• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41286 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41286

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Thu 25 Nov 2021 14:04
    #21
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 13:54:40 följande:

    Ja... känns konstigt och fel att ignorera... Men just nu kan jag ta mig för nåt annat. Att säga vi ska bryta kontakten helt är ju inte heller så trevligt om hon gärna vill ha mig som vän. Men kanske bara nåt hon sa.


    Du sa det själv tidigare....att det kanske bara var ett mjukare sätt att avsluta. Man vill ju oftast inte vara överjävlig för man förstår ju att man gör nåt som sårar.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:04
    #22
    Anonym (var ärlig) skrev 2021-11-25 13:58:51 följande:
    Var ärlig. Säg att du mår skit av hennes besked och att det inte funkar att vara vänner just nu eftersom du vill mer än henne. 

    När mitt ex frågade mig hur jag mådde en tid efter vi gjort slut svarade jag bara "skit". Visst, det blev en obekväm tystnad men han visste om att jag ville ha total ärlighet, man ställer inte frågor som man inte vill ha ett ärligt svar på helt enkelt. Och eftersom jag mådde skit så svarade jag skit. 

    Vi fortsatte att vara vänner efter det, är vänner än idag, 20 år senare även om det tunnats ut en del då vi har familjer på varsitt håll i olika delar av landet men det hade inte funkat utan ärlighet. 
    Ja jag tänker också det är bättre att vara ärlig. Det svåra är ju det där att jag vill så gärna träffa henne och vara med henne, för jag har ju känslor för henne, och jag tänker kanske det finns hopp att hon ändrar sig. Men samtidigt vet jag ju att vara vän med nån man är intresserad av inte funkar så bra.

    Kanske jag ska prova att träffa henne en gång till och se om det sker nåt mirakel, en sista chans.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:10
    #23
    Guldnovan skrev 2021-11-25 14:04:19 följande:
    Du sa det själv tidigare....att det kanske bara var ett mjukare sätt att avsluta. Man vill ju oftast inte vara överjävlig för man förstår ju att man gör nåt som sårar.
    Hon har dock sagt att hon vill träffas igen, hon ska ge mig en julklapp t ex. Vi har även ett gemensamt intresse så inte omöjligt att hon skulle vilja det. Hon har dock sagt att tidigare dejter hon haft som inte gått vägen har slutat kontakta henne, och hon har tolkat det som att de var bara ute efter sex. Men man kan ju lika gärna tolka det som att de också fallit för henne och inte orkade vara vän med nån som de har känslor för.
  • Thu 25 Nov 2021 14:11
    #24
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-24 22:14:13 följande:

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 


    Hej vännen!

    Jag förstår att det här känns jättejobbigt för dig. Förhoppningar som går till spillo. Kärlek och det fina som det hade kunnat bli. Det där är svårt.

    Mitt råd är att eliminera så mycket kontakt det bara går och sedan låta tiden gå. Låt sorgen få plats men försök också ersätta din dejt med något annat specifikt. T.ex. ett mål/något du brinner för. Du har också tur om personen inte ingår i din vardag på nåt sätt, för att slippa bli triggad allt för mycket!

    Det kommer att ordna sig! Ta väl hand om dig!
  • Thu 25 Nov 2021 14:14
    #25
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 14:00:48 följande:

    Tack! Jag vet inte om jag ska svara att det är "ok" heller när det inte är det, om det gör nåt gott i det att inte vara ärlig. Känner mig ju ledsen och besviken för vi byggde upp mycket om en ev. framtid tillsammans och sa alltid hur mycket vi tyckte om varann och saknade varann, inget verkade "fel" från hennes sida, inga varningstecken. Jag förstår inte riktigt.


    Nu ska jag inte gå in och mamma dig för jag vet ju inte hur gammal du är. Men du beskriver är typiskt för de flesta förhållanden. Man blir förälskad och känslor och fantasier får eget liv. Även för mig som snart är 56. Antingen fortsätter det och blir verklighet eller så går det inte vidare till nästa fas och dör. Mitt senaste fh varade i 10 mån och vi började fundera på att bli sambo. Då ungefär avtog förälskelsen istället för att gå vidare. Vi avslutade och det gick fort. Noll kontakt efter det enligt bådas önskan.
  • Vandra­ren80
    Thu 25 Nov 2021 14:14
    #26
    +1

    Tycker absolut inte att du ska gå med på att vara vänner. Helt enkelt för att det inte är det du vill. Nu vet jag inte hur långt ni kom dejtingmässigt, om ni kysstes? Hade sex? Du nämnde 4 dejter.

    Oavsett så hade jag i ditt ställe sagt typ något sånt här. "Tråkigt att du känner som du gör. Jag hade skitkul på våra dejter, så att gå från det till bara vänskap räcker tyvärr inte för mig, så jag måste tyvärr säga nej till vänskap hur mycket jag än gillar dig. Skulle du vilja ta upp tråden igen någon gång så är du jättevälkommen att höra av dig. Önskar dig det bästa."

    Nåt sånt.. Typ.

    Sen går du vidare i den mån du kan. Sannolikheten att hon vill börja dejta dig igen är inte stor, men större än om du försöker gå" friendzone"-vägen. Här visar du åtminstone tydligt vad du vill, och du visar att du inte är desperat nog att nöja dig med vänskap. Och även om det inte blir ni igen så kommer hon åtminstone att respektera dig mer, just för att du står upp för vad du vill.

