• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • MoonK

    Hur tänker ni kring träning och motion under/efter behandling och återföring?

    Denna gång har jag varit väldigt försiktig och slutade träna efter 3e injektionen och är så svullen nu att jag endast promenerar.

    Annars är jag van vid att träna 5-6 dagar/veckan men vågar inte riktigt göra det nu.

  • Inalina
    MoonK skrev 2021-02-21 20:48:24 följande:

    Hur tänker ni kring träning och motion under/efter behandling och återföring?

    Denna gång har jag varit väldigt försiktig och slutade träna efter 3e injektionen och är så svullen nu att jag endast promenerar.

    Annars är jag van vid att träna 5-6 dagar/veckan men vågar inte riktigt göra det nu.


    Hej! Jag kör yoga och promenader nu innan äggplock, har egentligen inte fått några restriktioner alls från kliniken men när jag gjorde i IVF i Prag fick jag en lång lista på saker att undvika, typ lyfta tungt, hoppa, springa etc etc.

    Men du verkar lyssna på din kropp vilket är det viktigaste ändå, känner du dig svullen är det förmodligen bättre att vila från den hårda träningen. När man väl fått sitt plus ska man ju förhoppningsvis kunna slappna av lite mer och gå tillbaka till att träna normalt..

    när jag blev gravid med min dotter via IVF 2018 så blev det tyvärr inte mkt träning alls då jag mådde så sjukt dåligt från v 7 och hade tidiga sammandragningar från v 22, så alla graviditeter är olika, har ju haft vänner som sprungit o tränat hårt fram till v 36...

    Så spännande att du fick 2 embryon tillbaka!! Jag fick 2 tillbaka när jag blev gravid då, nu när jag har ett barn vågar jag inte riktigt sätta tillbaka 2 på första försöket. Är detta din första IVF?
  • Miilna2015

    Jag fick VUL i vecka 8 (7+6). Jag glömde fråga om jag ska ringa nån annanstans och meddela att jag är gravid nu eller om man ska göra det efter VUL? Alltså till barnmorskemottagningen tänker jag..

    Jag tänkte att jag skulle ha VUL lite tidigare och hade tänkt ringa efter det, om man nu kunde se hjärtslag då. Men nu känns det som att det blir lite sent? Har ju så svårt att tro på att det här stämmer, är jag gravid på riktigt nu, så det känns konstigt att ringa MVC innan jag sett det med egna ögon..

  • Inalina
    Prit skrev 2021-02-20 01:09:47 följande:

    Imorgon ska jag göra en FET med 6dagars blasto i naturlig cykel. Någon som har erfarenhet av en 6 dagars ? Man väljer ju alltid 5 dagars före så det känns inte som att chanserna är lika höga. Min förra cykel satte jag in ett 5dagars som inte satte sig. Fasar för ruvardagarna ...

    Lycka till alla fina tjejer


    Hej! så spännande att du ruvar nu! Hur känns det? Var det sista i frysen? Hoppas det går vägenSolig! Tror inte det är ngn större skillnad på 5 eller 6 dagars, så länge de klarar upptiningen är de ju starka!
  • Thene

    Hej!


    Jag har startat behandling och väntar på att se hur resultatet av återföringen blev.


    Har aldrig gjort detta tidigare så allt är nytt för mig.

  • Inalina

    Hej allihopa!

    Är på dag 5 med spruta (300 ie pergoveris - typ som menopur) och har så VRÅLONT i huvudet. fick ta en ipren, är det någon som hört något om att inte ta värktabletter under stimulering av någon anledning...?
    man vill ju inte riskera något, men kan heller inte gå runt som ett åskmoln...Obestämd

  • Miilna2015
    Prit skrev 2021-02-20 01:09:47 följande:

    Imorgon ska jag göra en FET med 6dagars blasto i naturlig cykel. Någon som har erfarenhet av en 6 dagars ? Man väljer ju alltid 5 dagars före så det känns inte som att chanserna är lika höga. Min förra cykel satte jag in ett 5dagars som inte satte sig. Fasar för ruvardagarna ...

