• Anonym (Valet och kvalet)

    Har cirkusen kring Morgan Johansson påverkat hur du kommer att rösta?

    Jag är nyfiken på (och lite orolig över) vilken "sida" som vunnit respektive förlorat på hela cirkusen kring Morgan Johansson. Jag skulle alltså vilja ha massor av svar beträffande hur den här historien påverkat hur folk kommer att rösta. Tyvärr går det ju inte att göra omröstningar här i KR, men för att göra resultatet så lättöverskådligt som möjligt skulle jag ändå vilja att ni väljer ett av följande alternativ (med eller utan kommentar):

    1. Jag har inte påverkats alls.

    2. Ja, jag har påverkats - jag är nu ännu säkrare på att jag kommer att rösta på ett av högerpartierna (SD, KD, M, L) (specificera gärna parti)

    3. Ja, jag har påverkats - jag är nu ännu säkrare på att jag kommer att rösta på ett av mitten-vänsterpartierna (C, S, Mp, V) (specificera gärna parti)

    4. Ja, jag har påverkats - jag hade tänkt rösta på ett av högerpartierna (SD, KD, M, L) (specificera gärna parti) men detta fick mig att tappa förtroendet för det partiet, så nu tror jag att jag kommer att rösta på ett av mitten-vänsterpartierna i stället (C, S, Mp, V) (specificera gärna parti)

    5. Ja, jag har påverkats - jag hade tänkt rösta på ett av mitten-vänsterpartierna (C, S, Mp, V) (specificera gärna parti) men detta fick mig att tappa förtroendet för det partiet, så nu tror jag att jag kommer att rösta på ett av högerpartierna i stället (SD, KD, M, L) (specificera gärna parti)

    6. Annat (specificera)

    Ser fram emot många svar!

  • Svar på tråden Har cirkusen kring Morgan Johansson påverkat hur du kommer att rösta?
  • klyban
    Anonym (Valet och kvalet) skrev 2022-06-09 21:29:30 följande:
    Snälla klyban kan du snälla sluta ta över varenda politiktråd med dina obegripliga rants! Starta dina egna trådar i stället, där kan du yra på hur mycket du vill, och strunta i trådstarten hur mycket du vill. Tack vare dig handlar åtta av totalt 13 inlägg i tråden om nåt annat än min ts.... 

    Tack till er som faktiskt svarat på frågan! Hoppas att det finns fler som har lust att svara :)


    Det går inte undvika att sen vem som skapade situationen och gav denna makten till en politisk vilde.
    Det är nått de får ta ansvar för, för ingen kan ta ansvar för detta utom dom.
    Och utan att vilja förstå vem som gav denna makten till denna politiska vilde, så blir det bara fel alltihopa.


     


    Så berätta hur man ska kunna diskutera detta och glömma av vem som gav denna makten till en enskild riksdagsledamot av 349st.


    Och varför ska man inte fastställa detta som sakligt?
    För det är en fundamental punkt, och sen hur de försöker projicera detta på Socialdemokrater, och gör man, så blir det bara fel.
    Verkar som inte en del förstår orsak och verkan, SD ger orsak, och verkan är de gav denna makten till den politiska vilden.
    Sen kan man besvara dina frågor, som i sig inte är dåliga, men det är för stor sak att inte ha med och vem som gav denna makten till den politiska vilden och skapade denna cirkus utan mening eller mål än att förstöra.
    Vi är ju trots allt bara par månader från valet och något som de haft 8 år på sig att göra, det är där man inser det är bara agenda.
    Och vill man rösta på agenda, kan  man göra det, men agenda är alltid farligt för medborgarna i förlängningen, då agenda är ointresserad av något annan än sig självt.

    Nummer två, Familjeliv är ett öppetforum och för alla att svara på som vill.


     


    Det är intresant dock hur du tackar de som svarat, men ifrågasätter när jag korrigerar par fel.(För inte heller är hon kommunist, och VPK har inte funnits på säkerligen 40år, och därför de bytte namn för 32år sedan.)
    Så nått personligt då inser man är det troliga, eller varför tillåter du dessa faktafel i din tråd och genom attackera mig än säga "Ja, du har rätt, dom påståenden var inkorrekta!"?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Harakiri hellre än höger) skrev 2022-06-10 01:22:04 följande:
    Varför in hela friden tänkte du rösta på M för?

    Tyvärr har S numera gått mer åt höger och svikit sina huvudväljare med sin passiva och rigida politik. Det är nästan omöjligt att få till förändringar med sossarna förutom när deras makt är hotad och knappt det. Kan dock hålla med om att jag tror Magdalena är bäst på att sköta landet efter sina långa erfarenhet som finansminister och aktiv politiker. Ulf skulle vara en smärre katastrof. Han är så falsk och den värsta kappvändare jag skådat. Tror han helt saknar empati och hjärta.

