• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-26 11:01:35 följande:
    Ja men två är säkert lugnt. Är det 500 mg per kapsel? Men bra att du pratar med läkaren.

    Får ingen uppdatering förrän mitten på nästa vecka när de vet hur många de kunnat frysa.
    Ja men precis 2g per 4 tabletter kan jag utläsa så det blir ju 500mg per tablett =) 

    ok då väntar vi med spänning på nästa vecka! hoppas du mår bättre nu och har återhämtat dig från äggplocket =) 
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-03-26 11:04:48 följande:

    Hoppet är det sista som dör trots allt, men finns en viss tröst att kunna luta sig tillbaka på IVF på sätt och vis.


    Blir ju trevligt när ens samliv kan återgå till att vara för nöjes skull snarare än bara produktion.


    Så som det ser ut så får vi starta upp nästa mens, så om 2-2,5 vecka ungefär. (väntar på en lite trögstartad ÄL fortf, hoppas det inte dröjer) Läkaren sa att pga AMH så finns det inte så mkt de kan göra. De kommer fortsätta med 375 GonalF men lägga till 75 menopur, samt försöka starta på mensdag 1 eller 2 istället för 3 som jag gjorde förra gången. Hon säger i princip att förändringen som görs mest är psykisk för mig, för att känna att vi gör något annorlunda, men att slutresultatet förmodligen kommer vara densamma. Men att mina ägg och embryon ändå hade varit fina, så det känns skönt.


    ISCI blir det denna omgången med förmodligen, för de vågar inte chansa på att de blir befruktade på egen hand när de är så få.


    Så plock preliminärt v 17, så blir vi ett par st samtidigt igen, kul Solig


    Ja precis, om man bara kunde få det att funka direkt med IVF så man slapp attt gå igenom så många behandlingar! En kompis i Sverige som gjorde en behandling 2018 hade fått typ 12 (!!) blastocyster till frysen, hade det vart fallet för en själv hade man ju känt sig ganska lugn... hon är gravid med sitt andra barn nu med. =)
    man hade ju gärna velat haft en garanti.

    ok då kommer vi ligga i exakt samma fas då, åh vad jag hoppas att vi ska lyckas nu, låter ju bra att de lägger till Menopur också ett par ägg extra gör ju jättemycket!! 

    jag glömde diskutera med läkaren om ICSI men skulle tro vi kör det på alla också, försökr helt enkelt göra som den gången det lyckades och hoppas att det inte bara var tur den gången...
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-26 13:53:46 följande:
    Ja precis, om man bara kunde få det att funka direkt med IVF så man slapp attt gå igenom så många behandlingar! En kompis i Sverige som gjorde en behandling 2018 hade fått typ 12 (!!) blastocyster till frysen, hade det vart fallet för en själv hade man ju känt sig ganska lugn... hon är gravid med sitt andra barn nu med. =)
    man hade ju gärna velat haft en garanti.

    ok då kommer vi ligga i exakt samma fas då, åh vad jag hoppas att vi ska lyckas nu, låter ju bra att de lägger till Menopur också ett par ägg extra gör ju jättemycket!! 

    jag glömde diskutera med läkaren om ICSI men skulle tro vi kör det på alla också, försökr helt enkelt göra som den gången det lyckades och hoppas att det inte bara var tur den gången...

    12 blastisar till frysen?! Jäklar. Skönt att det gått så bra för dem, då har man nog ett annat lugn i kroppen som du säger.


    Men nu nästa gång så kommer vi nog vara ett gäng som får plus på stickan, har det på känn! {#emotions_dlg.flower}  Skönt att du kunde få embryoglue utan extra kostnad dessutom!


     


    Vet inte riktigt vad menopuren vanligtvis används för, men får lita på att de har koll på vad de gör. Jag hoppas att min fortsatta D-vitamindos kanske kan locka fram lite extra aktivitet i äggstockarna.


    Så får vi följas åt här igen snart Solig round number two.

  • fertilitymonster

    Hejsan!

    Vi ska nu i slutet på april göra utplock på sambon med pesa/tesa eftersom han är steriliserad!

    Sedan möte för start av ivf i början på maj. Har ni några tips inför allt detta?

    Är det stor chans tror ni att dom inte hittar några spermier av bra kvalité att använda?

    Han har varit steriliserad i 6 år nu

  • Mikall
    Lillaälta skrev 2021-03-25 21:55:33 följande:

    Vi har äntligen fått godkänd remiss för ivf och första möte inbokat på Livio Gärdet den 21 april :)

    Dock så ska jag ha mens typ den 20-21 april. Har läst att man tar sprutor från dag 3, kan jag då påbörja direkt efter mötet eller tror ni att jag måste vänta till nästa mens?


    Vad spännande! Jag är ny i tråden och väntar spänt på en godkänd remiss vilken dag som helst nu. Hur länge har ni väntat på att få ett ok? Är på vecka 5 just nu och Huddinge säger det tar mellan 4-6 veckor men att det kan ta längre tid pga corona! Efter att ha väntat i flera år på att blir gravid så känns varje dag en evighet just nu. Vill bara sätta igång ????
  • Buggan

    Hej, ny i tråden! Första ggn provar på IVF o följs gärna åt på vägen Hjärta
    Har läst tråden o tycker det verkar som väldigt få som får bra resultat? På kliniken sa dom att man vanligen får 10-20 ägg och att 60% vanligen befruktas, men den statistiken verkar inte stämma här?

    Jag är på 9:e dagen med sprutor. Började med 225 Gonal några dgr, sen 175. Sen var jag på ultraljud igår och då hade det inte utvecklats som tänkt. Hon sa att jag hade 3 ägg på ena sidan o att det var bra, men bara 2 folliklar på andra. Så hon ökade dosen Gonal till 350. Ska på ultraljud igen på måndag för o se om blivit mer, utplock blir onsdag eller torsdag. 

    Efter att ha läst i tråden så märker jag att jag inte riktigt har koll på vad beskedet egentligen innebar. Betyder att hon sa "3 ägg" att dom är redo? Men blir inte dom isf överstimulerade nu när jag tar så mkt mer? Finns det ens chans att dom andra 2 folliklarna (äggblåsor förstår jag?) kan mogna så mkt till utplocket? 
    Finns det ngn chans att jag ens kan få fler än 3 + 2 ägg denna gång eller lär det vara absolut max? 

    Blev verkligen så ledsen igår efter besöket, trodde inte jag skulle reagera så men tårarna bara kom, kändes som att chansen att hela denna omgång ger nåt är väldigt liten. Är det hormonerna som gör mig så extra känslig? Rynkar på näsan
    Det ska tydligen inte vara ngt "fel" på mig (förutom att jag är 35 år), utan tidigare har min sambo haft noll spermier, för att sedan efter medicin kommit upp till 2 miljoner i december, men eftersom ändå inte gav ngt testar vi detta. I veckan fick vi dock svaret att han nu har 48 miljoner spermier så blev glada för det o tänkte att nu kanske det skulle gå bättre på naturlig väg.. men antalet spermier har inte betydelse för ivf:en egentligen va? Vi ska göra sån där mikroinjektion sa de till oss på kliniken.

    Jag har sedan igår när jag började med dosen om 350 haft en oskön känsla i buken hela tiden. Det är som jag inte riktigt vågar andas djupt med magen.. Dessutom känns det som att det bubblar där? Som att man skulle vara gasig utan att jag är det.. Är det normalt? 

    Fyremadel har jag tagit i låret för stod så på bipacksedeln, blev dock osäker om läkaren sa magen, men det gick ju inte alls att sticka in den i magen o jag hatar sprutor så jag klarade inte av det (är på nivån att håller på att svimma när min sambo tar sprutorna på mig). Men det ska inte spela ngn roll vart man tar den? 

    Långt inlägg, men många frågor Glad

  • Dibella
    Buggan skrev 2021-03-27 20:04:45 följande:

    Hej, ny i tråden! Första ggn provar på IVF o följs gärna åt på vägen Hjärta
    Har läst tråden o tycker det verkar som väldigt få som får bra resultat? På kliniken sa dom att man vanligen får 10-20 ägg och att 60% vanligen befruktas, men den statistiken verkar inte stämma här?

    Jag är på 9:e dagen med sprutor. Började med 225 Gonal några dgr, sen 175. Sen var jag på ultraljud igår och då hade det inte utvecklats som tänkt. Hon sa att jag hade 3 ägg på ena sidan o att det var bra, men bara 2 folliklar på andra. Så hon ökade dosen Gonal till 350. Ska på ultraljud igen på måndag för o se om blivit mer, utplock blir onsdag eller torsdag. 

    Efter att ha läst i tråden så märker jag att jag inte riktigt har koll på vad beskedet egentligen innebar. Betyder att hon sa "3 ägg" att dom är redo? Men blir inte dom isf överstimulerade nu när jag tar så mkt mer? Finns det ens chans att dom andra 2 folliklarna (äggblåsor förstår jag?) kan mogna så mkt till utplocket? 
    Finns det ngn chans att jag ens kan få fler än 3 + 2 ägg denna gång eller lär det vara absolut max? 

    Blev verkligen så ledsen igår efter besöket, trodde inte jag skulle reagera så men tårarna bara kom, kändes som att chansen att hela denna omgång ger nåt är väldigt liten. Är det hormonerna som gör mig så extra känslig? Rynkar på näsan
    Det ska tydligen inte vara ngt "fel" på mig (förutom att jag är 35 år), utan tidigare har min sambo haft noll spermier, för att sedan efter medicin kommit upp till 2 miljoner i december, men eftersom ändå inte gav ngt testar vi detta. I veckan fick vi dock svaret att han nu har 48 miljoner spermier så blev glada för det o tänkte att nu kanske det skulle gå bättre på naturlig väg.. men antalet spermier har inte betydelse för ivf:en egentligen va? Vi ska göra sån där mikroinjektion sa de till oss på kliniken.

    Jag har sedan igår när jag började med dosen om 350 haft en oskön känsla i buken hela tiden. Det är som jag inte riktigt vågar andas djupt med magen.. Dessutom känns det som att det bubblar där? Som att man skulle vara gasig utan att jag är det.. Är det normalt? 

    Fyremadel har jag tagit i låret för stod så på bipacksedeln, blev dock osäker om läkaren sa magen, men det gick ju inte alls att sticka in den i magen o jag hatar sprutor så jag klarade inte av det (är på nivån att håller på att svimma när min sambo tar sprutorna på mig). Men det ska inte spela ngn roll vart man tar den? 

    Långt inlägg, men många frågor Glad


    Välkommen till gänget {#emotions_dlg.flower}


    Det känns som vi haft några stycken med lite otur det senaste kanske. Vi får hoppas att vårkanten kommer ändra trenden. Får hoppas att dosökningen gör att det hinner växa till sig några till.


    Det kan hända att äggblåsor växer till sig rätt fort, jag hade 3 blåsor vid mitt VUL och sen några dagar senare på plocket så var där en 4e helt plötsligt från ingenstans. Sedan så kan det vara så att visa blåsor är tomma, men det kan också vara så att vissa innehåller fler än 1 ägg. Men nog mer vanligt att de är tomma. Jag fick ut 3 ägg på 4 blåsor.


    Det är en jobbig process detta, sedan så gör nog hormonerna sitt, så klart att om man känner att det inte är bra resultat så kan det kännas hårt. Men det behövs bara ett ägg i slutändan, du kan få fler som växer till sig! Men om du skulle få ut 3-5 är det bra det med.


    Finns det bra med spermier i dagsläget så bör det inte vara några problem, skönt att ni med medicin kunde få upp antalet. Man blir väldigt svullen om magen, jag var även svullen i en vecka efter plocket. 


    Skulle tro att om det står i bipacksedeln att det är OK att ta i låret, så är det nog så. Jag tog i magen, men jag förstår känslan av att den knappt går att sticka, den är jättetrög och gör mer ont än gonal-F.


    Första omgången IVF känns som att läkarna ibland famlar lite i blindo med dosering osv. Men det finns en hel del som blir gravida på första IVFen, allt som behövs är guldägget. 

  • Smilla93

    Åååh blir så frustrerad och ledsen.. Behövde komplettera med ths-prov efter första mötet på RMC och såg nyss provsvaret på 1177.. värdena va ännu sämre nu trots att jag ökat dosen på levaxin och jag måste därför lämna ytterligare prov.. Där står dessutom att jag inte får påbörja behandling förrän värdena är bra och att jag ska få ett brev hemskickat om detta. Känner mig så besviken.. Dels för att jag vet att det kommer dröja länge eftersom man måste vänta minst 6 veckor med att lämna nytt prov om man reglerar dosen och måste jag ändra dosen då också så är det ju ytterligare 6 veckor till.. Blir också besviken över att de inte ens kan ta sig tiden att ringa och berätta det utan att de skickar ett brev om det... Var så himla glad och trodde att vi snart skulle få börja och så får man ytterligare en käftsmäll som gör att man bara tappar motivationen för allt..

    Någon mer som haft dåliga Ths värden och vet vad jag har att vänta?

  • Buggan
    Dibella skrev 2021-03-28 10:18:45 följande:

    Välkommen till gänget {#emotions_dlg.flower}


    Det känns som vi haft några stycken med lite otur det senaste kanske. Vi får hoppas att vårkanten kommer ändra trenden. Får hoppas att dosökningen gör att det hinner växa till sig några till.


    Det kan hända att äggblåsor växer till sig rätt fort, jag hade 3 blåsor vid mitt VUL och sen några dagar senare på plocket så var där en 4e helt plötsligt från ingenstans. Sedan så kan det vara så att visa blåsor är tomma, men det kan också vara så att vissa innehåller fler än 1 ägg. Men nog mer vanligt att de är tomma. Jag fick ut 3 ägg på 4 blåsor.


