• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Emlan93
    Nugget skrev 2021-05-19 20:43:28 följande:

    Känns som att nästan alla här har gjort sitt först ultraljud! Är i vecka 11(10+2) & ska inte göra första ultraljudet förens vecka 13(12+4)!! :(


    Hej, ja så lång väntan!! Det jag hade idag i v9 (8+2/3) det var bokat privat, så betalade 1000 kr för det. <3
  • KNAS2
    Nugget skrev 2021-05-19 20:43:28 följande:

    Känns som att nästan alla här har gjort sitt först ultraljud! Är i vecka 11(10+2) & ska inte göra första ultraljudet förens vecka 13(12+4)!! :(


    Mitt första fick jag pga tidigt missfall förra året så de ville se så att allt såg bra ut tidigt. Sedan bokade vi ett privat i vecka 12 så att sambon skulle kunna få bara med.

    Förstår om det känns långt till vecka 13, men håll ut <3
  • MrsXy

    woooow en till med tvillingar ! Grattis, vad häftigt ! Kände du något på dig alls ? Solig


    Emlan93 skrev 2021-05-19 10:21:43 följande:


    Hej!! Nu har jag kommit hem från första ultraljudet. Jag fick inte bara se ett tickande hjärta utan två. Jag är helt i chock. Var så beredd på att inte få se någon bebis alls, men så ligger det två i magen. Helt galet. Hon trodde på enäggstvillingar, men lite för tidigt att säga helt säkert. Enäggs-graviditeter är mer riskfyllda än andra sa hon, så om det går bra och de små vill stanna kvar kommer det bli täta kontroller varannan vecka från v.16. Annars såg det fint ut, en i v 8+2 den andra i v 8+3 mätte hon. Ska på första hälsosamtalet hos bm imon, fick en remiss. Så får vi se hur allt går. Men just nu, är jag glad och överraskad!<3
  • MrsXy
    VirrePirre06 skrev 2021-05-19 11:37:33 följande:

    Känner mig uppgiven, här i sthlm blir man inte erbjuden kub om man är under 35, och jag har kontaktat privata kliniker men dem har inte tider. Känns så jobbigt, för vill verkligen veta :( Någon som vet en privat klinik här i sthlm som har tider?


    Säg att du har stark oro, det är en indikation för att få göra. 
  • Nugget
    bananmilkshake skrev 2021-05-19 21:20:30 följande:

    Åh, förstår att det är lång väntan! Många av oss har nog fått tidigt pga tidigare problem, jag har haft 2 missed abortions tex och fick två tidiga pga det och min stora oro. Sen som VirrePirre säger så bokar många privat också! Det hade jag till mina förra graviditeter som jag aldrig ens hann gå på, och hade gjort det igen om jag inte fått genom regionen den här gången. :) 


    Jaha, aa detta är ju mina allra första graviditet. Tänkte boka privat men så har jag väntat med att kolla upp det riktigt & nu känns det ju inte så nödvändigt att göra 1-2 veckor innan de bokade UL. Men 2 veckor just nu är så långt bort haha :)
  • VirrePirre06
    MrsXy skrev 2021-05-20 09:56:24 följande:

    Säg att du har stark oro, det är en indikation för att få göra. 


    Har sagt det igår på mvc, men det hjälpte inte :( Tydligen har alla mvc runt om i region sthlm fått mejl om att försöka stoppa alla kub remisser för dem är sååå fullbokade, kontaktade privata kliniker men dem tog inte emot privata kunder just nu pga covid och fullbokat. Men fick tillslut tag på en klinik i Västerås där jag kan göra blodprov I sthlm för att sen åka till dem för kub, så det var toppen :)
  • neongirl
    Nugget skrev 2021-05-19 20:43:28 följande:

    Känns som att nästan alla här har gjort sitt först ultraljud! Är i vecka 11(10+2) & ska inte göra första ultraljudet förens vecka 13(12+4)!! :(


    Jag har inte heller gjort något ultraljud. Det första är KUB ultraljudet och det vill de inte göra före vecka 13 här eftersom det kan vara svårt att se något innan dess. Livmodern behöver komma över blygdbenet för att de ska se något på vanligt ultraljud om jag förstått det hela rätt och då väntar de gärna till 12 fullgångna veckor för att vara på säkra sidan. Har för mig att hon sa att det är bra om man till och med går till 12+3 innan.

    Är i vecka 11 (10+5) nu och har mitt om lite mindre än två veckor. Kommer då vara i vecka 13 (12+3). Så här är en till som bara går och räknar ner tiden. :)
  • Grapefrukt89
    Nugget skrev 2021-05-19 20:43:28 följande:

    Känns som att nästan alla här har gjort sitt först ultraljud! Är i vecka 11(10+2) & ska inte göra första ultraljudet förens vecka 13(12+4)!! :(


    Om det är till nå tröst så är det exakt en vecka kvar till att jag har min KUB. Då är jag i vecka 13 (12+6), dagen före jag förhoppiningsvis är i vecka 14... Så sjukt snabbt allt gått ändå fast det ibland känns som att det går långsamt. :O 


    Är så spänd och nervös dock! Men ska bli skönt att stämma av där också. Har haft en del blödningar nu (gammalt brunt blod) som förhoppningsvis är det blodet läkaren på gyn-akuten såg i min livmoder efter att jag störtblödde. Men då var lilla pyret vid liv och sprattlade omkring för fullt.


    Jag vet att väntan känns outhärdligt... <3 Vi klarar det <3

  • Thewalk
    Emlan93 skrev 2021-05-19 19:40:10 följande:

    Ja juste ja!!! Så galet! BM visade först bara den ena, och jag frågade om hon såg hjärtljud, hon sa ja det gör jag, så blev jag lite rörd, sen zoomade hon ut lite och frågade om jag såg det hon såg. Jag funderade lite, va är det två? Så sjukt. Som på film!

    Åh kan inte du ladda upp din bild igen så jag får se! <3




    Här är dem för 1.5 veckor sedan. <3

    Min reaktion var att asgarva. Kunde inte sluta skratta, så det tog en stund innan hon kunde fortsätta med undersökningen :)
  • MissJ00


    Såg också ett litet hjärta slå. Slutet av v 8 :)

    Men jag skulle inte heller få förrän v12 eller vad det nu är. Så jag bokade privat. Har även bokat kub om några veckor :)
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET