• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • nihka
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-26 23:03:31 följande:
    nihka skrev 2022-11-26 18:13:02 följande:
    om föreställningen om grottmannen.

    Eftersom man vet att människan levde i flock kan omöjligen alla män (eller kvinnor) ha varit ledare.


    Allt vi har att gå på när det kommer till Grottmännen är arkeologiska utgrävningar, hällristningar och K-12 metod. Det vore nog ett lyxproblem för Grottmannen och hans flock att tänka som du föreslår. Vi nutidsmänniskor kan kosta på oss de tankebanorna. 


    En bild vi har av våra urfäder är att grottmannen jagade i flock  medan kvinnor och barn stannade kvar i grottan (i flock). Om sen männen turades om i flockledarerollen under jakten får jag låta vara osagt. I sammanhanget vore mer intressant att veta om de yngre grottmännen och/eller dem i flockens utkant fick para sig och bilda familj?


    Vadå lyx? Det blir ingen praktiskt skillnad. Mat i magen oavsett hur man tänker och känner. Vi vet också att senare tids naturfolk tackade det döda djuret för den mat och värme dess liv gav dem.

    Den bilden stämmer inte med modern forskning och den mesta maten anskaffades genom att samla, fiska och jaga småvilt, något som alla även barn kan bidra med.

    historiska.se/upptack-historien/artikel/kvinnan-fran-barum/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Luke)
    AndreaBD skrev 2022-11-26 23:45:47 följande:
    Snarare en narcist. Träffade en sån också och var ganska chockad över hur det är möjligt att någon inte har en äkta personlighet alls. Allt var bara skådespel. 
    Det må vara självklart för dig. Om det vore självklart i allmänhet hade vi knappt haft några ofrivilligt ensamma män.

    I
  • Anonym (Luke)
    AndreaBD skrev 2022-11-26 23:47:50 följande:
    Då är "gemene kvinna" naiv! Eller tror på det goda i människan. 
    Om man får ett felaktigt första intryck av någon som övat på att manipulera genom livet är man inte naiv. Det är snarare omänskligt att inte få ett felaktigt intryck.

    Om man däremot delar med sig av sitt BankID och den typen av personlig information efter en kortare tid är man däremot naiv. 
  • Anonym (stay Zen)

    Babblarna är ett språkpedagogiskt material skapat av Anneli Tisell (författare) i samverkan med Iréne Johansson (Karlstadmodellens grundare), Ola Schubert (animatör och illustratör), Hannes Hagstrand (illustratör), Johan Rask (kompositör) och Hasse Sjölander (kompositör).


    Figurerna är inspirerade av professor Iréne Johansson och Karlstadmodellen. Det är en träningsmodell för personer med språk-, tal- eller kommunikationssvårigheter.


    Babba är brun och den enda av babblarna som inte är en huvudfoting.
    Bibbi är gul och avlång.
    Bobbo är röd och är rund och har runda öron.
    Dadda är grön, päronformad och har blöjor på sig.
    Diddi är rosa och rund med sju olikfärgade svansar.
    Doddo är mörkt blå och hjärtformad.

    De ursprungliga sex babblarna har kompletterats med ytterligare sex i det så kallade GS-settet.


     


    Gagga har samma form som Babba men är violett.
    Giggi har samma form som Bibbi men är orange.
    Goggo har samma form som Bobbo men är svart.
    Sassa har samma form som Dadda men är ljusblå.
    Sissi har samma form som Diddi men är blågrå.
    Sosso har samma form som Doddo men är rosa.
  • Anonym (Lena)
    nihka skrev 2022-11-27 03:31:36 följande:
    Vadå lyx? Det blir ingen praktiskt skillnad. Mat i magen oavsett hur man tänker och känner. Vi vet också att senare tids naturfolk tackade det döda djuret för den mat och värme dess liv gav dem.

    Den bilden stämmer inte med modern forskning och den mesta maten anskaffades genom att samla, fiska och jaga småvilt, något som alla även barn kan bidra med.

    historiska.se/upptack-historien/artikel/kvinnan-fran-barum/

    2022-11-26 i ditt inlägg #1581 framförde du följande: 

    Är det nån som ens vet hur grottmän betedde sig? De kanske satt där och storbölade över hur de hade dödat mammutungen. Och sen ätit upp den.

    Min kommentar till dig om lyxtänk var helt och hållet baserad på ditt inlägg #1581. Så bra att du sen googlat upp lite modern forskning om hur grottmänniskan levde! Då behöver vi inte vara i total ovisshet om hur grottmän betedde sig, inte sant? Själv syftade jag på en senare period än samlarfasen. Sen har en hel del sagts om dynamiken kvinnorna emellan som stannade i grottorna under mannens jakt. Men den grejen hamnar alltför mycket off topic.


     

  • Anonym (Raptor)
    AndreaBD skrev 2022-11-26 23:47:50 följande:
    Då är "gemene kvinna" naiv! Eller tror på det goda i människan. 
    Det är nog ett rent överlevnadsdrag för att kunna ha hoppet kvar, med tanke på hur många mindre välfungerande män det finns... Flört
  • AndreaBD
    Anonym (Luke) skrev 2022-11-27 08:05:48 följande:
    Om man får ett felaktigt första intryck av någon som övat på att manipulera genom livet är man inte naiv. Det är snarare omänskligt att inte få ett felaktigt intryck.

    Om man däremot delar med sig av sitt BankID och den typen av personlig information efter en kortare tid är man däremot naiv. 
    Det jag nog hade i bakhuvud när jag skrev detta var mitt möte med en narcisst. Jag hade nån slags distansrelation med honom i tre, fyra månader. Sågs väl två gånger. Märkte snabbt att det han sade och det han gjorde inte stämde överens. Märkte också att han överdrev lite när han försökte visa empati, och att han nån gång vid mindre viktiga saker "glömde" fejka empati. Och jag märkte också att han inte kom ihåg sånt som var viktigt för mig. 

    Nu kommer du att säga att han kanske inte var smart eller duktig på det. Jo, det var han faktiskt. Vi pratar en disputerad högskollektor där. Och han var jäkligt duktig på att manipulera. Och jag hade aldrig träffat en sån. Men man märker någonstans att nåt inte stämmer. 

    Det är därför jag var så förvånad över att hans ex-fru, som hade känt honom i drygt 20 år faktiskt inte hade märkt att mannen är fejk. Jag vet det för att jag har pratat med henne en gång. Och det framgick att hon trodde att han hade ganska normala känslor - som helt klart inte fanns och bara var spelade. Det har jag svårt att förstå. Jag tror hon ville inte tro att det finns. 
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (Raptor) skrev 2022-11-27 10:10:40 följande:
    Det är nog ett rent överlevnadsdrag för att kunna ha hoppet kvar, med tanke på hur många mindre välfungerande män det finns... Flört
    Du är ju bara ett könsbyte bort från en fantastisk marknad av felfria kvinnor att välja bland
  • AndreaBD
    Anonym (Raptor) skrev 2022-11-27 10:10:40 följande:
    Det är nog ett rent överlevnadsdrag för att kunna ha hoppet kvar, med tanke på hur många mindre välfungerande män det finns... Flört
    Nja, men om man kastar bort halva sitt liv till nån som är psykopat/narcisst - det är inte värt det. Om det nu "bara" är en som t.ex. inte kan kommunicera, eller som ältar saker utan att ändra på dem, då kan man ju försöka. Men ärligt sagt.. jag skulle nog inte orka med sånt numera heller. Ibland tror jag man hittar ändå någon vettig, om man inte tittar så mycket på ytligheter, utseende och sånt. 
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?