• Anonym (Karin)

    Hur funkar smittspårning för covid?

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?

  • Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 19:28:16 följande:

    Jag läste någonstans, att karantän på hotell troligtvis kommer att tas bort. Och då kanske det löser sig på något annat sätt.

    Du kan ju inte dra hela Sverige över en kam. Där jag bor är det väldigt få som är smittade. Och de jag känner inklusive mig själv följer alla rekommendationerna till punkt och pricka.

    Det är bedrövligt hur du sitter här och talar om för oss hur vi har det och hur vi sköter oss som ett land.

    Och om vi nu skall vara riktigt ärliga, så handlar det mycket om den gränsöverskridande handeln.

    Jag pratar dagligen med hen i Norge. Och allt handlar inte bara om hur hög smitta vi har i Sverige. Det handlar mycket om att pengarna skall stanna i Norge.

    FRP, kämpar för fullt för att få ner skatt på Brus, tobak och alkhol.


    Rekommendationer skulle det stå
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-29 19:28:16 följande:

    Jag läste någonstans, att karantän på hotell troligtvis kommer att tas bort. Och då kanske det löser sig på något annat sätt.

    Du kan ju inte dra hela Sverige över en kam. Där jag bor är det väldigt få som är smittade. Och de jag känner inklusive mig själv följer alla rekommendationerna till punkt och pricka.

    Det är bedrövligt hur du sitter här och talar om för oss hur vi har det och hur vi sköter oss som ett land.

    Och om vi nu skall vara riktigt ärliga, så handlar det mycket om den gränsöverskridande handeln.

    Jag pratar dagligen med hen i Norge. Och allt handlar inte bara om hur hög smitta vi har i Sverige. Det handlar mycket om att pengarna skall stanna i Norge.

    FRP, kämpar för fullt för att få ner skatt på Brus, tobak och alkhol.


    Det kommer troligen inte tas bort men det kommer troligen bli ändring med kostnaden.

    Sverige är definierat som ett rött land eftersom de har ett högt smittantal per 100 000 invånare. Det kommer man inte ifrån. Så hur Sverige sköter hela pandemin är allmänt känt. Hur svenskar har det har jag aldrig sagt något om. Finns absolut de som följer rekommendationer och de finns de som struntar i det. Även i här är det folk som struntar i rekommendationer och regler, skillnaden är att här man man dels bli bötlagt (runt 20 000nok) om man bryter mot de smittvernreglerna (och ja det görs kontroller regelbundet) som finns och eftersom vi har en bra fungerande smittspårning så kan vi göra åtgärder med att sätta närkontakter till bekräftade smittade och närkontakter till misstänkt snittat i karantän. På så sätt undviker vi att smittan sprids vidare. Vi är också duktiga på att få fram källan till smittan. Detta är något Sverker verkar strunta i, eftersom man utifrån strategin som hittills varit vill ha en långsam smittspridning istället för det naturliga att stoppa smittspridningen eller iallefall begränsa.

    Pengarna ska stanna i Norge? Ehh...va?

    Gränsen är stängd/sträng kontrollerad pga att Sverige är definierat som rött, inte pga att "pengarna ska stanna i Norge". Finns endel som har hytta i Sverige som de nu inte kan besöka eller de som har säkt/familj, som mig. Det har inget med pengar att göra. Att FRP jobbar för att få ner skatten på brus och tobaksvaror har inget med corona att göra, de har försökt med det länge.
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 19:03:19 följande:
    Nu är det inte den svenska strategin flockimmunitet men det var det tidigare vilket jag sa. Och ni skulle heller inte skulle få någon andra våg. Vilket ni har... Så nej, mitt förtroende för Tegnell är noll.

    Nu är det länge sedan jag har varit i Sverige och det är pga att hela Sverige nu är rött och stora delar har varit röda länge.
    Nej, det var det just inte tidigare, det var det aldrig. 

