• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Storm01
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-08 16:04:03 följande:

    Hahah! Ingen fara, lätt hänt att man blandar ihop hur man räknar graviditetsveckorna när det finns ett sätt (påbörjad gravidvecka och gravidvecka + dagar). Kan ju ändå bli så ju att vi föder på samma datum ändå i och med att det är de små knoddarna som bestämmer när de ska ut och vi har inte mycket att säga till om xD

    Håller också tummarna för er i resten av regionerna... Verkar vara ett problem som finns på fler ställen och som nu börjar synas i och med att folk säger upp säg här och var och att arbetsmiljöverket + facket klivit in och ställt ultimatum!


    Hehe, ja man blir lätt förvirrad! Sant, sant datumen kanske inte säger så mkt ändå :P
  • Grapefrukt89
    VirrePirre06 skrev 2021-11-09 14:41:58 följande:
    Ja, vi har fått låna en del saker av en kompis vars barn är 7månadet nu, så vi har fått babynest med handtag, babysitter, massa kläder, babygym, köpte spjälsäng begagnat, och bärsele begagnat :) Barnvagn och babyskydd har vi köpt nytt och det vi har kvar är åkpåse till babyskydd och barnvagn, badbalja på Stativ (ryggproblem så vill slippa sitta på golvet),skötbädd, sängkläder mm, sen kan man köpa till efteråt tänker vi :)

    Låter grymt bra att kunna låna saker av kompisar! Vi känner bara en här nere i Skåne som fått barn ganska nyligen, då resten är i Sthlm, så det har varit svårt att hitta saker att låna/köpa begagnat av folk vi känner som bor i närheten. Hade vi haft bil hade det varit lättare med begagnat... Vi körde också med badbalja på stativ och det känns bekvämt och gött!


    Låter klokt! Vi gick ju helt bananas på täcke/kudde/påslakanset i somras när vi köpte spjälsäng och skötbord på IKEA och kom sedan på att barn ju inte ska ha sånt förrän dem är 1 år! Hahahahah! Typiskt att jag o sambon blir så ivriga och går igång på sånt som inte behövs.  xD

  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-11-09 14:43:24 följande:
    Vi är nog ganska klara! Vecka 37 med bs (beräknat snitt ;D ) om exakt tre veckor. Vi har hållit det på väldigt låg nivå, bara köpt det nödvändigaste. Nästan alla kläder är begagnat. Hm, tror nästan allt utom vagnen och apoteksgrejer (haha) är begagnat! 

    Amningskudde blev jag rekommenderad av en vän så jag köpte en, Jollyroom hade flera för bra pris. Den har jag haft nytta av nu också, både i soffan pga ryggont och när jag ska sova (fast fick aldrig riktigt till det så nu bor den i soffan). 

    Nåt jag aldrig direkt tänkt på var napp, sen läste jag att rätt slags napp stimulerar deras sugreflex och påminner därmed om att andas vilket minskar risken för PSD! Så det kändes som en viktig grej. Har också köpt mindre viktiga grejer som snorsug och bröstpump med mjölkförvaringspåsar... nu undrar jag lite varför det var så bråttom med det. Hoppas vi kommer använda det, pumpen iaf. Snorsugen är ju bara bra om den inte används. :p 

    Tror snorsugen är bra nu när RS-viruset och den vågen är igång rejält. Sen går det ju massa förkylningar också så det kan vara bra att va beredd! Jag köpte en också :)


    Har också sammanlagt 2 MAMs nappar som vi fick med i två olika babyboxar. Dem är supersöta och är lämpliga för nyfödda tydligen... Ska ni ta med dem till BB eller kommer de vänta hemma? Har hört att om man vill få till amning så är det bra att inte ge napp för tidigt, men vet ej om det stämmer...

    Jag väntar in pumpköpet men har ställt in mig på att kanske köpa en elektrisk. Får se vad som behövs sen. :)

  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-09 18:33:06 följande:

    Tror snorsugen är bra nu när RS-viruset och den vågen är igång rejält. Sen går det ju massa förkylningar också så det kan vara bra att va beredd! Jag köpte en också :)

    Har också sammanlagt 2 MAMs nappar som vi fick med i två olika babyboxar. Dem är supersöta och är lämpliga för nyfödda tydligen... Ska ni ta med dem till BB eller kommer de vänta hemma? Har hört att om man vill få till amning så är det bra att inte ge napp för tidigt, men vet ej om det stämmer...

