• Anonym (Bedragen 2020)

    När går det över? Hur gör man efter otroheten?

    Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

    Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

    Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

  • Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 13:21:38 följande:
    Men då är vi där igen! Relativiserar övergrepp genom att blanda in otroheter. Läs Cores kloka inlägg strax ovan!

    Att folk är otrogna är extremt vanligt, och något som man faktiskt förväntas hantera. Annars skulle samhället plötsligt stå stilla.

    Jag tvivlar inte alls på att reaktionen kan vara alldeles fan, precis som att en del säkert kan få PTSD av elaka lappar i tvättstugan. 

    Problemet är att reaktionen är helt oproptionell och att ni ylar med.
    Tyvärr är du själv som ylar med dina fåniga exempel. Vem utvecklar posttraumatiskt stressyndrom av elaka lappar i tvättstugan? Vem drabbas av PTSD av ex vis borttappad husnyckel eller stulen plånbok? Noterar du trivialiserar i syfte att skapa falska poänger. Om jag hinner i kväll lovar jag finna underlag på med line eller dito som styrker sambandet mellan otrohet och utvecklandet av PTSD. Vi lär däremot inte finna en endaste rapport som verifierar en koppling mellan klagomål i allmänna tvättutrymmen och trauma som kräver professionell handledning. 
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 13:57:26 följande:
    Tyvärr är du själv som ylar med dina fåniga exempel. Vem utvecklar posttraumatiskt stressyndrom av elaka lappar i tvättstugan? Vem drabbas av PTSD av ex vis borttappad husnyckel eller stulen plånbok? Noterar du trivialiserar i syfte att skapa falska poänger. Om jag hinner i kväll lovar jag finna underlag på med line eller dito som styrker sambandet mellan otrohet och utvecklandet av PTSD. Vi lär däremot inte finna en endaste rapport som verifierar en koppling mellan klagomål i allmänna tvättutrymmen och trauma som kräver professionell handledning. 
    Du är ju så dum att det är under att Internet inte stannar med ditt inlägg.

    Men jag gör ett försök. Precis som med tvättstugelappar har man något utomstående att peka på som grund för sitt dåliga mående. Med det är också något som vederbörande skapat alldeles själv.

    Han eller hon behöver hjälp med att se lite nyktert och normalisera situationen. Inte en jävla mobb som står och hejar på i bakgrunden.
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 14:22:44 följande:
    Du är ju så dum att det är under att Internet inte stannar med ditt inlägg.

    Men jag gör ett försök. Precis som med tvättstugelappar har man något utomstående att peka på som grund för sitt dåliga mående. Med det är också något som vederbörande skapat alldeles själv.

    Han eller hon behöver hjälp med att se lite nyktert och normalisera situationen. Inte en jävla mobb som står och hejar på i bakgrunden.

    Vi får se om jag ikväll (om tid finns) ens vill bemöta så pass stupida argument i just den här frågan. Vem har sagt något om att skuldbördan i relationshaverier hamnar på en part??? 


    Åter igen spekulerar du på tok för mycket och drar intrikata slutsatser, utan att fråga vad jag egentligen tycker. 

  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 15:20:21 följande:

    Vi får se om jag ikväll (om tid finns) ens vill bemöta så pass stupida argument i just den här frågan. Vem har sagt något om att skuldbördan i relationshaverier hamnar på en part??? 


    Åter igen spekulerar du på tok för mycket och drar intrikata slutsatser, utan att fråga vad jag egentligen tycker. 


    Vad du "egentligen" tycker, (till skillnad från det här?) är irrelevant.
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 15:27:36 följande:
    Vad du "egentligen" tycker, (till skillnad från det här?) är irrelevant.
    Vad någon egentligen tycker här i tråden handlar exakt om det här ämnet som är avsett att diskuteras. Närvarar vi här för att leka lingvistiska lekar?

    Uppfattar syftet som om vi ska leverera inputs till TS om huruvida det är möjligt att komma över smärtan av en otrohet begången två år tillbaka i tiden. Men jag har kanske fel, och du rätt? 

    Vill som sagt kolla litet på sambandet mellan trolöshet och PTSD. 
  • Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 15:27:36 följande:
    Vad du "egentligen" tycker, (till skillnad från det här?) är irrelevant.
    I så fall är väl ditt tyckande precis lika irrelevant
  • Anonym (jaha)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 14:22:44 följande:
    Du är ju så dum att det är under att Internet inte stannar med ditt inlägg.

    Men jag gör ett försök. Precis som med tvättstugelappar har man något utomstående att peka på som grund för sitt dåliga mående. Med det är också något som vederbörande skapat alldeles själv.

    Han eller hon behöver hjälp med att se lite nyktert och normalisera situationen. Inte en jävla mobb som står och hejar på i bakgrunden.
    Jag tror vi alla redan förstått vem som äör korkad här. Dina inlägg är i klass med en 5-åring som inte vill erkänna för sig själv att det är fel att bete sig som ett rövhål mot andra.... andra 5-åringar kommer säkert tycka det är jättesmart för det är ju på samma mentala nivå, men vuxna människor kommer såklart bara skaka på huvudet Drömmer
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-05 13:21:38 följande:
    Att folk är otrogna är extremt vanligt, och något som man faktiskt förväntas hantera. Annars skulle samhället plötsligt stå stilla.

    Jag tvivlar inte alls på att reaktionen kan vara alldeles fan, precis som att en del säkert kan få PTSD av elaka lappar i tvättstugan. 

    Problemet är att reaktionen är helt oproptionell och att ni ylar med.

    När du envist hävdar att otrohet är extremt vanligt bör du väl kunna uppvisa statistik som leder ditt påstående i bevis. Källa tack!

    Ditt bagatelliserande av otrohets svek blir väldigt tjatigt hur mycket du än jiddrar om saken. Dina jämförelser blir som sagt lika fel som att jämföra äpplen med päron. Har du någonsin hört talas om en människa som sökt samtalsterapi pga grannens klagomål på dåligt rengjorda tvättmedelsfack i tvättstugan? Har själv aldrig kommit i kontakt med någon sådan uppförstorad reaktion i grannskapet. 

    Ett svektrauma däremot. som otrohet klassas som, kan ge långvariga trauma reaktioner som tvingar den drabbade att omvärdera sin grunduppfattning för överlevnad. Om sveket varit långvarigt och hotat en väsentlig relation kan sveket bli en avstamp för PTSD besvär. 


     

  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-06 19:39:43 följande:

    När du envist hävdar att otrohet är extremt vanligt bör du väl kunna uppvisa statistik som leder ditt påstående i bevis. Källa tack!

    Ditt bagatelliserande av otrohets svek blir väldigt tjatigt hur mycket du än jiddrar om saken. Dina jämförelser blir som sagt lika fel som att jämföra äpplen med päron. Har du någonsin hört talas om en människa som sökt samtalsterapi pga grannens klagomål på dåligt rengjorda tvättmedelsfack i tvättstugan? Har själv aldrig kommit i kontakt med någon sådan uppförstorad reaktion i grannskapet. 

    Ett svektrauma däremot. som otrohet klassas som, kan ge långvariga trauma reaktioner som tvingar den drabbade att omvärdera sin grunduppfattning för överlevnad. Om sveket varit långvarigt och hotat en väsentlig relation kan sveket bli en avstamp för PTSD besvär. 


     


    Är det inte du som bidrar om hur illa det är? Men grattis till att ha hittat det nya ordet svektrauma. Uppenbarligen för att det inte är ett riktigt trauma.

    Som sagt. Varför sitter folk inte och traumatiserar sig över stulna tvättider, utan ägnar tiden åt partnerns goda tillfällen? Båda är skapade i huvudet.
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-11-06 20:14:55 följande:
    Är det inte du som bidrar om hur illa det är? Men grattis till att ha hittat det nya ordet svektrauma. Uppenbarligen för att det inte är ett riktigt trauma.

    Som sagt. Varför sitter folk inte och traumatiserar sig över stulna tvättider, utan ägnar tiden åt partnerns goda tillfällen? Båda är skapade i huvudet.
    Innan du tar dig friheten att ställa en fråga bör du ha svarat på min föregående tack! Åter. Var finns ditt underlag som styrker att otrohet är extremt vanligt??

    Tyvärr har jag personligen inte skapat fenomenet svektrauma. Ett vedertaget och träffsäkert begrepp. Vill du fördjupa dig, vilket jag rekommenderar, i kopplingen mellan trolöshet och trauma gå till psychologytoday.com och vidare till posten How Infidelity Causes Post Traumatic Stress Disorder - Psychology Today. Healing from betrayal. Posted September 29, 2017.
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?