• Anonym (Stressad och orolig)

    Herpes och ny partner

    Jag behöver era ärliga men också stöttande råd.

    Jag har herpes 1 och dessvärre i underlivet. Jag har haft det ca 4 år och får milda skov 1-2 gånger per år. Men nu till det jobbigaste med sjukdomen - hur man berättar för en ny partner?

    Jag har under dessa år haft förhållande och är inte så van/bekväm vid att berätta för en ny partner, som jag dessutom bryr mig om och kan se något seriöst med. Det är ju inte direkt ett samtalsämne man gärna tar upp direkt med en ny person? Så oron här för att han ska bli arg/äcklad/rädd är stor. Vi har haft skyddat sex två gånger, vilket jag såklart mår dåligt över i efterhand, och känner nu att jag verkligen måste berätta. Men HUR? Ska jag be om ursäkt för att jag inte sa något från första början? Fokusera på hur vanligt det faktiskt är? Jag har ingen aning hur jag ska göra utan känner just nu bara ånger över att jag inte sa något innan vi hade sex, oavsett om det var skyddat.

    Uppskattar alla era råd, tips, hur ni hade känt om ni var han och egna erfarenheter! Tack!

  • Svar på tråden Herpes och ny partner
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-18 13:56:08 följande:

    Vad är det för medicin?


    Valaciclovir 500 mg. Den går att få som underhållsdos och är virushämmande. Finns på  90-pack. Jag har inte haft skov sedan jag började i maj men det är för kort tid att utvärdera. Annars har jag skov varannan, var tredje månad. 

    Det märkliga är att jag fick diagnosen via ryggvätskeprov pga Meningit (ovanlig komplikation av herpes) och har haft skov sedan dess. Då sa de inget om att det fanns medicin så jag har jäklats i 3 år. I våras nämnde jag detta för en vän som utbrast- men har du aldrig fått hjälp?  Jag skulle kontaktat läkare vid varje enskilt skov men det visste inte jag. 
  • Anonym (Anne J)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-18 14:28:00 följande:

    Valaciclovir 500 mg. Den går att få som underhållsdos och är virushämmande. Finns på  90-pack. Jag har inte haft skov sedan jag började i maj men det är för kort tid att utvärdera. Annars har jag skov varannan, var tredje månad. 

    Det märkliga är att jag fick diagnosen via ryggvätskeprov pga Meningit (ovanlig komplikation av herpes) och har haft skov sedan dess. Då sa de inget om att det fanns medicin så jag har jäklats i 3 år. I våras nämnde jag detta för en vän som utbrast- men har du aldrig fått hjälp?  Jag skulle kontaktat läkare vid varje enskilt skov men det visste inte jag. 


    Jag frågade läkaren om jag kunde få ett recept på valacovir så att jag alltid har dom tabletterna hemma om jag får ett utbrott. Det får du inte sa hon, vi gör inte så . Däremot fick jag ett recept när jag fått utbrott genom att skriva till min läkare på 1177 .
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-24 23:45:04 följande:

    Jag frågade läkaren om jag kunde få ett recept på valacovir så att jag alltid har dom tabletterna hemma om jag får ett utbrott. Det får du inte sa hon, vi gör inte så . Däremot fick jag ett recept när jag fått utbrott genom att skriva till min läkare på 1177 .


    Fråga igen. Läkaren har fel.
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 00:13:01 följande:

    Fråga igen. Läkaren har fel.


    Du ska till och med kunna få långtidsbehandling som jag och andra får. Jag tar en om dagen.. alltid.
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 00:14:20 följande:

    Du ska till och med kunna få långtidsbehandling som jag och andra får. Jag tar en om dagen.. alltid.


    Beställ varje månad i annat fall oavsett om du har skov eller ej

    . Är det konstaterat att du har herpes så det står i din journal?
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 00:16:14 följande:

    Beställ varje månad i annat fall oavsett om du har skov eller ej

    . Är det konstaterat att du har herpes så det står i din journal?


    Jag behöver inte träffa läkare eftersom det är bekräftat 2018. Jag hade skov var tredje månad och det räckte för att jag skulle få långtidsbehandling. Man förlorar läktid dessutom om man ska vänta på recept osv. Byt läkare eller ge dig inte.

    Eftersom man ska vid första känning måste man ha det hemma dessutom. Ge dig inte! Ljug om det behövs och säg att du har en partner och att det innebär långa perioder när ni inte kan ha sex. Jag behövde visserligen inte säga så utan jag fick receptet utan problem.
  • Anonym (Anne J)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-25 00:21:46 följande:

    Jag behöver inte träffa läkare eftersom det är bekräftat 2018. Jag hade skov var tredje månad och det räckte för att jag skulle få långtidsbehandling. Man förlorar läktid dessutom om man ska vänta på recept osv. Byt läkare eller ge dig inte.

    Eftersom man ska vid första känning måste man ha det hemma dessutom. Ge dig inte! Ljug om det behövs och säg att du har en partner och att det innebär långa perioder när ni inte kan ha sex. Jag behövde visserligen inte säga så utan jag fick receptet utan problem.


    Ja det är konstaterat för drygt två år sedan. Jag har typ 1 som då jag blev smittad bröt ut både i munnen och i underlivet . Jag har fått ett pkt på 10 tabletter som jag har hemma om jag behöver. Jag pratade med läkaren efter att jag haft flera skov. Om jag kunde få långtidsbehandling . Nej så gör vi inte svarade hon. Jag har inte berättat för någon att jag fått herpes . Kvällen då jag troligtvis blev smittad av min älskare. Sa han tidigare på kvällen att han har munsår. Frågade mig om jag ville träffas den kvällen ändå. Det gör inget sa jag. Ett munsår är väl inget sa jag. Jag visste inget om herpes då. Jag misstänker att han då visste att han har herpes. Med facit i handen skulle jag inte ha träffat honom den kvällen. Min dåvarande sambo fick bara veta att jag hade fått det i /på munnen. Jag var så sjuk vid första utbrottet så jag ville dö. Kunde knappt inte äta. Inte kissa heller för att det sved som elden. Det tog minst ett par veckor innan det försvann.
  • Anonym (Anne J)

    Som tur var så blev min dåvarande sambo inte smittad. Kunde inte berätta att jag varit med en annan man.

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Anne J) skrev 2021-08-25 01:41:48 följande:

    Som tur var så blev min dåvarande sambo inte smittad. Kunde inte berätta att jag varit med en annan man.


    Men, du har lika gärna kunnat haft det redan.

    Du har alltså kunnat berätta att du fått ditt första skov och vet nu att du har herpes utan att någon kan påstå att det kommer från det tillfället. Nu misstänker du det ändå men de flesta har ingen aning om när de fått det. Jag vet vem jag var tillsammans med när mitt bröt ut men inte om det var från honom eller 25 år tidigare...

    Oavsett, jag hamnade på sjukhus första gången med Meningit. En ovanlig risk tydligen. Klart jag skulle få det...
Svar på tråden Herpes och ny partner