• Tue 4 Jan 2022 13:28
    125063 visningar
    297 svar
    -2
    297
    125063

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Thu 20 Jan 2022 18:37
    #61
    sofia2021 skrev 2022-01-20 10:57:28 följande:
    Får man vara så nyfiken och fråga hur många dagar du behövde stimuleras innan "godkänd" slemhinna? Och Hur tjock hann den bli?
    Hej Sofia! 
    Jag började på dag två med stimuleringen och vid första UL så var den 7 mm tjock och enligt läkaren så var det bra vid den tidpunkten. På återföringsdagen som var dag 12 så såg slemhinnan fortsatt fin ut men tyvärr vet jag inte hur tjock den var då.
  • Fri 21 Jan 2022 07:34
    #62

    Åh, håller tummarna för Er, Du har inte tjuvtestat än? Har du några symtom?

  • Fri 21 Jan 2022 07:34
    #63
    Bilbo79 skrev 2022-01-20 14:17:39 följande:
    Hoppas ju att embryot stannar kvar och att vi inte behöver någon ny matchning Glad Inte lätt att hålla reda på alla i tråden men jag har plussat och är idag på ruvardag 8.

    Ja precis, 3x2mg Progynon och byter plåster 2ggr/vecka.
    När började dina symtom och vilken ruvardag plussade Ni?
  • Fri 21 Jan 2022 10:37
    #64
    sofia2021 skrev 2022-01-21 07:34:57 följande:
    När började dina symtom och vilken ruvardag plussade Ni?
    Inga symtom, plussade på ruvardag 5.
  • Fri 21 Jan 2022 13:40
    #65
    sofia2021 skrev 2022-01-21 07:34:06 följande:

    Åh, håller tummarna för Er, Du har inte tjuvtestat än? Har du några symtom?


    Tack för att du håller tummarna för oss Nej har inte vågat testa, jag är så rädd för negativt svar. Det har varit så många sådana hittills och så oerhört tufft att ta varje gång så jag kommer enbart testa på angiven testdag. 

    Jag har inga symptom. 
  • Fri 21 Jan 2022 13:43
    #66
    Tekannans skrev 2022-01-21 13:40:37 följande:
    Tack för att du håller tummarna för oss Nej har inte vågat testa, jag är så rädd för negativt svar. Det har varit så många sådana hittills och så oerhört tufft att ta varje gång så jag kommer enbart testa på angiven testdag. 

    Jag har inga symptom. 
    Jag håller tummarna stenhårt medan jag inväntar "tantröd" Kyss
  • Fri 21 Jan 2022 20:33
    #67
    sofia2021 skrev 2022-01-21 13:43:30 följande:
    Jag håller tummarna stenhårt medan jag inväntar "tantröd" Kyss
    Vilket roligt uttryck Ja hoppas den kommer snart så att ni får köra igång!
  • Fri 21 Jan 2022 20:38
    #68
    Kronärtskocka skrev 2022-01-19 21:47:14 följande:

    Bilbo79: Härliga nyheter, grattis!

    Så roligt med så mycket aktivitet i tråden. Spännande att få följa er andra. Jag har tackat nej till att försöka i Sverige. Visade sig att Livio ställt mig i deras kö efter att jag mejlat en fråga. Nu hade jag kommit fram. Dock är de dyrare än Danmark och det känns så ovisst att inte veta om det bara blir en återföring eller fler, så jag tackade nej. Men kul ändå att det rullar på. 


    Välkommen! Jag har också lågt AMH men läkaren som utredde mig tyckte inte det var helt kört för det. Jag hade 0,5 i värde och var då 37 nästan 38. Men något billigare 3-pack ger ingen klinik mig då riskerna för dem är för höga ekonomiskt. 


    Det är säkert så att de privata till viss del kan låta en pröva mer, eftersom de inte satsar offentliga meden på försöken utan du som patient står för kostnaden. Å andra sidan har jag förtroende för den läkare jag har nu och upplever inte att hen bara försöker pressa mig på pengar. Tänker att de ju också är måna om nöjda kunder och bra statistik, Gjorde först några inseminationer och när jag skulle göra IVF tyckte nästa klinik att jag kunde försöka, utifrån att mitt FSH ändå var bra. De erbjöd mig då en provstimulering. Tror det hade kostat mig kring 9000kr om försöket fått avblåsas. Nu gick det hela vägen till äggplock.


    I er sits hade jag nog bett om mer information om hur de bedömer chanserna utifrån era värden, ålder osv.  Måste ni bekosta ÄD själva eller finns chans att få den offentligt finansierad? ( Dvs är ni barnlösa och under 40? Även om det är lång kö i det landsting finns det vägar att kringgå det. ) Jag roar mig ibland med att titta på statistik från olika kliniker, då är det ju tydligt att chanserna ofta är ganska små trots allt. Iaf om du är äldre. Å andra sidan är ju statistiken lurig, du vet ju som patient inte vilka de patienterna är. En klinik som inte låter någon med dåliga värden försöka kommer ju ha bättre statistik osv.


    Så till syvende och sist är det nog magkänsla/er ekonomi och ork som bestämmer. Det är inte lätta beslut och kan behöva få ta tid. Jag har behövt göra några IVF för att verkligen veta att jag uttömt mina chanser. Men någon annan kan gå till ÄD direkt. Det är ju också väldigt slitigt med IVF tycker jag, och ÄD har mycket större chanser, 


    Bor ni där det bara finns en klinik eller kan ni höra med någon mer klinik om vad de erbjudit er?

    Hoppas du/ni kommer fram till vad som känns rätt för dig/er!


    Tänk att de ställt dig i kö efter att du bara hade ställt en fråga? Hur visste de hur det skulle matcha dig med en donator.. Det var bra att du fattade ett beslut i alla fall och stod fast i ditt tidigare beslut så att du inte drogs in i något kanske förhastat. 
  • Sat 22 Jan 2022 07:00
    #69

    Det ser tyvärr inte så bra ut för mig. Ingen riktig stegring på stickorna. Tog ett blodprov igår för att kolla mitt hcg och det var 40 vilket är lågt med tanke på att det var fyra dagar efter att jag plussat. Jag ska ta ett nytt blodprov på måndag och försöker att inte ta ut något i förskott, men det känns rätt mörkt nu Rynkar på näsan

  • Sat 22 Jan 2022 08:54
    #70
    Tekannans skrev 2022-01-21 20:38:03 följande:
    Tänk att de ställt dig i kö efter att du bara hade ställt en fråga? Hur visste de hur det skulle matcha dig med en donator.. Det var bra att du fattade ett beslut i alla fall och stod fast i ditt tidigare beslut så att du inte drogs in i något kanske förhastat. 
    Jag har köat hos dem tidigare. ( Sedan fick jag cellförändringar som behövde behandlas och mina IVF försök fick skjutas på framtiden. Då fick jag hoppa ur deras kö. ) Så de har information om mig sedan innan. Det är rätt beslut att tacka nej, men hade varit skönt med en klinik på hemmaplan. 
Svar på tråden Äggdonation 2022