• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-01 10:41:36 följande:
    Vad skönt med att några till hade växt till sig och att ha bokat äggplock.
    ja tack det känns skönt att ha en plan. Hoppas det går vägen för dig också denna gången, läste om din historik och nu känns det ju som att det borde vara din tur!!!Glad

     läste att du ska börja med menopur också, har du fått gonal f innan? jag har kört på den 'syntetiska' varianten av Menopur (pergoveris) denna gången från att ha haft gonal f vid tidigare försök. tydligen tyckte läkaren att det kunde ge bättre kvalitet på äggen, men det återstår att se på torsdag!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-01 10:04:41 följande:
    hejsan!! hur gick ditt äggplock idag??Hjärta jag fick framflyttat till på torsdag så jag hoppas äggen inte sticker i väg nånstans innan dess.. 

    håller med dig, det är ju när man är ritkigt arg/besviken man ev känner att man behöver skriva en recension. sen är inte schweizarna direkt kända för sin trevluga service känsla :/ så jag har nog haft rätt låg förväntan hela tiden, bara för att det är dyrt innebär det inte att deras personligheter är ödmjuka;) men har fortfarande inte upplevt något negativt med min klinik, å andra sidan har ju ju heller inte gjort ÄP ännu eller ET för den delen, så kanske får jag ge en review efter det ;)

    jag frågade kliniken ang insättning på olika dagar och överläkaren sa att om man har väldigt få ägg kan de köra dag 2 men annars väntar de alltid till dag 5, så det återstår väl att se hur många mogna ägg de får ut på torsdag!

    Hej!


    Det gick bra, var så sjukt nervös innan att jag inte visste vad jag skulle ta mig till nästan. Men läkaren och sköterskan var underbara och tryggade bra. Uttaget var smärtfritt bortsätt från lite molvärk bara. Jag hade ju ett skräckscenario i huvudet.. skönt att det inte stämde in haha.


    Det var 4 blåsor, så en hade växt till sig, dock misstänkte läkaren att den var tom, vilket den förmodligen var också för fick bara ut 3 ägg. Men förhoppningsvis 3 riktigt bra ägg, det får vi veta imorgon, och isåfall blir det återföring på onsdag! Så nu börjar nästa steg av nervositet :) never ending.


     


    Roligt att fler hunnit växa till sig för dig <3, kommer nog gå bra och förhoppningsvis får du ut flera fina ägg. Kanske blir det återinföring av 5 dagars då, alternativt 2 dagars på lördagen kanske?


    Får hoppas att din klinik fortsätter med ett bra bemötande, speciellt vid ÄP tänker jag, det känns som en bit man verkligen behöver bra bemötande i.


     


     

  • Onemore2018

    Ruvardag 6 och jag mår sååå illa. Jag är dum dum dum som gjorde ett tidigt test, negativt. Hade faktiskt inte väntat mig annat. Men jag mår så dåligt av dessa lutinus, förra gången mådde jag inte alls så här. Förra gången var det färsk återföring på 3 e dagen tror jag och då mådde jag inte så här. Får knappt i mig mat heller, är inte alls hungrig. Jag gillar inte dessa lutinus ????

  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-01 13:04:24 följande:

    Hej!


    Det gick bra, var så sjukt nervös innan att jag inte visste vad jag skulle ta mig till nästan. Men läkaren och sköterskan var underbara och tryggade bra. Uttaget var smärtfritt bortsätt från lite molvärk bara. Jag hade ju ett skräckscenario i huvudet.. skönt att det inte stämde in haha.


    Det var 4 blåsor, så en hade växt till sig, dock misstänkte läkaren att den var tom, vilket den förmodligen var också för fick bara ut 3 ägg. Men förhoppningsvis 3 riktigt bra ägg, det får vi veta imorgon, och isåfall blir det återföring på onsdag! Så nu börjar nästa steg av nervositet :) never ending.


    Roligt att fler hunnit växa till sig för dig <3, kommer nog gå bra och förhoppningsvis får du ut flera fina ägg. Kanske blir det återinföring av 5 dagars då, alternativt 2 dagars på lördagen kanske?


