• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-17 10:37:56 följande:

    Challenger: Ja, så länge de skriver rätt namn och rätt adress så följer de lagen eftersom lagen inte säger att de inte får skicka med vanlig post. Vilket du borde förstå vi detta laget. 

    Ägd? Nej, jag blir fortfarande inte ägd. Ts däremot är ägd genom hela tråden och även du 😁 Och det är kul att du/ni inte förstår det själva 😁

    Ts, pedagogiskt? Det hjälper inte att länka till saker när man inte förstår innehållet i länkarna och där länkarna inte heller alltid är relevant. Och pedagogiskt? Herregud, du om kallar det pedagogiskt så får vi hoppas att du inte jobbar inom skolvärlden eller ens med människor.


    Inte relevant? Vi diskuterar ju de sekretessregler som finns inom socialtjänstlagen. Denna lag hänvisar i delar till sekretesslagstiftningen. 

    Att då hänvisa till socialtjänstlagen och offentlighet och sekretesslagen är så relevant som det kan bli. Läs på för sjutton, eller fortsätt att bli utskrattad! 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-17 10:55:14 följande:
    Om de lägger brevet på gatan så har det spridit brevet till obehöriga. Även om de skriver ett namn på. Och inte specifik adress. 

    Förstod du inte det själv? 
    Vilken lag bryter de mot, var frågan?
  • EpicF

    Ts: Det är enligt brottsbalken som det är olagligt att öppna post som är adresserat till andra än en själv. 

    Ett brev med namnet Anna Svensson (eller.vilket namn det nu är) och som läggs på gatan är inte adresserat till en specifik klient och inte postat och bryter därmed mot lagen eftersom vem som helst kan påstå att de är Anna Svennson. Seriöst? Förstår du inte det? 

    Förstår du inte skillnaden på att posta ett adresserad brev till en klient mot att bara skriva namn och lägga det på gatan? 

    Om brevbäraren tappar ett brev, vilket säkkert har hänt är det brevbäraren som inte gjort sitt jobb. Det är tyvärr inget som socialtjänsten kan ta ansvar över. 

    Återigen, vill man ha brevet rek som säger man till om det. 


    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-17 11:13:59 följande:
    Inte relevant? Vi diskuterar ju de sekretessregler som finns inom socialtjänstlagen. Denna lag hänvisar i delar till sekretesslagstiftningen. 

    Att då hänvisa till socialtjänstlagen och offentlighet och sekretesslagen är så relevant som det kan bli. Läs på för sjutton, eller fortsätt att bli utskrattad! 
    Nej, alla länkar du la inte var inte relevanta. 

    Brevbäraren och grannen lyder inte under Socialtjänstelagen eller sekretesslagen. Så nej, o det avseendet var dessa icke relevanta. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-17 12:21:55 följande:
    EpicF svarar aldrig på några frågor eller så är svaret goddag yxskaft...
    Brevet kan ju komma rätt också. Kanske någon ansvarsfull medborgare går in med brevet till huset och Anna Svensson får sitt brev. Man ska ju inte vara ohederlig och läsa brev som man förstår är till någon annan. Och om Anna Svensson får brevet så har ju inget sekretessbritt skett. Då följer socialtjänsten lagen.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-17 11:24:50 följande:

    Ts: Det är enligt brottsbalken som det är olagligt att öppna post som är adresserat till andra än en själv. 

    Ett brev med namnet Anna Svensson (eller.vilket namn det nu är) och som läggs på gatan är inte adresserat till en specifik klient och inte postat och bryter därmed mot lagen eftersom vem som helst kan påstå att de är Anna Svennson. Seriöst? Förstår du inte det? 

    Förstår du inte skillnaden på att posta ett adresserad brev till en klient mot att bara skriva namn och lägga det på gatan? 

    Om brevbäraren tappar ett brev, vilket säkkert har hänt är det brevbäraren som inte gjort sitt jobb. Det är tyvärr inget som socialtjänsten kan ta ansvar över. 

    Återigen, vill man ha brevet rek som säger man till om det. 


    Nej, alla länkar du la inte var inte relevanta. 

    Brevbäraren och grannen lyder inte under Socialtjänstelagen eller sekretesslagen. Så nej, o det avseendet var dessa icke relevanta. 
    Lagarna är relevanta för det vi diskuterar. 

    JOs kritik är glasklar. Man kan sammanfatta det som att socialtjänsten ansvarar för att rätt individ nås av sekretesskyddad information. Visst soc kan sända med vanlig post, kasta ut handlingarna genom fönstret, häfta upp dem på anslagstavlan. Brottet sker när någon obehörig får dem i sin hand. Står behörig nedanför fönstret upprätthålls ju sekretessen....Tror dock 99 9% ser både en risk och ett problem med förfarandet.  
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (M) skrev 2023-06-17 12:24:40 följande:
    Brevet kan ju komma rätt också. Kanske någon ansvarsfull medborgare går in med brevet till huset och Anna Svensson får sitt brev. Man ska ju inte vara ohederlig och läsa brev som man förstår är till någon annan. Och om Anna Svensson får brevet så har ju inget sekretessbritt skett. Då följer socialtjänsten lagen.
    Exakt så...Glad
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-17 12:28:43 följande:
    Ja, lagarna kan vara relevanta om man klarar av att läsa dem. Vilket du har visat att du inte klarar. 

    Artiklar om JO etc är irrelevant. 

    Och varför skulle socialen kasta ut handlingar gennom fönstret eller häftstift upp de på anslagstavlan? 

    Räcker gått och väl att de skickar per post för att de ska följa lagen. Dina exempel är dock exempel på att bryta mot lagen. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?