• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-08-10 09:20:08 följande:

    Läst att många har problem med kramp i vaderna. Jag upplever inte kramp men jag får sjuka sendrag. Beror oftast på magnesiumbrist och att man dricker för lite vatten!


    Tror jag slarvat en del med vatten! Men jag tycker ju att det är så drygt att springa på toaletten hela tiden :D men nu när jag den senaste veckan druckit mycket bättre så har jag heller inte behövt vakna av panik-kramp i vaden. :)

    Låter jobbigt med sendrag. Då kan det komma när som på dagen för dig?
  • Sellerin
    VirrePirre06 skrev 2021-08-10 11:10:56 följande:

    Har idag fått beviljat graviditetspenning, men det är skrämmande hur lite pengar man får :( Första utbetalningen går jag ner ca 12k, sedan ca 7k de 2 resterande och sen sista ca 12k igen. Helt skjut vad man måste ändra sina livsvanor helt plötsligt :o Men bara vänja sig sen när man ska ta ut föräldrapenning, där blir det inte mycket till överst heller beroende de på hur mycket man väljer att ta.


    Oj!! Det där är verkligen märkbart! Du pratar netto då alltså? Det vill säga de faktiska pengar som du får på kontot? 12 000 SEK lägre märks ju verkligen?
  • Sellerin
    linn898 skrev 2021-08-10 19:30:34 följande:

    Hej! I vilken vecka började ni känna bebisen? När kände ni första sparken? Ska få i januari och längtar så att få känna bebis :)


    Hej! Jag tror det var runt tiden för RUL som jag började ana lite fladder. Men jag var helt säker först kanske i v21-22 :) hoppas du snart också får lite tecken på lilla bebisen! Det är så mysigt :)
  • Sellerin
    Thewalk skrev 2021-08-10 20:22:44 följande:

    Nu skriver jag också om lite blandat.

    Först tack för era uppmuntrande ord efter mitt förra inlägg om krämpor. Jag har blivit sjukskriven nu och det känns så skönt! Fick det pga högt blodtryck och något höga levervärden i samband med riskgraviditet som tvillinggraviditet alltid räknas som. Jag tycker dock att foglossningen är det som stör mig mest. Men enligt läkaren kan det vara problem hos försäkringskassan om man "bara" har foglossning, det ska man liksom ta som gravid. Jag tycker det är ganska provocerande att höra, då jag vet att många plågas mycket av detta.

    Ang. fosterrörelser så har jag känt det dagligen i ca 2 veckor. Jag är i v.22. Jag känner inte tydliga sparkar utan att det rör sig massor och att de härjar runt. Blir fortfarande lika glad varje gång. MIn bm bad mig att försöka se mönster men det gör jag inte. Det kommer vid väldigt olika tidpunkter under dygnet.

    Jag har också åtminstone en bebis som konstant trycker på urinblåsan :D Blir akut kissnödig väldigt ofta, men sedan kommer det bara några droppar. 

    Jag har faktiskt inga cravings. Kan få plötsliga sug, men de varierar från dag till dag. Däremot har jag verkligen aptit. Jag har inget snacks som jag blir extra sugen på utan det är mat jag vill ha :)

    Ta hand om er!


    Låter som de har bra koll på dig och att det nog är allra bäst att du är sjukskriven nu framöver. Så tråkigt du redan har foglossning, det är ju så många veckor kvar! Jag hoppas verkligen det inte ska bli värre för dig!

    Så coolt att du väntar tvillingar alltså :) att de studsar runt där båda två. Vilken grej! Antar att man har täta kontroller hos vården när man väntar tvillingar?
  • VirrePirre06
    Sellerin skrev 2021-08-13 17:08:27 följande:

    Oj!! Det där är verkligen märkbart! Du pratar netto då alltså? Det vill säga de faktiska pengar som du får på kontot? 12 000 SEK lägre märks ju verkligen?


