• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • AndreaBD
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-28 17:31:14 följande:
    Det står förklarat i det du klippte bort.

    När det är andra som ger dig inviter och du som väljer vem du vill ha så är det du som sätter villkoren. Att vara den som sätter villkoren och väljer är en maktposition. När du konkurrera om ett jobb med 20 andra så är det arbetsgivaren som sätter villkoren inte du och det ger arbetsgivaren en maktposition.

    Japp både män och kvinnor kan inte alltid få den de vill ha, men det är inte båda könen som får inviter serverade, det är något som oftast bara kvinnor får. Män får inga inviter från kvinnor.
    Jag håller inte med! Det beror alltid på hur många som t.ex. konkurrerar om ett jobb. Jag har nyss sökt ett jobb där de inte kan få tag på någon passande och jag är i situationen att de vill ha mig och jag får välja om jag vill det eller inte. Så där är det inte arbetsgivaren. Om det fanns 10 sökanden så skulle det vara en helt annan situation. Då skulle arbetsgivaren ha makten och kunna diktera villkoren. 

    Och det är  samma sak i parbildningar. Det hänger på vem som är mer eftertraktad, vem som är mer desperat..... Och män får absolut också inviter av kvinnor! Det förvånar mig att du inte har varit med om det. 
  • Anonym (Enkelt)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 18:38:49 följande:
    Nja, kanske. Det var väl just tiden efter "me too" som folk överreagerade lite. Men när det gäller att få den som man vill ha, så kan inte kvinnor göra så mycket heller. Antigen så finns det intresse från båda, eller så finns det inte. 
    #metoo överreagerade inte så lite, det som började som en folkrörelse mot sextrakasserier övergick snabbt till en shitshow där det tydligen var helt ok att hänga ut män lite som man kände för och om de var skyldiga eller ej irrelevant, bara nån tyckte det var sextrakasseri så räckte det gott och väl. Klart som fan att många män tänker sig för mer än en gång innan han visar intresse för en kvinna.
    För om sextrakasseri bedöms efter subjektivt tyckande och inte faktiska mått så kan ett hej räknas som trakasseri bara personen upplevde det så.

    Kvinnor kan visst göra mycket för att få den de vill ha, tex sluta vara passiva och förvänta sig att han ska ta initiativet och göra det själva istället. En man kan däremot inte göra så mycket mer än det män redan gör.
  • nihka
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-27 16:51:07 följande:
    Okej, men skippa då dina spekulationer om att grottmänniskan storbölade efter fångsten av en mammutunge. Det var ditt påstående och dina spekulationer - innan du googlade fram en bra artikel om grottmänniskors tillvaro. Det är väl bra om du klarar stå för dina egna tankar och fantasier om den tidseran utan att projicera dem på någon annan. 
    Jag skippar mina spekulationer om dina spekulationer om du skippar dina spekulationer. Som jag sa har jag postat den artikeln tidigare och visste att du var ute och cyklade med den mossiga gamla myten om "grottmannen". Den bilden passar bättre in i sämre sagor eller kiosklitteratur typ Harlequinromaner. Det är ju bra om du klarar av att stå för dina fördomar och fantasier om den tidseran utan att försöka projicera dem på någon annan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (?)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-28 18:31:40 följande:
    Ja det är ju lätt att påstå det när man själv inte är den som drabbas.. med samma argument kan man ju hävda att kvinnor får lära sig ta för sig och bli slappare hemma, idag är det inte entydligt att kvinnor ska ha hand om hemmet, det kan oxå vara tvärtom.

    Märkligt att vissa könsrollen kan vara så viktiga och måste arbetas bort omedelbart men andra vara så ointressanta. Men det bror ju kanske på vilken sida av det man står, den som gynnas eller den som missgynnas  // Drömmer
    Eller så kanske det beror på att jag gick från att vara en blyg viol till att vara den som tar initiativ. Det gick fint.
  • Anonym (L)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-28 18:53:39 följande:
     Klart som fan att många män tänker sig för mer än en gång innan han visar intresse för en kvinna.
    För om sextrakasseri bedöms efter subjektivt tyckande och inte faktiska mått så kan ett hej räknas som trakasseri bara personen upplevde det så.

