• Anonym (Karin)

    Hur funkar smittspårning för covid?

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?

  • Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?
  • AndreaBD
    Mascaraklumpar skrev 2020-11-29 12:01:03 följande:
    Återigen, det handlar inte om att veta utan om att inte uppmana befolkningen att ta fram sommarkläderna i december. Ser man hur ett virus på några veckor orsakar en total katastrof i en stad och där behovet av IVA- och sjukhusvård överstiger behovet vid en svårare influensasäsong med tusen procent så är det inte en rimlig gissning att viruset är i paritet med en säsongsinfluensa. Ser man hur samma virus inom några veckor sprider sig till närliggande länder och dessa länder uppger att de tappat kontrollen över smittspridningen, så är det inte en rimlig bedömning att läget absolut inte kan utvecklas till en pandemi.

    Ingen kunde VETA vad som skulle hända, men 99,9% av alla experter har sedan dag 1 kunnat se att det som hittills hänt var ett av flera sannolika scenarier.

    Angående snabbtesterna så kan de utföras både med saliv och nasofarynxsekret, dvs man kan ta dem på olika sätt.
    Jo, det är klart det kan sprida sig, men de har ju hittills också mest teoretisk kunskap där. Svårt att veta hur det kommer att utveckla sig. 
  • Pope Joan II
    Mascaraklumpar skrev 2020-11-29 12:01:03 följande:
    Återigen, det handlar inte om att veta utan om att inte uppmana befolkningen att ta fram sommarkläderna i december. Ser man hur ett virus på några veckor orsakar en total katastrof i en stad och där behovet av IVA- och sjukhusvård överstiger behovet vid en svårare influensasäsong med tusen procent så är det inte en rimlig gissning att viruset är i paritet med en säsongsinfluensa. Ser man hur samma virus inom några veckor sprider sig till närliggande länder och dessa länder uppger att de tappat kontrollen över smittspridningen, så är det inte en rimlig bedömning att läget absolut inte kan utvecklas till en pandemi.

    Ingen kunde VETA vad som skulle hända, men 99,9% av alla experter har sedan dag 1 kunnat se att det som hittills hänt var ett av flera sannolika scenarier.

    Angående snabbtesterna så kan de utföras både med saliv och nasofarynxsekret, dvs man kan ta dem på olika sätt.
    Tegmark Wisell sade att Sverige bestämt sig för de som tas med topspinne mot bakre näsvägg. Anonym (Norge) påstår dock felaktigt att ett snabbtest som inte tas med saliv är ett PCR-test.
  • Anonym (Norge)
    Pope Joan II skrev 2020-11-29 11:49:48 följande:

    Nej, du har episkt fel. Varför envisas du? Här är information från Region Skåne som jag har för mig var först ut med att köpa in den här typen av test när FHM hade gett klartecken för att dessa nu var tillräckligt robusta och tillförlitliga kunde ha en någorlunda effekt som komplement och för vissa avseenden. Nackdelen är - enligt FHM - att de kräver personalresurser.

    Snabbtest ? så här går ett antigentest tillEtt antigentest innebär att hälso- och sjukvårdspersonal tar ett prov från den bakre näsväggen med en provtagningspinne. När provet tagits läggs den använda provtagningspinnen i ett provrör med vätska som droppas på en testkassett. Efter cirka 15 minuter kan man avläsa på testkassetten om provet är positivt eller negativt, enligt ungefär samma princip som ett graviditetstest.

    Antigentesten är en kompletterande och snabb testmetod för att fastställa eventuell smitta. Positiva svar på snabbtestet kommer tillsvidare att kompletteras med ytterligare ett test, som kallas PCR-test.


    Episkt fel har jag dock inte då det tidigare var saliven som var snabbest. Det är mycket möjligt att de har ändrat i Sverige men oavsett så är dessa testen väldig osäkra.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 11:12:06 följande:

    Nej, för att man inte hinner med vid en hög spridning. Man har försökt. När man har en exponentiell ökning av smittan så kan man inte hinna med. Det gör man inte heller i alla andra länder som har kommit upp i hög smittspridning, inte ens i Tyskland som har så bra resurser inom vården. 


    Och ändå så har vi fått det till här...
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 11:34:47 följande:

    Nu är du där igen. Du sprider desinformation.

    Jag är hur lugn som helst.

    Och om du vill träffa dina svenska släktingar, så är det väl bara att göra det. Sveriges gräns har aldrig varit stängd för någon. Så välkommen.


    Ja, var skulle jag annars vara?

    Det är ingen desinformation. Och visst jag besöka min familj i Sverige, men jag hamnar i 10 dagars karantän när jag kommer tillbaka, får lön på tio dagar plus att jag utsätter mig för onödig smitta eftersom smittan är såpass hög i Sverige. Vilket beror på att Sverige inte har fått till att begränsa smittspridningen.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 11:47:08 följande:

    Då skulle ni vara i samma situation som Sverige är nu.


    Nej, det skulle vi inte eftersom vi har en bra strategi på att minska smittspridningen och vi har en bra fungerande smittspårning.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 14:15:00 följande:

    Ja, var skulle jag annars vara?

    Det är ingen desinformation. Och visst jag besöka min familj i Sverige, men jag hamnar i 10 dagars karantän när jag kommer tillbaka, får lön på tio dagar plus att jag utsätter mig för onödig smitta eftersom smittan är såpass hög i Sverige. Vilket beror på att Sverige inte har fått till att begränsa smittspridningen.


    Jo, du sprider desinformation. Jaha, så det är Sveriges fel att du får 10 dagars karantän. Och en sak till, om du är vid Strömstad exempelvis, så är smittan väldigt låg. Vad bra att du/ni kan skylla på att det är alla andra länders fel. Då får du väl be din familj att komma till dig då. De kan ju vara hos dig i karantän.
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 14:00:07 följande:
    Och ändå så har vi fått det till här...
    Och det beror till största del på slump. Det säger epidemiologerna i olika länder. Även era experter kan INTE förklara skillnaderna mellan olika länder. 
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 14:15:53 följande:
    Nej, det skulle vi inte eftersom vi har en bra strategi på att minska smittspridningen och vi har en bra fungerande smittspårning.
    Det här är ett smittsamt virus! Man kan aldrig garantera att man kan kontrollera det helt och hållet. Vi hade också en fungerande smittspårning - men vad ska du göra om du inte vet om alla som är smittade? 
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 13:57:27 följande:
    Episkt fel har jag dock inte då det tidigare var saliven som var snabbest. Det är mycket möjligt att de har ändrat i Sverige men oavsett så är dessa testen väldig osäkra.
    Det tycker inte ECDC och WHO, och de vet det säkert bättre än du. 
Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?