• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12030 visningar
    122 svar
    122
    12030

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Wed 25 Jan 2023 10:17
    #51
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 09:58:24 följande:
    Vill dom? Vem vet, alla tonåringar är ju egna individer och kan ha olika uppfattning om lika saker. 
    Förstås. Men om man ska ut i naturen en hel dag kan man ju välja smart, men självklart gör inte alla det. 
  • Wed 25 Jan 2023 10:26
    #52
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 10:17:18 följande:
    Förstås. Men om man ska ut i naturen en hel dag kan man ju välja smart, men självklart gör inte alla det. 

    På våra barns högstadieskola fick barnen sänkt betyg i idrott och hälsa om de inte hade ändamålsenliga kläder när det var hajk. Enligt läraren var det ett kunskapskrav, att välja ändamålsenliga kläder. 


    Misstänker att många lärare ser detta med dåliga ytterkläder som ett stort problem i skolan idag, därav telefonsamtalet till TS.

  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 10:30
    #53
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 10:26:59 följande:

    På våra barns högstadieskola fick barnen sänkt betyg i idrott och hälsa om de inte hade ändamålsenliga kläder när det var hajk. Enligt läraren var det ett kunskapskrav, att välja ändamålsenliga kläder. 


    Misstänker att många lärare ser detta med dåliga ytterkläder som ett stort problem i skolan idag, därav telefonsamtalet till TS.


    Fanns det lånekläder då för dem som inte hade tillgång till ändamålsenliga kläder för alla aktiviteter? Tänker att många har ansträngd ekonomi och inte kläder för en hel massa olika ändamål som skulle kunna förekomma. 

    Och om det är allmän info om kläder för en utflykt så behöver ju inte läraren ringa enskilda föräldrar. Och att ringa föräldern för att en unge EN dag haft icke ändamålsenliga skor känns också en smula överdrivet. 
  • Anonym (Tonår­ingar)
    Wed 25 Jan 2023 10:31
    #54
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 09:51:53 följande:
    Men även tonåringar vill väl ha ett par vattentäta skor om de ska vara i skogen en hel dag? 
    Hehe, det kan man tro....

    Jag kan inte låta bli att fråga dem ifall det känns ok att sitta I en blöt luvtröja hela dagen, och ibland slinker det ur mig: "glöm inte regnjacka imorgon, det kommer nog regna lika mycket ", när jag ser att de ger sig ut i spöregn.

    Tror ni de bryr sig? 
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 10:17:18 följande:
    Förstås. Men om man ska ut i naturen en hel dag kan man ju välja smart, men självklart gör inte alla det. 

    Ungdomar prioriterar annat än vuxna. Det är viktigare att vara "cool", "som alla andra ", inre se barnsligt ut mm. De är säkert rädda att bli utskrattade också. 
  • Anonym (Tonår­ingar)
    Wed 25 Jan 2023 10:38
    #55
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 09:48:54 följande:

    På högstadiet får man väl vara i uppehållsrummet på rasten, det fick vi i alla fall vara på åttiotalet.


    Vet inte vad menas med uppehållsrummet, de får såklart vara inomhus, i korridoren/elevkaféet.

    Fast de också hår ibland på utflykter i alla väder, går till skolan och sitter blöta hela dagen, börjar bli lite torrare, då är det dags att gå till bamba i regnet genom skolgården, 
    kanske torkar till slut, och då är det dags att gå hem i regnet. 

    Det finns så många större problem än detta på mellanstadiet och högstadiet, så strunta i det.

    Ts, kan ju vara att barnen gnäller på utflykter "mina skor är blöta,  får jag gå in". Vilket fick lärare att reagera.
    De kanske inte jobbar på högstadiet, där ungdomarna gnäller på samma sätt, men själva väljer att strunta i riktiga skor, som står där hemma.

    Vänta bara, ditt barn kanske kommer säga en annan klassiker på en utflykt i högstadiet/mellanstadiet:
    Jag har ont i huvudet, får jag gå in?

    Då kommer du få samtal från rektorn om varför du skickar ett sjukt barn till skolan. 
  • Wed 25 Jan 2023 10:51
    #56
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 10:30:53 följande:
    Fanns det lånekläder då för dem som inte hade tillgång till ändamålsenliga kläder för alla aktiviteter? Tänker att många har ansträngd ekonomi och inte kläder för en hel massa olika ändamål som skulle kunna förekomma. 

    Och om det är allmän info om kläder för en utflykt så behöver ju inte läraren ringa enskilda föräldrar. Och att ringa föräldern för att en unge EN dag haft icke ändamålsenliga skor känns också en smula överdrivet. 
    Jag har ingen aning om det fanns lånekläder, frågade aldrig om det. Min dotter är en friluftsmänniska och hade redan bra kläder. Min son är en gamer som i och för sig gillar att gymma men ut i skogen går han inte frivilligt. Jag funderade på att säga till idrottsläraren att han inte hade kläder för detta ändamål, men vi har ingen dålig ekonomi som jag kunde skylla på, så då hade jag varit tvungen att berätta för den hurtfriske och  friluftsälskande idrottsläraren att min son inte gillade att vara i naturen, och det kände jag var onödigt. Jag köpte rejäla kläder, bla friluftsbyxor och kängor, det var dyrt , men de skulle vara ute 24 h och vandra långt med packning och sova i tält, så det kändes nödvändigt. sovsäck och liggunderlag hade vi hemma. Hyfsad jacka hade han redan innan. Detta var en friskola, skulle knappast ha fungerat på en kommunal skola antar jag. Det var en nyttig upplevelse för sonen. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 11:01
    #57
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 10:51:01 följande:
    Jag har ingen aning om det fanns lånekläder, frågade aldrig om det. Min dotter är en friluftsmänniska och hade redan bra kläder. Min son är en gamer som i och för sig gillar att gymma men ut i skogen går han inte frivilligt. Jag funderade på att säga till idrottsläraren att han inte hade kläder för detta ändamål, men vi har ingen dålig ekonomi som jag kunde skylla på, så då hade jag varit tvungen att berätta för den hurtfriske och  friluftsälskande idrottsläraren att min son inte gillade att vara i naturen, och det kände jag var onödigt. Jag köpte rejäla kläder, bla friluftsbyxor och kängor, det var dyrt , men de skulle vara ute 24 h och vandra långt med packning och sova i tält, så det kändes nödvändigt. sovsäck och liggunderlag hade vi hemma. Hyfsad jacka hade han redan innan. Detta var en friskola, skulle knappast ha fungerat på en kommunal skola antar jag. Det var en nyttig upplevelse för sonen. 
    Skolan måste ju tänka lite bredare än du som förälder. Ser det som lite märkligt att ha ett sånt krav som inte alla kan ha ekonomi att uppfylla bara. Kan friskolor ställa egna krav för betygsunderlag alltså, det kände jag inte till innan.

    Att du köper rejäla saker till dina barn var liksom inte frågeställningen. Men det fanns kanske fler barn i skolan, inte bara just dina?
  • Wed 25 Jan 2023 11:30
    #58
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 09:29:25 följande:
    Det går att säga utan en föreläsning om att man alltid ska ha extra etc. Skulle vilja veta om hon ringde de övriga vars barn haft sneakers hela vintern också, för det är väldigt många. Mitt barn är ett av få som har rejäla vinterkläder.
    Finns vintersneakers vilket kan vara det andra barn har och därför behöver läraren inte ringa de föräldrarna. 

    Tycker du överdriver faktiskt. Prio är väl att ordna skor till din dotter så att hon har ordentliga skor till idrottsdag. Inte starta en tråd på fl och gnälla. 
  • Wed 25 Jan 2023 11:33
    #59
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 09:38:59 följande:

    Min sexåring hade vattenavstötande gympaskor på fötterna delar av förra veckan. Det var några plusgrader. Inte tusan ringde fröken och gnällde för det!

    Dubbla vinterskor har vi inte haft sen första förskoleåret. Andraparet användes aldrig. 


    Varför ska ditt barn lärare ringa när ditt barn har skor för aktuellt väder? Här var problemet att ts dotter inte hade skor för aktuella väder. 
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 11:35
    #60
    EpicF skrev 2023-01-25 11:30:47 följande:
    Finns vintersneakers vilket kan vara det andra barn har och därför behöver läraren inte ringa de föräldrarna. 

    Tycker du överdriver faktiskt. Prio är väl att ordna skor till din dotter så att hon har ordentliga skor till idrottsdag. Inte starta en tråd på fl och gnälla. 

    Nej, det är tex vanliga låga adidas. 

Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?