• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91

    evelinagra1, det stämmer att jag tog prover, jag köpte deras Fertilitetspaket för 1499, det sved i plånboken men tycker ändå det var värt det. De kollade blodstatus, sköldkörtel och ett antal hormoner, alla mina prover var inom referensvärdet förutom mitt AMH som var väldigt högt. Jag tyckte det var skönt att få koll på värdena, man vet ju aldrig om det kan vara något fel med tex sköldkörteln utan att man har märkt av det.

  • evelinagra1
    Fyrklöverns skrev 2022-05-08 21:39:56 följande:
    Vad tråkigt att höra :( Jag önskar innerligt att det blir din tur snart <3 
    Jag hoppas detsamma för dig, såg att ni också hade försökt länge <3
  • evelinagra1

    LJM91: jag har ju gjort en fertilitetsutredning men där tog de bara prover på sköldkörteln vilket jag tyckte vad konstigt?
    jag skulle vilja kolla AMH värdet också.. det är ju lite dyrt och funderar på om det är värt att göra det när jag redan gjort en utredning där allt såg normalt ut. 

  • Fyrklöverns
    evelinagra1 skrev 2022-05-08 22:06:00 följande:
    Jag hoppas detsamma för dig, såg att ni också hade försökt länge <3

    Tack fina du <3 

  • LJM91

    evelinagra1, förstår att du vill kolla fler värden än bara sköldkörteln. Jag tror att werlabs hade fler paket än det jag tog, kanske finns något mindre paket som känns lagom?

  • evelinagra1
    LJM91 skrev 2022-05-09 14:14:22 följande:

    evelinagra1, förstår att du vill kolla fler värden än bara sköldkörteln. Jag tror att werlabs hade fler paket än det jag tog, kanske finns något mindre paket som känns lagom?


     


    ja jag får gå in och kolla! Tänker att jag gör det i nästa cykel isåfall :)

  • Sophiee92
    evelinagra1 skrev 2022-05-08 19:03:09 följande:

    Igår kom mensen och jag mår piss.. jag känner mig arg ledsen och besviken. Arg för att det aldrig går.. hur jävla svårt ska det vara liksom? vi gör allt vi kan men ändå går det inte? 


    men det är bara att ta nya tag.. jag håller tummarna att nästa månad blir våran månad i denna gruppen, hade ju varit så mysigt att följa varandra i en graviditet också


    Hoppas du mår bättre idag. Vi är många i samma sits som förstår hur du känner dig. Men snart blir det även din tur!<3
  • evelinagra1
    Sophiee92 skrev 2022-05-10 14:58:40 följande:
    Hoppas du mår bättre idag. Vi är många i samma sits som förstår hur du känner dig. Men snart blir det även din tur!<3
    Det är så skönt att ha er! <3 jag hoppas att det blir vår allas tur snart
  • MommyA

    Hej på er! Har hängt med här ett tag men inte skrivit så mycket. Fick avbryta graviditeten förra sommaren och har sen dess försökt bli gravida igen utan resultat. Är nog på försök 10-11. Sa förra månaden att blir det inget nu så tar vi en paus men det går inte.. har äl enligt app om 7 dagar. Har haft "lätt" att bli gravid förut och har blivit det 3 ggr och har två barn med mitt ex. I juli månad har det gått 1 år sedan missfallet/ avbryt så då kan vi få hjälp men tycker det är extremt jobbigt och kommer att vara en jobbig tid om vi ska gå igenom det. Men vi är överens att om vi får den hjälpen så tar vi den, utredning och IVF tänker jag på. Ville bara skriva av mig lite. 

  • Fyrklöverns
    MommyA skrev 2022-05-11 11:00:56 följande:

    Hej på er! Har hängt med här ett tag men inte skrivit så mycket. Fick avbryta graviditeten förra sommaren och har sen dess försökt bli gravida igen utan resultat. Är nog på försök 10-11. Sa förra månaden att blir det inget nu så tar vi en paus men det går inte.. har äl enligt app om 7 dagar. Har haft "lätt" att bli gravid förut och har blivit det 3 ggr och har två barn med mitt ex. I juli månad har det gått 1 år sedan missfallet/ avbryt så då kan vi få hjälp men tycker det är extremt jobbigt och kommer att vara en jobbig tid om vi ska gå igenom det. Men vi är överens att om vi får den hjälpen så tar vi den, utredning och IVF tänker jag på. Ville bara skriva av mig lite. 


    Hej och välkommen!
    Vad tråkigt att höra med avbruten graviditet, jag beklagar. Dessutom extra jobbigt att ingenting hände på så lång tid efter. Sannolikheten ökar att det ska ta sig ju längre tid det har gått och om ni lyckats bli gravida en gång innan så kommer det hända igen tids nog :) håller tummarna att detta är er månad.

    Jag känner som du att det kommer bli extremt jobbigt att gå igenom utredning och IVF så drar mig in i det sista för att söka hjälp. Vi är inne på försök 12 nu med ett missfall bakom oss förra månaden. 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?