• Anonym (girgo)

    Varför är människor otrogna?

    Hamnade i en diskussion med en kollega då jag var osäker på var jag hade min andra hälft och fick höra att hans föredetta varit otrogen. Framgick inte hur han kom på det eller varför det blev som det blev, men ställer mig samtidigt frågan, varför är man egentligen otrogen?

    Sker det i stundens hetta att hormonerna och känslorna liksom tillfälligt tar över förnuftet?

    Eller är man trött på sin partner?

    Eller kanske det är hämnd?

  • Svar på tråden Varför är människor otrogna?
  • Anonym (sådär)
    Friger skrev 2021-04-16 08:48:43 följande:
    Mycket klok kommentar. Dessutom brukar man ofta ha en ganska god uppfattning om vad svaret på en sådan direkt fråga skulle bli. Att bara fråga är för många en halv otrohet. "Duger inte jag?"
    Så det du säger är att det är bättre att skita i att ens prata med sin partner för personen kommer bara svara med "duger inte jag"?

    Resonerar du så kring allt i ett förhållande eller gäller det bara sex?
    Om du vill något som din partner inte vill så pratar du bara med din partner om du tror att personen kommer hålla med dig, i annat fall gör du som du själv vill bakom ryggen på personen?
  • Anonym (olika)
    Anonym (Äta kakan och ha kvar den) skrev 2021-04-16 06:33:41 följande:

    Vitsen med detta är att man gillar att leva i en monogam relation. Monogami ger en väldigt fin speciell sorts kärlek, de ger en känsla av samhörighet, tillit osv. Ja du kan tänka dig. Allt du gillar med monogami.

    Tänk då om du har detta, det är ju helt underbart fint. Men du kan OCKSÅ, genom att bedra din partner även ha spännande relationer, annorlunda sex och variation vid sidan av detta genom att vara otrogen. Dessutom den extra kryddan som otrohet ger eftersom det är fel och förbjudet.

    Att ha en öppen relation sabbar mycket av det fina i den monogama relationen, och det sabbar även det förbjudna och känslan av att det är fel därför rätt med relationerna vid sidan av. Vill man ha bägge kan man inte vara ärlig utan måste bedra sin partner.

    Så vitsen med detta är att kunna ha två fina saker samtidigt. Ett väldigt själviskt beteende, men det är sådär jag tror otrogna resonerar. De gillar monogami, men de gillar också otrohet. Dessa två saker motsäger varandra, men det verkar inte måste vara motsatser eftersom så många verkar vilja ha just bägge.


    Det ligger nog mycket i detta, men jag tror inte alltid att man är otrogen för att det är mer spännande än öppet förhållande utan det kan lika gärna vara för att man är för feg för att vara ärlig inför partnern.
    Anonym (Äta kakan och ha kvar den) skrev 2021-04-16 06:33:41 följande:

    Vitsen med detta är att man gillar att leva i en monogam relation. Monogami ger en väldigt fin speciell sorts kärlek, de ger en känsla av samhörighet, tillit osv. Ja du kan tänka dig. Allt du gillar med monogami.

    Tänk då om du har detta, det är ju helt underbart fint. Men du kan OCKSÅ, genom att bedra din partner även ha spännande relationer, annorlunda sex och variation vid sidan av detta genom att vara otrogen. Dessutom den extra kryddan som otrohet ger eftersom det är fel och förbjudet.

    Att ha en öppen relation sabbar mycket av det fina i den monogama relationen, och det sabbar även det förbjudna och känslan av att det är fel därför rätt med relationerna vid sidan av. Vill man ha bägge kan man inte vara ärlig utan måste bedra sin partner.

    Så vitsen med detta är att kunna ha två fina saker samtidigt. Ett väldigt själviskt beteende, men det är sådär jag tror otrogna resonerar. De gillar monogami, men de gillar också otrohet. Dessa två saker motsäger varandra, men det verkar inte måste vara motsatser eftersom så många verkar vilja ha just bägge.


    Det ligger nog mycket i det, fast jag tror att man ofta inte är otrogen för att det är mer spännande än öppet förhållande, utan det kan lika gärna bero på att man är för feg för att vara ärlig inför partnern.
  • Anonym (20 år)
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-16 11:07:55 följande:

    Så den verkliga frågan, är hur kommer det sig att vissa människor klarar av att hantera svåra situationer på ett värdigt sätt, men andra inte? Är "det är inte så lätt" verkligen en giltig ursäkt för otrohet?


    Nu skrev jag dock inte att "det är inte så lätt att låta bli att vara otrogen", utan att det inte är så lätt att bryta upp från ett 20+ år förhållande bara för att sexet inte fungerar.