    Ja det är sant, skatten är dragen på de pengarna :/ Och tydligen var jag i taket för vad man för tjäna för gravidpenning, så det är väl bara acceptera läget haha
  • Grapefrukt89
    Sellerin skrev 2021-08-13 17:01:34 följande:
    Ja precis! Jag bor i Malmö så det känns som att det kommer bli det. Jag antar att plats för förlossning beror på när allt sätter igång. Är det fullt när man ringer så får man ju åka någon annanstans! Men jag hoppas det är ledigt i Malmö får vår del, då det såklart är smidigast :) Jag har fått för mig att det föds färre barn i slutet av året och att det av den anledningen bör bli lättare att få en plats till den förlossning dit man ringer av den anledningen. Det har tydligen varit otroligt hektiskt nu i juli för barnmorskorna på sjukhusen, så jag är glad att det är dags först senare för oss :)

    Juste! Det förstår jag!


    Ja eller hur... Känns ju som att det förhoppningsvis blir lite lugnare tryck nu. Somrarna brukar va då flest barn föds, ändå har man hört om brist på personal pga semestertider under just dem månaderna.  :O Tycker jag låter helt absurt. Är nästan så att jag själv vill undvika (om man kan) att föda under sommaren pga den anledningen (plus att det känns jobbigt att vara höggravid då om det sker värmeböljor osv)...Å andra sidan hade jag en barndomsvän som födde i början på mars detta år i Sthlm och hon fick knappt plats nånstans där ett sjukhus till sist motvilligt tog emot henne. Barnmorskorna som hon hade just då var även bittra och slitna... Så hon hade inte världens bästa upplevelse där heller, trots att det inte var sommar...


    Jäkla pandemi som också ställer till det för oss oroliga kvinnor som ska föda :(


     


     

  • mandarincurd
    Sellerin skrev 2021-08-13 17:04:48 följande:

    Tror jag slarvat en del med vatten! Men jag tycker ju att det är så drygt att springa på toaletten hela tiden :D men nu när jag den senaste veckan druckit mycket bättre så har jag heller inte behövt vakna av panik-kramp i vaden. :)

    Låter jobbigt med sendrag. Då kan det komma när som på dagen för dig?


    Ja det blir ju lätt att man tänker så haha. Jag får dock springa hela tiden ändå pga en bäbis som gillar att studsa på min urinblåsa (((:

    Nej det har bara kommit kväll och natt faktiskt. Dock inget denna vecka för mig heller! Beror säkert på svalare temperaturer och att jag faktiskt druckit ordentligt med vatten. :)
  • VirrePirre06

    Var redo på att köpa en Britax smile 3, men efter att hört och löäst om massa problem med vobblande hjul, dåligt chassi m.m blir jag så osäker :/ Kan ju var så att det var första batchen när den kom som hade problem, men måste åk till en butik för att fråga hur mycket reklamationer dem får på den :o Är annars inne på en Emmaljunga nxt60 eller viking, tyckte nxt90 var så tung när vi provade den, sånn beslutsångest man fick nu xD andra märken är jag inte så intresserad av haha

  • bananmilkshake
    VirrePirre06 skrev 2021-08-13 23:46:26 följande:

    Var redo på att köpa en Britax smile 3, men efter att hört och löäst om massa problem med vobblande hjul, dåligt chassi m.m blir jag så osäker :/ Kan ju var så att det var första batchen när den kom som hade problem, men måste åk till en butik för att fråga hur mycket reklamationer dem får på den :o Är annars inne på en Emmaljunga nxt60 eller viking, tyckte nxt90 var så tung när vi provade den, sånn beslutsångest man fick nu xD andra märken är jag inte så intresserad av haha


    Vi är också inne på den! Ville helst köpa begagnat men köpa ett nytt babyskydd (för säkerheten) men då blev det plötsligt helt sjukt komplicerat med adaptrar hit och dit och vi gav upp... läste också det om hjulen faktiskt. Men den ligger ju också på nummer 1 på listan över bästa vagnarna 2021! Borde inte vara så mycket problem då? Så det är verkligen svårt hur man ska göra... 
  • bananmilkshake

    Sömnlös igen då... det kliar över hela kroppen, liksom flyttar sig mellan olika ställen. xD Och som vanligt sammanfaller det med en natt innan jag ska jobba! Blir totalt vansinnig snart. :'D

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET