• Anonym (Ts)

    Sommarschema för vuxna bonusar?????

    Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

    Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

    Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

    Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

    Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

    Är detta rimligt?

  • Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:06:39 följande:
    Alltså hon har gjort schemat och sagt till honom att hon behöver ha egentid utan att passa barn.

    Jag har sagt till honom att jag åker oavsett vad o att om det här inte får ett slut snart så går vi isär.

    Jag tror att de skulle behöva börja med att söka jobb, ingen vill göra det likväl som båda gråter över att mina barn har en massa pengar att röra sig med eftersom båda jobbar.

    Det här har varit en blended family där det är två helt olika familjer.
    Ett råd: titta på lyxfällan.
    Det dräller av unga vuxna som blir försörjda av sina föräldrar.
    Det lyxfällan gör är att ställa krav.  De säger i princip åt föräldrarna att lägga av och åt de unga vuxna att ta vilket jobb som helst som ger en inkomst.

    Vad jag menar är att de aldrig kommer att söka jobb så länge som de inte tvingas till det. Varför ska man jobba om man inte behöver? Jag skulle heller inte göra det om jag hade en outsinlig källa av pengar som ser till att jag har allt  jag behöver. Då skulle jag göra som de och bara ägna mig åt roliga saker.
    Poängen är att ni bör ta bort den faktorn som gör att de inte tvingas söka jobb.

    Går de inte i skolan längre så ska de ha jobb och betala hemma för kost och logi. Betalar de inte så blir det ingen mat.
  • Anonym (Ts)
    Fiona M skrev 2021-05-25 08:07:35 följande:

    Har ingen av dem jobb/sommarjobb?


    Den yngsta har aldrig ens försökt och den äldsta kan få jobb idag om denne vill men säger alltid nej till det. Denne vill bara njuta av sommaren och så har det sett ut.
  • Fiona M
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:14:52 följande:
    Den yngsta har aldrig ens försökt och den äldsta kan få jobb idag om denne vill men säger alltid nej till det. Denne vill bara njuta av sommaren och så har det sett ut.
    Då får den njuta av sommaren utan pengar.
    Eller förväntar de sig fickpengar också?

    Din man gör dem en otjänst om han inte låter dem växa upp.
  • sextiotalist
    Anonym (jojo) skrev 2021-05-25 08:08:05 följande:
    Man blir nästan lite imponerad av alla nya kvinnors uppfinningsrikedom när det gäller att skapa trådar på FL om hur eländiga deras bonusbarn och bonusbarnens mammor är. Oerhört underhållande i alla fall. Och så nya kvinnan, den enda rakryggade i familjen, den enda som någonsin tagit ansvar för att fostra dessa söndercurlade stackare. Och den stackars pappan, som egentligen är en toppenpappa, men helt i händerna på sitt ex som han inte vågar ta en endaste liten konflikt med. Och egentligen är han ju jättebra, det är exets fel hur han beter sig.  

    20-åringar som vill och kräver att få hänga med föräldrarna hela sommaren. Jag skrattar nästan på mig.
    Nja, inte alls förvånad. Dels för att jag har mött (numera vuxna) där den ena föräldern gjort allt för att inte låta de blir vuxna (har en väninna som är över 40, vars mamma behandlar henne som hon inte vore en dag äldre än 12, en typisk person som garanterat hade betett sig som en del ex gör, om hon varit ett ex, tack och lov bor min väninna väldigt långt från sin mamma).
    Sambons ex hade de dragen, men  han lät henne inte styra och ställa, som hon ville, vilket ledde till många konflikter. Men tack och lov har hon släppt detta agerande för ett bra tag sedan (med lite återfall någon gång per år, då hon ringer för något icke-problem)
    Personligheterna finns och förstärks vid en separation. De har alltid funnits, tänk på alla svärmorstrådar som finns (och någon enstaka svärfarstråd). Det är liknande beteende i en annan skepnad.
    En del föräldrar gör allt för att inte se sina barn växa upp och bli självständiga individer, eftersom de då förlorar sin identitet).

    Sedan är det inte alls ovanligt att en av föräldrarna har barnen som vapen. Det finns väl ändå en anledning att det finns vårdnadskonflikter?
  • momjanet
    sextiotalist skrev 2021-05-25 08:09:24 följande:
    Släpp detta med städning etc. Jag växte upp under hemmafruarnas era och det var ytterst få av mina kompisar som var involverade i städning etc, men av någon konstig anledning så kunde de ändå flytta hemifrån innan de fyllde 20 (vilket inte alls var ovanligt då).
    Däremot så var de flesta självgående på andra sätt. Man tog sig själv om man skulle någonstans, man förväntade sig inte att föräldrarna stod på tå.

    Min sambos barn var rejält curlade av sin mamma, likväl flyttade båda hemifrån när det började plugga direkt efter gymnasiet och fixade livet galant. De slog backut mot curlandet istället.

    Jag tror att många föräldrar som har barn som beter sig som dessa ungdomar, håller ungdomarna  tillbaka medvetet, för de vill inte att de ska vara självgående, för då förlorar föräldrarna fotfästet. De lever genom och för sina barn och har sin enda identitet att vara förälder.
    Utgå inte från dig själv och tro att världen fungerar exakt så och >ALLA andra har fel. Om du uttrycker dig klumpigt får du helt enkelt lära dig att formulera dig på ett bättre sätt där det tydligt framgår att du endast talar för dig själv och ingen annan.

    Alla de jag känner var involverade i hemmets skötsel, en del berodde på vilket kön man föddes till men på det stora hela så visste de flesta då hur man städade.  Så vem har mest rätt du med dina erfarenheter av dig själv eller jag som har flera exempel? Rätt knasig argumentationsteknik så säg?'

    Tror definitivt inte på att någon förälder försvårar för sina barn med flit. De gör som de blivit lärda att göra - curla - och drar det ett varv vidare.
  • Anonym (Ts)
    momjanet skrev 2021-05-25 08:19:12 följande:

    Utgå inte från dig själv och tro att världen fungerar exakt så och >ALLA andra har fel. Om du uttrycker dig klumpigt får du helt enkelt lära dig att formulera dig på ett bättre sätt där det tydligt framgår att du endast talar för dig själv och ingen annan.

    Alla de jag känner var involverade i hemmets skötsel, en del berodde på vilket kön man föddes till men på det stora hela så visste de flesta då hur man städade.  Så vem har mest rätt du med dina erfarenheter av dig själv eller jag som har flera exempel? Rätt knasig argumentationsteknik så säg?'

    Tror definitivt inte på att någon förälder försvårar för sina barn med flit. De gör som de blivit lärda att göra - curla - och drar det ett varv vidare.


    Jag håller med sextiotalist här för det är precis så här. Barnens mamma gör precis allting för att behålla dom som små pyttebebisar fortfarande och trots att min sambo protesterar och gläfsar emot så gör han inget för att motarbeta detta.

    I hennes fall så tror jag att det handlar om kontroll och att hon vägrar släppa på den. Så länge som hon behåller de små så kan hon ha ett samarbete med sitt ex och en insyn i våran familj. Tror att hon är livrädd att förlora den kontrollen!
  • Anonym (jojo)
    sextiotalist skrev 2021-05-25 08:18:30 följande:
    Nja, inte alls förvånad. Dels för att jag har mött (numera vuxna) där den ena föräldern gjort allt för att inte låta de blir vuxna (har en väninna som är över 40, vars mamma behandlar henne som hon inte vore en dag äldre än 12, en typisk person som garanterat hade betett sig som en del ex gör, om hon varit ett ex, tack och lov bor min väninna väldigt långt från sin mamma).
    Sambons ex hade de dragen, men  han lät henne inte styra och ställa, som hon ville, vilket ledde till många konflikter. Men tack och lov har hon släppt detta agerande för ett bra tag sedan (med lite återfall någon gång per år, då hon ringer för något icke-problem)
    Personligheterna finns och förstärks vid en separation. De har alltid funnits, tänk på alla svärmorstrådar som finns (och någon enstaka svärfarstråd). Det är liknande beteende i en annan skepnad.
    En del föräldrar gör allt för att inte se sina barn växa upp och bli självständiga individer, eftersom de då förlorar sin identitet).

    Sedan är det inte alls ovanligt att en av föräldrarna har barnen som vapen. Det finns väl ändå en anledning att det finns vårdnadskonflikter?
    Du har ju alltid nån väninna eller arbetskamrat att dra fram för att försöka stärka dina argument anekdotiskt. Och du är ju också helt otroligt uppfinningsrik i att hålla igång osannolika resonemang utifrån din egen begränsade erfarenhet som du försöker låtsas är allmängiltig för att du påstår att du känner nån som faktiskt.... 
  • Anonym (jojo)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:27:44 följande:
    Jag håller med sextiotalist här för det är precis så här. Barnens mamma gör precis allting för att behålla dom som små pyttebebisar fortfarande och trots att min sambo protesterar och gläfsar emot så gör han inget för att motarbeta detta.

    I hennes fall så tror jag att det handlar om kontroll och att hon vägrar släppa på den. Så länge som hon behåller de små så kan hon ha ett samarbete med sitt ex och en insyn i våran familj. Tror att hon är livrädd att förlora den kontrollen!
    Ni borde bli psykologer alla nya kvinnor! Så insiktsfulla och kloka trots att ni lever med mähän som bara bytt en kontroll mot en annan. 
  • sextiotalist
    momjanet skrev 2021-05-25 08:19:12 följande:
    Utgå inte från dig själv och tro att världen fungerar exakt så och >ALLA andra har fel. Om du uttrycker dig klumpigt får du helt enkelt lära dig att formulera dig på ett bättre sätt där det tydligt framgår att du endast talar för dig själv och ingen annan.

    Alla de jag känner var involverade i hemmets skötsel, en del berodde på vilket kön man föddes till men på det stora hela så visste de flesta då hur man städade.  Så vem har mest rätt du med dina erfarenheter av dig själv eller jag som har flera exempel? Rätt knasig argumentationsteknik så säg?'

    Tror definitivt inte på att någon förälder försvårar för sina barn med flit. De gör som de blivit lärda att göra - curla - och drar det ett varv vidare.
    Så du är lika gammal som jag är?

    Det jag skrev att det INTE hängde ihop med städning etc och att det fungerade utmärkt för de som inte var involverade i städning, att flytta hemifrån och skapa ett eget liv.
    Jag vet att det skilde sig i dels olika samhällsgrupper och olika samhällen. 
    Att curla är en sak, med det som ts beskriver är inte curling, det är bortskämda ungdomar som vägrar att bli vuxna och har troligen en mamma (kanske även en pappa) som inte vill släppa taget
  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:27:44 följande:
    Jag håller med sextiotalist här för det är precis så här. Barnens mamma gör precis allting för att behålla dom som små pyttebebisar fortfarande och trots att min sambo protesterar och gläfsar emot så gör han inget för att motarbeta detta.

    I hennes fall så tror jag att det handlar om kontroll och att hon vägrar släppa på den. Så länge som hon behåller de små så kan hon ha ett samarbete med sitt ex och en insyn i våran familj. Tror att hon är livrädd att förlora den kontrollen!
    Jag tror ändå inte att hon gör det med flit och av ondo. För om man filosoferar, vem av er har mest rätt?
    Du tycker att ni har det, hon lär tycka att hon har det. Men objektivt? Det är det här med att tycka olika och kunna döma i det. Vem tycker rätt och vem tycker fel? Det är omöjligt att döma där och då kan man heller inte säga att jag har rätt och alla andra är dumma i huvudet och elaka. Förstår du hur jag tänker?
    Men visst, om hon uttryckligen säger att hon gör det för att hon vill fortsätta ha dem i beroendeställning så kommer jag hålla med dig men först då.

    I vilket fall som helst, för att återgå till topic så ska ni inte vara hennes förlängda arm. Vill hon ha kontroll så får hon ha det men hon kan inte kräva att ni ska kontrollera by proxy. Det ger dessutom de unga ett val vilken tillvaro de vill leva. Ni ger dem på så sätt en möjlighet att välja. En kontrollerande tillvaro eller en med frihet.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????