• Anonym (Munskydd)

    Snälla använd munskydd

    Jag önskar att fler skulle använda munskydd. Självklart med rena händer. Och att istället för att ta på hissknappar osv osv osv göra det med armbågen tex.

    Blir så himla glad då jag ser folk som verkligen anstränger sig med både munskydd, superbra hygien samt inte petar på knappar osv.

    Fler och fler använder munskydd och sätter de på sig innna de går från arbete eller hemifrån. Mkt bra jobbat!

    Nu behöver vi bara bli fler.

  • Svar på tråden Snälla använd munskydd
  • Anonym (Tyg)

    Nu har jag inte läst tråden så svaret jag söker kanske egentligen redan är besvarad men...

    Kan någon förklara för mig hur munskydd i tyg kan vara till nytta?

    Ett va luft munskydd som du använder en gång fungerar ju om du håller dig till instruktionerna. Rör du munskyddet så är det kontaminerat och ska slängas. Då har det tappat din funktion. Man sätter på ett nytt. I get it.

    Men munskydd i tyg.... alltså.. om jag lämnar mitt hem tidig morgon och ska exempelvis åka kollektivt.. när jag ser bussen komma så sätter jag på mig munskyddet. Klart.

    När jag kliver av bussen.. då far jag av mig munskyddet.. som då alltså ska ner i min handväska för att sedan återanvändas vid nästa bussresa eller för ett besök i en affär eller vad som. Munskyddet åker av och på... HUR kan det vara ok?! Det har ju sagts att munskydd bidrar mer till smittspridning om man inte följer instruktionerna och med ett munskydd i tyg så kan man ju inte följa råden!

    Eller?

    Jag tycker det är vidrigt att de i tyg säljs.

    Känns ju mer som att folk använder de som en snygg accessoar istället för skydd.

    Kan någon vettig förklara. Tänker jag fel?

  • Anonym (C)
    Anonym (Tyg) skrev 2020-12-20 06:43:15 följande:
    Nu har jag inte läst tråden så svaret jag söker kanske egentligen redan är besvarad men... Kan någon förklara för mig hur munskydd i tyg kan vara till nytta? Ett va luft munskydd som du använder en gång fungerar ju om du håller dig till instruktionerna. Rör du munskyddet så är det kontaminerat och ska slängas. Då har det tappat din funktion. Man sätter på ett nytt. I get it. Men munskydd i tyg.... alltså.. om jag lämnar mitt hem tidig morgon och ska exempelvis åka kollektivt.. när jag ser bussen komma så sätter jag på mig munskyddet. Klart. När jag kliver av bussen.. då far jag av mig munskyddet.. som då alltså ska ner i min handväska för att sedan återanvändas vid nästa bussresa eller för ett besök i en affär eller vad som. Munskyddet åker av och på... HUR kan det vara ok?! Det har ju sagts att munskydd bidrar mer till smittspridning om man inte följer instruktionerna och med ett munskydd i tyg så kan man ju inte följa råden! Eller? Jag tycker det är vidrigt att de i tyg säljs. Känns ju mer som att folk använder de som en snygg accessoar istället för skydd. Kan någon vettig förklara. Tänker jag fel?

    Man har en påse med rena munskydd och en annan där man lägger de smutsiga. Man tar ett rent när man behöver och tvättar de smutsiga när man kommer hem. Inte för att jag tror att alla gör så, men slarvet du beskriver kan man ju lika gärna göra med engångskydd. Kanske är det rentav större risk för det eftersom det kostar pengar varje gång man behöver ett nytt.
  • Anonym (Tyg)
    Anonym (C) skrev 2020-12-20 08:20:43 följande:

    Man har en påse med rena munskydd och en annan där man lägger de smutsiga. Man tar ett rent när man behöver och tvättar de smutsiga när man kommer hem. Inte för att jag tror att alla gör så, men slarvet du beskriver kan man ju lika gärna göra med engångskydd. Kanske är det rentav större risk för det eftersom det kostar pengar varje gång man behöver ett nytt.


    Jag har aldrig sett folk använda flera tygskydd (men finns säkert givetvis de som har) utan de åker upp/ner i väska/ficka eller upp/ner vid haka. Ibland hänger folk den runt armen också. Däremot ser jag ofta folk som slänger engångs munskydd efter dom använt dessa och många som jag har sett spritar även händerna efter det dom kastats.

    Men har man som du säger - flera tygmunskydd så är det ju en sak men i övrig tycker jag att det känns väldigt ofräscht och äckligt
  • Anonym (Xx)

    Men covid är ju luftburet och munskydd hjälper bara mot droppsmitta...

  • Anonym (O)
    Anonym (Xx) skrev 2020-12-20 08:50:58 följande:

    Men covid är ju luftburet och munskydd hjälper bara mot droppsmitta...