    Jag väntar in pumpköpet men har ställt in mig på att kanske köpa en elektrisk. Får se vad som behövs sen. :)


    Ah det är sant! Kan ju också vara en sån grej man behöver direkt om bebisen blir snorig, så det kan nog vara skönt för sinnesron att ha hemma. :)

    Ja dom napparna verkar bra! Körde ni dom i micron för att sterilisera? Jag tyckte det rykte så obehagligt haha. Kokade den istället. :o Det låter logiskt faktiskt, man får kanske avvakta lite isf!
  • bananmilkshake

    Men kära ni, inte har vi pratat nåt om namn? Kan ju vara kul att höra vad för namn alla tänkt, om man har nåt/några färdiga och vill dela med sig förstås. :)

    Vår tjej kommer heta Saga. :)

  • VirrePirre06
    bananmilkshake skrev 2021-11-09 20:17:07 följande:

    Men kära ni, inte har vi pratat nåt om namn? Kan ju vara kul att höra vad för namn alla tänkt, om man har nåt/några färdiga och vill dela med sig förstås. :)

    Vår tjej kommer heta Saga. :)


    Vi har inte kommit överens än, men i topp ligger Ronja, Freya eller Ellie :)
  • Bula2021
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-09 18:33:06 följande:

    Tror snorsugen är bra nu när RS-viruset och den vågen är igång rejält. Sen går det ju massa förkylningar också så det kan vara bra att va beredd! Jag köpte en också :)

    Har också sammanlagt 2 MAMs nappar som vi fick med i två olika babyboxar. Dem är supersöta och är lämpliga för nyfödda tydligen... Ska ni ta med dem till BB eller kommer de vänta hemma? Har hört att om man vill få till amning så är det bra att inte ge napp för tidigt, men vet ej om det stämmer...

    Jag väntar in pumpköpet men har ställt in mig på att kanske köpa en elektrisk. Får se vad som behövs sen. :)


    bananmilkshake skrev 2021-11-09 20:15:27 följande:

    Ah det är sant! Kan ju också vara en sån grej man behöver direkt om bebisen blir snorig, så det kan nog vara skönt för sinnesron att ha hemma. :)

    Ja dom napparna verkar bra! Körde ni dom i micron för att sterilisera? Jag tyckte det rykte så obehagligt haha. Kokade den istället. :o Det låter logiskt faktiskt, man får kanske avvakta lite isf!


    En vän till mig fick sitt fjärde barn tidigare i år. Hon tjoffade in napp typ en timme efter förlossningen denna gång och han har ändå ammat från första stund.

    Jag tror det är väldigt individuellt/slumpen som avgör om ett barn ammar eller ej, hittar tekniken själv/direkt eller ej osv. Man får nog känna av läget själv, vad som känns bra för mig där och då, men skadar väl inte att ha med en napp i väskan, kanske?

    Vilka babyboxar har ni hämtat ut? Och har de varit gratis? Jag har inte hämtat nån än men har för mig att både Libero och Apoteket har gratis?
  • Bula2021

    Ni ligger ju alla lite före mig i tid här, och jag funderar på vad ni köpt till skötbordet/apotekslådan. Har ni utgått från någon lista t ex?

    Känns onödigt att köpa på sig en massa salvor och grejer som kanske inte kommer användas? Det mesta är ju bara ett apoteksbesök bort om man skulle upptäcka att något behövs. Xylocain för att kunna duscha lite smärtfritt och Purelan salva av 100 % lanolin (ullfett) för ömma och såriga bröstvårtor har jag blivit tipsad om till mig själv, men för bebisen då? Nån salva eller så? Jag är lite tveksam till att använda våtservetter med en massa onödiga ämnen i. Vet flera som endast använder det när de är på språng, i skötväskan alltså. Hemma har de bara kört med sådana torra barnservetter och ljummet vatten.

    Så hit me - vad har ni köpt? :) Jag har alltså inte köpt något än, om det inte framgick :) Det enda vi har till skötbordet än så länge är ett gäng blöjor i storlek 1 som en vän gett mig.

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET