• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Thewalk
    Storm01 skrev 2021-10-01 16:41:37 följande:

    Hej!

    Endel av er har skrivit om tillväxtkontroll? Är det någon som alla gör eller är det frivilligt?


    Tillväxtultraljud görs av lite olika anledningar. Jag gör dessa för att jag väntar tvillingar. Därför mäter jag inte magen alls, då det inte säger något om hur barnen växer. Kan ju vara så att en växer bra men den andra inte gör det. Så vid tvillingar är det rutin med minst tre. Nu ska jag göra ett till för att följa då en av tvillingarna var en bra bit under ?medel?.

    Skulle mätningen av magen visa på att den inte växer inom förväntad kurva åt ett eller annat håll bokas man också in på ett TUL. (Hört av vänner med den erfarenheten)

    Sedan kan man bli kallad pga andra medicinska orsaker hos blivande mamma eller om man tidigare fött ett litet barn. :) finns kanske andra orsaker med, men skulle allt vara inom ramen för deras kurvor osv vid kontroller hos barnmorska så bokas man nog inte in på ett sådant ultraljud.
  • Thewalk

    Vad roligt att några av er kan urskilja olika kroppsdelar där i magen, det lyckas jag inte alls med :) Trodde båda låg och sparkade med fötterna neråt bäckenet då jag hade mycket aktivitet där, men så var jag på UL i måndags och båda låg med huvudet neråt haha, så det var inte alls som jag trodde! :)

    Sammandragningar är luriga och oftast ofarliga. Men jag skriver igen att om ni blir minsta osäkra så ring och rådgör antingen med er barnmorska eller med förlossningen om det inte är öppet på bm-mottagningen. Jag fick denna uppmaning av läkaren på sjukhuset i måndags och tänker ta åt mig och hoppas att alla gör det. Samma med minskade/förändrade fosterrörelser. Hellre kolla upp en gång för mycket! Ingen kommer tycka att man är dum för det :)

  • Bula2021

    Hallå allihop!

    Vecka 25+4 i dag och har varit på min första mätning hos bm. Hamnade på ett rätt högt mått, 28,5 cm och i den här veckan ska man ligga strax under 25 cm. Ska på återbesök om två veckor för ny mätning så livmodern inte växt ännu mer :) Har förstått att ett högt mått, över normalkurva, kan tyda på litenolika saker, t ex. att man har mycket fostervatten eller att barnet är stort. Redan när jag gjorde fostervattensprov så sa läkaren att det såg ut som att jag hade lite mer fostervatten.

    Vad har ni andra haft för mått? Jag är inte orolig, bara kul att höra :)

  • VirrePirre06
    Bula2021 skrev 2021-10-05 14:20:24 följande:

    Hallå allihop!

    Vecka 25+4 i dag och har varit på min första mätning hos bm. Hamnade på ett rätt högt mått, 28,5 cm och i den här veckan ska man ligga strax under 25 cm. Ska på återbesök om två veckor för ny mätning så livmodern inte växt ännu mer :) Har förstått att ett högt mått, över normalkurva, kan tyda på litenolika saker, t ex. att man har mycket fostervatten eller att barnet är stort. Redan när jag gjorde fostervattensprov så sa läkaren att det såg ut som att jag hade lite mer fostervatten.

    Vad har ni andra haft för mått? Jag är inte orolig, bara kul att höra :)


    Gick in och kollade i min journal på 1177 och där står det att när jag tog mitt första SF mått i v.24 så låg det på 24cm, ska dit på torsdag igen och är då i v.30 så får vi se vad det säger :)
  • neongirl
    Storm01 skrev 2021-10-01 16:41:37 följande:

    Hej!

    Satt och småfnissa det ni skrev om fb-grupperna, jag är inte medlem i någon grupp men kan bara tänka mig att det är endel drama xD

    Tänk er ändå hur fort tiden går och att BF närmar sig för endel nu! Så spännande!

    Endel av er har skrivit om tillväxtkontroll? Är det någon som alla gör eller är det frivilligt?


    Vi gjorde ett privat tillväxtultraljud bara för att sambon skulle få vara med. :) Kändes så tråkigt att han missade allt. Hittade en ultraljudsklinik i Malmö där partner fick följa med. Men skulle vi få ett till barn kanske vi gör det igen då det ändå var skönt att se så att allt var okej lite senare i graviditeten. :)
  • VirrePirre06
    VirrePirre06 skrev 2021-10-05 15:03:08 följande:

    Gick in och kollade i min journal på 1177 och där står det att när jag tog mitt första SF mått i v.24 så låg det på 24cm, ska dit på torsdag igen och är då i v.30 så får vi se vad det säger :)


    Tror dock jag var sista dagen i v.24, var där på onsdagen och går in i ny vecka på torsdagar haha :)
  • Bula2021
    VirrePirre06 skrev 2021-10-05 15:37:58 följande:

    Tror dock jag var sista dagen i v.24, var där på onsdagen och går in i ny vecka på torsdagar haha :)


    Jag sökte lite på nätet och mitt mått i dag är tydligen normal-/medelvärdet för vecka 30 :) Herregud! Kommer föda en 7-kilos bebis! :)
  • partytsljus75
    Bula2021 skrev 2021-10-05 14:20:24 följande:

    Hallå allihop!

    Vecka 25+4 i dag och har varit på min första mätning hos bm. Hamnade på ett rätt högt mått, 28,5 cm och i den här veckan ska man ligga strax under 25 cm. Ska på återbesök om två veckor för ny mätning så livmodern inte växt ännu mer :) Har förstått att ett högt mått, över normalkurva, kan tyda på litenolika saker, t ex. att man har mycket fostervatten eller att barnet är stort. Redan när jag gjorde fostervattensprov så sa läkaren att det såg ut som att jag hade lite mer fostervatten.

    Vad har ni andra haft för mått? Jag är inte orolig, bara kul att höra :)


    Jag har inte gjort någon mätning än. Kommer göra min första i vecka 30+2 om två veckor. Känns som sent men antar det är så i min region. Har iaf äntligen fått moderskapsintyget och skickat in till fk.
  • Bula2021
    partytsljus75 skrev 2021-10-05 20:59:00 följande:

    Jag har inte gjort någon mätning än. Kommer göra min första i vecka 30+2 om två veckor. Känns som sent men antar det är så i min region. Har iaf äntligen fått moderskapsintyget och skickat in till fk.


    Jag har också fått mitt gravidintyg nu men inte hunnit skicka in än. Verkar delas ut i väldigt olika veckor.
  • mandarincurd
    Bula2021 skrev 2021-10-05 14:20:24 följande:

    Hallå allihop!

    Vecka 25+4 i dag och har varit på min första mätning hos bm. Hamnade på ett rätt högt mått, 28,5 cm och i den här veckan ska man ligga strax under 25 cm. Ska på återbesök om två veckor för ny mätning så livmodern inte växt ännu mer :) Har förstått att ett högt mått, över normalkurva, kan tyda på litenolika saker, t ex. att man har mycket fostervatten eller att barnet är stort. Redan när jag gjorde fostervattensprov så sa läkaren att det såg ut som att jag hade lite mer fostervatten.

    Vad har ni andra haft för mått? Jag är inte orolig, bara kul att höra :)


    Jag tror jag låg på 24 senaste mätningen, i slutet av vecka 25 :)

    Men det är ju jätteindividuellt och betyder inte att du kommer föda ett stort barn haha!
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET