• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • nihka
    Anonym (Luke) skrev 2022-11-26 17:54:13 följande:
    Vad som är stark ändras delvis med tiden. Det finns delar hos en bra grottman som fortfarande är positiva idag men det finns också det som blivit negativt. I stort är en grottan som benämning ett tecken på svaghet för han är inte en man som fungerar särskilt bra idag.

    Det där med att vara en bra ledare gäller dock förr som idag. 
    Är det nån som ens vet hur "grottmän" betedde sig? De kanske satt där och storbölade över hur de hade dödat mammutungen. Och sen åt de upp den.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-26 18:00:31 följande:

    Instämmer! även om paralleller ofta dras mellan en karlakarl och grottmannen.


    ja, goda ledarskap har alltid varit och är än idag ett stort plus.


    om föreställningen om grottmannen.

    Eftersom man vet att människan levde i flock kan omöjligen alla män (eller kvinnor) ha varit ledare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-11-26 16:54:38 följande:
    De är unga och utvecklingsbara, men har du träffat föräldrarna, särskilt den han är mest lik?
    Jo.... men jag känner de inte så väl. Dottern säger att de är väldigt trevliga och hjälpsamma. Vem han är mest lik har jag svårt att säga.....
  • AndreaBD
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-26 17:13:55 följande:
    Nej i grunden är det ganska enkelt att förstå, det blir däremot väldigt komplicerat när man blandar ihop moderna filosofiska begrepp med biologi/evolution huller om buller och gör det ena könet till mall för båda könen.
    Du pratar i gåtor som vanligt. Det är inte säkert att män och kvinnor tycker likadant, eller att olika människor tycker likadant. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-26 17:36:31 följande:

    Har agerat i psykologroll ihop med flera män. Nej, jag tycker inte de blir mindre attraktiva i mina ögon när de öppnar upp sig till 100%. Tvärtom visar de mig sina mänskliga sidor. 


    Däremot kan attraktionen till en man påverkas under vissa betingelser kopplade till könsroller? Om mannen ifråga säger upp sitt jobb och i åratal tänker ut nästa steg, med en förväntan att jag tar alla fasta utgifter. Som sagt mer än ett par års tid inverkar på tändning. 


     


    Psykologroll - herregud! Jag var med på en dejting-sida, Mötesplatsen. Där träffade jag inte en enda man utan problem om jag minns rätt. Och nu menar jag inte vanliga problem som folk brukar ha, utan riktiga problem med sig själva, med att veta vad de vill, med att kunna öppna sig för att kunna ha en bra relation - allt sånt. Vissa hade missbruksproblem också. Och när man hade en dejt med en man som man fått kontakt med där så slutade det alltid med att han ville prata av sig, ha någon som lyssnar.... Nästan ingen var i balans och redo för en ny relation, men alla ville prata. 

    Men även min nuvarande man berättade tidigt för mig om allt elände med sitt ex. Jag försökte nästan bromsa honom lite där. Inte för att jag skulle tappa respekten eller något sånt, men jag tänkte kanske tycker han sedan att det var lite väl tidigt och tycker det är jobbigt. Därför sa jag att han inte behöver berätta det så tidigt. Han ville inte "förtiga" något för mig. Jag tyckte det är ändå normalt att inte berätta allt jobbigt i detalj, när man har varit ihop i tre, fyra veckor. Men det ändrade ju inte mina känslor för honom på nåt sätt. 
  • Anonym (Luke)
    AndreaBD skrev 2022-11-26 18:47:48 följande:
    Psykologroll - herregud! Jag var med på en dejting-sida, Mötesplatsen. Där träffade jag inte en enda man utan problem om jag minns rätt. Och nu menar jag inte vanliga problem som folk brukar ha, utan riktiga problem med sig själva, med att veta vad de vill, med att kunna öppna sig för att kunna ha en bra relation - allt sånt. Vissa hade missbruksproblem också. Och när man hade en dejt med en man som man fått kontakt med där så slutade det alltid med att han ville prata av sig, ha någon som lyssnar.... Nästan ingen var i balans och redo för en ny relation, men alla ville prata. 

    Men även min nuvarande man berättade tidigt för mig om allt elände med sitt ex. Jag försökte nästan bromsa honom lite där. Inte för att jag skulle tappa respekten eller något sånt, men jag tänkte kanske tycker han sedan att det var lite väl tidigt och tycker det är jobbigt. Därför sa jag att han inte behöver berätta det så tidigt. Han ville inte "förtiga" något för mig. Jag tyckte det är ändå normalt att inte berätta allt jobbigt i detalj, när man har varit ihop i tre, fyra veckor. Men det ändrade ju inte mina känslor för honom på nåt sätt. 
    Mannen ska vara autentisk, ja. Men den personligheten som visar sig när man är autentisk ska då vara positiv.

    Att man pratar om autentisk som något framgångsrecept med kvinnor oberoende av vad som då kommer fram är helt uppåt väggarna.

    En man med påklistrad självsäker och stark personlighet kommer alltid att vara mer framgångsrik med kvinnor än en autentisk svag man.
  • AndreaBD
    Anonym (Luke) skrev 2022-11-26 21:41:00 följande:
    Mannen ska vara autentisk, ja. Men den personligheten som visar sig när man är autentisk ska då vara positiv.

    Att man pratar om autentisk som något framgångsrecept med kvinnor oberoende av vad som då kommer fram är helt uppåt väggarna.

    En man med påklistrad självsäker och stark personlighet kommer alltid att vara mer framgångsrik med kvinnor än en autentisk svag man.
    Du lyckas använda väldigt många ord för att säga något enkelt. Man ska ha en bra personlighet. Självklart. 
  • Anonym (stay Zen)
    AndreaBD skrev 2022-11-26 18:47:48 följande:
    Psykologroll - herregud! Jag var med på en dejting-sida, Mötesplatsen. Där träffade jag inte en enda man utan problem om jag minns rätt. Och nu menar jag inte vanliga problem som folk brukar ha, utan riktiga problem med sig själva, med att veta vad de vill, med att kunna öppna sig för att kunna ha en bra relation - allt sånt. Vissa hade missbruksproblem också. Och när man hade en dejt med en man som man fått kontakt med där så slutade det alltid med att han ville prata av sig, ha någon som lyssnar.... Nästan ingen var i balans och redo för en ny relation, men alla ville prata. 

    Men även min nuvarande man berättade tidigt för mig om allt elände med sitt ex. Jag försökte nästan bromsa honom lite där. Inte för att jag skulle tappa respekten eller något sånt, men jag tänkte kanske tycker han sedan att det var lite väl tidigt och tycker det är jobbigt. Därför sa jag att han inte behöver berätta det så tidigt. Han ville inte "förtiga" något för mig. Jag tyckte det är ändå normalt att inte berätta allt jobbigt i detalj, när man har varit ihop i tre, fyra veckor. Men det ändrade ju inte mina känslor för honom på nåt sätt. 
    Prata är nog bättre att göra med era väninnor, inte med män ni dejtar.

    Jag har varit på många dejter där kvinnor drog upp eländiga män som tidigare hade träffat. Jag föredrar dejter där man slipper höra sådant.
  • Anonym (A)
    nihka skrev 2022-11-26 18:00:18 följande:
    När jag pratade om styrka och svaghet berättade du för mig att du tycker det komplicerat för att du blandar ihop moderna filosofiska begrepp med biologi/evolution huller om buller och gör det ena könet till mall för båda könen. Så du kanske ska svara på det själv?

    Annars har ju olika människor lite olika syn på vad som är starkt och svagt. Jag till exempel tycker att det är en svaghet att inte kunna se individer som individer. Jag är ju främst människa, sedan kvinna och vill inte få en massa fördomar om mitt kön påklistrat. Tycker det är jag-svaga människor som sysslar med sånt.
    +1
  • AndreaBD
    Anonym (stay Zen) skrev 2022-11-26 22:23:35 följande:
    Prata är nog bättre att göra med era väninnor, inte med män ni dejtar.

    Jag har varit på många dejter där kvinnor drog upp eländiga män som tidigare hade träffat. Jag föredrar dejter där man slipper höra sådant.
    Här var det dock alltid männen som sökte råd hos mig. Och det var inte bara på dejter. Med vissa hade jag aldrig dejter utan de berättade sin livshistoria via meddelanden på dejtingsidan. 
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?