    Det är tyvärr pga att valresultatet var ett sådant att vänsterblocket var de enda som kunde bilda en Regering.
    Det komsika var att sen när det föll, så försökte man skylla på Socialdemokrater och för något som Centern stod för i det avtalade samarbetet och där man fick jämka sin politik, vilket även de andra fick göra.


     


    Du ska snart se att högern är en enda synkroniserad hög, där talepunkter kommer avlösa varandra och diskutera sakpolitik i detalj kommer vara sällsynt.
    Jag tror inte ens SD kan styra, då de sällan prata politik sakligt och i detalj, så jag tror inte ens de har förmågan.
    Och när de synkroniserade, så kommer SD styra showen.


    Anonym (Fredde) skrev 2022-06-10 07:05:13 följande:
    Jag som alltid röstat M har insett att de blivit beroende av SD och följer dem även i det osmarta som detta misstroende.
    Blir nog M ändå men jag hade önskat att de framhöll sin egen politik och inte gick i fotspåren från SD.

    Jag tror på en fullständig synkronisering mellan dom och att inga avvikande åsikter får finnas, och att de aldrig någonsin har fel, inte ens när de har fel för alla att se, för då komemr extrem populismen fram och berättar är det inte exakt, så existerar ingen av din kritik, och sen är det semantiklekar som följer.


    Och vi alla kommer få se detta facit den dagen de vinner så mycket röster så de även kan berätta detta.
    Och jag förväntar mig att de kommer börja ge sig på grundlagar också.


    Postman skrev 2022-06-10 07:15:17 följande:
    Jag överväger för första gången att inte rösta alls och denna soppa har bara stärkt min tanke tyvärr.

    Borde du då inte rösta på dom som inte gav denna makten till en enskild politisk vilde och skapade cirkusen?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Harakiri hellre än höger) skrev 2022-06-10 01:22:04 följande:
    Varför in hela friden tänkte du rösta på M för?

    Tyvärr har S numera gått mer åt höger och svikit sina huvudväljare med sin passiva och rigida politik. Det är nästan omöjligt att få till förändringar med sossarna förutom när deras makt är hotad och knappt det. Kan dock hålla med om att jag tror Magdalena är bäst på att sköta landet efter sina långa erfarenhet som finansminister och aktiv politiker. Ulf skulle vara en smärre katastrof. Han är så falsk och den värsta kappvändare jag skådat. Tror han helt saknar empati och hjärta.
    Håller helt med om att Ulf skulle vara en total katastrof. Ryggradslös och saknar pondus. I tuffa tider behöver vi en statsmannamässig tydlig ledare och jag tycker Magdalena är just en sådan politiker. Hård men mänsklig. Och erfaren och kunnig.

    Varför jag skulle rösta på M, jaadu pga uteslutningsprincipen antar jag. Politiskt är jag inte tydligt varken höger eller vänster. Har hjärtat till vänster men älskar frihet, småföretagande och självbestämmande. Och brinner för miljöfrågor. Jag har tidigare röstat på alla partier tror jag utom SD och sossarna men MP röstar jag aldrig någonsin mer på.

    Jag drömde inatt faktiskt att jag röstade på sossarna så jag har väl undermedvetet bestämt mig då ;)
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2022-06-10 12:34:03 följande:

    Nummer två, Familjeliv är ett öppetforum och för alla att svara på som vill.


     


    DU fortsätter med din direkta respektlöshet mot TS ser jag..

    Ingen har förnekat att FL är ett öppet forum. Men det i sig är varken en ursäkt eller förklaring till att man skall vara helt j***a respektlös mot ämnet en TS har starta som du är.

    TS frågade redan i rubrik:
    "Har cirkusen kring Morgan Johansson påverkat hur du skall rösta?"

    OM du har så svåra problem att diskutera frågan TS ställer, UTAN att dra med en massa dravel om "vem som gav makten till vem" och "SD  bla bla bla..." så kanske du skall lämna tråden i stället för att försöka tvinga TS att gå med på ditt massiva OT tramsande och rantade i stället bara för att DU har svårt att diskutera det verkliga ämnet utan att blanda in annat.

    Vill du diskutera de du dra upp i dina OT tramsande och rantande inlägg så starta en egen tråd i stället.
    Det borde inte vara så svårt för dig att starta en egen tråd och diskutera det du viull diskutera i stället föär att KAPA andras trådar och byta ämne.
    Fast det är kanske viktigare för dig att vara direkt respektlös mot en TS.

    Och innan du bjäbbar om att jag är OT själv. Så är jag mycket väl medveten om detta. Så det behöver du faktiskt inte nämna eller påpeka detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2022-06-10 13:19:11 följande:
    Jag har sedan lång tid tillbaka totalt ignorerat denne medlem, jag varken läser eller svarar på hens inlägg längre, det är ingen idé, ingenting man säger når fram.
    Kanske är dags att göra detta.
    Det är nog det enda rätta att göra.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (nope)

    Jag väljer 1) Jag har inte påverkats alls.

    Det är bara samma gamla patetiska bråk i sandlådan mellan blocken för att försvaga sina motståndare och vinna billiga poäng inför valet.

  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2022-06-10 13:20:56 följande:

    Förslagsvis provar man att anmäla off topic så får man se om mod reagerar.


    Okey, jag har ju sett att du har en optimistisk sida...
    Men är inte detta gränsande på orealistiskt optimism du visar prov på här

    Men ja du har nog rätt man kan ju prova (och hoppas)..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2022-06-10 13:11:49 följande:
    DU fortsätter med din direkta respektlöshet mot TS ser jag..

    Ingen har förnekat att FL är ett öppet forum. Men det i sig är varken en ursäkt eller förklaring till att man skall vara helt j***a respektlös mot ämnet en TS har starta som du är.

    TS frågade redan i rubrik:
    "Har cirkusen kring Morgan Johansson påverkat hur du skall rösta?"

    OM du har så svåra problem att diskutera frågan TS ställer, UTAN att dra med en massa dravel om "vem som gav makten till vem" och "SD  bla bla bla..." så kanske du skall lämna tråden i stället för att försöka tvinga TS att gå med på ditt massiva OT tramsande och rantade i stället bara för att DU har svårt att diskutera det verkliga ämnet utan att blanda in annat.

    Vill du diskutera de du dra upp i dina OT tramsande och rantande inlägg så starta en egen tråd i stället.
    Det borde inte vara så svårt för dig att starta en egen tråd och diskutera det du viull diskutera i stället föär att KAPA andras trådar och byta ämne.
    Fast det är kanske viktigare för dig att vara direkt respektlös mot en TS.

    Och innan du bjäbbar om att jag är OT själv. Så är jag mycket väl medveten om detta. Så det behöver du faktiskt inte nämna eller påpeka detta.


    Ja, det är viktigt och veta om i denna diskussion och vem som gav denna enorma makt till den politiska vilden.
    Det är helt omöjligt att diskutera ämnet sakligt och ignorera detta faktum, men jag förstår pinsamheten och nu när man gnäller på att den politiska vilden tog tillvara på den makt som SD och de som stödde förtroendeomröstningen.
    För hur annars kan man ta ett korrekt beslut i vart lägga sin röst, och om man inte ens bryr sig om fundamentala förutsättningar med Morgan och orsak och verkan och vem som skapat vad?

    Det mest intresant är att man väntar i 8 år, och när man precis har valet runt hörnet.
    Och som jag misstänkte, detta var till för att skjuta i sank det som högern klagat på länge nu och ökade levnadskostnader.
    Och detta hindrade man och anser att detta kan vi göra efter valet, hmmm, trodde det var viktigt redan nu, tydligen ansåg inte högern det var viktigt att möta upp dessa ökade levnadskostnader som man skulle sen få.
    Så de som kände kostnaderna ökat, ja, de fick tji, men inte pga regeringen.
    Det är en viktigt parameter att lyfta i denna cirkus och lägga in i sitt beslut i vem man ska rösta för.


     


    Även får det mig att fundera på om inte SD inte heller vill gå med i NATO, detta fast än de redan lämnade över sitt beslut på främmande makt, och att främmande makt sen bestämde sig att vilja gå med i NATO.
    Även där kommer ett facit en dag, varken du eller jag vill eller inte.


    Anonym (nope) skrev 2022-06-10 13:26:43 följande:
    Jag väljer 1) Jag har inte påverkats alls.

    Det är bara samma gamla patetiska bråk i sandlådan mellan blocken för att försvaga sina motståndare och vinna billiga poäng inför valet.

    Det är bara optiks, hade dom gjort detta för 1-2 år sedan, så hade vi haft en helt annan fråga istället och man insett det inte var en uppenbar agenda som nu när valrörelsen är redan är i startgroparna.


     


    Och SD och högern gjorde detta till en extremt dyr poäng ska tilläggas, och det får dom ta ansvar för, för ingen annan kan.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2022-06-10 13:41:20 följande:

    Ja, det är viktigt och veta om i denna diskussion och vem som gav denna enorma makt till den politiska vilden.


    Nej det är inte viktigt för TS.. TS sa i från till dig själv, men du väljer medvetet i att strunta detta. Det är pinsamt uppenbart att du gör det.

    Respektera detta eller stick och starta en egen tråd om DU anser att det är viktigt.
    Du har ingen rätt att sitta och bestämma ÅT (en) TS vad som är viktigt i (en) TS tråd.. Varken här eller i en annan tråd.  När skall du fatta detta? Aldrig?

    Nu är det mitt sista svar jag ger dig som är direkt OT för ämnet. Jag har inte egentlgen lust att sitta och diskutera egentligen med en totalt respektlösa person (som du är), som självrättfärdigar sig, med trams och rantande, med varför han skall att bestämma åt TS(ar) andra om vad som skall vara viktigt för deras ämne.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Har cirkusen kring Morgan Johansson påverkat hur du kommer att rösta?