• Fri 3 Feb 2023 12:23
    7683 visningar
    3 svar
    3
    7683

    Mitt barns reaktion på förskolan

    Hej!

    Jag ska försöka fatta mig kort och höra era tankar om detta.

    I höstas började mitt barn på förskola och det gick av olika skäl inte så bra som jag hade hoppats. Lämningarna var inte roliga och till slut blev det så ångestfyllt för både mig och barnet att jag beslutade att ta hem barnet.

    Nu har vi börjat försöka igen efter en del justeringar kring bl a lämning och vistelsetid. Vi hade också en ny inskolning. Lämningarna går mycket bättre och barnet har mer ork kvar efter förskolan och är inte lika klängig, ledsen och arg som hen var tidigare, även om det är mer tårar och frustration än normalt. Jag har sett med egna ögon att hen leker och har roligt på förskolan. De dagar vi ska dit är det relativt lätt att komma ut genom dörren och jag upplever barnet som ganska glad, tills liksom sista sträckan när det börjar bli dags att lämna då hen blir lite kinkig, men sällan brutalt ledsen.

    De dagar vi är lediga tillsammans är dock en annan historia. Jag försöker vara supertydlig med vad som ska hända "idag ska du till lekparken med mamma, du ska vara med mamma hela dagen", men just de här dagarna när det bara är barnet och jag är hen såå ledsen. Bara står som ett litet skrutt i lekparken och ser så olycklig ut, på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Hen är normalt sett ett väldigt glatt barn, nyfiken, social, har tidigare alltid haft lätt att roa sig vart vi än är. Så det känns verkligen så olikt mitt barn att känna sig så hopplös. Om vi är hemma, inne, är det bättre, men en viss disharmoni.

    Någon som varit med om liknande? Är det "bara" omställningen eller kan det vara så att separationerna tar väldigt hårt på barnet även om det inte verkar så vid lämning? Kan det vara någonting på förskolan som inte är bra? Det känns så konstigt att hen är mer ledsen de dagar vi är tillsammans än de dagar som det är förskola. Barnet är ca 2 år.
  • Svar på tråden Mitt barns reaktion på förskolan
  • Wed 15 Feb 2023 22:48
    #1

    Hej!


    Jag har arbetat i förskolan i... ja, jag vet inte,.. i kanske 20 år snart?


    Be förskolan att få ut en förenklad form av deras veckoplanering, så kan du förbereda barnet på samma vis hemma, exempelvis att: "Idag är det måndag, då går vi till förskolan, först är det samling och sedan går ni till lekparken och sedan äter ni lunch. Efter lunchen är det vila och efter det leker ni inne och sedan är det mellanmål och efter det går ni ut."


    De allra flesta förskolor använder sig av ett standardiserat dagsschema, med färger efter veckodagarna. Ni kan ha en förenklad version hemma, som ser likadan ut, där ni sätter upp samma typ av utskrivna lappar, typ:


    Vakna


    Borsta tänderna


    Äta frukost på förskolan (byt kort om ni äter frukost hemma)


    Förskola.


    PUNKT


    När ni kommer hem:


    Förskola (Nu har du varit på förskolan, förklarar ni. Nu ska vi:)


    Handla


    Hemma


    Äta kvällsmat


    Bada


    Borsta tänderna


    Sova


     


    Googla på veckoschema förskola eller specialpedagogik så kommer du att hitta den typ av schema som används på i princip samtliga förskolor i landet.

  • Wed 15 Feb 2023 22:50
    #2

    Framför allt kan du förbereda barnet på om någonting särskilt händer. Kanske är det så att ditt barn har besökt samma lekpark med förskolan som ni själva besöker? Kanske är det helt olika regler när barnet är där med er vårdnadshavare och med förskolan och att barnet därför blir oroligt? Det är sådant du måste ta reda på. Boka in ett samtal med personalen. Ja, boka in ett samtal, så att ni inte står i hallen, för då kan personalen ha svårt att fokusera och lufta din oro. 

  • Anonym (Enkel­t)
    Wed 15 Feb 2023 23:01
    #3

    Barnet trivs i förskolan och är ledsen för att hen saknar sina vänner och allt roligt de gör på skolan när hen måste vara hemma.

    Försök hitta en öppen förskola eller andra som har barn ni kan umgås med under de lediga dagarna, gör utflykter, besök biblioteket, gå till badhuset, gör lite annorlunda saker än ni annars brukar. Och sedan får man förklara för barnet att hen har vissa dagar hemma och vissa i skolan och då trycka lite på allt roligt ni kan göra tillsammans då.

Svar på tråden Mitt barns reaktion på förskolan