• Anonym (Karin)

    Hur funkar smittspårning för covid?

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?

  • Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 09:35:56 följande:
    Självklart har jag åsikter om hur Sverige sköter coronapandemin eftersom det drabbar även mig när Sverige sköter den dåligt.

    Nej, jag skyller inte era dödsfall på Tegnell (om man ska skylla på någon så är det corona). Var har du fått det ifrån?

    Jo, eran strategi (eller ja Tegnells) strategi var från början att uppnå flockimmunitet för att slippa en andra våg. Vilket inte har fungerat. Dessuton, jag anklagar inte Svenska folket, faktum är att jag inte anklagar någon.

    Ta och cilla lite nu!
    Är inte det ganska dumt att som utlandsboende gå in på ett svenskt forum och sprida desinformation? Och om du har släkt i Sverige och är här ibland så är jag förvånad att du inte vet att flockimmunitet INTE är den svenska strategin.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 14:32:23 följande:

    Jo, du sprider desinformation. Jaha, så det är Sveriges fel att du får 10 dagars karantän. Och en sak till, om du är vid Strömstad exempelvis, så är smittan väldigt låg. Vad bra att du/ni kan skylla på att det är alla andra länders fel. Då får du väl be din familj att komma till dig då. De kan ju vara hos dig i karantän.


    Eftersom Sverige är rött så ja. Indirekt är det Sveriges fel. Hjälper inte att de kommer till mig, blir tio dagars karantän på karantän hotell för dem.

    Generellt så har Sverige ett högt smitt tal per invånare vilket gör att Sverige är blodrött just nu.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 15:57:39 följande:

    Och det beror till största del på slump. Det säger epidemiologerna i olika länder. Även era experter kan INTE förklara skillnaderna mellan olika länder. 


    Det beror på att vi är duktiga på smittspårning, begränsa vidare smitta och har god test kapacitet och har vidtagit åtgärder.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 15:57:39 följande:

    Och det beror till största del på slump. Det säger epidemiologerna i olika länder. Även era experter kan INTE förklara skillnaderna mellan olika länder. 


    Det beror på att vi är duktiga på smittspårning, begränsa vidare smitta och har god test kapacitet och har vidtagit åtgärder.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:00:27 följande:

    Det här är ett smittsamt virus! Man kan aldrig garantera att man kan kontrollera det helt och hållet. Vi hade också en fungerande smittspårning - men vad ska du göra om du inte vet om alla som är smittade? 


    Och då kan man inte minska och kontrollera smittspridningen?

    Ni hade en fungerade smittspårning men kom ändå inte åt smittade och eventuell smitta? Då har inte haft en fungerande smittspårning.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:02:14 följande:

    Det tycker inte ECDC och WHO, och de vet det säkert bättre än du. 


    Då har du nog inte fått med dig tidigare information.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:04:38 följande:

    Är inte det ganska dumt att som utlandsboende gå in på ett svenskt forum och sprida desinformation? Och om du har släkt i Sverige och är här ibland så är jag förvånad att du inte vet att flockimmunitet INTE är den svenska strategin.


    Nu är det inte den svenska strategin flockimmunitet men det var det tidigare vilket jag sa. Och ni skulle heller inte skulle få någon andra våg. Vilket ni har... Så nej, mitt förtroende för Tegnell är noll.

    Nu är det länge sedan jag har varit i Sverige och det är pga att hela Sverige nu är rött och stora delar har varit röda länge.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:04:38 följande:

    Är inte det ganska dumt att som utlandsboende gå in på ett svenskt forum och sprida desinformation? Och om du har släkt i Sverige och är här ibland så är jag förvånad att du inte vet att flockimmunitet INTE är den svenska strategin.


    Tegnells och folkhälsomyndighetens mål är och har alltid varit att ha en lpngsamsmittspridning för att på så vis uppnå flockimmunitet. Det är bara att googla så ser du. Denna strategi har dock ifrågasatts av många och har även visat sig inte fungera. Att begränsa smittspridningen är enda som hjälper för att få kontroll på viruset och minska dödsoffer. Och det är väldigt synt att Sverige inte är på samma linje.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:04:38 följande:

    Är inte det ganska dumt att som utlandsboende gå in på ett svenskt forum och sprida desinformation? Och om du har släkt i Sverige och är här ibland så är jag förvånad att du inte vet att flockimmunitet INTE är den svenska strategin.


    Tegnells och folkhälsomyndighetens mål är och har alltid varit att ha en lpngsamsmittspridning för att på så vis uppnå flockimmunitet. Det är bara att googla så ser du. Denna strategi har dock ifrågasatts av många och har även visat sig inte fungera. Att begränsa smittspridningen är enda som hjälper för att få kontroll på viruset och minska dödsoffer. Och det är väldigt synt att Sverige inte är på samma linje.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 18:57:19 följande:

    Eftersom Sverige är rött så ja. Indirekt är det Sveriges fel. Hjälper inte att de kommer till mig, blir tio dagars karantän på karantän hotell för dem.

    Generellt så har Sverige ett högt smitt tal per invånare vilket gör att Sverige är blodrött just nu.


    Jag läste någonstans, att karantän på hotell troligtvis kommer att tas bort. Och då kanske det löser sig på något annat sätt.

    Du kan ju inte dra hela Sverige över en kam. Där jag bor är det väldigt få som är smittade. Och de jag känner inklusive mig själv följer alla rekommendationerna till punkt och pricka.

    Det är bedrövligt hur du sitter här och talar om för oss hur vi har det och hur vi sköter oss som ett land.

    Och om vi nu skall vara riktigt ärliga, så handlar det mycket om den gränsöverskridande handeln.

    Jag pratar dagligen med hen i Norge. Och allt handlar inte bara om hur hög smitta vi har i Sverige. Det handlar mycket om att pengarna skall stanna i Norge.

    FRP, kämpar för fullt för att få ner skatt på Brus, tobak och alkhol.
Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?