• Varbergstjej

    Letrozol 2021

    Hej!

    Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

    Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

    Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Letrozol 2021
  • Hoppaspåbebis
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-28 09:40:24 följande:

    Med första dosen letrozol så fick ja en blödning cd 38.

    Hade dock ingen ägglossning den månaden. Så blödningen fick jag ändå så kuren funkade ju ändå.

    Men frågan e ju hur det funkar nu när ja tillsätter extra progesteron då kommer ja väl inte få blödning så länge ja tar Cyclogest


    Ja jag får ta ett test på måndag å e det negativ igen så måste ja ju få en ny tid till gyn.
  • Mizzi26

    Någon mer som haft som små smärtor kring äggstockarna när ni ätit letrozol. Typ som om det värker lite när äggen växer? Om ni fattar.. mina har dom två senaste dagarna ömmat lite och värker till i vissa rörelser och spänner lite.

    Ägglossningstesten förstår jag mig inte på, dom är starkare ena dagen och knappt synligt streck andra dagen. Jag tar ett varje morgon och kväll. Om kuren fungerar borde jag ha ägglossning i helgen eller början på nästa vecka.

    Vilken dag i cykeln har ni fått ägglossning på ?

    Håller tummarna för er alla! Hoppas att det går vägen för oss snart och vi är som sagt verkligen kämpar allihopa!

  • Sola13
    Mizzi26 skrev 2021-10-29 00:23:23 följande:

    Någon mer som haft som små smärtor kring äggstockarna när ni ätit letrozol. Typ som om det värker lite när äggen växer? Om ni fattar.. mina har dom två senaste dagarna ömmat lite och värker till i vissa rörelser och spänner lite.

    Ägglossningstesten förstår jag mig inte på, dom är starkare ena dagen och knappt synligt streck andra dagen. Jag tar ett varje morgon och kväll. Om kuren fungerar borde jag ha ägglossning i helgen eller början på nästa vecka.

    Vilken dag i cykeln har ni fått ägglossning på ?

    Håller tummarna för er alla! Hoppas att det går vägen för oss snart och vi är som sagt verkligen kämpar allihopa!


    Jag brukar också känna det som du beskriver! :) senaste cykeln var ägglossningen på cd 16-17, tyvärr tog det inte sig. Igår kom mensen och imorgon börjar jag med en ny runda Letrozol. Tagit två tabletter innan, men blev överstimulerad så förra cykeln gick jag ner till en men fick som tur var ändå ett fint ägg som lossade. Denna cykeln tyckte gyn därför att vi skulle fortsätta med 1 tablett, hoppas det fungerar!
  • Mizzi26
    Sola13 skrev 2021-10-29 06:44:16 följande:

    Jag brukar också känna det som du beskriver! :) senaste cykeln var ägglossningen på cd 16-17, tyvärr tog det inte sig. Igår kom mensen och imorgon börjar jag med en ny runda Letrozol. Tagit två tabletter innan, men blev överstimulerad så förra cykeln gick jag ner till en men fick som tur var ändå ett fint ägg som lossade. Denna cykeln tyckte gyn därför att vi skulle fortsätta med 1 tablett, hoppas det fungerar!


    Vad bra då känns det normalt då! Var rädd att det kunde ha med överstimulering eller en ny cysta o göra. Tråkigt att höra men håller tummarna för att ett fint ägg släpper denna cykel för dig och att det går vägen :) jag fick inget nytt vul så jag har ingen aning om hur det ser ut eller om jag får någon äl men hoppas!
  • Hoppaspåbebis
    Mizzi26 skrev 2021-10-29 00:23:23 följande:

    Någon mer som haft som små smärtor kring äggstockarna när ni ätit letrozol. Typ som om det värker lite när äggen växer? Om ni fattar.. mina har dom två senaste dagarna ömmat lite och värker till i vissa rörelser och spänner lite.

