• Yasin1991

    Skelningsoperation

    Hej, 

    Det är så att jag har dold skelning, ögat skelar utåt. Skelar mindre på långthåll och mycket på nära hål.
    Ska skelningsopereras om mindre om 1 månad, ett öga 1st muskel som ska justeras 4mm.
    Jag undrar om någon har gjort skelningsoperation som kan berätta för mig sin upplevelse, är lite rädd

  • Svar på tråden Skelningsoperation
  • Stello

    Jag har gjort det två gånger! En gång som barn och en gång som vuxen... Det gick bra, man är lite groggy efteråt och väldigt röd i ögat. Sen får man ta ögonsalva varje dag ett tag. Kommer faktiskt inte ihåg så mycket av tiden efteråt... Var rätt många år sedan. Är det något särskilt du funderar på eller är orolig över?

  • Yaye

    Hej! Det kommer gå så bra för dig! Du är i goda händer och det är ofta väldigt lyckade operationer Glad
    Jag gjorde en skelningsoperation där de justerade en muskel för två år sedan (var 30 år då) och var supernervös innan. Men det gick såå bra, fastade på morgonen och åkte in till sjukhuset, lite förberedelser och provtagning, ombyte mm. Träffade narkossjuksköterskan som satte nål och fick lägga mig på rullbar brits, rullades in i operationssalen och där var ögonläkaren/kirurgen plus narkosläkare och undersköterska. Fick narkosmedel och somnade som en stock hehe, vaknade sedan på uppvaket av att en underbar sköterska kom med glass och värmefilt. Fick åka hem några timmar senare, med smärtlindring och salvor för ögat, men hade egentligen inte så ont, mest gruskänsla och hade ett stort förband över ögat i en vecka ungefär. Var sjukskriven knappt två veckor och kunde under den tiden ändå vara ganska som vanligt, promenera, träffa lite folk och vara hemma och titta på film (med det bra ögat). Gjorde återbesök några månader efter och skelningen och mitt jobbiga dubbelseende var helt borta! Önskar att jag gjort operationen tidigare. Stort lycka till och fråga gärna om du undrar något annat! 

  • Yasin1991
    Yaye skrev 2022-12-19 14:17:45 följande:

    Hej! Det kommer gå så bra för dig! Du är i goda händer och det är ofta väldigt lyckade operationer Glad
    Jag gjorde en skelningsoperation där de justerade en muskel för två år sedan (var 30 år då) och var supernervös innan. Men det gick såå bra, fastade på morgonen och åkte in till sjukhuset, lite förberedelser och provtagning, ombyte mm. Träffade narkossjuksköterskan som satte nål och fick lägga mig på rullbar brits, rullades in i operationssalen och där var ögonläkaren/kirurgen plus narkosläkare och undersköterska. Fick narkosmedel och somnade som en stock hehe, vaknade sedan på uppvaket av att en underbar sköterska kom med glass och värmefilt. Fick åka hem några timmar senare, med smärtlindring och salvor för ögat, men hade egentligen inte så ont, mest gruskänsla och hade ett stort förband över ögat i en vecka ungefär. Var sjukskriven knappt två veckor och kunde under den tiden ändå vara ganska som vanligt, promenera, träffa lite folk och vara hemma och titta på film (med det bra ögat). Gjorde återbesök några månader efter och skelningen och mitt jobbiga dubbelseende var helt borta! Önskar att jag gjort operationen tidigare. Stort lycka till och fråga gärna om du undrar något annat! 


    Hej, 
    Jag har nu opererat mig igår fredag kl 08. Operationen isig var lyckad. Fick åka hem samma dag. Hemma fick jag ta bort förbandet över ögat själv. Nu ser jag dubbelt, undrar om du också såg dubbelt så? Isåfall hur många dagar tog för dig att se normalt 
  • Yasin1991
    Yaye skrev 2022-12-19 14:17:45 följande:

    Hej! Det kommer gå så bra för dig! Du är i goda händer och det är ofta väldigt lyckade operationer Glad
    Jag gjorde en skelningsoperation där de justerade en muskel för två år sedan (var 30 år då) och var supernervös innan. Men det gick såå bra, fastade på morgonen och åkte in till sjukhuset, lite förberedelser och provtagning, ombyte mm. Träffade narkossjuksköterskan som satte nål och fick lägga mig på rullbar brits, rullades in i operationssalen och där var ögonläkaren/kirurgen plus narkosläkare och undersköterska. Fick narkosmedel och somnade som en stock hehe, vaknade sedan på uppvaket av att en underbar sköterska kom med glass och värmefilt. Fick åka hem några timmar senare, med smärtlindring och salvor för ögat, men hade egentligen inte så ont, mest gruskänsla och hade ett stort förband över ögat i en vecka ungefär. Var sjukskriven knappt två veckor och kunde under den tiden ändå vara ganska som vanligt, promenera, träffa lite folk och vara hemma och titta på film (med det bra ögat). Gjorde återbesök några månader efter och skelningen och mitt jobbiga dubbelseende var helt borta! Önskar att jag gjort operationen tidigare. Stort lycka till och fråga gärna om du undrar något annat! 


    Hej, 
    Jag har nu opererat mig igår fredag kl 08. Operationen isig var lyckad. Fick åka hem samma dag. Hemma fick jag ta bort förbandet över ögat själv. Nu ser jag dubbelt, undrar om du också såg dubbelt så? Isåfall hur många dagar tog för dig att se normalt 
  • Qaroline

    Jag har också dold skelning (syns emellanåt att ena ögat inte hänger med det andra och då skelar det lite utåt, speciellt när jag är trött eller flyttar blicken snabbt mellan olika föremål) och har sett dubbelt i ca 12 år? Har glasögon som korrigerar dubbelseendet men skulle gärna operera för att kunna se normalt igen. Har frågat om jag kan få operera ögat men dom har gett väldigt luddiga svar och menar på att sålänge glasögonen kan korrigera så är det lite onödigt med operation. Utan att låta som en spoiled bitch så trivs jag såå dåligt med glasögon men försöker ha dom så mycket det går då det är väldigt jobbigt att gå utan men vantrivs med dom.. Hur har ni gått tillväga för att få en operationstid, vart sökte ni? Jag har frågat optikern och ögonläkaren som gjorde utredningen innan jag fick mina glasögon

  • Yasin1991
    Qaroline skrev 2023-01-14 16:06:26 följande:

    Jag har också dold skelning (syns emellanåt att ena ögat inte hänger med det andra och då skelar det lite utåt, speciellt när jag är trött eller flyttar blicken snabbt mellan olika föremål) och har sett dubbelt i ca 12 år? Har glasögon som korrigerar dubbelseendet men skulle gärna operera för att kunna se normalt igen. Har frågat om jag kan få operera ögat men dom har gett väldigt luddiga svar och menar på att sålänge glasögonen kan korrigera så är det lite onödigt med operation. Utan att låta som en spoiled bitch så trivs jag såå dåligt med glasögon men försöker ha dom så mycket det går då det är väldigt jobbigt att gå utan men vantrivs med dom.. Hur har ni gått tillväga för att få en operationstid, vart sökte ni? Jag har frågat optikern och ögonläkaren som gjorde utredningen innan jag fick mina glasögon


    Du kan maila ditt nummer till min mail kan jag förklara min resa till operation. Svårt för mig att skriva nu efter operation :) Yasin.ciftci@hotmail.se 
  • Yaye

    Hej Yasin! (lyckades inte citera ditt inlägg, konstigt!) vad härligt att operationen var lyckad och hoppas du blev väl omhändertagen!
    Tog du bort bandaget samma dag? Jag minns att jag hade mitt knappt en vecka innan jag tog bort (dock bytte jag till nytt) och jag tror inte jg hade dubbelseende då, men det kan säkert vara en del av läkningsprocessen och att ögat och hjärnan måste "vänja om sig" så tror inte du behöver vara orolig! Har du haft någon återkontroll än? 

  • Yasin1991
    Yaye skrev 2023-01-21 17:26:41 följande:

    Hej Yasin! (lyckades inte citera ditt inlägg, konstigt!) vad härligt att operationen var lyckad och hoppas du blev väl omhändertagen!
    Tog du bort bandaget samma dag? Jag minns att jag hade mitt knappt en vecka innan jag tog bort (dock bytte jag till nytt) och jag tror inte jg hade dubbelseende då, men det kan säkert vara en del av läkningsprocessen och att ögat och hjärnan måste "vänja om sig" så tror inte du behöver vara orolig! Har du haft någon återkontroll än?

    När jag vaknade i uppvaket och fick lite fika, åkte jag hem med förbandet täckt i ögat. Sen när jag kom hem så fick jag ta av förbandet för att vänja mig samt att läkningsprocessen ska gå fortare. Fick ingen ögondroppar utan fick köpa salva som heter vita pos som man kunde använda vid behov. Nu har det gått 9 dygn och jag ser fortfarande dubbel undrar om man behöver vara orolig, kommer det gå över eller kommer de bli tvungen att göra operation igen. Hur gick det med din dubbeltseende, hur lång tid tog det hur gick det? Vad sa ortoptisten och läkaren vid återbesöket? Jag ska träffa de på tisdag nu den 24 januari. Innan operation sa de till mig att flesta människor återgår till arbetet inom 1 vecka. I mitt fall känns som längre sjukskrivning. Kan ej se tv då allt är dubbelt för mig. 


  • Yaye
    Yasin1991 skrev 2023-01-22 18:30:43 följande:
    Hej! Åh så jobbigt! Jag tror inte du behöver vara orolig, jag tänker att både hur man gör med förbandet och hur läkningsprocessen går kan variera väldigt beroende på vilken typ av skelningsoperation de gjort, vilken muskel de har opererat osv. Mitt dubbelseende försvann väldigt fort, men jag tror som sagt att detta kanske kan skilja sig väldigt? Jättebra att du har uppföljning imorgon, berätta allt om dina kvarvarande besvär för dom så har de säkert råd och vana vid hur det brukar vara efter just den typen av ingrepp de har gjort på dig Hjärta  Jag återgick till jobbet efter 1,5 vecka, men de sa också att de kunde förlänga om behov, så ta upp det med dom också att du nog behöver längre sjukskrivning! Det är ju så individuellt! Lycka till imorgon! 
Svar på tråden Skelningsoperation