• Västsverige78

    Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?

    Män som saknar högre utbildning har svårt att hitta någon - medan kvinnor till och med kan vara arbetslösa utan att det är några problem.

    Kvinnor får vara ledsna, må dåligt och vilja bli tröstade av sin man - men om en man är ledsen saknar han självförtroende och betraktas som oattraktiv.

    Män måste ha humor och ha glimten i ögat - kvinnor behöver bara ha förmågan att skratta åt mannens skämt.

    Män ska ha en ordnad boendesituation - men för kvinnor är det inga problem om de flyttar runt i andra hand eller bor hos vänner.

    Män ska ha driv, ambitioner och ha en stor social umgängeskrets - kvinnor har inga sådana krav på sig.

    Varför är det rimligt att kvinnor har högre krav på mäns personligheter om vi verkligen menar allvar med att sträva efter jämställdhet på 2000-talet?

  • Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?
  • AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2022-11-29 16:07:36 följande:
    En del kvinnor är faktiskt värre än män. Som om dom tagit dom sämsta sidorna av manligt beteende. Det är precis lika ointressant med sånt beteende oavsett kön för mig. Dom kvinnor som är självsäkra på andra områden är bra på att ta kontakt, dom gör det smidigt och snyggt. Dom försiktiga kvinnorna gör ingenting irl vad jag märker. 

    Testosteron ger en framåtanda och lugn skulle jag säga. Ja, jag vet av egen erfarenhet även om den inte är så stor :) Inte aggressivitet i sig självt hos någon som är normal.
    Visst, det kan ligga något i det. 
  • Västsverige78
    AndreaBD skrev 2022-11-29 09:11:58 följande:
    Om någon här på forum skriver att de känt sig kränkta i en situation - hur vet du att det var en överdrift? Du tycker ju uppenbarligen att det var överdrivet och oberättigat. Men du har inte sett det, du var inte där. 

    Det händer att en kvinna verkligen blir utsatt där. Jag har själv varit med om ganska obehagliga situationer. Du förstår inte hur det kan se ut. Det brukar inte vara ETT raggningsförsök, utan det brukar vara såna som inte ger sig och som till slut hotar en. 
    Det är väl ändå en viss skillnad mellan raggningsförsök och övergrepp som att tafsa på någon. Jag har i och för sig varit med om en kvinnlig tandläkare som tafsade på mig när jag var yngre. Jag har haft äldre kvinnor som har raggat på mig på jobb. En gång en terapeut till och med, så tro inte att kvinnor aldrig gör så.

    Dock kan jag inte minnas att jag blev äcklad av det. Jag var nog mer besviken i såna fall på att jämnåriga tjejer inte gjorde likadant och att det kändes meningslöst att äldre kvinnor gjorde så, för det skulle aldrig leda någonstans på den tiden.

    Vad menar du med att bli hotad? En chef som hotar en anställd eller någon full person på krogen. Det är roligt för jag har aldrig träffat dessa män eller killar som behandlar kvinnor/tjejer som skit. Min erfarenhet är att män förstår att de måste vara på tårna och bete sig respektfullt för att ens ha en chans, men jag kanske rör mig i helt andra kretsar.
  • Anonym (Luke)
    AndreaBD skrev 2022-11-29 09:11:58 följande:
    Om någon här på forum skriver att de känt sig kränkta i en situation - hur vet du att det var en överdrift? Du tycker ju uppenbarligen att det var överdrivet och oberättigat. Men du har inte sett det, du var inte där. 

    Det händer att en kvinna verkligen blir utsatt där. Jag har själv varit med om ganska obehagliga situationer. Du förstår inte hur det kan se ut. Det brukar inte vara ETT raggningsförsök, utan det brukar vara såna som inte ger sig och som till slut hotar en. 
    Allvarligt talat! Om någon blir kränkt på ett forum är det riktigt illa. Hur kan man ha blivit så enormt lättkränkt?
  • Anonym (Hen)
    Anonym (L) skrev 2022-11-29 08:38:55 följande:
    Jag förstår hur du menar men jag tycker inte det är på samma nivå det där missnöjet. Har alltid tyckt det varit trist när kvinnor är bittra över män med på fel sätt men...det verkar finnas några få män här som är helt svartvita i sitt tänk och som verkar helt världsfrånvända. Ungefär som extremister oavsett område. När man bara pushar sitt budskap och inte är det minsta öppen för andra vinklar blir jag rätt trött. Det känns tragiskt.
    Fast du, det kanske inte gäller just dig, men det finns definitivt även kvinnor här som är lika svartvita och världsfrånvända. Men dom har fått hållas och märks inte på samma sätt innan dessa män kom in i bilden och svarade upp mot manshatet som emellanåt sipprar fram här av dessa kvinnor.
  • AndreaBD
    Västsverige78 skrev 2022-11-29 18:29:04 följande:
    Det är väl ändå en viss skillnad mellan raggningsförsök och övergrepp som att tafsa på någon. Jag har i och för sig varit med om en kvinnlig tandläkare som tafsade på mig när jag var yngre. Jag har haft äldre kvinnor som har raggat på mig på jobb. En gång en terapeut till och med, så tro inte att kvinnor aldrig gör så.

    Dock kan jag inte minnas att jag blev äcklad av det. Jag var nog mer besviken i såna fall på att jämnåriga tjejer inte gjorde likadant och att det kändes meningslöst att äldre kvinnor gjorde så, för det skulle aldrig leda någonstans på den tiden.

    Vad menar du med att bli hotad? En chef som hotar en anställd eller någon full person på krogen. Det är roligt för jag har aldrig träffat dessa män eller killar som behandlar kvinnor/tjejer som skit. Min erfarenhet är att män förstår att de måste vara på tårna och bete sig respektfullt för att ens ha en chans, men jag kanske rör mig i helt andra kretsar.
    Jag har väl aldrig påstått att det inte skulle vara en viss skillnad! Det är t.o.m. en stor skillnad. Jag har inte heller påstått att kvinnor inte gör så. Terapeuter ska absolut inte göra så, det är helt fel. Tandläkare är väl också lite tveksamt, just för att man är i underläge där. 

    Det jag sa var att det kan hända att män ger ett mera aggressivt intryck då, pga testosteron. Och även en del tävlingsinstinkt (som män brukar ha mer av än kvinnor)

    Du säger att du inte blev äcklad. Antagligen blev du inte heller rädd, men det blir kvinnor ofta, eftersom män ju i regel är starkare, och dessutom kan de ha gjort dåliga erfarenheter. Det händer att killar blir äcklade och/eller mår dåligt efter såna övergrepp och jag tycker att man då ska anmäla. 

    Jo, det jag menar med hot - jag kommer inte ihåg vad exakt han hotade med. Det var en kille som inte ville acceptera att jag inte var intresserad, att jag redan hade pojkvän. På krogen hade han inte lämnat mig i fred trots att jag sa att jag var upptagen. En kill-kompis sade då lite högt "Vem? HAN DÄR???  Ska jag ta ett snack med honom? "  Då vågade den killen inte mer. Men han hittade mig tyvärr på nätet och skickade meddelanden. Och när inte det funkade heller - jag kommer inte ihåg om han skulle slå mig eller liknande, men det var ett aggressivt hot (med en massa fula ord, h-ordet och sånt) i ett meddelande i en community. 
  • AndreaBD
    Anonym (Luke) skrev 2022-11-29 18:43:27 följande:
    Allvarligt talat! Om någon blir kränkt på ett forum är det riktigt illa. Hur kan man ha blivit så enormt lättkränkt?
    Nej, nej! Någon skrev i ett tråd på forum om att de hade blivit kränkta nånstans på krogen. 
  • Anonym (Samma logik)

    Det är en åsikt vems fel det beror på när någon blir nekad sex. 
    Samtycke och rättighet till sex har inte med saken att göra vems fel det ska vara.

  • nihka
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-26 16:40:24 följande:
    Jodå. att vara stor, stark, hungrig, och respektingivande som grottmannen var och med hans förmågor att leda sin familj/flock i områden där djungelns lag gällde var ett tecken på råstyrka, list och intelligens. Med en stark överlevnadsinstinkt därtill. Urtypen för en karlakarl anser kanske vissa kvinnor och män honom idag? Det är tack vare grottmannen och hans flock av kvinnor och barn vi sitter här och postar inlägg. Det kallas evolution.
    Stor, stark med råstyrka och så skulle det ha gått en hel flock med kvinnor och barn på varje vuxen man? Pepprat med fria fantasier och fördomar. 

    Tillbaka till verkligheten: En stenåldersman man hittat som legat infryst i 5000 år var 160 cm lång vägde 50 kilo och hade skostorlek 38.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-28 21:33:48 följande:
    Bölandet efter fångsten av mammutungen i Grottmänniskans liv var ditt eget exempel. Inte mitt. Tänk om du hittade ditt märkliga exempel i just en Harlequinroman? Sluta trakassera mig med dem tack!
    Intressant att du känner dig "trakasserad" av att någon utmanar din bild av den ultimata grottmanskarlakarlen som du fantiserat ihop.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lena) skrev 2022-11-28 21:51:31 följande:
    ??? fattar nada, förklara för den relativa nykomlingen är du vänlig!
    Det finns misogynister som gnäller över konsekvenser av att uppföra sig dåligt på ett regelstyrt forum gång på gång på gång.

    Och skyller det på kvinnor. Förstås. Det är ju en del av incelkulturen. Man är "orättvist" utkastat från forum. Flera hundra gånger.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför kräver kvinnor att män ska ha en perfekt personlighet?