• Fröken Allvar

    Ännu en tråd om god ton

    Krig är fred, skrev George Orwell. Brun sörja är värdighet, skriver Victor Malm. Nu är han inte alls utan poänger. Jag citerar när han citerar, och reflekterar över hur han reflekterar:


     
    ?Jag är inte naiv, jag vet precis att SD har samma organisationsnummer i dag som de hade när de bildades och även deras eget taffliga lilla försök till vitbok visar ju att det är en brun sörja?, sa han också. 
     
    Några, däribland jag, skulle kalla det för ett värdigt uppträdande, men vi har kanske nått en punkt där politisk ärlighet inte längre är salongsfähig. Jag skulle också kalla det respektfullt: Pehrson tar både SD och sina partikamrater på allvar, betraktar dem som tänkande människor, som varelser för vilka skillnaderna mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är mer meningsbärande än likheterna som makten vilar på.
    Sådant är den goda tonens budord tänkt att tricksa bort.
     
    Är inte det att ljuga för väljarna? 
     
    Är inte det att låtsas som att människor är oförmögna att vara uppriktiga, ärliga, tänkande, intelligenta, kännande, när en sak som makt står på spel? 
     
    Oenighet borde vara ett kvalitetsmått. 
     
    Upprördheten, kraven på ursäkter och jämrandet får regeringen att se ut som en upprorisk dagisklass, där pedagog Åkesson gång efter annan kommer få nöjet att ta frihetliga busfrön i örat. "

    Går det att en gång för alla slå fast vad ett värdigt sätt att uttrycka sig på är, vad ett löfte är värt, vems ord som ska stå i zenit. Och hur kommer det sig att så många plötsligt förhåller sig till Jimmie Åkesson som någon att räkna med efter alla år av sparkar och slag på skåningen med Ultima Thule som formande populärkulturell referens. Vad är de rädda för? Ja, Jimmies Åkessons politik har nazistiska rötter, ja, Johan Pehrson och Romina Pourmohktari ville bli ministrar, ja Jimmie Åkesson har mycket fler och mer stabila väljare, ja, Johan Pehrson skapar samma igenkänning hos Herr och Fru Von Oben som Jimmie Åkesson gör hos unga killar med smygrasistiska pappor födda på sjuttiotalet. 

    Jag fattar ändå inte hur brun sörja är värdighet och fattar om ni inte kommer orka hjälpa mig att fatta heller. Krig är fred. 
  • Svar på tråden Ännu en tråd om god ton
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 15:26:59 följande:

    Jag instämmer inte i att god ton alltid är önskvärt mellan antagonister. Möjligen om den går åt bägge håll och i kombination med ärligt uppsåt, det vill säga, båda parter är schyssta, båda parter uppför sig gott.

    Som det är nu kombineras god ton med elakt spel i det offentliga. Ett exempel är Ebbas nya sanningslidelse. Ett annat är Rominas nya inställning till Sverigedemokraterna. Jag upplever detta värre än trollen massproducerade skalv och önskar att den självutnämnda intelligentian i mediemaktcentrumet ägnade sig mer åt granskning av nyspråk istället för reproduktion av nyspråk. De kunde också ägna sig mindre åt trollen, konspirationsteoretiker och Elon Musk och istället fråga folk om vad de saknar i samhällsbygget.

    Viktor Barth Kron och Torbjörn Nilsson är två personer som har fokus, kunskap och god ton. Fler skulle ta efter dem, är min mening. 

    Jag önskar att jag kunde besvara ditt inlägg bättre men trots att jag läste två gånger så förstår jag inte riktigt. Ditt tänkande är abstrakt och de kopplingar du gör blir inte tydliga för mig.
    Till exempel förstår jag inte vad du menar med att 1984 är relativistisk. 


    Det kan också ha varit jag som har uttryckt mig oklart och flummigt. Jo alltså, 1984 bygger ju på en ideologi som är väldigt relativ, när huvudpersonen befinner sig under förhör till exempel, så hävdar förhörsledaren att han kan sväva ovanför golvet när han vill. Det beror på tankens kraft, alltså hur vi uppfattar det i relation till att inte sväva. Ordet dåligt finns ju inte heller i nyspråk, istället är det ersatt med obra, vilket då är en o-negation och står i relation till ordet bra på ett helt annat sätt än dåligt gör. Eller omskrivningen av historien som bland annat huvudpersonen sysslade med, den skrevs om i relation till nutidens förändringar.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-12-16 15:52:54 följande:
    Det kan också ha varit jag som har uttryckt mig oklart och flummigt. Jo alltså, 1984 bygger ju på en ideologi som är väldigt relativ, när huvudpersonen befinner sig under förhör till exempel, så hävdar förhörsledaren att han kan sväva ovanför golvet när han vill. Det beror på tankens kraft, alltså hur vi uppfattar det i relation till att inte sväva. Ordet dåligt finns ju inte heller i nyspråk, istället är det ersatt med obra, vilket då är en o-negation och står i relation till ordet bra på ett helt annat sätt än dåligt gör. Eller omskrivningen av historien som bland annat huvudpersonen sysslade med, den skrevs om i relation till nutidens förändringar.
    Den är på så vis en handbok i manipulation och kontrollerande beteende?

    Ditt sätt att uttrycka dig är mycket eget. Nu ska jag dricka glögg. Men jag uppskattar att du kom in i tråden. Om du har fler tankar får du gärna skriva ner dem, då jag finner det intressant att försöka förstå, även om jag inte alltid gör det. 
  • Fröken Allvar
    www.dn.se/kultur/jan-helin-twitter-ar-inte-lampligt-for-journalistik/

    Flera av journalisterna säger sig ha insett att Twitter inte speglar folklig opinion. De säger också att man ska närvara men inte delta på plattformen.

    Så jag tolkar det som att de vill fortsätta läsa troll och konspirationsteorier men inte göda det genom att reagera. Se, men inte synas. 

    Brit Stakson säger att återrapportera tweets är som att återrapportera darknet. Aftonbladet har gått över till Tiktok och Youtube. 
  • Fröken Allvar


    Hatten av för Leif,  Martin och Bertil. Kenneth och Birger har den uppenbara lösningen.

    Johannes har visserligen redan skrivit i SvD om att han bytt plattform till något mer PK och att det fått honom att sakna trollen.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 16:02:09 följande:
    Den är på så vis en handbok i manipulation och kontrollerande beteende?

    Ditt sätt att uttrycka dig är mycket eget. Nu ska jag dricka glögg. Men jag uppskattar att du kom in i tråden. Om du har fler tankar får du gärna skriva ner dem, då jag finner det intressant att försöka förstå, även om jag inte alltid gör det. 
    Ja verkligen!

    Det finns en roman som heter Vi, av Jevgenij Zamjatin, den sägs ha inspirerat George Orwells 1984. Kan var värt att ge en chans om man finner dylika dystopier intressanta och tankeväckande.

    Dessa ständiga motsättningar föder förstås nya idéer och diskurser, samtidigt kan ingen nuvarande rådande ideologi erbjuda en långsiktig hållbar lösning för att upprätthålla och utveckla den biologiska entitet som människan utgör. För att inte tala om andra arter. God ton innebär inte bara att artigt sitta och lyssna för att sedan bekräfta eller förkasta utan eftertanke vilket lätt sker då partiets ramverk begränsar nya tankeflöden och idéer, det är svårt att erkänna att politiska motståndare kan ha en poäng eller två.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-12-16 18:40:33 följande:
    Ja verkligen!

    Det finns en roman som heter Vi, av Jevgenij Zamjatin, den sägs ha inspirerat George Orwells 1984. Kan var värt att ge en chans om man finner dylika dystopier intressanta och tankeväckande.

    Dessa ständiga motsättningar föder förstås nya idéer och diskurser, samtidigt kan ingen nuvarande rådande ideologi erbjuda en långsiktig hållbar lösning för att upprätthålla och utveckla den biologiska entitet som människan utgör. För att inte tala om andra arter. God ton innebär inte bara att artigt sitta och lyssna för att sedan bekräfta eller förkasta utan eftertanke vilket lätt sker då partiets ramverk begränsar nya tankeflöden och idéer, det är svårt att erkänna att politiska motståndare kan ha en poäng eller två.
    Tack för tips. Den fanns på Storytel och verkade onekligen spännande, och kanske lite obegriplig? Jag ska försöka med den.

    Jag tycker inte att det är svårt att erkänna poänger varifrån de än kommer, har haft det förhållningssättet så länge jag kan minnas. Men för många är det svårt av skäl som prestige och anspråk på professionalitet och makt. Man ser sig som en förlorare om man ger efter för någon annan, trots att det är det som hela tiden sker och bygger diskursen. Det där med biologi och god ton lyckas jag inte förena. 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 18:50:12 följande:
    Tack för tips. Den fanns på Storytel och verkade onekligen spännande, och kanske lite obegriplig? Jag ska försöka med den.

    Jag tycker inte att det är svårt att erkänna poänger varifrån de än kommer, har haft det förhållningssättet så länge jag kan minnas. Men för många är det svårt av skäl som prestige och anspråk på professionalitet och makt. Man ser sig som en förlorare om man ger efter för någon annan, trots att det är det som hela tiden sker och bygger diskursen. Det där med biologi och god ton lyckas jag inte förena. 
    Ingen orsak! Jag ska inte avslöja för mycket, men jag tyckte inte den var obegriplig som sådan, det sista som måste övervinnas är den mänskliga fantasin, skulle man kunna säga. Enligt boken alltså.

    Det är en bra inställning, jag tror att man kan skaffa sig mer förståelse på så sätt. Precis, det är synd att det är så, jag tycker inte det är någon prestigeförlust att säga att någon annan kan ha rätt, som har andra infallsvinklar.

    Människan är ju en biologisk entitet, om vi förutsätter att vi är materiella, vilket är en bra utgångspunkt åtminstone. Det borde politiken också beakta, istället för att bråka om till synes småsaker som ofta omvandlas till stora problem. Genustjafset har tagit orimliga proportioner här, religion har tagit ännu större proportioner någon annanstans. Inget av det där har med funktionalitet att göra.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-12-16 18:58:13 följande:
    Ingen orsak! Jag ska inte avslöja för mycket, men jag tyckte inte den var obegriplig som sådan, det sista som måste övervinnas är den mänskliga fantasin, skulle man kunna säga. Enligt boken alltså.

    Det är en bra inställning, jag tror att man kan skaffa sig mer förståelse på så sätt. Precis, det är synd att det är så, jag tycker inte det är någon prestigeförlust att säga att någon annan kan ha rätt, som har andra infallsvinklar.

    Människan är ju en biologisk entitet, om vi förutsätter att vi är materiella, vilket är en bra utgångspunkt åtminstone. Det borde politiken också beakta, istället för att bråka om till synes småsaker som ofta omvandlas till stora problem. Genustjafset har tagit orimliga proportioner här, religion har tagit ännu större proportioner någon annanstans. Inget av det där har med funktionalitet att göra.
    Min sambo säger att du menar att ideer är inte betydelsefulla, det är den fysiska verkligheten som är det viktiga. Jag brukar be honom om hjälp om han är i närheten och jag inte förstår. 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-12-16 19:04:59 följande:
    Min sambo säger att du menar att ideer är inte betydelsefulla, det är den fysiska verkligheten som är det viktiga. Jag brukar be honom om hjälp om han är i närheten och jag inte förstår. 
    Precis, han är förmodligen mycket bättre på att förklara än vad jag är. Jag ska försöka bättra mig. Sedan är jag inte säker på att någonting alls finns bortom medvetandet och vad det i så fall skulle vara, men jag tycker inte det spelar så stor roll. Vi uppfattar världen som en fysisk verklighet och det är ett fungerande förhållningssätt.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-12-16 19:25:51 följande:
    Precis, han är förmodligen mycket bättre på att förklara än vad jag är. Jag ska försöka bättra mig. Sedan är jag inte säker på att någonting alls finns bortom medvetandet och vad det i så fall skulle vara, men jag tycker inte det spelar så stor roll. Vi uppfattar världen som en fysisk verklighet och det är ett fungerande förhållningssätt.
    Fast, och nu behagar jag skämta, en höst bestående av brun sörja, fittor och återerövrade falukorvar får en ju att tvivla lite på om det är ett fungerande förhållningssätt att haeller om man helt enkelt ska checka ut från den fysiska verkligheten till förmån för fantasin.

    Ja, han är bra på att förklara allt möjligt. Och jag vill förstå. Du skriver intressant men du kanske hoppar över några steg här och där ibland, och då blir det svårt för mig (kanske andra också?) att koppla. 
Svar på tråden Ännu en tråd om god ton