• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (X)
    Kiwikiwi skrev 2021-09-14 16:35:32 följande:

De låter som ett bra första besök som innehöll mycket bra information och att du tog prover osv, och långt! Jag tror mitt är bokat i 45 minuter "bara", för mig är de 3 veckor kvar tills samtalet då är jag i v 8+6. Vilken stad bor du i? :)

Ja, det var de verkligen. Det kommer nog gå super bra för dig med om några veckor, lite tråkigt att behöva vänta så länge men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Jag bor i Stockholm, du? :)
  • Anonym (X)
    Ik96 skrev 2021-09-14 16:27:56 följande:

Jag är i vecka 7+0 och skulle gjort mitt hälsosamtal/inskrivning igår men tyvärr var barnmorskan sjuk så det blir nästa måndag istället. Längtar tills besöket och hoppas allt känns mer verkligt då :) jag har bf 1:a eller 2:a maj (appar visar lite olika) och än så länge så mår jag bara bra tycker jag. Ganska lätta symtom än så länge.

Så kul! Du får hålla ut i några dagar till, inte mycket kvar till måndag. :)
  • Anonym (X)
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-14 17:11:59 följande:

Jag ska på inskrivning och tidigt ultraljud 5/10. Då är jag 7+0 som det ser ut nu. Men lär säkert ändras flera gånger under resans gång :)

Jag ska göra KUB denna gång pga ålder. Förra graviditeten tackade vi nej.

Jag fick också hem ett kit häromdagen, men det står på att man inte ska göra det hemma om man är gravid.

Spännande! Är det andra barnet? :)

Vi vill enbart göra KUB för att kunna ?förbereda? oss ifall något skulle vara avvikande och även kunna se och höra bebisen. Jag har försökt boka in mig på tidigt UL men så svårt att hitta tider i Stockholm. De tidigaste jag hittade var i november....
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (X) skrev 2021-09-15 15:52:00 följande:

Spännande! Är det andra barnet? :)

Vi vill enbart göra KUB för att kunna ?förbereda? oss ifall något skulle vara avvikande och även kunna se och höra bebisen. Jag har försökt boka in mig på tidigt UL men så svårt att hitta tider i Stockholm. De tidigaste jag hittade var i november....

Ja det är andra barnet :)

Ja precis, man vill vara lite förberedd mentalt. Men samtidigt tycker jag att det är ett så konstigt test, att det är på sannolikhet.

Ok, jag bokade på crocus ultraljudsmottagning för några dagar sedan och då fanns det tider i början av oktober.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-15 15:43:05 följande:

Vad är skillnaden på hälsosamtal och inskrivningssamtal? Jag bokade mitt första besök/inskrivningssamtal via nätet. Bokade då jag är v.7+0

Tror inte jag hade något hälsosamtal när jag var gravid förra gången heller..

Hälsosamtal brukar bokad i typ v 6-8 (där jag bor) så går man igenom vanor, mående, vad man ska tänka på att inte äta/dricka. Om man tar mediciner för att se om man kan fortsätta med dom å sådär. På inskrivningssamtalet som (där jag bor) är runt v 10 så tar man blodprov, kollar vikt (om man vill), tar test inför kub å lite sånt.

På vissa ställen slår de ihop de två så man har inskrivning och hälsosamtal på samma möte.
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-15 16:35:58 följande:

Hälsosamtal brukar bokad i typ v 6-8 (där jag bor) så går man igenom vanor, mående, vad man ska tänka på att inte äta/dricka. Om man tar mediciner för att se om man kan fortsätta med dom å sådär. På inskrivningssamtalet som (där jag bor) är runt v 10 så tar man blodprov, kollar vikt (om man vill), tar test inför kub å lite sånt.

På vissa ställen slår de ihop de två så man har inskrivning och hälsosamtal på samma möte.

Ok, tack för info! Man skulle skriva ut/fylla i någon hälsodeklaration typ innan första besöket.

Eftersom jag bokade tiden via nätet vet jag inte om de tycker att det är för tidigt..jag får fråga dem helt enkelt.
  • Kiwikiwi
    Anonym (X) skrev 2021-09-15 15:47:02 följande:

Ja, det var de verkligen. Det kommer nog gå super bra för dig med om några veckor, lite tråkigt att behöva vänta så länge men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Jag bor i Stockholm, du? :)

Jag bor också i Stockholm så kanske får ett liknande samtal ändå, hoppas :)
  • Hejsan91hejsan

Hakar gärna på här . Plussade häromdagen och har faktiskt hälsosamtal redan på fredag, beräknad bf 23 maj:) ! Är mitt första barn men hade ett ma i vintras så vågar inte hoppas på för mkt än. Har även ätit levaxin sedan dess, någon annan :)? Håller tummarna för oss alla =)

• Anonym (Bebis2)
    RBC skrev 2021-09-15 12:13:10 följande:

Haha gud ja, väldigt intressant att se hur det där.med sömnen blir sedan :') förväntar mig att jag blir som en zombie :')

Det gick nog lite i perioder, men tror inte att det va så illa faktiskt. Eller så har jag totalt förträngt/glömt, haha!
  • Chilins

Lägger till mig själv :) hoppas att denna lista var den senaste, annars ber jag om ursäkt :)

BF-lista

30/4 Um Hamza

1/5 Tingeltangel

2/5 RBC, 28 år, första barnet

2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

5/5 X, 27 år - Första barnet

7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

7/5 Äntligen

7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

7/5 Secretflower

7/5 Mela88, fjärde barnet