• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-27 11:40:11 följande:

    Så kul att din lilla skatt kan titta ut närsom! Men ja... läste på nån hemsida om statistik kring när barnen brukar dyka upp för förstföderskor och då var det oftast vecka 39, (21%) 40 (30%) eller 41 (22%) som barnet kommer ut, medan "endast" 10 % kommer redan i vecka 38 t.ex. Får se vart vi hamnar i den statistiken :D Spännande!!


    Jag har verkligen noll tecken just nu på att bebis skulle få för sig att dyka upp i närtid, haha!

    Kul med statistiken! :D ger ändå en liten hint om sannolikheten för när det kan tänkas bli dags! Har i princip packat klart förlossningsväskan nu, börjar känna mig redo :)
  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-27 12:06:13 följande:

    En till grej.... Förut var mina bröst väldigt runda svullna/ömma och kändes som att de skulle sprängas. Nästan som att jag hade bröstimplantant :O. Nu har de ju blivit större (typ 2 storlekar) men dragit sig väldigt mycket NERÅT och blivit VÄLDIGT MJUKA. Vilken chock jag fick första gången jag såg det för några veckor sen... Vet att alla bröst reagerar olika på graviditeten men det var sån himla stor skillnad på kort tid. PLUS alla extra leverfläckar/fräknar som jag fått senaste tiden på överkroppen... Jäklar va kroppen reagerar på denna omställning på så himla kort tid. Jisses! Hahaha!


    Tycker också mina bröst växt på senaste samt letat sig neråt. Samt att vårtgården ser helt gigantisk ut, haha! Har trott jag inbillat mig att jag fått fler leverfläckar, men nu när jag läser att du fått det så kanske det inte är inbillning trots allt trodde mest det skedde i samband med sol, men det börjar ju bli ett tag sedan denna kropp såg solens strålar!
  • Sellerin
    Thewalk skrev 2021-10-26 18:48:03 följande:

    Igår var jag på TUL för våra små. De är fortsatt just små, ligger en bit under förväntat (-26 och -20%) men de ser ut att må finfint ändå.

    Hon som utförde UL var egentligen förlossningsläkare och räknade ut preliminära födelsevikter till 2300 resp 2400 g om de stannar till v.38 (vilket är så långt jag får gå) så vi får förvänta oss små bebisar när dom kommer. Fick även lite mer info om förlossningen så det kändes bra.

    Ska på en extra kontroll om 2 v.

    Kände också att det närmar sig. Tror det blir senast 3/12 som jag läggs in. :) bara lite drygt en månad kvar :)


    Så mysigt!! Vad snabbt tiden trots allt gått, tycker jag i alla fall!

    En fråga! När man säger att tvillingar ligger under sin kurva, jämför man då med andra tvillingar eller med förväntad kurva för foster rent generellt? För tvillingar är väl nästan aldrig lika stora som de barn som ligger och växer till sig ensamma i magen?
  • neongirl
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-27 12:06:13 följande:

    PLUS alla extra leverfläckar/fräknar som jag fått senaste tiden på överkroppen... Jäklar va kroppen reagerar på denna omställning på så himla kort tid. Jisses! Hahaha!


    Sellerin skrev 2021-10-28 21:18:17 följande:

    Har trott jag inbillat mig att jag fått fler leverfläckar, men nu när jag läser att du fått det så kanske det inte är inbillning trots allt trodde mest det skedde i samband med sol, men det börjar ju bli ett tag sedan denna kropp såg solens strålar!


    Jag har också fått fler pyttesmå leverfläckar, på halsen av alla ställen. Har även fått flera röda leverfläckar på magen (cherry angiomas). Känns som allt kommit sista månaderna. Helt galet vad det kan ändras fort. Trodde också det bara kom i samband med solning, men det var ju som sagt ett tag sedan. Hoppas allt försvinner sen när hormonerna avtar. :S
  • Thewalk
    VirrePirre06 skrev 2021-10-28 14:52:15 följande:

    Svara alla utan att tagga xD men håller med om att gångstilen, att man börjat vagga fram haha. Har idag varit på ul gällande om min moderkaka vuxit med livmoder upp då den varit lågt placerad och den hade nu vuxit upp så jag slipper kejsarsnitt :) Hon kollade även tillväxten och hon beräknade bebis om hon växer som hon ska, kommer väga ca 3,800. Hon ligger 10% över kurvan, väldigt skumt då båda jag och min sambo är 170cm, båda föddes runt vikt på 3000 och ingen i våran familj var speciellt stora heller så ja vad ska man säga hahaha


    Vad skönt att det såg så bra ut och att moderkakan flyttat sig :) Ja vi fick höra att våra är så små kan vara genetiskt, men min sambo vägde nästan 5 kg och jag 3.6, så lite tvärtom mot er :)
    Sellerin skrev 2021-10-28 21:22:26 följande:
    Så mysigt!! Vad snabbt tiden trots allt gått, tycker jag i alla fall!

    En fråga! När man säger att tvillingar ligger under sin kurva, jämför man då med andra tvillingar eller med förväntad kurva för foster rent generellt? För tvillingar är väl nästan aldrig lika stora som de barn som ligger och växer till sig ensamma i magen?

