• Anonym (Sol, Måne och Talia)

    Jag är så otacksam men känner mig kvävd samtidigt

    Jag och min kille har bott ihop i 7 månader nu och han behandlar mig verkligen som en prinsessa. Lite för mycket som en prinsessa känner jag kanske. Vi kände varandra och var vänner som barn upp till gymnasiet då vi handlade på olika håll, så han känner mig väldigt väl och känner väl till min familjehistoria som inte är den roligaste med mycket fylla och våld och tidigt ansvar. Han har även gjort saker i sammanhanget när vi var tonåringar, gått emellan ett par gånger och fått mig att sova hos honom eller andra kompisar när det varit saker hemma. När vi träffades igen och började dejta visade han tydligt att han minns hur det var. Vi har pratat lite om det. Han sa att han aldrig skulle utsätta mig eller någon annan för något sånt och att det är meningen att man ska ta hand om de som är en så familj och de man älskar.

    I alla fall så har vi nu alltså bott ihop i 7 månader och han gör verkligen allt för mig. Alllt. Ibland känns det som att det enda han inte gör är att torka mig när jag gått på toa. Han fixar och servar och städar och tvättar och lagar mat och allt, allt, allt. Vi kan prata om att vi behöver göra det och det och det, och när jag tänker göra en sak så är det redan gjort. Jag kan nämna lite löst att vi behöver kanske behöver köpa den här saken snart för den vi har håller på att gå sönder, och nästa dag finns det en ny. Och så vidare. Till och med saker som kläder och hygienartiklar till mig. Han är extremt uppmärksam på allt och fixar innan jag ens tänkt tanken klart känns det som.

    Jag borde vara tacksam men jag känner mig mest kvävd. När jag försöker förklara för honom säger han bara att det är så enkla smågrejer och han vill bara ta hand om mig och låta mig slippa allt det där ansvaret jag hade som barn, och visst, i början var det ganska skönt att få slippa men jag känner mig nu som sagt mest kvävd. Eller som ett barn.

    Vad ska jag göra, både för att nå fram till honom och för att ta min plats i hushållet?

  • Svar på tråden Jag är så otacksam men känner mig kvävd samtidigt
  • Anonym (Andreas)

    Varför behöver han ens veta hur många bindor du har kvar? Det är väl det mest intima privata man måste kunna få ha ifred.

    Hade jag haft den kollen på min partner hade jag fått en utskällning som heter duga och stryk.. Och jag skojar inte. Det räcker med att han vet när du har mens. Där går gränsen.

    Sluta vara så naivt öppen mot honom. Du måste själv bygga upp din integritet.

  • Anonym (Ge och ta)

    Det här låter absolut inte som en kontrollerande man utan en man som vill göra så att du aldrig mer känner som du gjorde när du växte upp, han vill att du aldrig ska behöva oroa dig.
    Han menar väl, kanske lite för väl men det verkar vara en god man som du beskriver det.

    Säg till honom att du uppskattar honom så mycket men att ansvaret för att du ska må bra ligger på dig också, han kan inte skydda dig mot allt ont och ska inte behöva ta allt på sina axlar, och påminn honom om att du vill göra saker för honom också för att visa din uppskattning.för honom.

  • AnnaSthlm

    Han menar väl men det påminner mer om en fadersfigur. Spänningen försvinner och du känner dig kvävd. Be honom att ge dig space. Det är inte att vara otacksam, det är att ha sunda gränser.

  • Anonym (Sol, Måne och Talia)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-01-03 18:43:57 följande:

    Varför behöver han ens veta hur många bindor du har kvar? Det är väl det mest intima privata man måste kunna få ha ifred.

    Hade jag haft den kollen på min partner hade jag fått en utskällning som heter duga och stryk.. Och jag skojar inte. Det räcker med att han vet när du har mens. Där går gränsen.

    Sluta vara så naivt öppen mot honom. Du måste själv bygga upp din integritet.


    För att vi bor litet och har inte så mycket förvaring så paketet ligger på hyllan badrummet för det är där det får plats. 
  • Anonym (Sol, Måne och Talia)
    Fjäril kär skrev 2021-01-03 18:39:30 följande:
    Då får du bli bättre på att ligga steget före.

