• Anonym (Hm?)

    Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!

    Borde polisen ha gett tillstånd till detta spektakel idag?

    Yttrandefrihet på bekostnad av NATO-ansökan i ett så kritiskt skede vi står i nu med Erdogans hets och kriget som pågår

    Vad tycker ni? Har yttrandefriheten gått för långt i Sverige?

  • Svar på tråden Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-02-07 15:22:49 följande:
    Fast jag tror inte någon i tråden motsätter sig demokratin heller för den delen. Så då har du ju fel även där. 

    Varför är det intolerant att ogilla islam, men inte att ogilla kommunismen, nationalismen eller patriotismen, konservatismen eller någon annan ism? Att störa sig på svenska kyrkan och dess roll i svenska samhället är helt ok, men inte att ifrågasätta islams roll. Jag förstår verkligen inte det. Det hade varit intressant om du för oss alla kunde förklara varför islam ska ha något frikort? Vad med islam är det som gör det så bra att det förtjänar att slippa undan kritik? Vilka muslimska länder där islam har stort inflytande har fungerat bra ur en feministisk, demokratisk eller yttrandefrihetsmässig synvinkel? 

    Du verkar leva i någon vänsterextremistisk vanföreställning om att islam ska ha något frikort och slippa kritisk granskning, satir eller ifrågasättande. Tyvärr fungerar det inte så. 
                                                      
    Jag har aldrig sagt att man inte ska kritisera Islam. Som jag skrev tidigare att kritisera Islam eller vilken annan religion som helst är helt ok och det ska absolut inte vara förbjudet men gränsen går där man börja uppvigla och berätta hur islam inte borde existera överhuvudtaget. Det är då självklart och uppenbart att man vill att muslimerna ska försvinna. I Sverige har vi ca 800 000 muslimer och i hela världen ca 1,3 miljarder och det är bara löjligt att propagera att alla är galna islamister. Vem som helst förstår vad det innebär! Att yttra sina åsikter är en sak men det finns en gräns när man sprider hatisk och osaklig propaganda och hetsar mot en folkgrupp. Islamism är inte samma sak som islam. Det är som att ta KKK och sedan hävda "det är så kristendomen är". 

    Och kan du förklara för mig hur skiljer sig dina åsikter från en islamists åsikter? De är exakt lika, fast vända åt olika håll men lika korkat är det. Du vill att islam ska försvinna och de vill att kristendomen ska försvinna. Det börjar alltid med hatisk retorik, demonisering av en viss folkgrupp och sedan går man till handling. Har du glömt förintelse, eller tycker du att det var rätt?

    Hur kommer det sig att du är så selektiv gällande fakta om islam och ser bara det negativa? Jag menar, det finns över 1,3 miljarder muslimer och om det vore så illa med Islam som du påstår då skulle världen gå under för länge sedan. Att jämföra nazismen med Islam är inte bara osmakligt utan även helt orimligt.
  • Anonym (torka sig i röven?)
    AndreaBD skrev 2023-02-07 15:56:48 följande:
    Där kan jag hålla med dig. Absolut. 
    Den där pellejönsen menar att jag har något emot muslimer och vill ha bort de, men det är fel. Jag ser de som människor som ska behandlas utefter sina handlingar, precis som alla andra. De är inte sämre eller bättre till motsatsen är bevisad. Men det betyder inte att jag gillar religionen eller ideologin islam. 
    Man kan ogilla Nordkoreas styre utan att ogilla varenda nordkorean som tycker att diktatorn är bra. Man kan ogilla radikalvänsterns ideologi, men det betyder inte att jag på ett personligt plan ogillar varenda vänstermänniska. 

    Man måste skilja på ideologi och människa. Men om en människa är på tok för influerad av en värdelös ideologi eller religion, så finns risken att den blir en dålig person. Allt handlar om vilken nivå. Jag har problem med folk som diskriminerar andra eller behandlar andra respektlöst. Oavsett om de är svenskar eller muslimer från Somalia. 
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-02-07 15:29:04 följande:
    Jag vill inte att man lagstiftar bort islam eller förbjuder det. Jag är för den fria människan. Jag tycker inte att staten ska gå in och arrangera bokbål. Jag skrev att det bästa vore om alla koraner försvann från jordens yta, stämmer. Men det är upp till var och en som äger en att göra vad de vill med den.

    Jag tycker att islam och islams roll i svenska samhället främst bör ifrågasättas och kritiskt granskas. Man ska inte svartmåla muslimer, men man ska verka för en liberalisering/frigörelse/sekularisering inom den muslimska gruppen. En del är det och det är ju bra, men många är fast i hedersstrukturer och islamism. Inte minst i förorter.   
    Utan Koran ingen Islam. Koran är grunden till Islam precis som Bibeln för kristendomen. Du säger att du inte vill förbjuda Islam men vill att Koran ska försvinna, du säger att hatar Islam men inte muslimerna. Men snälla du, har du ingen känsla för hur motstridig du är. Du säger emot dig själv.
  • Anonym (torka sig i röven?)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-07 16:20:05 följande:
    Jag har aldrig sagt att man inte ska kritisera Islam. Som jag skrev tidigare att kritisera Islam eller vilken annan religion som helst är helt ok och det ska absolut inte vara förbjudet men gränsen går där man börja uppvigla och berätta hur islam inte borde existera överhuvudtaget. Det är då självklart och uppenbart att man vill att muslimerna ska försvinna. I Sverige har vi ca 800 000 muslimer och i hela världen ca 1,3 miljarder och det är bara löjligt att propagera att alla är galna islamister. Vem som helst förstår vad det innebär! Att yttra sina åsikter är en sak men det finns en gräns när man sprider hatisk och osaklig propaganda och hetsar mot en folkgrupp. Islamism är inte samma sak som islam. Det är som att ta KKK och sedan hävda "det är så kristendomen är". 

    Och kan du förklara för mig hur skiljer sig dina åsikter från en islamists åsikter? De är exakt lika, fast vända åt olika håll men lika korkat är det. Du vill att islam ska försvinna och de vill att kristendomen ska försvinna. Det börjar alltid med hatisk retorik, demonisering av en viss folkgrupp och sedan går man till handling. Har du glömt förintelse, eller tycker du att det var rätt?

    Hur kommer det sig att du är så selektiv gällande fakta om islam och ser bara det negativa? Jag menar, det finns över 1,3 miljarder muslimer och om det vore så illa med Islam som du påstår då skulle världen gå under för länge sedan. Att jämföra nazismen med Islam är inte bara osmakligt utan även helt orimligt.
    Precis. Alla är inte galna islamister som du skriver. Och det beror ju på att alla inte har influerats tillräckligt mycket. Men om alla skulle gå 100% islam så skulle det bli väldigt dåligt. Det är därför jag ogillar islam. Ju mer islam, ju värre blir det. Sedan har jag inget emot någon muslim. Varje individ bedöms individuellt utefter hur personen är mot mig och andra. Hur respektfull den är. Man kan vara en bra människa och muslim. Men islam som ideologi och religion är värdelös, det är min bestämda åsikt. En värld utan islam vore en bättre värld. En värld utan människor som kallar sig muslimer, vore ju en tråkigare värld. Jag är för människorna men mot religionen och ideologin.   
  • AndreaBD
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-02-07 16:23:21 följande:
    Den där pellejönsen menar att jag har något emot muslimer och vill ha bort de, men det är fel. Jag ser de som människor som ska behandlas utefter sina handlingar, precis som alla andra. De är inte sämre eller bättre till motsatsen är bevisad. Men det betyder inte att jag gillar religionen eller ideologin islam. 
    Man kan ogilla Nordkoreas styre utan att ogilla varenda nordkorean som tycker att diktatorn är bra. Man kan ogilla radikalvänsterns ideologi, men det betyder inte att jag på ett personligt plan ogillar varenda vänstermänniska. 

    Man måste skilja på ideologi och människa. Men om en människa är på tok för influerad av en värdelös ideologi eller religion, så finns risken att den blir en dålig person. Allt handlar om vilken nivå. Jag har problem med folk som diskriminerar andra eller behandlar andra respektlöst. Oavsett om de är svenskar eller muslimer från Somalia. 
    Kanske har du också sagt saker som man kan tolka så. Och sen är det ju också så att även om man själv inte gillar en ideologi eller religion  - om andra vill ha det och vill leva så, så ska man egentligen inte blanda sig i där heller. Om folk vill leva så, så får de väl göra det. Visserligen, man kan ha invändningar när det gäller barn då. 
  • Anonym (torka sig i röven?)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-07 16:24:44 följande:
    Utan Koran ingen Islam. Koran är grunden till Islam precis som Bibeln för kristendomen. Du säger att du inte vill förbjuda Islam men vill att Koran ska försvinna, du säger att hatar Islam men inte muslimerna. Men snälla du, har du ingen känsla för hur motstridig du är. Du säger emot dig själv.
    Nej det gör jag inte. Men i din vänsterextremistiska eller islamistiska vanföreställningsvärld så gör du feltolkningar. Du kanske är islamist och därmed lever med vanföreställningar? Feltolkningar är då mycket vanligt. 

    Jag skrev att alla ska få göra vad de vill med sin koran och vill de äga en så ska de få göra det. Men det bästa vore om de blev tillräckligt upplysta och informerade och sedan valde att på egen hand kasta skiten, eller bränna den. För jag är upplyst och jag vill inte ha en. Jag hade hellre kastat den. Varför? För att den lär ut och uppmanar till ondska, till 90%. Sedan är 10% kanske bra. Men det är bara 10%. Jag tycker islam är helt värdelöst. Precis som alla andra totalitära ismer. 
  • Anonym (torka sig i röven?)
    AndreaBD skrev 2023-02-07 16:29:53 följande:
    Kanske har du också sagt saker som man kan tolka så. Och sen är det ju också så att även om man själv inte gillar en ideologi eller religion  - om andra vill ha det och vill leva så, så ska man egentligen inte blanda sig i där heller. Om folk vill leva så, så får de väl göra det. Visserligen, man kan ha invändningar när det gäller barn då. 
    Nej jag är rak. 

    Tycker inte att man behöver linda in det. Jag ser inte hur vare sig Sverige eller någon annan del av världen blivit bättre av islam, därför gör jag slutsatsen att islam suger. 

    Men man kan behandla muslimer med respekt utan att linda in sina åsikter om islam. Man ska vara ärlig och respektfull, men inte falsk. Svenskar är experter på att linda in saker till den grad att åhörarna tvingas läsa mellan raderna för att fatta. Om ens det. Folk säger en sak, men tycker en annan. 
  • AndreaBD
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-02-07 16:45:27 följande:
    Nej jag är rak. 

    Tycker inte att man behöver linda in det. Jag ser inte hur vare sig Sverige eller någon annan del av världen blivit bättre av islam, därför gör jag slutsatsen att islam suger. 

    Men man kan behandla muslimer med respekt utan att linda in sina åsikter om islam. Man ska vara ärlig och respektfull, men inte falsk. Svenskar är experter på att linda in saker till den grad att åhörarna tvingas läsa mellan raderna för att fatta. Om ens det. Folk säger en sak, men tycker en annan. 
    Det var inte det jag pratade om. Utan frågan var om man kan acceptera att andra människor vill leva på ett sätt som man själv inte skulle vilja. Är man så tolerant? Sin åsikt kan man säga ändå. Kanske inte i onödan, men när det kommer upp. 
  • Anonym (torka sig i röven?)
    AndreaBD skrev 2023-02-07 16:49:10 följande:
    Det var inte det jag pratade om. Utan frågan var om man kan acceptera att andra människor vill leva på ett sätt som man själv inte skulle vilja. Är man så tolerant? Sin åsikt kan man säga ändå. Kanske inte i onödan, men när det kommer upp. 
    Jag accepterar muslimer. Jag diskriminerar ingen, jag är inte otrevlig, jag drar inte av slöjan på nån. Därmed är jag tolerant. Jag vill inte förbjuda de något. Jag vill att de aktivt ska upplysas om hur dåligt islam är bara. Precis som man gör med alla andra ismer som suger. Det är att göra de en tjänst. Inte minst alla kvinnor som lever i hedersförtryck. 
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-02-07 16:28:12 följande:
    Precis. Alla är inte galna islamister som du skriver. Och det beror ju på att alla inte har influerats tillräckligt mycket. Men om alla skulle gå 100% islam så skulle det bli väldigt dåligt. Det är därför jag ogillar islam. Ju mer islam, ju värre blir det. Sedan har jag inget emot någon muslim. Varje individ bedöms individuellt utefter hur personen är mot mig och andra. Hur respektfull den är. Man kan vara en bra människa och muslim. Men islam som ideologi och religion är värdelös, det är min bestämda åsikt. En värld utan islam vore en bättre värld. En värld utan människor som kallar sig muslimer, vore ju en tråkigare värld. Jag är för människorna men mot religionen och ideologin.   
    Som sagt, du fattar väl att det som gör en muslim till en muslim är Islam och det som står i Koran, det som gör en kristen till en kristen är just Kristendom och att leva efter det som står i Bibeln. Hur kan du ta bort en hel religion utan att ta bort människor som följer den? Hur? Olika religioner följs av miljarder människor i hela världen, de ser dessa böcker som Guds ord och det är deras sätt att leva, deras sätt att tänka och det är deras identitet. Det mesta som står i dessa heliga böcker är bra och kärleksfullt, men en liten del människor tolkar det annorlunda. KKK är inte kristendom och IS är inte Islam. Islamister och högerextremister är samma sort människor. De är inte inkluderande och sprider inte tolerans och förståelse, utan hat och splittring. Det är farliga tider just nu, ett stort krig hotar även Sverige och här debatterar vi varför ska man eller inte ta bort en religion, vi bränner Koran och saboterar vår NATO medlemskap! Hela den muslimska världen har fått ögonen på oss och Sverige har blivit en symbol för islamofobi. Snacka om högerextremismens sverigefientlighet! 
Svar på tråden Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!