• Askungen000

    Orosanmäla graviditet??

    Bör man orosanmäla någon som man fått nys om är gravid och som man vet har fosterhemsplacerade barn sedan tidigare? Personen i fråga har flyttat mellan kommuner så barnen som placerats tidigare är i annan kommun och därmed omhändertagna av annat soc.

    Gör soc något innan  barnet är fött? I detta fall tänker jag att det skulle vara bra om de kanske höll koll på nåt sätt

  • Svar på tråden Orosanmäla graviditet??
  • fornminne

    Vissa verkar tro att en orosanmälan automatiskt leder till att åtgärder sätts in. Det är INTE så det funkar. En orosanmälan är bara till för att göra myndigheterna UPPMÄRKSAMMA på situationen. I det här fallet finns det ju skäl, eftersom hon har placerade barn sen tidigare? Sen är det myndigheterna som beslutar om åtgärder ska vidtas eller inte, samt i så fall vilka. Det är inte alls säkert att det här barnet kommer att omhändertas, det beror ju på.

    Så varför dessa trashiga inlägg om att man ska inte lägga sig i? Barn som Lilla Hjärtat dör pga sådana uppfattningar! Ingen har påstått att man ska orosanmäla för minsta lilla, men här finns det ju en känd problematik sen tidigare. Vad tror ni egentligen att de sociala myndigheterna är till för?

  • fornminne

    Sen handlar det inte bara om extremfallen där barnen dör. Som någon skrev tidigare: Vissa blivande eller nyblivna mödrar går under radarn, trots behov av stöd eller andra åtgärder. Barnen kan hinna fara väldigt illa under tiden, även om de överlever.

  • ClumsySmurf

    Beror på varför barnen blivit fosterhemsplacerade.
    Jag har inget förtroende för de som skaffar nya barn innan de löst problemen med de 'gamla'


    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-06-12 16:47:53 följande:

    Nej du ska inte anmäla det, du har inte med det att göra och det finns inget att vara orolig för i nuläget för man vet inte hur hon kommer att hantera föräldraskapet med just detta barn. Med "vänner" som dig behöver man inga fiender.


      Var har TS skrivit att de är vänner?
  • callmepreggoornot

    Om någon syftade på mig så tycker jag i vanliga fall att anmäl på, jag är alltså inte emot det av någon princip utan TS har noll info, mödravården kommer få reda på att TS barn är omplacerade och det ligger i nuläget ingen fara för barnet på uppgifterna vi fått. Det är skyddat i magen.

  • Anonym (koll)
    callmepreggoornot skrev 2022-06-12 22:32:08 följande:

    Om någon syftade på mig så tycker jag i vanliga fall att anmäl på, jag är alltså inte emot det av någon princip utan TS har noll info, mödravården kommer få reda på att TS barn är omplacerade och det ligger i nuläget ingen fara för barnet på uppgifterna vi fått. Det är skyddat i magen.


    MVC i en ny kommun får inte alls automatiskt reda på hur det är med tidigare barn, det berättar man själv, om man vill, så det är lätt att dölja.

    Inte ens socialtjänsten får automatiskt veta om en nyinflyttad kommuninnevånare har varit i kontakt md socialtjänsten sedan innan.

    Och dessutom: barnet kanske inte alls är skyddat i magen, om mamman tar droger tex eller är utsatt för misshandel så är det en stor risk för barnet även i magen.
  • Anonym (sekretess)

    Eftersom det är sekretess mellan olika kommuner så kommer den nya kommunen inte ha någon koll på vad hon gjort i tidigare kommuner. MVC är frivilligt så som flera andra har skrivit. 

    Det är ett jättevanligt problem att problemfamiljer flyttar runt mellan olika kommuner för att undvika soc. De som blir lidande är barnen. 

    Så om jag fick reda på något liknande som TS skulle jag göra en orosanmälan. Det kommer ändå inte leda någonvart om det inte är extremt allvarligt med tanke på hur många barn som far illa i vårt land. 

  • Anonym (Soc sekr)

    Det som händer när det kommer in en anmälan som gäller en gravid kvinna är att socialtjänsten kontaktar kvinnan i fråga och frågar om hon vill ha något stöd. Finns inga tvångsåtgärder att ta till för att skydda ett ofött barn. Om hon säger nej är det ändå bra att det är anmält för då är socialtjänsten förberedda på att det kommer och kan göra upp en plan. 


    Om hon har umgänge med sina placerade barn så kommer de socialsekreterarna göra en anmälan till kommunen där hon bor om de sköter sitt jobb. 

  • Anonym (ddd)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2022-06-13 13:32:52 följande:

    Det som händer när det kommer in en anmälan som gäller en gravid kvinna är att socialtjänsten kontaktar kvinnan i fråga och frågar om hon vill ha något stöd. Finns inga tvångsåtgärder att ta till för att skydda ett ofött barn. Om hon säger nej är det ändå bra att det är anmält för då är socialtjänsten förberedda på att det kommer och kan göra upp en plan. 


    Om hon har umgänge med sina placerade barn så kommer de socialsekreterarna göra en anmälan till kommunen där hon bor om de sköter sitt jobb. 


    Så soc agerar djungeltelegraf också?
    Där ser man.
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (ddd) skrev 2022-06-13 15:42:26 följande:
    Så soc agerar djungeltelegraf också?
    Där ser man.
    Vi har givetvis samma anmälningsskyldighet som alla andra som jobbar med barn. 
Svar på tråden Orosanmäla graviditet??