    Det han gör är faktiskt väldigt integritetskränkande och kan lätt bli väldigt farligt.

    Du måste sluta se det som gulligt och faktiskt bli arg på att han behandlar dig som mindre vetande. Ställ krav på att bli behandlad med respekt och jämlik sambo. Acceptera inte ett nej och att han klappar dig på huvudet. Det är inte kärlek överhuvudtaget.
    Han behandlar mig inte som mindre vetande. Var fick du det ifrån?
  • Anonym (Sol, Måne och Talia)
    Anonym (Ge och ta) skrev 2021-01-03 18:57:34 följande:

    Det här låter absolut inte som en kontrollerande man utan en man som vill göra så att du aldrig mer känner som du gjorde när du växte upp, han vill att du aldrig ska behöva oroa dig.
    Han menar väl, kanske lite för väl men det verkar vara en god man som du beskriver det.

    Säg till honom att du uppskattar honom så mycket men att ansvaret för att du ska må bra ligger på dig också, han kan inte skydda dig mot allt ont och ska inte behöva ta allt på sina axlar, och påminn honom om att du vill göra saker för honom också för att visa din uppskattning.för honom.


    Precis, jag upplever absolut inte som att han vill kontrollera utan som att han vill låta mig slippa det ansvar som jag tvingades till som barn. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Sol, Måne och Talia) skrev 2021-01-03 19:11:37 följande:

    Han behandlar mig inte som mindre vetande. Var fick du det ifrån?


    Han behandlar dig som mindre vetande genom att du inte får ta egna beslut och egna initiativ. Lite "lilla gumman" och klapp på huvudet över det hela. Det beteendet handlar inte om att vara beskyddande. Även om ni skulle bo i studentkorridor på 10 kvadrat har du rätt att ha ett privatliv.
  • Tecum

    Ibland kan jag faktiskt tycka att kvinnor är helt hopplösa! I tråd efter tråd gnälls det på män som inte gör något hemma, inte är uppmärksamma, inte tar egna initiativ i hemmet, inte orkar handla, inte bryr sig om presenter till släkten osv osv. Nu har du en man som gör allt detta och då är det också fel.

    Ja jag tycker att du är otacksam TS! Sen kan jag förstå att det kan gå till överdrift, men säg det till honom då, tydligt. Som du skriver här. Rimligtvis är det lättare att ändra en man på det hållet än att få honom att göra mer, eller hur? Föreslå att ni ska gå och handla tillsammans ibland, att du vill det. Eller att ni lagar mat tillsammans. Eller att du vill överraska honom med en middag du lagat. I värsta fall får ni göra ett schema, vem som gör vad, och när.

    Sen har ni tjejer problem med att han handlar mensskydd åt TS! Hallå, 50-talet ringer och vill ha sin tid tillbaka. Varför är det tabu för en kille att handla bindor, har vi verkligen inte kommit längre i jämställdhet och avdramatisering av naturliga kroppsfunktioner?

  • Anonym (koppe)
    Fjäril kär skrev 2021-01-03 19:41:36 följande:
    Han behandlar dig som mindre vetande genom att du inte får ta egna beslut och egna initiativ. Lite "lilla gumman" och klapp på huvudet över det hela. Det beteendet handlar inte om att vara beskyddande. Även om ni skulle bo i studentkorridor på 10 kvadrat har du rätt att ha ett privatliv.
    Eh..
    Han låter för snäll och välmenande och ts förstår ju detta också.
    Du kan ju inte hitta på saker som inte finns och prata som om han härskar över ts.när allt han vill är att göra henne lycklig, men det kan bli för mycket av det goda.
    Men du kan ju inte göra honom till ett monster baserat på dina ev erfarenheter
  • Godisbuske

    Berätta för honom att din pappa ljög, precis som andra fäder för sina döttrar. Ni är inga prinsessor. Bara kungen kunde säga det.
    Berätta att du är vuxen flicka nu och inte vill sitta högt upp på en piedestal och att den rosa prinsessklänningen har du vuxit ur. Säg att det är avtändande med en pojkvän som fjantar och försöker visa sig värdig dig in till absurdum.

Svar på tråden Jag är så otacksam men känner mig kvävd samtidigt