• Onemore2018

    BF juni 2022

    Hej!

    Plussade igår, 2 streck på stickan och digitalt visade vacker gravid 1-2 veckor. Tänkte starta denna grupp så fyller vi på den med allt som kan tänkas till.

  • Svar på tråden BF juni 2022
  • kattnos
    minaimaginärabarn skrev 2022-04-20 21:07:29 följande:

    Jag har följt tråden ett tag men inte skrivit. Jag är egentligen beräknad i början av juli men dwn tråden är inaktiv. Här är det lite mer aktivitet :). Jag har en fråga kring fosterrörelser, ni som kommit lite längre. Jag är väldigt orolig att bebisen inte mår bra och att något ska hända (är i v. 28+3, mitt äldre barn mådde inte så bra i magen och kom i v. 32+6 och var liten för tiden). Jag går på spec mödravården men det är många veckor kvar till nästa mätning. Det jag undrar över är hur ni kände fosterrörelser i den vecka jag är i? Jag känner bebisen mpnga gånger varje dag och så fort jag inte har kännt den och lägger mig ner så får jag alltid svar i form avrörelser. Det jag tänker på är att den sparkar mycket nedåt och i nedre delen av magen. Tycker den borde sparka mer utåt och även uppe i magen. Tycker den har vridit sig mer tidigare och sparlat på fler ställen men nu tycker jag den mer har "fastnat" där nere. Jag tycker även att det borde bli mer kraft i sparkarna men tycker inte de blir det. Ni får supergärna svara av allt ni kommer ihåg. Tack på förhand! 


    Alltså det där med hur fosterrörelserna känns är ju väldigt olika från graviditet till graviditet. Den här gången har jag nästan hela graviditeten haft väldigt mycket aktivitet i nedre delen av magen och inte förrän de sista veckorna har jag börjat känna längre upp och åt sidorna. Sen har ju rörelserna ändrats en del och är mindre sparkar och mer "tryckande "nu än tidigare då utrymmet krymper men min bebis har inte gjort så mkt karatesparkar tidigare heller. Men att bebis inte har vänt sig ännu tror jag inte alls är konstigt, din bebis har fortfarande plats att göra kullerbyttor ett tag till :) 
    Sen beror det ju också på moderkakans placering, min ligger högt i framvägg så det dämpar säkert vissa rörelser.
    Men sammantaget säger jag som betula att så länge din bebis mönster inte ändras så bör det inte vara någon fara:)
    BF 7/6
  • TheSwedishKiwi

    i v28-30 kände jag mest av fosterrörelser nedåt mot blåsan. Ibland så långt ner att man kunde tro att hon var på väg ut, haha. Under den perioden var hon även väldigt lugn större delen av dagen och mer aktiv då och då. Nu är jag i v31 och går in i v32 imorgon och jag känner tydlig skillnad. Nu är rörelserna starkare, men lite mer tryck än sparkar. De är mest uppåt revbenen och ut åt sidorna, men vissa gånger kan det kännas nedåt också. Som jag förstått kan bebisen göra kullerbyttor ytterligare ett par veckor, så man behöver nog inte oroa sig ännu om bebisen inte vänt på sig skulle jag tro.

    För övrigt har min bebis börjat få hicka nästan varje dag, och vissa dagar flera gånger per dag! Så vitt jag vet så är det bara ett bra tecken på att lungor fungerar som de ska, men man blir ju lite nervös när hon har det så ofta. jag vet själv hur jobbigt jag tycker hicka är! Haha.

  • minaimaginärabarn
    TheSwedishKiwi skrev 2022-04-22 12:06:16 följande:

    i v28-30 kände jag mest av fosterrörelser nedåt mot blåsan. Ibland så långt ner att man kunde tro att hon var på väg ut, haha. Under den perioden var hon även väldigt lugn större delen av dagen och mer aktiv då och då. Nu är jag i v31 och går in i v32 imorgon och jag känner tydlig skillnad. Nu är rörelserna starkare, men lite mer tryck än sparkar. De är mest uppåt revbenen och ut åt sidorna, men vissa gånger kan det kännas nedåt också. Som jag förstått kan bebisen göra kullerbyttor ytterligare ett par veckor, så man behöver nog inte oroa sig ännu om bebisen inte vänt på sig skulle jag tro.