    Du menar att munskydd inte dämpar när man nyser, sjunger, tar i från lungorna när man pratar? Jisses.. det är ju därför smittan spred så kopiöst mycket på gympass etc,
  • Mimosa86
    Akidoki skrev 2020-12-12 15:53:47 följande:

    Det är vi ju inte, enligt IQ, sådant finns internationella mätningar på.

    Dock börjar jag ifrågasätta intelligensen hos dem som helt verkar ha snöat in på att vi skulle vara dummare än andra och därför inte klara av att hantera munskydd av den anledningen.

    Vi vet ju att det inte är därför, utan för att munskydd av allt att döma inte skyddar i den utsträckning många förväntar sig, leder till att människor blir mer oförsiktiga och håller avstånd sämre.

    Jag förstår att det är frustrerande att anse att munskydd skulle stoppa smittspridningen och så inte få gehör för det, men sådana infantila påhopp gör inte någon mer benägen att lyssna till det du har att säga. Snarare tänker jag att dessa munskyddsförespråkare verkar emotionellt instabila, och det ger får mig inte att känna att de är något på spåret, snarare undrar jag om munskyddet representerar någon slags snuttefilt - symbolisk snarare än verksam.


    -inte skyddar i den utsträckningen- nä men den skyddar LITE. Och om den marginalen hjälper att dämpa smittan och kan bidra till ett något lägre tryck på vår fullbelagda sjukhus så är väl det något vi ska anamma utan diskussion! Den här diskussionen är patetisk. Vad är det värsta som kan hända om vi alla bär munskydd när vi tex måste gå in i en mataffär? Att vi kan blir lite för skyddade?

    Och nej, man blir inte mer risktagande med munskydd. Tvärt om. Kommer det någon med munskydd så påminns man om att vi lever i en pandemi och man håller alltid extra avstånd till en människa som bör mun skydd.

    Ja vi Sverige är helt iq befriade gentemot andra länder. Våra grannar körde lockdown vilket innebar att de begränsade smittspridningen och har därför kunnat lätta restriktionerna. Sverige kör (nu är det uttalat) flockimmunitet vilket är en ren och skär dödsdom mot äldre och redan svårt sjuka. Ska man köra flockimmunitet så måste man isolera äldreboende och personal totalt. Detta har inte gjorts, inte ens en handlingsplan för de äldre upprättades och finns fortfarande inte. Vi har valt en strategi som slår ut samhällets svaga! Vi erbjuder dem inte ens läkarbedömning utan sätter in palliativ vård direkt. Vi väljer att låta de äldre dö. Och det är en så jävla nationell katastrof utan dess like.

    Jag förstå varför våra grannländer, Europa och USA undrar om vi är vid våra sinnes fulla bruk. Vi har misslyckats kapitalt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Xx) skrev 2020-12-20 08:50:58 följande:
    Men covid är ju luftburet och munskydd hjälper bara mot droppsmitta...

    Det beror på hur man definierar luftburet. Ett coronavirus kan inte sväva runt ensamt i luften och infektera någon, däremot kan det finnas virus i droppar som är så små att de hänger kvar i luften en lång stund. När sådana små droppar lämnar din mun eller näsa kan de flesta av dem fångas upp ifall du har ett munskydd. Då är risken mindre att du smittar andra.
  • Anonym (Rut)

    Jag använder inte munskydd utan håller avstånd. Blir däremot arg när någon med munskydd blir närgången.

  • Anonym (NN)

    Ni som är för munskydd. Är ni okej med att det kanske blir så ni får leva resten av livet? Jag har svårt att tro att munskydden, när de väl blivit en accepterad del av vardagen, kommer att försvinna. Det dyker alltid upp nya smittor. Att bära munskydd "ifall att" kommer att vara en del av kulturen. Tar ni dem på så vet ingen när de åker av igen.

  • hawthorne
    Mimosa86 skrev 2020-12-20 09:11:01 följande:
    Ja vi Sverige är helt iq befriade gentemot andra länder. Våra grannar körde lockdown vilket innebar att de begränsade smittspridningen och har därför kunnat lätta restriktionerna. Sverige kör (nu är det uttalat) flockimmunitet vilket är en ren och skär dödsdom mot äldre och redan svårt sjuka. Ska man köra flockimmunitet så måste man isolera äldreboende och personal totalt. Detta har inte gjorts, inte ens en handlingsplan för de äldre upprättades och finns fortfarande inte. Vi har valt en strategi som slår ut samhällets svaga! Vi erbjuder dem inte ens läkarbedömning utan sätter in palliativ vård direkt. Vi väljer att låta de äldre dö. Och det är en så jävla nationell katastrof utan dess like.

    Jag förstå varför våra grannländer, Europa och USA undrar om vi är vid våra sinnes fulla bruk. Vi har misslyckats kapitalt.
    Visa källor som bekräftar allt det du påstår.
Svar på tråden Snälla använd munskydd