    Jag skulle själv inte rakryggad kunna säga att ett rikt sexliv är såpass viktigt för mig att jag väljer att slita isär familjen och riva upp allt vi har och kasta alla minnen i papperskorgen. Och jag är långtifrån säker på att "värdigt" är ordet jag skulle välja för dem som klarar av att göra så.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (20 år) skrev 2021-04-16 12:34:50 följande:
    Nu skrev jag dock inte att "det är inte så lätt att låta bli att vara otrogen", utan att det inte är så lätt att bryta upp från ett 20+ år förhållande bara för att sexet inte fungerar.

    Jag skulle själv inte rakryggad kunna säga att ett rikt sexliv är såpass viktigt för mig att jag väljer att slita isär familjen och riva upp allt vi har och kasta alla minnen i papperskorgen. Och jag är långtifrån säker på att "värdigt" är ordet jag skulle välja för dem som klarar av att göra så.
    Och jag skrev inte heller att du skrev att det skulle vara så svårt att vara otrogen, jag skrev att du skrev att "det är inte lätt".

    Men i slutändan hamnar man i samma frågeställning, är det ok att vara otrogen för att situationen i sig är svår?

    Det är väl klart att smyga runt bakom ryggen på sin partner, svika och ljuga INTE är ett värdigt sätt att hantera problem i förhållandet? Eller vad har du för definition av värdigt? 
  • Anonym (20 år)
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-16 13:35:05 följande:

    Och jag skrev inte heller att du skrev att det skulle vara så svårt att vara otrogen, jag skrev att du skrev att "det är inte lätt".

    Men i slutändan hamnar man i samma frågeställning, är det ok att vara otrogen för att situationen i sig är svår?

    Det är väl klart att smyga runt bakom ryggen på sin partner, svika och ljuga INTE är ett värdigt sätt att hantera problem i förhållandet? Eller vad har du för definition av värdigt? 


    Du diskuterar huruvida det är ok att vara otrogen eller inte.

    Jag diskuterar huruvida det är så lätt som det påstås att följa FL-råden och lämna en relation bara för att sexet inte funkar, eller lösa problemen med sin partner med lite tydlig kommunikation.

    Vänligen sluta citera mina inlägg och försöka göra poänger av att jag skulle vara av annan åsikt än dig, när vi i själva verket pratar om olika saker.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (20 år) skrev 2021-04-16 14:54:00 följande:
    Du diskuterar huruvida det är ok att vara otrogen eller inte.

    Jag diskuterar huruvida det är så lätt som det påstås att följa FL-råden och lämna en relation bara för att sexet inte funkar, eller lösa problemen med sin partner med lite tydlig kommunikation.

    Vänligen sluta citera mina inlägg och försöka göra poänger av att jag skulle vara av annan åsikt än dig, när vi i själva verket pratar om olika saker.
    Men det är ju en ickefråga, alla fattar väl att det är svårt att ha problem i förhållandeoavsett om det är sex eller vad som helst?

    Så vad är poängen med att konstatera att det är svårt.. Ja livet är vårt för ALLA ibland. Men det betyder väl inte att det blir ok att gå bakom ryggen på sin partner eller?
  • Friger
    Anonym (sådär) skrev 2021-04-16 11:12:18 följande:
    Så det du säger är att det är bättre att skita i att ens prata med sin partner för personen kommer bara svara med "duger inte jag"?

    Resonerar du så kring allt i ett förhållande eller gäller det bara sex?
    Om du vill något som din partner inte vill så pratar du bara med din partner om du tror att personen kommer hålla med dig, i annat fall gör du som du själv vill bakom ryggen på personen?
    Nä, det är nog bara sex.

    I övrigt så pratar jag.
  • Anonym (sådär)
    Friger skrev 2021-04-16 15:56:22 följande:
    Nä, det är nog bara sex.

    I övrigt så pratar jag.
    Ok, och varför skulle just sex vara ett undantagsfall där det är ok att skita i att prata med sin partner och gå bakom ryggen istället?
  • Anonym (B)

    Frun förvägrade mig sex och jag var inte attraherad längre. Blev uppraggad av en mycket attraktiv tjej på krogen, gick med henne och föll sen för henne. Vi klickade snabbt. Hon var också otrogen för att hennes man hade betett sig illa och hon blev attraherad av mig.

  • Matilda03

    Män o kvinnor är säkert lika benägna att vara otrogna men med tanke på bilden av män som kåta på heltid så blir jag snarare förvånad över män som inte är otrogna. Tragiskt ja. 

Svar på tråden Varför är människor otrogna?