    Får hoppas att din klinik fortsätter med ett bra bemötande, speciellt vid ÄP tänker jag, det känns som en bit man verkligen behöver bra bemötande i.


     


    SÅ skönt att det gick bra! och skönt att du gillade läkaren och sköterskan också, bra du fick ut dina 3 ägg i alla fall, hoppas de alla befruktas till i morgon!!Hjärta hehe håller med om att nervositeten är never ending här alltså, men men vi kan ju inte påverka vare sig hur ägguttaget går eller hur äggen befruktas så bara o sitta lugnt i båten.. :/ 
    Här har de någon maskin de stoppar embryona i efter befruktningen så man kan se exakt vilket stadie de är i hela tiden för utvecklingen, dvs de behöver inte ta ut embryona för att kolla om de har 2 eller 4 celler etc utan detta filmas hela tiden. lät lite spännande, time lapse heter det visst. 

    vid ÄP så sövs man faktiskt här, så en anestesiläkare är med och tar hand om en hela tiden, likadant var det i Prag när jag gjorde IVF där så jag är väl inte jätteorolig, förutom att min förkylning ska förstöra lite med en blockerad näsa.. :/

    men tänker att det är så kort tid ändå så jag kan förhoppningsvis andas själv den halvtimmen eller vad det kan ta..Drömmer jag (och min man) ska vara där redan 7:30 på torsdag och lillans dagis öppnar kl 07 så får hänga på låset för att försöka hinna till kliniken i tid, men det ska kunna gå.. Håller alla tummar nu för bra befruktning på dina guldägg!
  • Inalina
    Onemore2018 skrev 2021-03-01 13:16:33 följande:

    Ruvardag 6 och jag mår sååå illa. Jag är dum dum dum som gjorde ett tidigt test, negativt. Hade faktiskt inte väntat mig annat. Men jag mår så dåligt av dessa lutinus, förra gången mådde jag inte alls så här. Förra gången var det färsk återföring på 3 e dagen tror jag och då mådde jag inte så här. Får knappt i mig mat heller, är inte alls hungrig. Jag gillar inte dessa lutinus ????


    jag tror det kan vara lite tidigt att få ett plus, så kika om ett par dagar igenHjärta

     jobbigt att du mår dåligt av lutinus, hur länge är tanken att man ska ta dem om man blir gravid? Min klinik ville att man skulle fortsätta om man får ett plus tills man ser ett tickande hjärta i alla fall, så om du blir gravid kanske du ska kika på andra alternativ än lutinus, jag har exempelvis fått Crinone eller Utrogestan tidigare och kan inte minnas några större problem. Kram!
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-01 11:45:14 följande:

    ja tack det känns skönt att ha en plan. Hoppas det går vägen för dig också denna gången, läste om din historik och nu känns det ju som att det borde vara din tur!!!

     läste att du ska börja med menopur också, har du fått gonal f innan? jag har kört på den 'syntetiska' varianten av Menopur (pergoveris) denna gången från att ha haft gonal f vid tidigare försök. tydligen tyckte läkaren att det kunde ge bättre kvalitet på äggen, men det återstår att se på torsdag!


    Ja vad skönt och skönt att du blir sövd under äggplocket. Jag tycker det känns rätt rejält faktiskt. Hoppas så att det är vår tur nu! Är bara rädd att vi inte ska hinna ett försök innan påsk. Blir på håret om ägglossning var förstod mitten/slutet av förra veckan.

