• Thu 22 Dec 2022 09:08
    3681 visningar
    21 svar
    21
    3681

    Ville välja namnet Nils

    Hej!

    Förra veckan valde vi namn till våran son, det blev Nils. När jag sen berättade det för släkten så säger alla att det är en Nisse. Jag gillar inte smeknamnet och påpekar det att han heter Nils inget annat. Men dom fortsätter 😔

    Tyckte att dom kunde respektera det men inte... detta ledde till att jag helt tappade lusten för Nils och fick välja ett annat namn snabbt eftersom han ska döpas och 3 månaders tiden går ut osv.

    Det blev Leon istället men vi är inte riktigt nöjda iallafall då han egentligen är en Nils för oss. Hur går man vidare här?

    Har ni några tips på mjuka pojknamn? Storebror heter Oliver 🙂

  • Svar på tråden Ville välja namnet Nils
  • Thu 22 Dec 2022 11:37
    #1
    -2

    Strunta i släkten. Varje gång dom säger Nisse får du ryta ifrån. Bli ordentligt arg om det behövs!

    Förstår att ni tappar lusten till namnet, när vi skulle ge vår dotter ett namn och berättade vad vi funderade på blev namnet totalt sågat av alla utom min mamma. Fick höra att det lät som en elak gammal kärring bla... Men vi tog det namnet ändå!

  • Thu 22 Dec 2022 11:40
    #2
    -2 +1

    Vad tråkigt att släkten inte kan respektera när du säger ifrån.


    Om du verkligen vill ha namnet Nils så ta det namnet och var tydlig med att du menar allvar och inte gillar "Nisse" utan att du faktiskt vill att han ska kallas enbart för Nils, som är namnet på honom. Det är ändå ni som är föräldrarna och bestämmer vad ni tycker är finast och passar eran son!

  • Jbn
    Thu 22 Dec 2022 12:05
    #3

    Mjuka vet jag inte med med Oliver tycker jag dessa passar - William, Charlie, Andreas, Oscar? 

    Välj Nils som mellannamn så kan ni känna på det och bara byta tilltalsnamn om ni får ordning på släkten.

  • Thu 22 Dec 2022 13:26
    #4
    -2 +1
    Lindax1988 skrev 2022-12-22 09:08:47 följande:
    Ville välja namnet Nils

    Hej!

    Förra veckan valde vi namn till våran son, det blev Nils. När jag sen berättade det för släkten så säger alla att det är en Nisse. Jag gillar inte smeknamnet och påpekar det att han heter Nils inget annat. Men dom fortsätter 😔

    Tyckte att dom kunde respektera det men inte... detta ledde till att jag helt tappade lusten för Nils och fick välja ett annat namn snabbt eftersom han ska döpas och 3 månaders tiden går ut osv.

    Det blev Leon istället men vi är inte riktigt nöjda iallafall då han egentligen är en Nils för oss. Hur går man vidare här?

    Har ni några tips på mjuka pojknamn? Storebror heter Oliver 🙂


    Vilken otrevlig och respektlös släkt ni har. Påpeka att om de inte kan "minnas" namnet på er son så behöver ni inte umgås alls.
    Ni borde välja Nils.

    Men om ni ändå vill ha tips på mjuka namn så: Leo, Theodore, Ossian, Finn, Ulv, Nikodemus, Thord, Lowe
  • Thu 22 Dec 2022 13:55
    #5

    Har själv en Oliver hemma och hade nästa bebis blivit en pojke så hade vi döpt honom till Elliot då vi tyckte det klingade så bra med Oliver :) 

  • Magica­l
    Thu 22 Dec 2022 14:05
    #6
    -1 +2

    Det är nog så att man inte kan tvinga folk att inte ge smeknamn. Om inte annat så kommer barnen i skolan göra det. 

  • Thu 22 Dec 2022 14:10
    #7
    +1

    Nils är miljoner gånger bättre än Leon. Ta det ni.

  • Thu 22 Dec 2022 14:36
    #8
    +1
    trollhona skrev 2022-12-22 13:26:30 följande:
    Vilken otrevlig och respektlös släkt ni har. Påpeka att om de inte kan "minnas" namnet på er son så behöver ni inte umgås alls.
    Ni borde välja Nils.

    Men om ni ändå vill ha tips på mjuka namn så: Leo, Theodore, Ossian, Finn, Ulv, Nikodemus, Thord, Lowe
    Ossian är så fintSolig
  • Thu 22 Dec 2022 19:55
    #9

    Av dessa Nils

  • Tue 27 Dec 2022 18:07
    #10

    Philip, världens finaste namn enligt mig :) Annars behåll Nils. 

Svar på tråden Ville välja namnet Nils