    För övrigt har min bebis börjat få hicka nästan varje dag, och vissa dagar flera gånger per dag! Så vitt jag vet så är det bara ett bra tecken på att lungor fungerar som de ska, men man blir ju lite nervös när hon har det så ofta. jag vet själv hur jobbigt jag tycker hicka är! Haha.


    Tack för svar. Min har oxå hicka lite då och då har jag känt. Jag åkte faktiskt in för att kolla upp pyret idag eftersom min oro inte lade sig. Skönt att nu ta helg med ett positivt besked om att allt såg fint ut. En ordentlog undersökning fick jag dessutom. De upplevde den dessytom som en livlig en så gissar att den bata lagt sig på ett annat sätt nu så att den kännsannorlunda ån tidigare.

    För övrigt var vi i samma ruvartråd i oktober och nu har vi kommit såhär långt :). Grattis till dig och trevlig helg! 
  • kattnos

    Idag har jag varit på TUL! Kul att se bebis igen. Låg lite under förväntad vikt, 2100g istället för dryga 2300 men inget konstigt eller så. Däremot låg den i säte...  Jag gjorde ju akut ks sist och TUL nu var för att mitt bäcken är liiite under normalstort vilket gör att bebis inte får vara för stor för att vaginal förlossning ska vara lämpligt. Därför vill man heller inte att jag ska föda i säte. Så bebis har ett par veckor på sig att vända sig, annars blir det planerat snitt.
    Jag har ju önskat att föda vaginalt om det går men går det inte så är jag helt okej med att det blir snitt.

    Hur går det för er andra?


    BF 7/6
  • knyttets
    kattnos skrev 2022-04-25 16:53:24 följande:

    Idag har jag varit på TUL! Kul att se bebis igen. Låg lite under förväntad vikt, 2100g istället för dryga 2300 men inget konstigt eller så. Däremot låg den i säte...  Jag gjorde ju akut ks sist och TUL nu var för att mitt bäcken är liiite under normalstort vilket gör att bebis inte får vara för stor för att vaginal förlossning ska vara lämpligt. Därför vill man heller inte att jag ska föda i säte. Så bebis har ett par veckor på sig att vända sig, annars blir det planerat snitt.
    Jag har ju önskat att föda vaginalt om det går men går det inte så är jag helt okej med att det blir snitt.

    Hur går det för er andra?


    Vecka 33 på gång här och det börjar bli TUNGT. Har börjat få mycket tryckkänslor nedåt och ont i bäckenet. Rör mig som en pensionär :D För oss görs bedömning om förlossningssätt nästa vecka. Bebis låg med huvudet nedåt på senaste ultraljudet och bm menar att han ligger kvar så. Så vi håller tummarna att det blir vaginal förlossning. Jag är lite orolig för igångsättning då det är frågan om en specialgraviditet i mitt fall, men viktigast är ju att bebis kommer ut tryggt och säkert.
  • betula
    kattnos skrev 2022-04-25 16:53:24 följande:

    Idag har jag varit på TUL! Kul att se bebis igen. Låg lite under förväntad vikt, 2100g istället för dryga 2300 men inget konstigt eller så. Däremot låg den i säte...  Jag gjorde ju akut ks sist och TUL nu var för att mitt bäcken är liiite under normalstort vilket gör att bebis inte får vara för stor för att vaginal förlossning ska vara lämpligt. Därför vill man heller inte att jag ska föda i säte. Så bebis har ett par veckor på sig att vända sig, annars blir det planerat snitt.
    Jag har ju önskat att föda vaginalt om det går men går det inte så är jag helt okej med att det blir snitt.

