• Anonym (girgo)

    Varför är människor otrogna?

    Hamnade i en diskussion med en kollega då jag var osäker på var jag hade min andra hälft och fick höra att hans föredetta varit otrogen. Framgick inte hur han kom på det eller varför det blev som det blev, men ställer mig samtidigt frågan, varför är man egentligen otrogen?

    Sker det i stundens hetta att hormonerna och känslorna liksom tillfälligt tar över förnuftet?

    Eller är man trött på sin partner?

    Eller kanske det är hämnd?

  • Svar på tråden Varför är människor otrogna?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Tjej29) skrev 2021-04-12 21:27:01 följande: #17
    Anonym (Xylofon) skrev 2021-04-12 21:08:28 följande:

    För att otrohet aldrig handlar om könet.

    Det handlar om att bryta förtroende och tillit, att ljuga, att bryta löften, att svika moraliska principer och grundvärderingar, att plötsligt bli någon annan och faktiskt svika sig själv och bli något man inte är och definitivt inte kan stå för.

    Varför är det så viktigt att få allt det där av någon annan än sin partner? Vad är då vitsen att överhuvudtaget ha en fast partner om det inte betyder något speciellt? Varför vill man vara en skitstövel inför sin partner?


    Man ljuger inte och är inte ett skitstövel för att man är det . Man blir det genom att partner förbjuder vissa saker och begränsar ens frihet. Det är minst lika omoraliskt. Bara mer acceptabelt av allmänheten. Hur tar man ens sig rätten att förbjuda för en annan människa att göra vad hen vill med sitt kropp? O speciellt har jag svårt att förstå det om man förbjuder det för någon man ?älskar? . Älskar man någon så vill man ha den bästa för den . Är det bra för hen om hen får utan skam ligga med en annan om hen är nu sugen på det ? Ja . Men hur vill man då förbjuda det för honom/henne OCH samtidigt påstå att man älskar henne/honom.

    En fast partner är som man planerar med för livet. Långvarigt liksom.

    Blir ens respektive kåt på en tredje då handlar det bara om njutning - det borde inte kalla för otrohet. Ett förhållande borde vara mycket mer än enbart sex och därmed borde inte krossas genom att ligga med någon annan.

    Att skaffa barn, bygga hus, eller planera långvarigt med en tredje part är dock en annan femma.

    Jag skulle känna mig mer bedragen om min man skulle planera att bygga ett gemensamt hus - med tanken att bo i- med hans kompis än om han skulle ha ett engångsligg med en vacker tjej. - nu var det kanske ett dumt exempel men det symboliserar hur jag menar.
    Om man helt frivilligt skriver under på att begränsa sin frithet när man inleder en relation för att sen beklaga sig över att det är något omoraliskt som begränsar ens frihet så har man inte varit ärlig och är en skitstövel.

    Man kan ju växa upp, ta av sig offerkoftan och se det som en konsekvens av ett helt frivilligt och medvetet val i stället för att lägga skulden på den man "älskar", det är ganska omoraliskt.
    Man kan också göra slut om det inte passar.

    "Att skaffa barn, bygga hus, eller planera långvarigt med en tredje part är dock en annan femma."
    Älskar man någon så vill man ha den bästa för den .
    Men hur vill man då förbjuda det för honom/henne OCH samtidigt påstå att man älskar henne/honom?
  • fornminne

    Finns säkert många anledningar, men många är ju uppenbarligen beredda att riskera väldigt mycket för en stunds nöje vid sidan av. Eftersom otrohet ofta (inte alltid men ofta) leder till skilsmässa, splittrade familjer mm. Eller räknar den otrogna iskallt med att aldrig bli påkommen?

  • Anonym (Arne)

     Mitt jobb gör att jag är borta i veckorna och är på kvinnliga arbetsplatser som mekaniker,   som ni förstår så träffar jag mycket kvinnor. Jag tycker dom gifta är värst och ragga dom är så svältfödda på sex,  så det är väldigt svårt och stå emot när man blir kåt. Jag älskar min fru och får ligga hur mycket jag vill med henne men en hel vecka utan sex klarar jag inte.

  • fornminne
    Anonym (Arne) skrev 2021-04-13 04:43:12 följande:
     Mitt jobb gör att jag är borta i veckorna och är på kvinnliga arbetsplatser som mekaniker,   som ni förstår så träffar jag mycket kvinnor. Jag tycker dom gifta är värst och ragga dom är så svältfödda på sex,  så det är väldigt svårt och stå emot när man blir kåt. Jag älskar min fru och får ligga hur mycket jag vill med henne men en hel vecka utan sex klarar jag inte.

    Skulle du tycka att det var ok om din fru gjorde samma sak? Låg med andra män i veckorna.
  • Anonym (*)
    Anonym (Man) skrev 2021-04-12 20:33:08 följande:
    Oplanerad otrohet visar på oerhörd svaghet. Ser ner på sådana människor.
    Är det inte ok att vara svag? Har du själv inga svagheter?
  • annabellelee
    Anonym (Tjej29) skrev 2021-04-12 20:59:53 följande:

    Men otrogen och otrogen....

    Varför måste det vridas så? Kan inte man bara må bra o göra vad man känner för?

    Vad är det så speciellt med just könsorganet? Syftet med den är att få barn. Men om man använder den för njutning då är det bara en kroppsdel.varför måste det överreageras?

