• Anonym (?)

    Har vi valt så hemska namn?

    Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 


    Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 


    Är det kört för alla våra barn nu? Solig

  • Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • EpicF
    EMBLA TWOPOINTOH: Det var vad jag vet William som diskuterades. Namnet William har används i Sverige sedan 1675. Hur är det med matematiken egentligen? Mellan 1675 och 2022 får jag det iallafall till 347 år. Inte 20 år. 

    Om du får det till 20 år så har du misslyckats totalt med skolan. Då får du gå tillbaka och gå om redan från grundskolan. 
  • Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-19 22:38:13 följande:
    Ingen annan källa än min egen upplevelse, det ska jag villigt erkänna. Jag vet att namnet förekom innan dess, men inte att det någonsin varit så vanligt som det är nu.
    Jag fattar fortfarande inte kopplingen att ett namn vanligt i ett engelskspråkigt land blir WT om det inte är etablerat.

    Vad i det gör namnet till WT menar du?
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-07-19 22:40:48 följande:
    Jag fattar fortfarande inte kopplingen att ett namn vanligt i ett engelskspråkigt land blir WT om det inte är etablerat.

    Vad i det gör namnet till WT menar du?
    William är inte WT namn och har varit etablerar i Sverige i 347 år, dvs sedan 1675. Inte i 20 år som EMBLA TWOPOINTOH tror. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (X) skrev 2022-07-19 22:40:48 följande:
    Jag fattar fortfarande inte kopplingen att ett namn vanligt i ett engelskspråkigt land blir WT om det inte är etablerat.

    Vad i det gör namnet till WT menar du?
    Det är inte den enda kopplingen, nej, men det är en möjlig. Det är, enligt forskning, vanligare bland föräldrar med låg socioekonomisk status/låg utbildning att man hämtar namn från främst USA (eftersom det är därifrån mycket av populärkulturen kommer ifrån). Innan 1900-talet var det de högre klasserna som importerade utländska namn, som sedan sipprade nedåt efter en tid, men efter 1900 har det skiftat.
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2022-07-19 22:42:34 följande:
    William är inte WT namn och har varit etablerar i Sverige i 347 år, dvs sedan 1675. Inte i 20 år som EMBLA TWOPOINTOH tror. 
    Jag fattar det som att William varit ett etablerat namn i ca 20 år. Visst att det funnits i över 300 år men att det inte varit ett vedertaget namn i Sverige under den tiden ? 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2022-07-19 22:48:39 följande:
    Jag fattar det som att William varit ett etablerat namn i ca 20 år. Visst att det funnits i över 300 år men att det inte varit ett vedertaget namn i Sverige under den tiden ? 
    Ja, det har det. Sedan 1675
  • Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-19 22:48:22 följande:
    Det är inte den enda kopplingen, nej, men det är en möjlig. Det är, enligt forskning, vanligare bland föräldrar med låg socioekonomisk status/låg utbildning att man hämtar namn från främst USA (eftersom det är därifrån mycket av populärkulturen kommer ifrån). Innan 1900-talet var det de högre klasserna som importerade utländska namn, som sedan sipprade nedåt efter en tid, men efter 1900 har det skiftat.
    Fast det innebär inte att alla namn som är ickeetablerade per definition är WT. Det är där jag tycker din tankegång kring William fallerar.

    Som sagt borde väl samma sak då gälla tex Henry och Oliver och det är knappast namn som brukar rankas som WT.
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (Anna) skrev 2022-07-19 06:38:53 följande:

    Jag gillar inte wt-termen och mina åsikter är säkert mer personliga än faktabaserade. Jag jobbar på socialtjänsten och har gjort ett antal år nu, med barn och ungdomar. Och namnet Liam, och även Leon på senare år, är vanligt förekommande namn hos de barn vi utreder där föräldrarna har lägre utbildningsnivåer/lång tids arbetslösa. Så personligen har jag en del fördomar kring personer som bär de namnen, men är tillräckligt medveten om dem för att inte låta det påverka.


    Intressant, vilka fler namn är vanligt förekommande som du har märkt? 
  • Embla twopointoh
    EpicF skrev 2022-07-19 22:42:34 följande:
    William är inte WT namn och har varit etablerar i Sverige i 347 år, dvs sedan 1675. Inte i 20 år som EMBLA TWOPOINTOH tror. 
    De få källor jag hittar säger att namnet förekommit sedan 1675. Det betyder i namnforskningssammanhang  bara att den första  person men namnet som nämns som man vet var 1675. Inte nödvändigtvis att det har varit vanligt eller etablerat. Dessa källor säger också att på senare tid har William blivit populärt och är numera vanligare än formen Vilhelm/Wilhelm.
  • EpicF
    Embla twopointoh skrev 2022-07-19 22:59:12 följande:
    De få källor jag hittar säger att namnet förekommit sedan 1675. Det betyder i namnforskningssammanhang  bara att den första  person men namnet som nämns som man vet var 1675. Inte nödvändigtvis att det har varit vanligt eller etablerat. Dessa källor säger också att på senare tid har William blivit populärt och är numera vanligare än formen Vilhelm/Wilhelm.
    Används. 
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?