha kraftverken!?

    Relation till vad denna person faktiskt säger?
    Ha ni märkt nu att ni inte ens en enda gång berättat vad som är fel i hans analys.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-04-13 18:47:29 följande:
    Ja och man i detta sammanhang är moderaterna. Regeringen är rädd för att en svensk satsning på kärnkraft ska bli enormt kostsamt för skattebetalarna.

    www.svd.se/a/KnQdy5/kallor-finansdepartementet-bromsar-ny-karnkraft
    Medan frågan för tidigare vänsterregeringar inte ens har varit aktuell att diskutera eller se närmare på.
    Därmed har jag svårt att se det som att det är de blå som står i vägen.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-04-13 18:54:58 följande:
    Medan frågan för tidigare vänsterregeringar inte ens har varit aktuell att diskutera eller se närmare på.
    Därmed har jag svårt att se det som att det är de blå som står i vägen.
    Märkligt åsikt. Det är ju moderaterna som styr regeringen idag. Om den moderata finansministern bromsar satsningar på ny kärnkraft faller ansvaret självklart på moderaterna och övriga högerpartier i regeringen.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-04-13 18:54:58 följande:
    Medan frågan för tidigare vänsterregeringar inte ens har varit aktuell att diskutera eller se närmare på.
    Därmed har jag svårt att se det som att det är de blå som står i vägen.
    Nu tror jag du far med osanning. 

    Ska jag eller du leta upp vad som sades om kärnkraften från de olika partierna i samband med elpriskrisen i Europa?

    Det finns på internet och det finns också tidigare i denna tråd.

    Vilka partier är idag mot att behålla och mot att utveckla kärnkraften?

    Vilka partier är idag för att behålla och utveckla kärnkraften?

    Vem och vilka beslutar om kärnkraft får byggas i Sverige idag och på vilka villkor kärnkraft kan byggas i Sverige idag?

    Menar du på allvar att det är tidigare regeringar som _idag_ stoppar utbyggnad av kärnkraft?  Ehh.  Känner du till hur kausalitet och tid hänger ihop?

    Eller är det bara gnäll på andra regeringar då sittande regeringen inte gör det du anser att de borde göra?

    Så, ljuger du medvetet? Är det temporal förvirring om då och nu? Eller är det någonting annat du försöker framföra?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-04-13 20:43:15 följande:
    Nu tror jag du far med osanning. 

    Ska jag eller du leta upp vad som sades om kärnkraften från de olika partierna i samband med elpriskrisen i Europa?

    Det finns på internet och det finns också tidigare i denna tråd.

    Vilka partier är idag mot att behålla och mot att utveckla kärnkraften?

    Vilka partier är idag för att behålla och utveckla kärnkraften?

    Vem och vilka beslutar om kärnkraft får byggas i Sverige idag och på vilka villkor kärnkraft kan byggas i Sverige idag?

    Menar du på allvar att det är tidigare regeringar som _idag_ stoppar utbyggnad av kärnkraft?  Ehh.  Känner du till hur kausalitet och tid hänger ihop?

    Eller är det bara gnäll på andra regeringar då sittande regeringen inte gör det du anser att de borde göra?

    Så, ljuger du medvetet? Är det temporal förvirring om då och nu? Eller är det någonting annat du försöker framföra?
    Behöver jag upprepa den rödgröna regeringens kärnkraftsnedläggningsmål?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-04-13 20:43:15 följande:
    Nu tror jag du far med osanning. 

    Ska jag eller du leta upp vad som sades om kärnkraften från de olika partierna i samband med elpriskrisen i Europa?

    Det finns på internet och det finns också tidigare i denna tråd.

    Vilka partier är idag mot att behålla och mot att utveckla kärnkraften?

    Vilka partier är idag för att behålla och utveckla kärnkraften?

    Vem och vilka beslutar om kärnkraft får byggas i Sverige idag och på vilka villkor kärnkraft kan byggas i Sverige idag?

    Menar du på allvar att det är tidigare regeringar som _idag_ stoppar utbyggnad av kärnkraft?  Ehh.  Känner du till hur kausalitet och tid hänger ihop?

    Eller är det bara gnäll på andra regeringar då sittande regeringen inte gör det du anser att de borde göra?

    Så, ljuger du medvetet? Är det temporal förvirring om då och nu? Eller är det någonting annat du försöker framföra?
    Tidigare politik har såklart påverkat den situation vi har idag och lett till de utmaningar som föreligger.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-04-13 21:59:08 följande:
    Tidigare politik har såklart påverkat den situation vi har idag och lett till de utmaningar som föreligger.
    Vilka tidigare regeringar menar du är ansvariga för att dagens regering inte är beredd att satsa pengar på kärnkraft utan att de kommersiella aktörerna också satsar pengar?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-04-13 18:54:58 följande:
    Medan frågan för tidigare vänsterregeringar inte ens har varit aktuell att diskutera eller se närmare på.
    Därmed har jag svårt att se det som att det är de blå som står i vägen.

    Märker du nu hur du försöker låtsas om att de aldrig ens tagit upp vad denna person säger.


    Vi får väl helt enkelt inse att allt var korrekt i den analysen och att vi inte längre förstår varför det kritiserades och om allt var sakligt korrekt.


    Så varför komma med osaklig kritik som inte rikta in sig på sakfrågan, utan mot något som är irrelevant istället.
    Är agenda så extrem att vissa fakta inte kan å ända fram?


     


    Men och andra sidan så får vi höra om denna halmgubbe om vindkraft hela tiden som ingen någonsin ifrågasatt, och än mindre vad det skulle vara ett argument för och något som är så väldokumenterat och även hur lekmän utan några som helst problem förstår att det inte alltid blåser.
    Till och med barn vet om att det inte alltid blåser.

    Och innan nazisten putin startade krig mot Ukraina, så var detta ingen frågan ens :whoco5:
    Och när det blev en uppenbarelse så vad börja då S arbeta på, jo, kolla på olika energi och så även kärnkraftverk.
    Trodde du redan vi hade glömt av detta?


    KillBill skrev 2024-04-13 19:22:10 följande:
    Märkligt åsikt. Det är ju moderaterna som styr regeringen idag. Om den moderata finansministern bromsar satsningar på ny kärnkraft faller ansvaret självklart på moderaterna och övriga högerpartier i regeringen.

    Inte enligt deras logik, för allt är ALLTID sossarnas fel.


    Tom Araya skrev 2024-04-13 21:57:07 följande:
    Behöver jag upprepa den rödgröna regeringens kärnkraftsnedläggningsmål?


    Ja gör gärna detta och, glöm inte heller årtalet :lol: 


    För det är väl inte så att du pratar om när vattenfall lade ned två reaktorer i svår olönsamhet och när de var tvungna att uppgraderas säkerhetsmässigt.


    För det vore ju imponerande om du inte än lärt dig orsaken till detta.


    Tom Araya skrev 2024-04-13 21:59:08 följande:
    Tidigare politik har såklart påverkat den situation vi har idag och lett till de utmaningar som föreligger.


    Wow, vad hände, så nu vet du att det du skrev innan var inkorrekt då?


    Padirac skrev 2024-04-13 22:02:49 följande:
    Vilka tidigare regeringar menar du är ansvariga för att dagens regering inte är beredd att satsa pengar på kärnkraft utan att de kommersiella aktörerna också satsar pengar?

    Det är alltid sossars fel oavsett vems fel det är, det är deras agenda som de tror vi ska gå på.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko