• Anonym (Bedragen 2020)

    När går det över? Hur gör man efter otroheten?

    Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

    Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

    Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

  • Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Ordinär Man
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-04 13:58:11 följande:
    Ja era argument är utan tvekan lika korkade
    Vad ska man göra, när du med lika delar egoism som självcentrering försöker att säga något. Du förstår uppenbarligen inte vad varken vad fysisk eller psykisk misshandlad i en nära relation kan vara.
  • Anonym (Kvinna)

    Ser att viktiga poänger missas när en polarisering sker mellan skilda begrepp. Det ena ställs mot det andra som om allt vore fristående autonoma processer. Inget kunde vara mer fel! I ett våldsamt förhållande förekommer ofta samtliga ingredienser flytande och jämsides. Psykiska och/eller sexuella övergrepp och fysisk misshandel överlappar varandra. Psykisk misshandel styrs av samma mekanismer som fysiskt våld och handlar om makt och kontroll. Allt går inte nödvändigtvis kategoriseras i antingen det mentala eller det fysiska. I en otrohetshistoria kopplas alla stressmekanismer på hos den bedragne. Det känslomässiga i krisens kölvatten kan trigga posttraumatiska stressyndrom (PTSD) som i sig involverar somatiska eller kroppsliga besvär. Flashbacks på scener av otroheten kan jaga personen för lång tid och orsaka sämre aptit, sömnlöshet, bristande ork och depression. Den inledande psykiska responsen vid upptäckten kan rentav övergå i fysiskt. Lägg till inverkan på självbild och risk för överförbara könssjukdomar kopplad till kvinnans/mannens vänstrande. Om otrohet är att jämföras med psykisk och/eller sexuell eller fysisk misshandel tål onekligen att diskuteras! 

  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 07:53:21 följande:

    Ser att viktiga poänger missas när en polarisering sker mellan skilda begrepp. Det ena ställs mot det andra som om allt vore fristående autonoma processer. Inget kunde vara mer fel! I ett våldsamt förhållande förekommer ofta samtliga ingredienser flytande och jämsides. Psykiska och/eller sexuella övergrepp och fysisk misshandel överlappar varandra. Psykisk misshandel styrs av samma mekanismer som fysiskt våld och handlar om makt och kontroll. Allt går inte nödvändigtvis kategoriseras i antingen det mentala eller det fysiska. I en otrohetshistoria kopplas alla stressmekanismer på hos den bedragne. Det känslomässiga i krisens kölvatten kan trigga posttraumatiska stressyndrom (PTSD) som i sig involverar somatiska eller kroppsliga besvär. Flashbacks på scener av otroheten kan jaga personen för lång tid och orsaka sämre aptit, sömnlöshet, bristande ork och depression. Den inledande psykiska responsen vid upptäckten kan rentav övergå i fysiskt. Lägg till inverkan på självbild och risk för överförbara könssjukdomar kopplad till kvinnans/mannens vänstrande. Om otrohet är att jämföras med psykisk och/eller sexuell eller fysisk misshandel tål onekligen att diskuteras! 


    Haha!

    Nej du! Du har tydligen fortfarande inte förstått. Dina flashbacks och allt vad du hittar på, är något du själv hittar på. Hjärnspöken. Det du själva ansvarar för.

    Bo är sambo med Sofia. Bo är hennes fjärde förhållande på tre år, och är lite smartare än honom. Han har egentligen utan att veta köpt ett hus åt henne, råkade köra över hans hund på gårdsplan,och och har är "hjälpt" honom genom att ta hand om hand BankId. Snart kommer Sofia att göra slut med Bo
    Lars är gift med Lena. Lena ligger på sjukhuset igen, därför att Lars har brutit tre revben på vänster sida. Hon tycker det delvis är hennes eget fel, eftersom hon inte såg byrån som stod i vägen. Blinda som hon är på vänster öga, sen Lars slog henne. Lars vill inte skilja sig från Lena.

    Karl är gift med Eva. När han tog kvällspromenaden, råkade han se sin fru Eva genom fönstret till Svens hus, där hon stod och kysste Sven.
    - Buhu! Min fru är otrogen!
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 08:43:59 följande:
    Haha!

    Nej du! Du har tydligen fortfarande inte förstått. Dina flashbacks och allt vad du hittar på, är något du själv hittar på. Hjärnspöken. Det du själva ansvarar för.

    Bo är sambo med Sofia. Bo är hennes fjärde förhållande på tre år, och är lite smartare än honom. Han har egentligen utan att veta köpt ett hus åt henne, råkade köra över hans hund på gårdsplan,och och har är "hjälpt" honom genom att ta hand om hand BankId. Snart kommer Sofia att göra slut med Bo
    Lars är gift med Lena. Lena ligger på sjukhuset igen, därför att Lars har brutit tre revben på vänster sida. Hon tycker det delvis är hennes eget fel, eftersom hon inte såg byrån som stod i vägen. Blinda som hon är på vänster öga, sen Lars slog henne. Lars vill inte skilja sig från Lena.

    Karl är gift med Eva. När han tog kvällspromenaden, råkade han se sin fru Eva genom fönstret till Svens hus, där hon stod och kysste Sven.
    - Buhu! Min fru är otrogen!
    👎 Seriöst??? Haha??
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 08:48:34 följande:
    👎 Seriöst??? Haha??
    Nog sitter och med gott humör raljerar över fjantarna "Jaha" och "Förringad" och allt vad det nu kallar sig.

    Men visst är det så att under detta är jag absolut och fullkomligt allvarlig. Jag hoppas det framgår.
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 10:15:05 följande:
    Nog sitter och med gott humör raljerar över fjantarna "Jaha" och "Förringad" och allt vad det nu kallar sig.

    Men visst är det så att under detta är jag absolut och fullkomligt allvarlig. Jag hoppas det framgår.
    Nej, just här framgår inte din seriositet klart och tydligt. 
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 11:10:38 följande:
    Nej, just här framgår inte din seriositet klart och tydligt. 

    Då får jag belagda att det inte är så lätt för alla.

    Kanske är du också bedragen? Kanske känner du också en "Lena" som i exempelvis ovan, som ånyo ligger på sjukhus efter att ha blivit blåslagen av din man. Lite sympati kan du väl ge.

    - Ja, Lena, jag förstår precis hur du har det. Min man har en annan.
  • Core
    Anonym (Förringa?) skrev 2022-11-03 14:00:45 följande:
    Otrohet är utan tvekan psykisk misshandel. Psykisk misshandel kan skada minst lika mycket som fysisk misshandel.

    Jag har blivit rånad och misshandlad av fem personer, och det var i det närmaste försumbart jämfört med då jag blev bedragen.

     


    Morsan levde länge i ett förhållande bestående av psykisk misshandel. Skulle jag fråga om när han var otrogen och var misshandel skulle hon skratta och säga att hans affärer var de enda semestern från den misshandeln hon fick 

    Att bli bedragen och må känslomässigt dåligt är inte samma sak. Misshandel är alltid en handling direkt riktad mot en person, så visst, gör din partner det som en del av att bryta ned dig, att sakta smula ned din självbild och din handlingskraft, då är otroheten en form av psykisk misshandel, inte annars. Jag menar, nästan alla får nån gång uppleva att bli bedragen, och visst gör det ont, men ska vi alla som upplevt det gå runt och hävda att vi är utsatta för psykisk misshandel? 


    patetiskt. Och förringande gör de som är offer på riktigt, ditt påstående strippar dessa människor på deras trovärdighet.

  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 11:26:02 följande:
    Då får jag belagda att det inte är så lätt för alla.

    Kanske är du också bedragen? Kanske känner du också en "Lena" som i exempelvis ovan, som ånyo ligger på sjukhus efter att ha blivit blåslagen av din man. Lite sympati kan du väl ge.

    - Ja, Lena, jag förstår precis hur du har det. Min man har en annan.

    Ordinär man, Du kör en besserwisserstil som blir väldigt dryg. 


    Tror tyvärr du har missat syftet med mitt inlägg totalt, och jag misstänker ditt raljerande reser hinder i vår dialog. Som sagt framgår tydligt att jag sympatiserar med kvinnor (och män) som utsatts för psykiska och/eller sexuella eller fysiska övergrepp. Otrohetsspektrumet faller under psykiskt svek. Ett mentalt (ev fysiskt om PTSD tillkommit) trauma som vår trådskapare kämpar med att ta sig igenom med hjälp av våra råd.

  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 12:14:13 följande:

    Ordinär man, Du kör en besserwisserstil som blir väldigt dryg. 


    Tror tyvärr du har missat syftet med mitt inlägg totalt, och jag misstänker ditt raljerande reser hinder i vår dialog. Som sagt framgår tydligt att jag sympatiserar med kvinnor (och män) som utsatts för psykiska och/eller sexuella eller fysiska övergrepp. Otrohetsspektrumet faller under psykiskt svek. Ett mentalt (ev fysiskt om PTSD tillkommit) trauma som vår trådskapare kämpar med att ta sig igenom med hjälp av våra råd.


    Men då är vi där igen! Relativiserar övergrepp genom att blanda in otroheter. Läs Cores kloka inlägg strax ovan!

    Att folk är otrogna är extremt vanligt, och något som man faktiskt förväntas hantera. Annars skulle samhället plötsligt stå stilla.

    Jag tvivlar inte alls på att reaktionen kan vara alldeles fan, precis som att en del säkert kan få PTSD av elaka lappar i tvättstugan. 

    Problemet är att reaktionen är helt oproptionell och att ni ylar med.
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?