• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Bebis2)
    Juli1990 skrev 2021-09-16 22:50:16 följande:

    Åh jag förstår det, när har du BF? Ja men jag håller helt och hållet med.. ska egentligen ha mens imorgon så jag går och oroar mig att den ska komma i helgen och att det ska bli tidigt missfall liksom. Inte alls kul :( men så roligt att ni ska berätta för familjen snart! Det kommer gå så bra! <3.

    Tack! Det gick okej ikväll men tog typ två supersmå klunkar från bubblet men annars alkoholfritt vinpaket, hoppas verkligen inte det var någon fara! Egentligen skulle jag ju inte vetat att jag var gravid förrän i helgen när mensen skulle uteblivit!


    Är säkert en del som "lever som gravida" mellan ägglossning och BIM. Jag (tror de allra flesta) lever precis som vanligt tills plusset kommer, dvs. med både alkohol, nikotin och all mat som sedan ska undvikas. I vissa länder (och enligt viss forskning)är det dessutom okej att dricka några glas vin i veckan när du är gravid. Så två klunkar ska du inte oroa dig för!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-17 08:36:56 följande:
    Det kanske var ngr år sen de ändrade, haha. Det jag lagt märke till är delad melon, påläggsskinka o sånt och mindre mängd koffein. Finns säkert mer, haha!
    Det är väl typ alla delade frukter egentligen? Och att det beror på hur länge de har legat. Likadant med pålägg att man ska ha koll på datumet på när det är förpackat så är det lugnt :)
  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 09:07:48 följande:
    BF 11/5 :) Ja de är absolut ingen fara, har hört många poddar med barnmorskor där de tagit upp detta och att de inte är någon fara alls i början. Jag själv var både på bröllop och weekendresa mellan äl och bim och fick i mig några glas vin innan jag plussat. Jag fick igår inbjudan till aw på jobbet som jag "måste" gå på, så typiskt, vi är också väldigt få så man försvinner inte i mängden. Men tror jag bara kommer säga dricker alkoholfritt nu i sep/okt som en liten detox. De får väl tro vad de vill..

    Ja de ska bli kul att berätta men som sagt vill man inte att de ska få för stora förväntningar, men går de inte vägen så vill jag nog ändå ventilera det med någon annan än min sambo. Men vill ändå försöka tro att det ska gå bra :)
    Eller om du har bil så kanske du ska köra hem? eller att du ska nånstans efter aw'n där du måste köra :) Så gjorde jag sist jag va gravid och skulle på aw. Tog alkoholfritt och sa att jag skulle köra till föräldrarnas sommarställe efteråt.
  • Ik96

    Ni som redan har barn, har ni berättat om graviditeten för barnet? Vår dotter är 3.5 år och man spricker ju av längtan till att få berätta för henne samtidigt som vi känner att vi vill vänta också. Vi har inte berättat för familj och släkt än heller men kommer göra det närmsta tiden nu. Blir svårt att hålla det hemligt för dottern när vi involverar in fler samtidigt som det hade blivit tydligt för henne när det börjar synas mer och det blir lite mer konkret. Hur ska man tänka?

  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-17 08:06:45 följande:

    min stora är inte ens 2 än och va gravid i 5 månader under vintern/våren nu också så jag kan erkänna att jag knappt kollat på livsmedelsverket nu. Men mellan gång 1 och 2 så va det ingen skillnad jag tänkte på iaf.

    Vad är det de lagt till man inte får äta numer från sist du va gravid? :)


    Det kanske var ngr år sen de ändrade, haha. Det jag lagt märke till är delad melon, påläggsskinka o sånt och mindre mängd koffein. Finns säkert mer, haha!
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-17 10:09:59 följande:

    Det är väl typ alla delade frukter egentligen? Och att det beror på hur länge de har legat. Likadant med pålägg att man ska ha koll på datumet på när det är förpackat så är det lugnt :)


    Ja det är ju lite sådana rekommendationer. Med var int e lika "hårda" förut.
  • Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-09-17 10:18:12 följande:

    Ni som redan har barn, har ni berättat om graviditeten för barnet? Vår dotter är 3.5 år och man spricker ju av längtan till att få berätta för henne samtidigt som vi känner att vi vill vänta också. Vi har inte berättat för familj och släkt än heller men kommer göra det närmsta tiden nu. Blir svårt att hålla det hemligt för dottern när vi involverar in fler samtidigt som det hade blivit tydligt för henne när det börjar synas mer och det blir lite mer konkret. Hur ska man tänka?


    Där tänker nog alla olika. För en 3,5 åring är det nog rätt lätt att dölja länge tänker jag. Magen ska nog bli rätt stor innan de reagerar och de är ju inte helt medvetna om/snappar upp vad man pratar om med andra. Tänker snarare att det är svårare för dem att förstå om man sedan måste förklara att det inte blir någon bebis om man får missfall. Vår son är 8 år och vi kommer nog att vänta ett tag med att berätta. Han kommer ju dessutom berätta för vänner osv om han vet, hehe.
  • Hejsan91hejsan
    sapa skrev 2021-09-17 08:44:34 följande:

    Grattis! Vad kul att vi ligger så lika i dagarna :) Jag är också i vecka 5 (4+4) och de enda symptom jag känner är trötthet och lite ömma bröst, som jag brukar ha runt ägglossning. Jag hade mest känningar gällande illamående för ett par veckor sen (?) men sen dess har det varit lugnt. 

    Jag är stressad över missfallsstatistiken så jag försöker ligga lågt med förväntningar, men det är ju så svårt! 


    Vad kul att vi ligger så nära,jag ligger på 4+3 idag men vågar inte heller hoppas på för mkt än :)! Men håller tummarna =) ska på hälsosamtal idag faktiskt !
  • Anonym (Bebis2)
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-17 10:41:49 följande:

    Vad kul att vi ligger så nära,jag ligger på 4+3 idag men vågar inte heller hoppas på för mkt än :)! Men håller tummarna =) ska på hälsosamtal idag faktiskt !


    Också 4+3 idag :) Bor du i Stockholm? Tycker så manga pratar om detta hälsosamtal innan inskrivningen, men inget jag gjort varken nu eller vid förra graviditeten (vad jag minns).
  • Chilins
    sapa skrev 2021-09-17 08:44:34 följande:

    Grattis! Vad kul att vi ligger så lika i dagarna :) Jag är också i vecka 5 (4+4) och de enda symptom jag känner är trötthet och lite ömma bröst, som jag brukar ha runt ägglossning. Jag hade mest känningar gällande illamående för ett par veckor sen (?) men sen dess har det varit lugnt. 

    Jag är stressad över missfallsstatistiken så jag försöker ligga lågt med förväntningar, men det är ju så svårt! 


    Åh vad kul!! Då kanske vi kan följas här i alla fall :) jag håller med dig.. jag har också svårt att hålla nere förväntningar, för oss gick det så himla snabbt att bli gravida, vi gjorde vårt första försök så jag trodde verkligen inte att det skulle gå på första. Därför trodde jag inte att jag skulle få så mycket känslor och förväntningar om att det ska gå bra nu när det blev något utan mer att jag skulle vara lite mer chill och känna att om det är något fel så är det bra att kroppen tar hand om det själv. Dock känner man ju nu hur mycket man faktiskt vill
  • Chilins
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-17 11:02:45 följande:

    Också 4+3 idag :) Bor du i Stockholm? Tycker så manga pratar om detta hälsosamtal innan inskrivningen, men inget jag gjort varken nu eller vid förra graviditeten (vad jag minns).


    Kul att vi är 3 st som är på 4+3 idag!! :)
Svar på tråden BF maj 2022