    Ägglossningstesten förstår jag mig inte på, dom är starkare ena dagen och knappt synligt streck andra dagen. Jag tar ett varje morgon och kväll. Om kuren fungerar borde jag ha ägglossning i helgen eller början på nästa vecka.

    Vilken dag i cykeln har ni fått ägglossning på ?

    Håller tummarna för er alla! Hoppas att det går vägen för oss snart och vi är som sagt verkligen kämpar allihopa!


    Jag har inte känt nåting alls under dessa två kurer.

    Fick en blödning idag så tänker börja me letrozol på söndag!

    Asså ja fick ingen äl alls på första kuren. Andra skulle det skett på cd 15. Men det är väl på cd 14-15 som äl ska ske me letrozol?
  • Sola13

    Brukade få på cd 14 när jag tog två tabletter men blev ett par dagar senare nu när jag bara tog en :)

  • Mizzi26
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-29 16:37:47 följande:

    Jag har inte känt nåting alls under dessa två kurer.

    Fick en blödning idag så tänker börja me letrozol på söndag!

    Asså ja fick ingen äl alls på första kuren. Andra skulle det skett på cd 15. Men det är väl på cd 14-15 som äl ska ske me letrozol?


    Sola13 skrev 2021-10-30 00:33:46 följande:

    Brukade få på cd 14 när jag tog två tabletter men blev ett par dagar senare nu när jag bara tog en :)


    Jag har nu läst att många fått ägglossning någon gång mellan cd 14-18 med letrozol så kanske beror på hur man fungerar innan och hur seg kroppen är :)
  • Hoppaspåbebis
    Mizzi26 skrev 2021-10-30 15:12:43 följande:

    Jag har nu läst att många fått ägglossning någon gång mellan cd 14-18 med letrozol så kanske beror på hur man fungerar innan och hur seg kroppen är :)


    Ja det kan nog variera en del :)

    Påbörjar idag kur nr 3 med letrozol! Va ja inte ser framemot biverkningarna :( Mådde skit då!
  • Mizzi26
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-31 09:18:49 följande:

    Ja det kan nog variera en del :)

    Påbörjar idag kur nr 3 med letrozol! Va ja inte ser framemot biverkningarna :( Mådde skit då!


    Håller tummarna att det är sista gången för dig!

    Vad fick du för biverkningar? Jag själv blev lite illamående & yr men kände inget mer tack o lov. Jag fick mycket acne också men har valt att inte bry mig om det. Det är mest på ryggen så syns bara för mig och mannen.

    Mår oftast fruktansvärt dåligt när jag var långa cykler & eftersom det kortas ner med letrozolen så mår jag bara dåligt en vecka istället för 4-6 veckor så för mig är det bara positivt jag är van att må dåligt haha.
  • Hoppaspåbebis
    Mizzi26 skrev 2021-10-31 10:42:11 följande:

    Håller tummarna att det är sista gången för dig!

    Vad fick du för biverkningar? Jag själv blev lite illamående & yr men kände inget mer tack o lov. Jag fick mycket acne också men har valt att inte bry mig om det. Det är mest på ryggen så syns bara för mig och mannen.

    Mår oftast fruktansvärt dåligt när jag var långa cykler & eftersom det kortas ner med letrozolen så mår jag bara dåligt en vecka istället för 4-6 veckor så för mig är det bara positivt jag är van att må dåligt haha.


    Tack snälla! Ja hoppas verkligen att det e sista! Ser hela tiden på insta folk som går ut me barn hit å dit hehe.

    Jag fick så ont i huvudet, illamående från å till. Värmevallningar.

    Ah men va skönt att du slapp få massa acne i ansiktet. Ryggen e ju skitsamma nu när det ändå e höst haha

    Ja slapp finnar iaf så det e ju alltid nåt haha

    Jaha men va skönt för dig att det kortades ner. Haha fy fan va hemsk det låter ändå van att må dåligt haha
Svar på tråden Letrozol 2021