    Kvinnor kan visst göra mycket för att få den de vill ha, tex sluta vara passiva och förvänta sig att han ska ta initiativet och göra det själva istället. En man kan däremot inte göra så mycket mer än det män redan gör.
    Vet inte om det skulle vara nåt dåligt om män visar mindre intresse. Vem f*n vill bli stirrad på när man tränar på gymmet t ex...eller oönskade kontaktförsök t ex när man sitter och väntar på en flygplats.

    Vem säger att kvinnor är passiva? Det är dom inte. Det är din upplevelse, man kan fråga sig varför? Min reflexion över vad vissa män borde göra är att känna av när det är läge att närma sig, och framförallt när man inte ska göra det. Och lär känna kvinnor som människor, som man gör med en vän.
  • Anonym (Biologi)
    Anonym (?) skrev 2022-11-28 18:11:06 följande:
    För de blyga violerna gäller att antingen bli uppraggade av en mer driftig partner, eller lära sig att ta för sig. Idag är det inte entydigt att mannen raggar, det kan också vara tvärtom. Det blir ju bättre hela tiden.
    Inte entydigt men absolut vanligast.
  • Anonym (Biologi)
    AndreaBD skrev 2022-11-28 18:38:49 följande:
    Nja, kanske. Det var väl just tiden efter "me too" som folk överreagerade lite. Men när det gäller att få den som man vill ha, så kan inte kvinnor göra så mycket heller. Antigen så finns det intresse från båda, eller så finns det inte. 
    Gällande relationer så är det jämnt skägg men för ons har kvinnor det mycket lättare.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (L) skrev 2022-11-28 19:29:26 följande:
    Vet inte om det skulle vara nåt dåligt om män visar mindre intresse. Vem f*n vill bli stirrad på när man tränar på gymmet t ex...eller oönskade kontaktförsök t ex när man sitter och väntar på en flygplats.

    Vem säger att kvinnor är passiva? Det är dom inte. Det är din upplevelse, man kan fråga sig varför? Min reflexion över vad vissa män borde göra är att känna av när det är läge att närma sig, och framförallt när man inte ska göra det. Och lär känna kvinnor som människor, som man gör med en vän.
    Har du koll på vad normer betyder?
    Betyder en norm att precis alla gör så till 100% eller betyder det att det är något de flesta gör?

    Och vilka är det som oftast (OBS oftast inte alltid) förväntas vara de som tar initiativet, kvinnor eller män?

    Nej det är absolut inte min upplevelse enbart eftersom de allra flesta männen verka tycka att det är precis så det oftast förhåller sig, med några undantag såklart.
  • Anonym (L)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-28 20:24:16 följande:
    Har du koll på vad normer betyder?
    Betyder en norm att precis alla gör så till 100% eller betyder det att det är något de flesta gör?

    Och vilka är det som oftast (OBS oftast inte alltid) förväntas vara de som tar initiativet, kvinnor eller män?

    Nej det är absolut inte min upplevelse enbart eftersom de allra flesta männen verka tycka att det är precis så det oftast förhåller sig, med några undantag såklart.
    Vilka män är det som du vet vad dom upplever då...pratar du med dom män som har lätt att få kontakt med kvinnor eller är det mer med dom av incelsort?

    Dom kvinnor som är nåt att ha uppför sig privat precis som dom gör t ex på jobbet, dom ser till att gå efter vad dom vill ha. Oavsett vad du vill tro.
  • nihka
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-27 19:09:05 följande:

    Hittills har ju män kunnat balansera kvinnors sexuella makt med pengar, makt och status. 


    Nu skall kvinnor ha den biologiskt medfödda sexuella makten, den monetära makten samt statusjobb.

    Män hamnar ju med den maktförskjutningen i ett hopplöst underläge.


    Män är starkare men det saknar värde i ett modern samhälle.


    Här har du kvinnan som ingår i den värld du presenterar:

    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?