    Om hon sen hör av sig över text etc och frågar hur det är, så säg givetvis att det är bra, och om du har gjort nåt kul så är det inte fel att nämna det. Fråga gärna tillbaka, men håll det i övrigt kort, även om det är svårt.

    Mina två cent, inte för att man är någon expert på det här med dejting.. men ändå.

  • Anonym (Mjo)
    Thu 25 Nov 2021 14:16
    #27
    +1

    Troligtvis kommer hon höra av sig till slut om du slutar höra av dig till henne. Hon kanske dejtar andra samtidigt och står och väger och kommer tillbaks till dig om några veckor eller månader när det skiter sig med den andra killen? Och håller dig varm tills dess. Hon kanske har issues ?där uppe?? Så jävla mycket spel från tjejer som påstår sig vara seriösa, vill fan kräkas ibland. Titta mer på hennes handlingar och mindre vad hon säger.

  • Anonym (Nej)
    Thu 25 Nov 2021 14:33
    #28
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 13:54:40 följande:
    Ja... känns konstigt och fel att ignorera... Men just nu kan jag ta mig för nåt annat. Att säga vi ska bryta kontakten helt är ju inte heller så trevligt om hon gärna vill ha mig som vän. Men kanske bara nåt hon sa.
    Den där frasen "vi kan vara vänner" är en av de största lögnerna inom dejting. Nej, hon vill inte vara din vän. I de allra flesta fall är det ett bekvämt sätt att låta saker rinna ut i sanden så man slipper obekvämligheten av att vara ärlig.

    Man är inte otrevlig för att man sätter gränser. Du har ingen skyldighet att vara hennes "vän", särskilt som det bara får dig själv att må dåligt.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:45
    #29
    Vandraren80 skrev 2021-11-25 14:14:53 följande:

    Tycker absolut inte att du ska gå med på att vara vänner. Helt enkelt för att det inte är det du vill. Nu vet jag inte hur långt ni kom dejtingmässigt, om ni kysstes? Hade sex? Du nämnde 4 dejter.

    Oavsett så hade jag i ditt ställe sagt typ något sånt här. "Tråkigt att du känner som du gör. Jag hade skitkul på våra dejter, så att gå från det till bara vänskap räcker tyvärr inte för mig, så jag måste tyvärr säga nej till vänskap hur mycket jag än gillar dig. Skulle du vilja ta upp tråden igen någon gång så är du jättevälkommen att höra av dig. Önskar dig det bästa."

    Nåt sånt.. Typ.

    Sen går du vidare i den mån du kan. Sannolikheten att hon vill börja dejta dig igen är inte stor, men större än om du försöker gå" friendzone"-vägen. Här visar du åtminstone tydligt vad du vill, och du visar att du inte är desperat nog att nöja dig med vänskap. Och även om det inte blir ni igen så kommer hon åtminstone att respektera dig mer, just för att du står upp för vad du vill.

    Om hon sen hör av sig över text etc och frågar hur det är, så säg givetvis att det är bra, och om du har gjort nåt kul så är det inte fel att nämna det. Fråga gärna tillbaka, men håll det i övrigt kort, även om det är svårt.

    Mina två cent, inte för att man är någon expert på det här med dejting.. men ändå.


    Ja vi kysstes på varje dejt och hade sex en gång som inte gick så bra dessvärre.

    Jag kommer nog ha svårt för att bara säga definitivt hejdå till någon som jag jag ändå tycker om som person, trots det jobbiga med känslorna. Det är så mycket jag uppskattade med det lilla vi hade att det skulle kännas så fel att bryta totalt. Vi hade mycket gemensamt, trots våra olikheter. Hon har en julklapp till mig, och jag till henne. Det är en sak som strular till det lite. Men hon kanske känner annorlunda. Hon är mer impulsiv än mig så att bara tvärvända och radera en person från sitt liv är kanske inte så stor grej för henne som för mig. Svårt att veta. Men jag kommer nog svara henne nån gång snart så jag.

    Det är ju en nedgradering att gå med på att bli vän, men samtidigt om jag inte hade haft känslorna för henne så hade jag gärna varit hennes vän. Vänner med liknande intressen får man aldrig för mycket av. Men kanske ditt förslag ger större förhoppning om att det blir något längre fram i tiden, att jag mer stod för vad jag ville.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:49
    #30
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-25 14:33:26 följande:
    Den där frasen "vi kan vara vänner" är en av de största lögnerna inom dejting. Nej, hon vill inte vara din vän. I de allra flesta fall är det ett bekvämt sätt att låta saker rinna ut i sanden så man slipper obekvämligheten av att vara ärlig.

    Man är inte otrevlig för att man sätter gränser. Du har ingen skyldighet att vara hennes "vän", särskilt som det bara får dig själv att må dåligt.
    Visst är det ofta ett mjukare sätt att avvisa någon på. Men varför inte bli vänner om man tycker om den som person? Dejtar man nån så tycker man ju i  många fall också om personligheten och annat också, inte bara att man är attraherad. Det vore ju toppen om båda tappade sina känslor samtidigt och man kunde övergå till att bli vänner.
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?