    Det är en jobbig process detta, sedan så gör nog hormonerna sitt, så klart att om man känner att det inte är bra resultat så kan det kännas hårt. Men det behövs bara ett ägg i slutändan, du kan få fler som växer till sig! Men om du skulle få ut 3-5 är det bra det med.


    Finns det bra med spermier i dagsläget så bör det inte vara några problem, skönt att ni med medicin kunde få upp antalet. Man blir väldigt svullen om magen, jag var även svullen i en vecka efter plocket. 


    Skulle tro att om det står i bipacksedeln att det är OK att ta i låret, så är det nog så. Jag tog i magen, men jag förstår känslan av att den knappt går att sticka, den är jättetrög och gör mer ont än gonal-F.


    Första omgången IVF känns som att läkarna ibland famlar lite i blindo med dosering osv. Men det finns en hel del som blir gravida på första IVFen, allt som behövs är guldägget. 


    Tack för svaren Glad Okej då förstår jag hur det fungerar med äggblåsor. Imorgon ska jag fråga också om storlek för som jag förstår det är det det som spelar roll? Vilka storlekar vill man ha på äggen eller är det äggblåsorna man mäter storlek på? För att de ska gå att plocka ut menar jag. 

    Har ni ngn uppfattning om det är bättre med vanlig ivf eller mikroinjektion? Eller är resultaten typ samma? Känns ju spontant som att det borde bli bättre med mikroinjektion men när jag googlat så har jag inte hittat info om det. 

    Okej vad bra, då är det inget att bli orolig för med magen. 

    Tack för svar {#emotions_dlg.flower}
  • Dibella
    Smilla93 skrev 2021-03-28 10:57:01 följande:

    Åååh blir så frustrerad och ledsen.. Behövde komplettera med ths-prov efter första mötet på RMC och såg nyss provsvaret på 1177.. värdena va ännu sämre nu trots att jag ökat dosen på levaxin och jag måste därför lämna ytterligare prov.. Där står dessutom att jag inte får påbörja behandling förrän värdena är bra och att jag ska få ett brev hemskickat om detta. Känner mig så besviken.. Dels för att jag vet att det kommer dröja länge eftersom man måste vänta minst 6 veckor med att lämna nytt prov om man reglerar dosen och måste jag ändra dosen då också så är det ju ytterligare 6 veckor till.. Blir också besviken över att de inte ens kan ta sig tiden att ringa och berätta det utan att de skickar ett brev om det... Var så himla glad och trodde att vi snart skulle få börja och så får man ytterligare en käftsmäll som gör att man bara tappar motivationen för allt..

    Någon mer som haft dåliga Ths värden och vet vad jag har att vänta?


    Har ingen erfarenhet av dåliga THS värden, men jag förstår frustrationen och att man inte vill vänta mer utan bara komma igång. Hoppas verkligen värdena ser bättre ut nästa gång så ni får möjlighet att komma igång. Det är en tuff process, allt som inte går som tänkt känns som ett oerhört bakslag på många sätt. 


     


    Buggan skrev 2021-03-28 11:48:26 följande:
    Tack för svaren Glad Okej då förstår jag hur det fungerar med äggblåsor. Imorgon ska jag fråga också om storlek för som jag förstår det är det det som spelar roll? Vilka storlekar vill man ha på äggen eller är det äggblåsorna man mäter storlek på? För att de ska gå att plocka ut menar jag. 

    Har ni ngn uppfattning om det är bättre med vanlig ivf eller mikroinjektion? Eller är resultaten typ samma? Känns ju spontant som att det borde bli bättre med mikroinjektion men när jag googlat så har jag inte hittat info om det. 

    Okej vad bra, då är det inget att bli orolig för med magen. 

    Tack för svar {#emotions_dlg.flower}

    Blåsorna ska ju ha en viss storlek, inte för stora eller små utifrån omogna/övermogna tror jag. Men minns inte exakt hur man vill att de ska måtta, runt 2mm kanske? Men läkarna har ju koll på att de stannar vid optimala mått, inte för tidigt eller för sent.


    Tror det beror på hur många ägg och hur spermierna ser ut, få ägg så vill många kliniker inte chansa på att låta naturen ha sin gång utan hjälper till för att få så bra chans som möjligt. Rent befruktningsmässigt så tror jag det blir högre befruktningsgrad av ICSI. Vi körde ICSI, 3 ägg så blev 2 befruktade, ett var omoget. Nu inför nästa omgång sa läkaren att de kommer köra ICSI igen för att de inte vill chansa att de inte blir maximal befruktning, för de tror inte jag kommer få bättre resultat denna gången. Men du kan ju resonera med läkarna kring detta och se vad de tänker.


     

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021