    Jag menar skulle min partner skaffa barn med en annan klart har jag all anledning att känna mig sårad,för det betyder att han planerar sitt liv med någon annan också, jag är inte den enda.

    Men sex?alltså vad tycker ni om massage?en relax ryggmassage hos en bra duktig terapeut kan ge lika mycket njutning som sex. Ä det också otrohet?och ni som älskar era respektive varför förbjuder de att njuta av livet?att njuta av sex med en annan om tillfällen ges?


    Rent principiellt har du en poäng. Varför är just sex så speciellt? Men nu är det så att de flesta kulturer har sex en tydligt symbolisk betydelse: "Du får göra vad som helst med andra, spela fotboll, diskutera litteratur, virka vantar. Men sex får du bara ha med mig, som ett bevis på att vi valt varandra". Har man sex med andra bryter man alltså en tydlig symbolisk pakt.

    Att just sex (och inte virka vantar) valts som det man gör exklusivt med sin partner av så många kulturer är inte konstigt. Dels är det en stark känslomässig upplevelse, och att dela sådana upplevelser svetsar samman ett par. Dels hänger sex ju ihop med barn, och människan sticker ju ut på det sättet att fadern ofta behöver stanna i många år för att hjälpa till med barnuppfostran. Forskare har lagt fram teorin att det är därför vi kan ha samlag ansikte mot ansikte, medan vi tittar varandra djupt i ögonen, till skillnad från andra djur:det stärker det känslomässiga band som behövs för att föräldrarna ska kunna hålla ihop under de många år baänniskobarn är svaga och hjälplösa.

    I alla fall: i dagens samhälle klarar vi ju oss ändå. Vi behöver inte hålla ihop för att barnen ska överleva, alla skaffar inte ens barn, och att just sex är något vi bara gör för varandra är just symboliskt. Men det är en otroligt viktig symbol.

    Om du vill ha ett partnerskap där ni virkar ihop för att bonda och stärka er relation, men har sex med andra, går det bra, bara du är tydlig med att det är det du vill och hittar någon som känner likadant. Om du inte har en tydlig överenskommelse men har sex med andra räknas det som otrohet, och anses oerhört fult i vår kultur.
  • molly50
    Anonym (Tjej29) skrev 2021-04-12 21:27:01 följande:
    Man ljuger inte och är inte ett skitstövel för att man är det . Man blir det genom att partner förbjuder vissa saker och begränsar ens frihet. Det är minst lika omoraliskt. Bara mer acceptabelt av allmänheten. Hur tar man ens sig rätten att förbjuda för en annan människa att göra vad hen vill med sitt kropp? O speciellt har jag svårt att förstå det om man förbjuder det för någon man ?älskar? . Älskar man någon så vill man ha den bästa för den . Är det bra för hen om hen får utan skam ligga med en annan om hen är nu sugen på det ? Ja . Men hur vill man då förbjuda det för honom/henne OCH samtidigt påstå att man älskar henne/honom.

    En fast partner är som man planerar med för livet. Långvarigt liksom.

    Blir ens respektive kåt på en tredje då handlar det bara om njutning - det borde inte kalla för otrohet. Ett förhållande borde vara mycket mer än enbart sex och därmed borde inte krossas genom att ligga med någon annan.

    Att skaffa barn, bygga hus, eller planera långvarigt med en tredje part är dock en annan femma.

    Jag skulle känna mig mer bedragen om min man skulle planera att bygga ett gemensamt hus - med tanken att bo i- med hans kompis än om han skulle ha ett engångsligg med en vacker tjej. - nu var det kanske ett dumt exempel men det symboliserar hur jag menar.
    Men om man vill ligga med andra så är väl det något man bör vara tydlig med för sin partner?
    Kanske t om redan innan man inleder en relation?
    Är man polygam och inleder en monogam relation så kan man inte förvänta sig att ens partner ska vara ok med att man drar in en tredje person i relationen.
    Älskar man sin partner så ska man vilja hans/hennes bästa. Det är sant.
    Men det ska väl då också gälla åt det motsatta hållet?
    Älskar man sin partner så vill man inte göra saker man vet hade sårat honom/henne.
    Varför är det bara den som vill ha sex med andra än sin partner som ska visas hänsyn?
    Man är väl ändå två i förhållandet?
    Mår man dåligt av att inte få ligga med andra så är det kanske bättre att göra slut så kan man leva som man vill.
  • Anonym (olika)

    En vanlig orsak är nog att det finns problem i förhållandet men man är för feg eller bekväm för att ta itu med problemen eller lämna och är därför otrogen i stället. En annan orsak kan vara att man är en person som ständigt söker efter kickar och därför är otrogen för att inte bli uttråkad.

  • Friger

    Även om det finns enskilda undantag tror jag att det är viss skillnad på kvinnors och mäns otrohet.

    Män är otrogna mer för sex än själva relationen. Dom kan vara nöjda med lilla frugan men ändå ligga runt. Köpe-sex går så bra att det går att ha en thai-massage i varje gathörn. Säger inte att alla erbjuder sexuella tjänster. Men jag har rätt bra indicier på att en överväldigande majoritet gör det till rätt kunder.

    Tjejer är otrogna av mer känslomässiga skäl. Även om jag känner till någon enstaka som gör det för sex, så är de flesta inte bara sex utan det finns ett känslomässigt plan också.

Svar på tråden Varför är människor otrogna?