• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Drottningen1970

    Folk är mer än lovligt korkade.


    Socialtjänsten har sekretess och måste säkerställa att brevet hamnar på rätt ställe. Denna skyldighet uppfylls genom att de lämnat över brevet för transport, till annan myndighet, som har regelverk om att upprätthålla tystnadsplik, och säkerställa att brevet hamnar rätt. dvs posten.


    Om brevet istället läggs på gatan har man brustit i sin plikt. 


    om brevet hamnar på avvägar efter att socialtjänsten lännat brevet till posten så är det posten som brustit, inte socialtjänsten.

    Det finns ingen lag som förhindrar att sekretesshandlingar skickas per vanlig post.

  • EpicF

    Challenger m: Ägd? Nej, fortfarande inte. 

    Läskunnig är ts nok, men inte när det gäller att läsa lagtext. Där förstår varken ts eller du. 

    Jag har dyslexi, inget skäms över men det innebär att jag inte alltid stavar så bra. 

    Om du läser Drottningen1970 inlägg så kanske du förstår skillnaden, även om jag tvivlar. 

  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-06-19 08:03:57 följande:

    Folk är mer än lovligt korkade.


    Socialtjänsten har sekretess och måste säkerställa att brevet hamnar på rätt ställe. Denna skyldighet uppfylls genom att de lämnat över brevet för transport, till annan myndighet, som har regelverk om att upprätthålla tystnadsplik, och säkerställa att brevet hamnar rätt. dvs posten.


    Om brevet istället läggs på gatan har man brustit i sin plikt. 


    om brevet hamnar på avvägar efter att socialtjänsten lännat brevet till posten så är det posten som brustit, inte socialtjänsten.

    Det finns ingen lag som förhindrar att sekretesshandlingar skickas per vanlig post.


    Om posten har brustit så har socialtjänsten inte säkerställt att brevet hamnade rätt. Socialtjänsten vet att posten har brister i postgången. Att det är någon annans fel spelar ingen roll för vad säkerställa betyder.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-06-19 11:58:29 följande:
    Om posten har brustit så har socialtjänsten inte säkerställt att brevet hamnade rätt. Socialtjänsten vet att posten har brister i postgången. Att det är någon annans fel spelar ingen roll för vad säkerställa betyder.
    Jodå, det har dem. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (M) skrev 2023-06-19 11:58:29 följande:
    Om posten har brustit så har socialtjänsten inte säkerställt att brevet hamnade rätt. Socialtjänsten vet att posten har brister i postgången. Att det är någon annans fel spelar ingen roll för vad säkerställa betyder.
    Exakt så ligger det till. Rätt elementärt egentligen.

    Socialtjänsten är den instans som har sekretessansvaret. Bristerna i postgången är ju välkända för alla. Det är därför tjänsten REK finns. Den adderar extra säkerhet och är den tjänst man ska använda sig av när man vill försäkra sig om att brevet når mottagaren. Det blir en helt annan spårbarhet.

    Att skylla på brevbäraren är som sagt inte att säkerställa. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 13:45:54 följande:
    Exakt så ligger det till. Rätt elementärt egentligen.

    Socialtjänsten är den instans som har sekretessansvaret. Bristerna i postgången är ju välkända för alla. Det är därför tjänsten REK finns. Den adderar extra säkerhet och är den tjänst man ska använda sig av när man vill försäkra sig om att brevet når mottagaren. Det blir en helt annan spårbarhet.

    Att skylla på brevbäraren är som sagt inte att säkerställa. 
    Jo, socialtjänsten har fortfarande gjort det som krävs av dem. De har inte ansvar över posten och vad brevbäraren gör. 
  • Drottningen1970
    Anonym (M) skrev 2023-06-19 11:58:29 följande:
    Om posten har brustit så har socialtjänsten inte säkerställt att brevet hamnade rätt. Socialtjänsten vet att posten har brister i postgången. Att det är någon annans fel spelar ingen roll för vad säkerställa betyder.

    Exakt samma sak skulle kunna hända om brevet skickas rekomenderat. Det är fortfarande posten som hanterar brevet och har ansvaret. Skulden ligger på myndigheten (posten) som åtagit sig hanteringen som är reglerat med lagar. Enda sättet att åstadkomma det du efterfrågar är om vederbörande får handligen överlämnade personligen hand till hand från handläggaren. 


    Men fakta kvarstår fortfarande att socialtjänsten uppfyller sin plikt genom att överlämna handlingar i till posten för transport. Du måste kunna skilja på hur du TYCKER att det ska vara, jämför med hur det faktiskt är. Det finns absolut inget i lagstiftningen som hindrar att socialtjänsten använder vanlig post för att kommunicera dokument. Oavsett hur mycket du hävdar motsatsen. 


    Något mer finns inte att tillägga i ämnet.

  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-19 13:49:15 följande:
    Jo, socialtjänsten har fortfarande gjort det som krävs av dem. De har inte ansvar över posten och vad brevbäraren gör. 
    Socialtjänsten har ansvaret att deras sekretessklassade handlingar inte kommer på villovägar och når obehöriga.
    Att skylla på brevbäraren duger inte, något som även JO har konstaterat. 
    Du har fått länkarna. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-19 12:00:19 följande:
    Jodå, det har dem. 
    Nej, för om det var säkerställt så hade brevet inte hamnat i orätta händer, oavsett vems fel det var.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Drottningen1970 skrev 2023-06-19 14:04:11 följande:

    Exakt samma sak skulle kunna hända om brevet skickas rekomenderat. Det är fortfarande posten som hanterar brevet och har ansvaret. Skulden ligger på myndigheten (posten) som åtagit sig hanteringen som är reglerat med lagar. Enda sättet att åstadkomma det du efterfrågar är om vederbörande får handligen överlämnade personligen hand till hand från handläggaren. 


    Men fakta kvarstår fortfarande att socialtjänsten uppfyller sin plikt genom att överlämna handlingar i till posten för transport. Du måste kunna skilja på hur du TYCKER att det ska vara, jämför med hur det faktiskt är. Det finns absolut inget i lagstiftningen som hindrar att socialtjänsten använder vanlig post för att kommunicera dokument. Oavsett hur mycket du hävdar motsatsen. 


    Något mer finns inte att tillägga i ämnet.


    REK har en helt annan högre grad av säkerhet så det är en väsentlig skillnad. Man får kvittens både vid inlämning och utlämning. Det sker ID kontroll. Allt går att spåra. 

    Post Nord är för övrigt ingen myndighet, utan mer att likna vid en distributör eller expeditör. 

    Det är du/EpicF som står för tyckandet här. Information enligt socialtjänstlagen lyder under sekretess och med det följer ett antal skyldigheter. Det får du tycka vad du vill om.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?