• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (lösningen)
    Anonym (F) skrev 2022-08-05 15:57:03 följande:
    Nej, jag försöker diskutera det som TS ville. Men du vill återkommande fokusera på andra saker.
    Mmmm, när det passar dig ja Flört
  • Anonym (A)
    Anonym (lösningen) skrev 2022-08-05 16:04:18 följande:
    Japp kulturella arv för vi har inte alltid levt i en sån fredlig och rättslig tid som vi gör idag. Tidigare misshandlades kvinnor OCH män dödades, för ja det var ju männens uppgift att delta i krig eller försöka försvara sin familj. Men den där lilla detaljen verkar ju feminister alltid glömma bort och vill enbart prata om våld som  kvinnor drabbats av genom tiderna. Hur kommer det sig?

    Du verkar ha en extrem ensidig bild av verkligheten du uttalar dig om, för statistiken är solklar vad gäller våld. Det är män, inte kvinnor som drabbas MEST av andra mäns våld. 

    bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-och-misshandel.html
    Du, jag skiter i dig och de andra kränkta männen i tråden. Så irriterande att allt inte handlar om er. 
  • Anonym (Ini)
    Anonym (A) skrev 2022-08-05 15:56:54 följande:
    Synd att män inte vårdar det arvet då. Då hade vi inte behövt ha denna diskussionen.
    Det gör vi och det är en av anledningarna till att det är så extremt liten andel av männen som faktiskt slår kvinnor.

    Som jag skrev. Det du inte förstår är att det kommer alltid att finnas ett visst våld i samhället. Det är normalt. Man bekämpar det så gott det går.
  • pyssel
    Anonym (M) skrev 2022-08-05 14:19:28 följande:
    Och ändå så används skattepengar till att ge ensamma kvinnor och lesbiska par barn. 
    Precis när du deltog så seriöst i debatten skruvade du till det här med logiska slutledningar. 

    I nästa UG
    Intern X "Ja, det stämmer, allt började med att jag hade två mammor. När en kompis visade på umo.se hur barn blir till rasade världen. Jag hade då varit avskärmad från sanningen i 16 år. Nu förstår jag att jag måste ha dissocierat under alla år med sexualundervisning pga all lesbianism hemma. Jag var helt enkelt traumatiserad - och blev desto mer! När jag insåg vad en kille kunde göra med sin penis förutom att kissa. 
    Intern Y: Njaee.. om inte allt kan skyllas morsan.. så nästan. Ja, hon fixade ju en spermadonator i Danmark när hon var 39 och så växte man upp rätt idylliskt med stor släkt, bra område, fick bra betyg, mycket kompisar, började på Teknis.. nånstans där gick det fel. Jag försökte ta på mig överallen och alla killar utom jag visste direkt hur man gjorde. De hånskrattade. Hade ju tvådelat skalställ från späd ålder och heller aldrig legat under en bil och skruvat. Då hade jag ändå både lämnat mitt rum på fritiden, som hälften inte gjort, och haft lagom många tjejer sedan högstadiet, och de inga! 
  • Anonym (F)
    Anonym (lösningen) skrev 2022-08-05 16:05:45 följande:
    Mmmm, när det passar dig ja  // Flört
    Det spelar ingen som helst roll för sakfrågan vad som passar mig eller inte. Tycker du att jag har fel i att våld mot män inte var vad TS ville diskutera, så kan du argumentera sakligt för det istället för att tramsa om vad som passar mig.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2022-08-05 15:24:28 följande:
    Så vad hade ditt svar med det jag skrev att göra då? Det handlade om varför en man växer upp till kriminell.
    Ser du verkligen inte att det var ytterligare en orsak i tillägg till de orsaker du angav: Problemet är väl då att mannen inte tar sitt ansvar för sitt barn. Visst, pappan kan ha dött också men jag antar att det inte är så i de flesta fallen.
  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 16:15:47 följande:
    Ser du verkligen inte att det var ytterligare en orsak i tillägg till de orsaker du angav: Problemet är väl då att mannen inte tar sitt ansvar för sitt barn. Visst, pappan kan ha dött också men jag antar att det inte är så i de flesta fallen.
    Orsak till att en man växer upp till kriminell, ja. Om du då ska lägga till att det kan handla om en kvinna som som lyckats utesluta pappan med vilje, så har hon ju själv och på egen hand uppfostrat ungen till en kriminell då.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2022-08-05 16:23:48 följande:
    Orsak till att en man växer upp till kriminell, ja. Om du då ska lägga till att det kan handla om en kvinna som som lyckats utesluta pappan med vilje, så har hon ju själv och på egen hand uppfostrat ungen till en kriminell då.
    Alla dessa saker är ju delar av varfor pappor kan bli sk frånvarande pappor, som i sin tur (enligt forskning, och som togs upp i tråden med link till en källa) är en riskfaktor till att barn (pojkar) växer upp och blir kriminella. Det är ju inte alltid en frånvarande pappa är en direkt orsak, men det är en riskfaktor till att vara en del av de orsaker som finns.

    Det är ett komplext problem, dar även mammor som motarbetar att pappor ska få vara ansvarstagande pappor, blir del av problemen. Att lagen idag inte jämställer ansvarstagande mammor och ansvarstagande pappor är en sak som borde ändras.
  • Anonym (Mjölk)

    Någon uttryckte sig med att det är ?normalt ? att kvinnor blir misshandlade. då verkar det ju vara uppenbart att något är fel på mansrollen? 

    hur ska den förändringen ske i så fall? Alla gynnas väl av ett fredligare samhälle?

    varför är det så många män som motsätter sig en sån personlig utveckling? 

  • Anonym (Mjölk)

    Tow2mater skriver 
    Att lagen idag inte jämställer ansvarstagande mammor och ansvarstagande pappor är en sak som borde ändras.

    vad menar du? Jag kanske har missat något? Du får gärna utveckla, var hittar man det?

Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?