    Vi ska köra på menopur (225 enheter) denna gång. Första stimuleringen hade jag Gonal f 112,5 och andra samt tredje 175 eller om det var 185. Vad har du för dos? Pergoveris känner jag inte till. Men bra att det finns en syntetisk variant. Har förstått att Menopur är dyrare än gonal f. Hoppas din läkare har rätt angående kvaliteten. På min klinik kunde de inte se att det var så generellt (de menade på att alla då hade fått Menopur) men att vissa kan svara bättre på en viss medicin än andra. Hur som helst tyckte de att det var värt att testa om vi ville. :)
  • Clemmentina
    Onemore2018 skrev 2021-03-01 13:16:33 följande:

    Ruvardag 6 och jag mår sååå illa. Jag är dum dum dum som gjorde ett tidigt test, negativt. Hade faktiskt inte väntat mig annat. Men jag mår så dåligt av dessa lutinus, förra gången mådde jag inte alls så här. Förra gången var det färsk återföring på 3 e dagen tror jag och då mådde jag inte så här. Får knappt i mig mat heller, är inte alls hungrig. Jag gillar inte dessa lutinus ????


    Jobbigt med biverkningar! :( Inte upplevt liknande men tror att det kan förekomma. Låter som om det kan ha varit väl tidigt att testa. Vi håller tummarna för att det blir positivt om några dagar istället!
  • Annna84
    Clemmentina skrev 2021-03-01 14:51:18 följande:

    Jobbigt med biverkningar! :( Inte upplevt liknande men tror att det kan förekomma. Låter som om det kan ha varit väl tidigt att testa. Vi håller tummarna för att det blir positivt om några dagar istället!


    Jobbigt med biverkningar. Jag har inte heller fått några biverkningar från lutinus och inte från sprutorna heller, skönt samtidigt som jag känner att det är lite konstigt.

    Ja, nu håller vi tummarna!!
  • Iväntanpåivf

    Va på första VUL idag. 
    kört Gonal-f 175 sen i måndags förra veckan. 
    Gick fort som bara den och hann väl inte riktigt med men tror han sa 12 blåsor över 11mm varav några va 15mm och sen ett gäng på 10mm och mindre. 
    Läkaren tyckte det ''såg jättefint ut''. Jag känner att jag inte har nån aning. 
    Han använde nån fräck 3d mjukvara som automatmätte alla blåsor och sorterade dem i storleksordning. Så tog ingen tid alls. Han alltså inte tänka på några frågor eller liknande. 

    Ny VUL på onsdag och sen om det ser bra ut kanske ÄP på fredag. :) 

    Är väl bara att hoppas att de mognar lite mer och fler denna veckan. 

  • Iväntanpåivf
    MoonK skrev 2021-02-26 13:40:55 följande:

    Hur öppet pratar ni om ivf med folk i er omgivning? Familj/vänner?


    Hej, 
    Där är det lite komplicerat.
    Jag är gärna öppen med familj och vänner.
    Sambon vill gärna att det är en privat angelägenhet bara mellan oss två. 

    Det har slutat med att min familj och en del av mina vänner vet på olika nivåer. Några vet att vi väntar på ivf och står i kö (köade i åtta månader), de allra närmsta vet att vi är igång, dvs inne i systemet, och min mamma och en av mina bästa vänner har inblick i hela processen. 
    Jag känner dels att det inte är nåt att skämmas över då vi är 'gamla' (jag är 39) och dels att jag behöver ventilera min oro/nervositet/frustration med nån mer än min sambo som, även om han är bäst och jätteförstående, inte riktigt oroar sig på samma sätt och dessutom har ett barn sen tidigare. :) 
     
    Sen under dessa långa månader då vi väntat på tid för ivf och jag har varit relativt öppen om att vi stått i kö så har jag insett att det är såååå många andra som är eller har varit i samma sits. Många berättar inte förrän du själv öppnat upp och du har liksom ingen aning om att de kämpat och kämpat för sin bebis förrän du själv nämner ivf och de kläcker 'det gjorde vi med' :) 

    Mao, jag tror det kan vara bra at prata mer öppet om det så att det blir lite mindre tabu. Så känner man sig inte lika ensam eller så får man nån annan att inte känna sig lika ensam. 

    Med det sagt. :)
    Jag berättar inte för alla och INGEN på jobbet vet ens att vi försöker skaffa barn. 
    Det får de reda på tids nog och då kommer jag säkert vara öppen med att vi gjorde ivf. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021