• TriC

    Dottern vantrivs i bonusfamiljen

    Vi är en bonusfamilj sedan några år tillbaka, där jag har en dotter och min sambo har två barn sedan tidigare. Jag och min sambo älskar varandra mycket, men vårt stora problem är att min 16-åriga dotter vantrivs  med att bo i vår bonusfamilj. Hennes mor är inte aktuell att flytta till, utan dottern bor hos oss på heltid. Sambons barn bor hos oss varannan vecka. 

    Dottern trivs varken med bonussyskonen eller min sambo, och detta är en oerhört ansträngande situation för oss allihop. Vad gör vi? Måste vi ge upp och bli särbos (trots att vi båda vuxna verkligen vill bo ihop)? Min sambos högsta önskan är att min dotter ska tycka om henne och trivas, men det är tyvärr inte så. Sambons barn trivs bra, och tycker om mig. 

    Hur löser man en sån här situation? Är isärflytt enda lösningen?

  • Svar på tråden Dottern vantrivs i bonusfamiljen
  • Anonym (Asdf)

    Tråkigt att problemet kvarstår. Vad mer exakt bråkar din dotter och sambo om? Kan du ge några exempel?

  • Anonym (Babar)

    Men vad säger hon själv? Jag antar att ni pratat en massa om saken och då måste hon ju själv ha sagt vad hon tycker är jobbigt? 

  • Anonym (Aldrig)
    Vladdis skrev 2022-01-30 14:54:24 följande:

    uppenbarligen har du aldrig haft barn & om du har det så har du någon psykosocial störning såsom du resonerar. Tragiskt. 


    Det är inte så konstigt att dottern inte trivs i en familjekonstellation hon inte valt. Tonåren är ingen dans på rosor, det är ett rent helvete för många. Speciellt när man har en trasslig familjesituation där den naturliga ordningen är rubbad( ingen kontakt med sin ena förälder orsakar självklart problem).  


    Tonåringar kan vara väldigt instängda & att sätta ord på vad som är problemet kan ligga väldigt långt in. Har hon yttrat några anledningar eller är reaktionen snarare att hon avlägsnar sig & utför tysta protester i form av ett negligerande beteende gällande barnen & din sambo?. 


    Det är väldigt svårt att ge råd när ts ej gett någon form av information kring Dotterns umgänge, relation med mamman, skolan & övriga liv. Tonåren är inte en rolig tid så¨man måste ha överseende med det. 


    Jag har två numera vuxna barn som, liksom jag, är välfungerande i samhället.
    Det räcker som svar på dina dumheter. Jag slutade nämligen läsa efter första meningen.
  • Anonym (...)
    TriC skrev 2022-01-30 10:38:01 följande:

    Bumpar tråden då problemet kvarstår, och blir allt sämre. Familjeterapi är planerat, och en från oss vuxna mycket ovillig isärflytt står som back-up plan. Fler tips och tankar?


    Varför svarar du inte på frågan vad hon inte gillar med bonusmamman?
  • Plupp73

    Jag är mamma till 3 tonårsdöttrar, som dessutom har en pappa och en bonusmamma. Jag tänker att de flesta tonåringar faktiskt är fantastiska, och kommer att bli fina vuxna om ett kort tag. De är ofta brutalt raka.

    Om mina döttrar inte hade trivts med sin bonusmamma eller hos sin pappa hade jag frågat mig VARFÖR. Vad är det jag missar? Är det någonting med relationen till bonusmamma, eller är det hela situationen; att buntas ihop med två bonussyskon och en ny vuxen...
    Eller är det helt enkelt för att hon inte känner att hon har en egen plats längre, som är bara hennes. Nu konkurrerar hon med din kärlek och dessutom två plastsyskon som du "funkar bra ihop med". 
    Har hon tillräckligt med utrymme i er bostad?

    Ta dig egen tid med henne!
    Prata med din sambo så att sambon skapar en egen relation till din dotter. Vad som helst.
    Om ni flyttar isär så kan det också skapa ett skuldebrev för dottern att hantera.

  • TriC

    Okej, ungefär så här är det: min dotter tycker att min sambo ansträngde sig för lite att lära känna henne när vi var ett nytt par för flera år sedan. Det finns många småsaker som dottern feltolkat till sambons nackdel. Det är också så att dottern dessutom lider av psykisk ohälsa, vilket förvärrats allt efter som. Hon säger själv att måendet till en stor del beror på att hon tvingas bo som vi gör. 


    De bråkar aldrig, utan tvärtom ser dottern till att undvika min sambo så mycket som möjligt, och de pratar därmed sällan med varandra. Numera mår även sambon väldigt dåligt över situationen, men hon vill ändå inte att vi ska tvingas flytta isär. Vi bor ii en stor lägenhet. 

  • untilthemorning
    Anonym (Aldrig) skrev 2022-01-30 15:57:25 följande:
    Jag har två numera vuxna barn som, liksom jag, är välfungerande i samhället.
    Det räcker som svar på dina dumheter. Jag slutade nämligen läsa efter första meningen.
    Och ditt svar här visar med all tydlighet att du uppenbarligen lider av en psykosocial störning.
  • Whitehorse1979
    TriC skrev 2022-01-31 09:22:54 följande:

    Okej, ungefär så här är det: min dotter tycker att min sambo ansträngde sig för lite att lära känna henne när vi var ett nytt par för flera år sedan. Det finns många småsaker som dottern feltolkat till sambons nackdel. Det är också så att dottern dessutom lider av psykisk ohälsa, vilket förvärrats allt efter som. Hon säger själv att måendet till en stor del beror på att hon tvingas bo som vi gör. 


    De bråkar aldrig, utan tvärtom ser dottern till att undvika min sambo så mycket som möjligt, och de pratar därmed sällan med varandra. Numera mår även sambon väldigt dåligt över situationen, men hon vill ändå inte att vi ska tvingas flytta isär. Vi bor ii en stor lägenhet. 


    Och det kan du väl med förstå?
    Din sambo är ju den vuxna här.
    Det kan man ju ta ett samtal om och be om ursäkt för.

    Vad är det med boendet som gör att hennes hälsa förvärras?


  • Anonym (Aldrig)
    untilthemorning skrev 2022-01-31 09:34:44 följande:
    Och ditt svar här visar med all tydlighet att du uppenbarligen lider av en psykosocial störning.
    Det får du gärna tro.
  • Robert 558

    Hur bor ni? Och som många andra redan undrat över, vad mer konkret består problemet av? 

Svar på tråden Dottern vantrivs i bonusfamiljen