    Och ingen kunde med säkerhet förutsäga om det skulle bli en andra våg. Det fattade väl också alla som tänker lite efter. Och Tegnell har inte påstått att han vet det säkert. Han sa att det mest sannolika är...... 
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 19:00:51 följande:
    Då har du nog inte fått med dig tidigare information.
    "Tidigare information"??? Det ändrar sig så klart snabbt, när man inte visste mycket om alls i början. 
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 19:41:42 följande:

    Nej, det var det just inte tidigare, det var det aldrig. 

    Och ingen kunde med säkerhet förutsäga om det skulle bli en andra våg. Det fattade väl också alla som tänker lite efter. Och Tegnell har inte påstått att han vet det säkert. Han sa att det mest sannolika är...... 


    Det är bara att googla. Det har tidigare varit folkhälsomyndiheterns och tegnells strategi.
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 19:42:45 följande:

    "Tidigare information"??? Det ändrar sig så klart snabbt, när man inte visste mycket om alls i början. 


    Bor du i Sverige?
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 19:00:14 följande:
    Och då kan man inte minska och kontrollera smittspridningen?

    Ni hade en fungerade smittspårning men kom ändå inte åt smittade och eventuell smitta? Då har inte haft en fungerande smittspårning.
    Du tillhör också dem som tror att man kan kontrollera ett virus? Lycka till! Ni har haft TUR hittills. 
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 19:43:56 följande:

    Du tillhör också dem som tror att man kan kontrollera ett virus? Lycka till! Ni har haft TUR hittills. 


    Kontrollera viruset?

    Det handlar om att få kontroll på smittspridningen. Och nej, vi har har inte haft tur men vi har fått kontroll på smittspridningen vilket Sverige inte har.
  • AndreaBD
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-29 19:07:56 följande:
    Tegnells och folkhälsomyndighetens mål är och har alltid varit att ha en lpngsamsmittspridning för att på så vis uppnå flockimmunitet. Det är bara att googla så ser du. Denna strategi har dock ifrågasatts av många och har även visat sig inte fungera. Att begränsa smittspridningen är enda som hjälper för att få kontroll på viruset och minska dödsoffer. Och det är väldigt synt att Sverige inte är på samma linje.
    Men snälla du. Jag börjar misstänka att du inte är naiv utan kanske snarare sprider desinformation med flit. Nu får du verkligen lägga av! 

    En vaddå-för-spridning? 

    Alla vet att man har funderat på det förstås, och det är fullt rimligt att göra det i en pandemi. Det kan ju fungera mycket väl om ett virus inte är särskilt dödligt. Så självklart har man funderat på det i början. Det MÅSTE man ta med. Men det har förstås aldrig varit den valda strategin. Sedan har man inte uteslutit att det kan bidra lite grann. Vilket också är rimligt. 
  • Anonym (Norge)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 19:48:23 följande:

    Men snälla du. Jag börjar misstänka att du inte är naiv utan kanske snarare sprider desinformation med flit. Nu får du verkligen lägga av! 

    En vaddå-för-spridning? 

    Alla vet att man har funderat på det förstås, och det är fullt rimligt att göra det i en pandemi. Det kan ju fungera mycket väl om ett virus inte är särskilt dödligt. Så självklart har man funderat på det i början. Det MÅSTE man ta med. Men det har förstås aldrig varit den valda strategin. Sedan har man inte uteslutit att det kan bidra lite grann. Vilket också är rimligt. 


    Du bor i Sverige? Men vet inte art den svenska starting har varit (kanske fortfarande är) att ha en långsam smittspridning för att uppnå flockimmunitet. Långsam smittspridning innebär att man istället för att begränsa smittanspridningen låter den spridas.

    Det här är ett dödligt virus och vi lever på 2020-talet och har både kunskap och kapacitet att veta hur vi ska minska en smitta. Eller ja, övriga världen har det men Sverige verkar ha stannat någonstans på vägen i utvecklingen. Otroligt pinsamt.
Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?