• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • AndreaBD
    Anonym (stay Zen) skrev 2022-11-16 06:41:16 följande:
    den magiska trollstaven
    Tja, jag nämnde för min man att jag skrev det om hans kompis och undrade igen hur han gör. Min man säger bara - han är charmig. 
  • AndreaBD
    Moder1 skrev 2022-11-16 06:48:27 följande:

    Missvisande rubrik tänker jag.
    Personlighet har ingenting med utbildning att göra.
    Jag tänker att både män och kvinnor söker någon som är på samma plats i livet som en själv.
    Är man i samma ålder, som i mitt fall 40-45, så förväntar man sig att man har ett boende och ett jobb.
    Vänner eller bekanta är väl mer en hint om hur social partnern är.
    Hälsa och mående är ofta en hänt om hur deras liv sett ut fram tills nu.
    Men blir man kär så är många av de delarna inte så viktiga.
    Men självförsörjande bör man vara när man uppnått en viss ålder.


    Precis. Och jag tycker också att det är fel att säga "män måste vara sociala". Om de inte redan är det, så behöver de inte bli det för kvinnorna. Men då får man hitta en kvinna som är lika "osocial". Och då får man ha sätt att träffa varandra också.

    Jag är inte världens mest sociala heller. När jag var singel och dejtade, så hände det att jag fick kontakt med män som var mycket mer sociala än jag. T.ex. en där man såg av alla foton att han umgicks mycket. Då valde jag att inte gå vidare där, både för min och också för hans skull. Då är man bara för olika. Varför tar en del män det som en kränkning? Det är bara att vara realistisk. Eller så är de bara ute efter sex. Då spelar det förstås ingen roll. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hen) skrev 2022-11-16 07:21:02 följande:

    Ännu en tjattråd där dom bittra männen diskuterar med dom bittra damerna utan att komma någonstans. Kör hårt!


    Varför skulle damerna vara bittra?  Jag tycker faktiskt det är synt om de här killarna. Jag försöker få dem att förstå att bara de själva kan ändra på det. Det gäller att gå ut ur sin comfort zone och testa nya saker. Att hitta sig själv! Att vara intresserad av saker och av människor! Det är just det här att vara aktiv och göra saker som sedan attraherar andra människor, även av motsatt kön. Helt fel är det däremot att sitta hemma och läsa teorier om att allt är biologi och att man inte kan göra något åt det. 

    De bör ge sig ut i världen och vid det tillfället kan man också kolla vilka är dem människorna som är eftertraktade? I regel de som brinner för något intresse. De blir intressanta för att de är intresserade av något - orden verkar ha ett samband?
  • Anonym (ge dig)
    Västsverige78 skrev 2022-11-14 10:29:16 följande:
    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?


    Men ge dig alltså. 

    Nu när kvinnor kan försörja sig själva så har kvinnor förmånen att välja bort män som inte har förmåga att jobba på sig själva och sina tillkortakommanden.

    Vet du vad som också är orättvist? 
    Jag som kvinna tjänar mindre än mina manliga kollegor. Kvinnliga yrken värderas sämre än manliga sett till lön och kvinnor tjänar i regel mindre än män i samma bransch. (Detta finns det statistik på).

    Män äger de flesta tillgångar i världen.

    Män är starkare.

    Män behöver inte på samma sätt vara rädda för att bli överfallna när de går hem.

    Bilstolarna är utformade efter en manlig kropp, ni har tyngdpunkten högre upp än oss, vilket beror på att KTH utvecklade en crash test dummie som var av manliga proportioner. Detta blev sedan en sorts standard bland biltillverkare worldwide. Problemet är att pga detta får kvinnor ofta whiplash-skador vid krock, eftersom bilsätet och bältet är utformat efter hur den stora crash test dummien reagerade vid krock. (KTH har nu utvecklat en crash test dummie som är mindre för att försöka motverka detta).

    Kvinnor får sämre vårdbemötande än män. Det är inte status att forska på kvinno-relaterade sjukdomar i läkarkåren. Kvinnliga hjärtpatienter sänds hem för kvinnors symtom var förut inte listade (man utgick från de typiskt manliga symtomen) och läkaren trodde kvinnan hade ångest. Nu har man iaf insett att kvinnor symtom på stroke eller hjärtattack skiljer sig från män.

    ADHD-diagnos utgår från hur pojkar med ADHD agerar, flickor med ADHD får sällan rätt hjälp. Samma med autism.

    osv osv osv i all oändlighet. 

    TS, du kunde ha varit en svart man i Sydafrika under apartheid. 

    Jag skulle också kunna lista alla nackdelar med att vara svart i Sverige.

    Min poäng är: ditt finns för och nackdelar med allt. Man får sina kort, det gäller att spela dem väl.

    Om du är fattig och arbetslös, gläd dig att du iaf är fysiskt stark och inte behöver vara rädd för att bli överfallen. Gläd dig att du bor i Sverige där du har möjlighet att göra nåt åt problemen. I Sydafrika, om du jobbar i matkassan, då är du fan fattig. Här däremot, kan du kanske ha råd att åka på semester.
  • Anonym (Raptor)
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-15 12:49:45 följande:

    Vem säger att all män ställer krav på kvinnor de inte själva lever upp till?


    Tja, t.ex. de över 100 inläggen jag läste igår av kvinnor på insta som beskriver hur mannen blir KRÄNKT och SUR om inte hon kommer ihåg att köpa HANS julklappar till HANS släkt, för att bara ta en grej i högen? Män som skäller ut sin partner för att hon inte har fixat födelsedagspresent till hans mamma?

    Oavsett hur många listor hon har skrivit åt honom och hur de har delat upp det så slutar det ändå inte sällan med att hon får panikköpa det han har skitit i en hel månad.

    Eller hur megakränkt mannen blir om hon faktiskt ruttnar och bara skriver sitt namn på julklapparna till barnen, eftersom han inte har lagt två strån i kors för att se till att de får några under flera års tid? 

    Rätt ofta får hon själv ingen julklapp eller födelsedagspresent heller av den som ställer krav.
    Eller får hon en bandsåg, eller vinterfälgar, eller en elektronisk väderstation som han alltid önskat sig. Eller en inslagen eller oinslagen post-it-lapp med en weekend/spa-resa som ska bokas av honom och som aldrig blir av.

    Och morsdag ska inte firas, glöm det att han skulle säga till barnen att den är eller planera nåt, men om hon slutar fira fars dag, då jävlar ska det suras igen.
    I vissa fall har barnen själva bestämt att de firar mamman på båda dagarna, eftersom mannens bidrag till sådant är obefintligt.

    En rätt vanlig formulering i dessa inlägg är "mitt nex",= nästan-ex, dvs kvinnan som skriver planerar aktivt skilsmässa eller separation. Och en del som sluppit ut berättar sin värsta story och skriver hur jävla förvånad deras ex blev över att bli lämnad, efter 10-20 år av icke-presenter, icke-firande och icke-uppskattning.

    Det är faktiskt tragiskt hur lite uppskattning många kvinnor får.
  • Anonym (Hen)
    AndreaBD skrev 2022-11-16 10:48:07 följande:
    Varför skulle damerna vara bittra?  Jag tycker faktiskt det är synt om de här killarna. Jag försöker få dem att förstå att bara de själva kan ändra på det. Det gäller att gå ut ur sin comfort zone och testa nya saker. Att hitta sig själv! Att vara intresserad av saker och av människor! Det är just det här att vara aktiv och göra saker som sedan attraherar andra människor, även av motsatt kön. Helt fel är det däremot att sitta hemma och läsa teorier om att allt är biologi och att man inte kan göra något åt det. 

    De bör ge sig ut i världen och vid det tillfället kan man också kolla vilka är dem människorna som är eftertraktade? I regel de som brinner för något intresse. De blir intressanta för att de är intresserade av något - orden verkar ha ett samband?
    Av det jag sett i dessa genustrådar så är faktiskt damerna lika envisa och näbbiga som männen. Dom flesta damer kommenterar troligen inte ens utan förstår att det är fruktlöst och går vidare. Så jo, även damerna som hänger i dessa trådar är nog aningens bittra.
  • Anonym (Biologi)
    AndreaBD skrev 2022-11-16 10:48:07 följande:
    Varför skulle damerna vara bittra?  Jag tycker faktiskt det är synt om de här killarna. Jag försöker få dem att förstå att bara de själva kan ändra på det. Det gäller att gå ut ur sin comfort zone och testa nya saker. Att hitta sig själv! Att vara intresserad av saker och av människor! Det är just det här att vara aktiv och göra saker som sedan attraherar andra människor, även av motsatt kön. Helt fel är det däremot att sitta hemma och läsa teorier om att allt är biologi och att man inte kan göra något åt det. 

    De bör ge sig ut i världen och vid det tillfället kan man också kolla vilka är dem människorna som är eftertraktade? I regel de som brinner för något intresse. De blir intressanta för att de är intresserade av något - orden verkar ha ett samband?
    ...eller också kan de köpa en katt och en påse lösté och göra som alla kräsna kvinnor.
  • Anonym (Samma logik)
    Anonym (Hen) skrev 2022-11-16 20:51:39 följande:
    Av det jag sett i dessa genustrådar så är faktiskt damerna lika envisa och näbbiga som männen. Dom flesta damer kommenterar troligen inte ens utan förstår att det är fruktlöst och går vidare. Så jo, även damerna som hänger i dessa trådar är nog aningens bittra.
    Kvinnor lan visst klaga fast att de tycker kvaliten på männen är för dåligt 
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Hen) skrev 2022-11-16 20:51:39 följande:
    Av det jag sett i dessa genustrådar så är faktiskt damerna lika envisa och näbbiga som männen. Dom flesta damer kommenterar troligen inte ens utan förstår att det är fruktlöst och går vidare. Så jo, även damerna som hänger i dessa trådar är nog aningens bittra.
    Skillnaden är att damerna inte blir anmälda eftersom männen inte är lika lättkränkta.
  • nihka
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-16 21:13:57 följande:
    ...eller också kan de köpa en katt och en påse lösté och göra som alla kräsna kvinnor.
    Skiter i vad de köper, handla på vetja, bara de slutar tjata om att samhället är skyldig dem tillgång till fitta.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?