• elin1989

    BF JUNI 2023

    Hittade ingen juni-tråd (lite tidigt förstås!) så skapar en! 

    Det här är min tredje graviditet, har en son sen tidigare och hade ett utomkvedshavandeskap i juni i år. 

    BF-lista:

    2/6 Elin89, andra barnet

  • Svar på tråden BF JUNI 2023
  • fannylovisa

    Vill inte kapa er fina stämning här nu, beklagar verkligen för alla er som har behövt gå igenom något såntHjärta Hoppas innerligt att alla bebisar här i tråden stannar kvar nu!

    Men för er som varit gravida innan, när kom ert illamående? Om det nu gjorde det alls vill säga.
    Jag har bara varit gravid en gång innan (abort) och då vill jag minnas att jag mådde illa redan innan jag plussade. Nu plussade jag för 1,5 vecka sedan och mår inte det minsta illa. Tror visserligen jag plussade mycket senare den gången eftersom det inte var planerat, denna gången plussade jag redan på ÄL+11. Går in i vecka 6 imorgon. Känns som att jag bara går och väntar på att illamåendet ska komma men man kan ju ha tur att slippa det också förstås 

  • Kvinna1989
    fannylovisa skrev 2022-10-20 09:22:10 följande:

    Vill inte kapa er fina stämning här nu, beklagar verkligen för alla er som har behövt gå igenom något såntHjärta Hoppas innerligt att alla bebisar här i tråden stannar kvar nu!

    Men för er som varit gravida innan, när kom ert illamående? Om det nu gjorde det alls vill säga.
    Jag har bara varit gravid en gång innan (abort) och då vill jag minnas att jag mådde illa redan innan jag plussade. Nu plussade jag för 1,5 vecka sedan och mår inte det minsta illa. Tror visserligen jag plussade mycket senare den gången eftersom det inte var planerat, denna gången plussade jag redan på ÄL+11. Går in i vecka 6 imorgon. Känns som att jag bara går och väntar på att illamåendet ska komma men man kan ju ha tur att slippa det också förstås 


    Jag fick aldrig något illamående sist (förra året) endast när jag borstade tänderna :D men minns hur orolig jag var för jag mådde så bra! 
    Nu är jag i vecka 7+1 och inget illamående än heller, även om allt gick bra sist så är jag ändå lite orolig nu också.. Men alla får ju inte ens illamånde.
  • Jojjans
    fannylovisa skrev 2022-10-20 09:22:10 följande:

    Vill inte kapa er fina stämning här nu, beklagar verkligen för alla er som har behövt gå igenom något såntHjärta Hoppas innerligt att alla bebisar här i tråden stannar kvar nu!

    Men för er som varit gravida innan, när kom ert illamående? Om det nu gjorde det alls vill säga.
    Jag har bara varit gravid en gång innan (abort) och då vill jag minnas att jag mådde illa redan innan jag plussade. Nu plussade jag för 1,5 vecka sedan och mår inte det minsta illa. Tror visserligen jag plussade mycket senare den gången eftersom det inte var planerat, denna gången plussade jag redan på ÄL+11. Går in i vecka 6 imorgon. Känns som att jag bara går och väntar på att illamåendet ska komma men man kan ju ha tur att slippa det också förstås 


    Jag har aldrig kräkts i mina graviditeter (3 aborter, 4 missfall, 1 barn och nu denna graviditet). mitt illamående har mest visat sig som yrsel/hunger/matthet och väldigt kräsen med mat. det har varit som värst typ vecka 8-12/13. 


    har dock fått kväljningar av att borsta tänderna 

  • Kvinna1989
    Jojjans skrev 2022-10-20 10:26:10 följande:

    Jag har aldrig kräkts i mina graviditeter (3 aborter, 4 missfall, 1 barn och nu denna graviditet). mitt illamående har mest visat sig som yrsel/hunger/matthet och väldigt kräsen med mat. det har varit som värst typ vecka 8-12/13. 


    har dock fått kväljningar av att borsta tänderna 


    Jaha så fler som får kväljningar av att borsta tänder då! :D det är så jobbigt! Nu denna graviditet har jag inte spytt av det än, men i förra kunde jag inte alltid hålla mig..  
  • Jennifer23

    Har vid tidigare graviditeter mått illa av tandborstning men inte den här gången!
    Dock småillamående hela em-kvällen och det är så tröttsamt.

    En fundering kring de här v.20 och corona skiten... har det ändrat sig eller är det någon som har koll? Måste man fortfarande gå hem v.20? 

  • Hes92
    fannylovisa skrev 2022-10-20 09:22:10 följande:

    Vill inte kapa er fina stämning här nu, beklagar verkligen för alla er som har behövt gå igenom något såntHjärta Hoppas innerligt att alla bebisar här i tråden stannar kvar nu!

    Men för er som varit gravida innan, när kom ert illamående? Om det nu gjorde det alls vill säga.
    Jag har bara varit gravid en gång innan (abort) och då vill jag minnas att jag mådde illa redan innan jag plussade. Nu plussade jag för 1,5 vecka sedan och mår inte det minsta illa. Tror visserligen jag plussade mycket senare den gången eftersom det inte var planerat, denna gången plussade jag redan på ÄL+11. Går in i vecka 6 imorgon. Känns som att jag bara går och väntar på att illamåendet ska komma men man kan ju ha tur att slippa det också förstås 


    V 7 med första, andra innan plusset och båda höll i isig till efter v 20. Var sjukskriven.  nu 3 är jag lite på morgonen, vissa mornar. Men än så länge hanterbart i v 7+3 idag!  Däremot trött som jag vet inte. 
  • Eleoonoor

    Hej! Jag fick en ganska rejäl, klarröd blödning efter sex idag. Inga klumpar och ingen smärta. Nu några timmar senare kommer det fortfarande lite rött blod när jag går på toaletten. Är så orolig, även om jag vet att slemhinnorna är mer sköra när man är gravid. Bör jag kontakta vården?? 

    Är i v 6+5 idag.

  • fannylovisa
    Jennifer23 skrev 2022-10-20 13:47:10 följande:

    Har vid tidigare graviditeter mått illa av tandborstning men inte den här gången!
    Dock småillamående hela em-kvällen och det är så tröttsamt.

    En fundering kring de här v.20 och corona skiten... har det ändrat sig eller är det någon som har koll? Måste man fortfarande gå hem v.20? 


    det har jag också funderat på. Jag jobbar inom skolan och en kollega till mig fick gå hem redan innan sommaren då hon efter sommarlovet skulle ha passerat vecka 20 men vet inte om det har hunnit ändras nu
  • Jennifer23
    Jojjans skrev 2022-10-21 08:49:42 följande:

    Gravida räknas fortfarande som riskgrupp och bör bli avstängda från arbetet om smittorisk föreligger.

    såhär står det på folkhälsomyndighetens hemsida:

     https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-sjalv-och-andra-rekommendationer-om-covid-19/om-covid-19-for-gravida/


    Men det står ju också såhär " Den som är gravid och vaccinerad mot covid-19 har ett lika gott skydd som övriga i befolkningen som blivit vaccinerade. Det innebär att du som är gravid har samma låga risk för allvarlig sjukdom som andra personer som också vaccinerat sig. Riskgrupper, inklusive gravida som är vaccinerade med två doser, kan följa samma rekommendationer som gäller för alla."

    Med andra ord borde man kunna jobba???
Svar på tråden BF JUNI 2023