    Hur går det för er andra?


    Gör de inget vändningsförsök? Min unge tycks ha vänt sig igen. Låg m huvudet ner sist, men nu gör han det då inte! Får se om han vänt sig tillbaka när jag ska till bm om 2 veckor eller vad som blir sagt då annars. Är i v 31+1 nu.

  • betula
    knyttets skrev 2022-04-26 08:26:19 följande:
    Vecka 33 på gång här och det börjar bli TUNGT. Har börjat få mycket tryckkänslor nedåt och ont i bäckenet. Rör mig som en pensionär :D För oss görs bedömning om förlossningssätt nästa vecka. Bebis låg med huvudet nedåt på senaste ultraljudet och bm menar att han ligger kvar så. Så vi håller tummarna att det blir vaginal förlossning. Jag är lite orolig för igångsättning då det är frågan om en specialgraviditet i mitt fall, men viktigast är ju att bebis kommer ut tryggt och säkert.

    Varför är du orolig för igångsättning? Är det troligt att det blir det för dig?


    Själv har jag bett om igångsättning då jag är livrädd att inte hinna in i tid. :)

  • kattnos
    betula skrev 2022-04-26 16:51:53 följande:
    Gör de inget vändningsförsök? Min unge tycks ha vänt sig igen. Låg m huvudet ner sist, men nu gör han det då inte! Får se om han vänt sig tillbaka när jag ska till bm om 2 veckor eller vad som blir sagt då annars. Är i v 31+1 nu.
    Man kan göra vändningsförsök men baserat på att jag är under 155 cm lång och har genomgått ett tidigare snitt rekommenderade läkaren inte det. Dels är det tydligen färre vändningsförsök som lyckas när man är kort, dels finns det en risk att det gamla ärret går upp. Hade jag insisterar hade de nog inte vägrat mig vändningsförsök men jag tycker att det känns som en onödig risk. Sist jag var hos bm sa hon att huvudet låg nedåt och jag tror att den vände sig häromnatten (kände det inte men upplevde att rörelserna hade flyttat dagen efter) så om jag har lite tur kanske den vänder sig spontant igen.
    Det som är positivt med ett planerat snitt är ju att man får ett datum då bebis kommer :) och som knyttets skrev, det viktigaste är ju att bebis kommer ut tryggt och säkert.
    BF 7/6
  • betula
    kattnos skrev 2022-04-27 07:50:59 följande:
    Man kan göra vändningsförsök men baserat på att jag är under 155 cm lång och har genomgått ett tidigare snitt rekommenderade läkaren inte det. Dels är det tydligen färre vändningsförsök som lyckas när man är kort, dels finns det en risk att det gamla ärret går upp. Hade jag insisterar hade de nog inte vägrat mig vändningsförsök men jag tycker att det känns som en onödig risk. Sist jag var hos bm sa hon att huvudet låg nedåt och jag tror att den vände sig häromnatten (kände det inte men upplevde att rörelserna hade flyttat dagen efter) så om jag har lite tur kanske den vänder sig spontant igen.
    Det som är positivt med ett planerat snitt är ju att man får ett datum då bebis kommer :) och som knyttets skrev, det viktigaste är ju att bebis kommer ut tryggt och säkert.
    Ah då förstår jag.  :) Verkar ju vettigt.  :) Hoppas liten behagar ligga rätt när det är dax. Innan dess spelar det ju inte så stor roll. :)
  • knyttets
    betula skrev 2022-04-26 16:54:00 följande:

    Varför är du orolig för igångsättning? Är det troligt att det blir det för dig?


    Själv har jag bett om igångsättning då jag är livrädd att inte hinna in i tid. :)


    Det är nog mest att jag är orolig att förlossningen drar ut på tiden och blir mer smärtsam, i och med att det är första barnet också. Men vi får helt enkelt vänta och se vad de bedömer blir tryggast för oss båda.