• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • AndreaBD
    Västsverige78 skrev 2022-11-15 19:34:31 följande:
    Vi hade inte behövt göra det om det inte hade framförts massa felaktiga påståenden.
    Var är logiken i detta? Vad skulle det möjligtvis har med det att göra? 
  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-15 19:37:09 följande:
    Och? 
    Och det vill inte ens kvinnorna.

    Däremot har min man en kompis som är kort och numera också har han också en del mage.... och jag fattar inte hur han gör. Men han är så populär hos kvinnor -  han lånar en kompis fru och nobbar grann-kvinnan. Själv tycker jag inte alls att han är attraktiv, men många verkar tycka det. Just det - han har också en i Thailand som väntar på att han kommer dit en gång om året. 
  • AndreaBD
    Anonym (Samma logik) skrev 2022-11-15 19:56:15 följande:
    En god personlighet kan exempelvis vara bra självförtroende.
    Så istället för empati kan det anses oattraktivt exempelvis om någon man skulle bli deprimerad för ens föräldrar blivit mördad precis. 

    När kvinnor menar bra empati hos en partner så menar de en man som förstår kvinnas känslor och behov men inte tvärtom. 
    Trots nicket.... detta är totalt ologiskt. Det finns definitioner på vad empati är. Och självklart kan man kräva sånt åt båda håll. 
  • AndreaBD
    Anonym (Samma logik) skrev 2022-11-15 19:59:57 följande:
    Så män ska dumpa sin kvinnliga partner om hon blivit deprimerad efter hon blivit våldtagen på stan? 
    Varken män eller kvinnor dumpas för att de är deprimerade. Inte med en bra partner. Iofs så har jag dumpad min ex-man efter att han fått depression. Men poängen där är ju: Hur beter man sig? Om man tyranniserar fru och barn i flera år, DÅ får man räkna med att bli lämnad. Han hade ju min support i flera år. Men det finns gränser.....
  • Västsverige78
    AndreaBD skrev 2022-11-15 23:47:35 följande:
    Och det har varit så.... i ungefär 60 år? Vad har det då med dem senaste 20 årens invandring att göra? 
    Nej, för 30 år sen kunde man få en bostad på några månader i de flesta kommuner i Sverige.
  • Västsverige78
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-15 19:43:39 följande:
    Fast lever man kvar i sin gamla kultur är det svårt att etablera sig i Sverige. Och de kvinnor från den egna kulturen som lyckas etablera sig här, kommer inte att vilja ha en, plus att de var för få redan innan pga mansöverskottet bland invandrare. Plus att kvinnoimport från hemlandet har blivit svårare om du inte är etablerad här.

    Du har en väldigt svartvit syn kring hur det fungerar.

    Det finns många länder där flitiga svenskar är välkomna och skulle kunna känna sig hemma, särskilt andra västländer. Eller våra grannar. Varför tror du att så många svenskar jobbar i Norge?

    Alla folk har i alla tider sökt sig dit det finns jobb. Då spelar inte bara språk och kultur in, även om det givetvis underlättar. 
    Varför fortsätter du upprepa att kvinnoimport från hemlandet har blivit svårare? Vill du att nyanlända ska kunna ta hit kvinnor hur som helst?

    Man behöver inte alls överge sin kultur för att få ett jobb.
  • nihka
    Västsverige78 skrev 2022-11-14 10:29:16 följande:
    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?


    Fast inget av det du säger stämmer.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (stay Zen)
    AndreaBD skrev 2022-11-15 23:54:00 följande:
    Och det vill inte ens kvinnorna.

    Däremot har min man en kompis som är kort och numera också har han också en del mage.... och jag fattar inte hur han gör. Men han är så populär hos kvinnor -  han lånar en kompis fru och nobbar grann-kvinnan. Själv tycker jag inte alls att han är attraktiv, men många verkar tycka det. Just det - han har också en i Thailand som väntar på att han kommer dit en gång om året. 
    den magiska trollstaven
  • Moder1

    Missvisande rubrik tänker jag.
    Personlighet har ingenting med utbildning att göra.
    Jag tänker att både män och kvinnor söker någon som är på samma plats i livet som en själv.
    Är man i samma ålder, som i mitt fall 40-45, så förväntar man sig att man har ett boende och ett jobb.
    Vänner eller bekanta är väl mer en hint om hur social partnern är.
    Hälsa och mående är ofta en hänt om hur deras liv sett ut fram tills nu.
    Men blir man kär så är många av de delarna inte så viktiga.
    Men självförsörjande bör man vara när man uppnått en viss ålder.

  • Anonym (stay Zen)
    Moder1 skrev 2022-11-16 06:48:27 följande:

    Men självförsörjande bör man vara när man uppnått en viss ålder.


    en som är anställd är beroende av att arbetsgivaren betalar ut lönen... en som är arbetslös är beroende av att ekonomisk ersättning betalas ut (aktivtetsstöd t ex)...
    det du syftar på är exempelvis en bonde som klarar sig på allt som gården ger, mjölk, kött osv.
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?