    Lycka till alla fina tjejer


    Varför skulle 6-dagars vara sämre? Jag trodde att de var bättre, för varför skulle de annars vänta till dag 6 med att frysa in om det vore bättre att göra det på dag 5? Jag fick också en 6-dagars till frysen, hade 4 st på dag 5 och tyckte det var konstigt att de inte frös ner alla fyra där och då men kände inte att jag hade nån chans att fråga.

    Lycka till med din blastis i alla fall, hoppas allt gått bra än så länge :)
  • Miilna2015
    Inalina skrev 2021-02-22 13:15:26 följande:

    Hej allihopa!

    Är på dag 5 med spruta (300 ie pergoveris - typ som menopur) och har så VRÅLONT i huvudet. fick ta en ipren, är det någon som hört något om att inte ta värktabletter under stimulering av någon anledning...?

    man vill ju inte riskera något, men kan heller inte gå runt som ett åskmoln...


    Jag fick bara informationen att endast äta paracetamol från och med dagen för äggplock, innan sa de inget om det. Däremot finns det ju ett allmänt råd om att inte äta antiinflammatoriska värktabletter som Ipren om man har svårt att bli gravid, så det kanske ligger nåt i det. Alvedon och Panodil ska vara okej däremot, dessvärre hjälper de ju sällan mot huvudvärk :(
  • Smilla93
    Jenzia skrev 2021-02-21 18:20:31 följande:

    Ja, när remissen väl är skickad så är man ju redo att starta på en gång Särskilt när man varit redo att bli förälder i flera år <3

    Redan sprutdag 3 började det kännas som ägglossningsvärk, att det drar och spänner i äggstockarna. Sen har jag fått mycket äggviteflytningar sedan i fredags. Annars har jag inga andra symptom/känningar. Sprutorna går tack och lov bra också Känns knappt!

    Ja, nu håller vi tummarna för att coronaskiten håller sig lugn och att behandlingarna flyter på bra i vår och sommar


    Ja men precis, man vill ju bara köra! Fick precis ett brev om att RMC mottagit och godkänt remissen så det va ju alltid något.. ;D

    Okej! Hur länge tar man sprutor? Eller det varierar från person till person kanske? Nålar och sprutorna är inget jag ser framemot så det va ju positivt att höra att det inte var så farligt!

    Ja verkligen, hoppas att allt håller sig på banan. Dock låter det ju som att det kommer en "våg" Till, men vi håller tummarna att det inte blir så!
  • Jenzia
    Smilla93 skrev 2021-02-22 16:26:46 följande:

    Ja men precis, man vill ju bara köra! Fick precis ett brev om att RMC mottagit och godkänt remissen så det va ju alltid något.. ;D

    Okej! Hur länge tar man sprutor? Eller det varierar från person till person kanske? Nålar och sprutorna är inget jag ser framemot så det va ju positivt att höra att det inte var så farligt!

    Ja verkligen, hoppas att allt håller sig på banan. Dock låter det ju som att det kommer en "våg" Till, men vi håller tummarna att det inte blir så!


    Skönt att ni fått bekräftelse om att RMC tagit emot och godkänt remissen Håller tummarna att kallelsen kommer om ca 4 veckor!

    Jag tror att det är vanligt att ta sprutor mellan 10-14 dagar, men det beror nog på hur man svarar på hormonbehandlingen. Första IVF:en sägs ju ofta vara en test-runda för att se hur lätt/svårstimulerad man är.

    Idag var första VUL och jag har 12 äggblåsor på G Läkaren var väldigt nöjd, så eventuellt blir det äggplock på fredag! Det hade varit skönt, för uj vad det drar och spänner i äggstockarna redan!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021