    Ja tiden går både snabbt och långsamt tycker jag. Idag går jag in i en ny vecka igen, känns inte som längesedan sist. Men det känns som jag varit gravid lääänge nu.
    Tvillingar förväntas växa precis som ett barn i magen fram tills v.34 då de växer något långsammare. Så svaret är att de är på samma kurva som ett foster. Att tvillingar ofta är mindre är också för att de alltid föds innan v.40 och att de växer lite långsammare i slutet :)

    När var det du har BF igen? Jag vet att det är i november så snart är du i rätt månad :D Så lite kvar nu,  vad spännande!
  • Sellerin
    Thewalk skrev 2021-10-30 11:08:50 följande:

    Tvillingar förväntas växa precis som ett barn i magen fram tills v.34 då de växer något långsammare. Så svaret är att de är på samma kurva som ett foster. Att tvillingar ofta är mindre är också för att de alltid föds innan v.40 och att de växer lite långsammare i slutet :)

    När var det du har BF igen? Jag vet att det är i november så snart är du i rätt månad :D Så lite kvar nu,  vad spännande!


    Aha! Intressant :) då har du kanske behövt göra dig redo med många små miniplagg där hemma! De kmr vara så små och söta, dina barn!!

    Jag har BF 16e nov! Kan knappt tro det är sant att det snart kommer en bebis... Jag har haft turen att ha en väldigt enkel graviditet utan större besvär. Rör mig lätt och ledigt, har inte ont någonstans, störs inte av att magen tar plats, har inte gått upp särskilt mycket i vikt. Jag bara njuter av graviditeten.

    Tänk att en graviditet kan vara så olika kvinna till kvinna. Samt även mellan olika graviditeter! Har ju börjat tänka att nu när allt är så lätt denna gång, så får jag väl igen det till en eventuell andra graviditet! :) vem vet!
  • bananmilkshake

    Wow Sellerin, det är ju bara 2 veckor kvar!! Så spännande. Tänk när du rapporterar här sen och har din lilla bebis. <3

    Så skönt för dig att du haft en så smidig graviditet. Jag har ont överallt och kan knappt sova längre. Var du vältränad innan? Jag var en soffpotatis så det är nog därför, hehe. Räknar ner veckorna, gissar på att jag har ca 3,5 veckor kvar. Det blir ju inte mkt sömn sen heller förstås, men då är det iaf inte pga smärtor (förutom mitt snitt då men det räknar jag som en annan sorts smärta som dessutom medicineras bort).

    Iiiih, kan ni alla förstå att vi snart har våra bebisar?! Vilken fantastisk vinter det här kommer bli!

  • Russin112

    Hej allihopa! Jag brukar smygläsa lite här men har inte varit aktiv, jag är beräknad 7/12 med mitt första barn och är därmed i vecka 35 (34+4) idag. Jag mår kasst över min viktuppgång och tänkte kolla om det är fler än jag som sprungit iväg i vikten nu senaste veckorna? Jag har gått upp 18 kg varav 1-2 kg varje vecka senaste veckorna. Äter varken socker eller godsaker så antar att det är mycket vätska.

  • Bula2021
    Sellerin skrev 2021-10-31 07:07:49 följande:

    Aha! Intressant :) då har du kanske behövt göra dig redo med många små miniplagg där hemma! De kmr vara så små och söta, dina barn!!

    Jag har BF 16e nov! Kan knappt tro det är sant att det snart kommer en bebis... Jag har haft turen att ha en väldigt enkel graviditet utan större besvär. Rör mig lätt och ledigt, har inte ont någonstans, störs inte av att magen tar plats, har inte gått upp särskilt mycket i vikt. Jag bara njuter av graviditeten.

    Tänk att en graviditet kan vara så olika kvinna till kvinna. Samt även mellan olika graviditeter! Har ju börjat tänka att nu när allt är så lätt denna gång, så får jag väl igen det till en eventuell andra graviditet! :) vem vet!


    Det är ju jättesnart som bebis kan komma! Eller ja, faktiskt exakt nu kan den ju komma! SÅ spännande! Håller alla tummar för en bra förlossning :)
  • Bula2021
    Russin112 skrev 2021-10-31 08:09:53 följande:

    Hej allihopa! Jag brukar smygläsa lite här men har inte varit aktiv, jag är beräknad 7/12 med mitt första barn och är därmed i vecka 35 (34+4) idag. Jag mår kasst över min viktuppgång och tänkte kolla om det är fler än jag som sprungit iväg i vikten nu senaste veckorna? Jag har gått upp 18 kg varav 1-2 kg varje vecka senaste veckorna. Äter varken socker eller godsaker så antar att det är mycket vätska.


    Hej! Jag gick inprincip inte upp något alls de första 15-18 veckorna men sedan dess har jag ökat lite mer. Totalt är det cirka 10 kg men i princip allt sitter på magen. Benen är lika smala/bred, armarna lika så osv. Jag antar att det därför är en del vätska här med. Mitt sf-mått har också hela tiden legat på översta kurvan (eller till och med lite ovanför) så det indikerar ju en stor livmoder. Kan vara mycket vatten även där :) Jag är nu i vecka 30.
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET