• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2023-06-19 14:04:11 följande:

    Exakt samma sak skulle kunna hända om brevet skickas rekomenderat. Det är fortfarande posten som hanterar brevet och har ansvaret. Skulden ligger på myndigheten (posten) som åtagit sig hanteringen som är reglerat med lagar. Enda sättet att åstadkomma det du efterfrågar är om vederbörande får handligen överlämnade personligen hand till hand från handläggaren. 


    Men fakta kvarstår fortfarande att socialtjänsten uppfyller sin plikt genom att överlämna handlingar i till posten för transport. Du måste kunna skilja på hur du TYCKER att det ska vara, jämför med hur det faktiskt är. Det finns absolut inget i lagstiftningen som hindrar att socialtjänsten använder vanlig post för att kommunicera dokument. Oavsett hur mycket du hävdar motsatsen. 


    Något mer finns inte att tillägga i ämnet.


    Posten är ingen myndighet och det är inte min åsikt som styr vad ordet säkerställa betyder.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (M) skrev 2023-06-19 14:36:38 följande:
    Nej, för om det var säkerställt så hade brevet inte hamnat i orätta händer, oavsett vems fel det var.
    Exakt, men EpicF har en alldeles egen definition av vad ordet "säkerställa" betyder. Det är väl dyslexin som kickar in kanske? 😉
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 14:40:49 följande:
    Exakt, men EpicF har en alldeles egen definition av vad ordet "säkerställa" betyder. Det är väl dyslexin som kickar in kanske? 😉
    När socialtjänsten postar ett brev (det har sneiv8t klientens adress och namm på brevet) så över tar posten att säkerställa att brevet kommer fram. Socialtjänsten är inte ansvarig över posten och deras brevbärare. 

    Är då som klient orolig över sitt brev så kan be att få det rek. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 14:40:49 följande:
    Exakt, men EpicF har en alldeles egen definition av vad ordet "säkerställa" betyder. Det är väl dyslexin som kickar in kanske? 😉

    Nej, det är snarare du som inte förstår. Vilket inte är ovanligt alls. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-19 15:25:05 följande:
    När socialtjänsten postar ett brev (det har sneiv8t klientens adress och namm på brevet) så över tar posten att säkerställa att brevet kommer fram. Socialtjänsten är inte ansvarig över posten och deras brevbärare. 

    Är då som klient orolig över sitt brev så kan be att få det rek. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 14:40:49 följande:
    Exakt, men EpicF har en alldeles egen definition av vad ordet "säkerställa" betyder. Det är väl dyslexin som kickar in kanske? 😉

    Nej, det är snarare du som inte förstår. Vilket inte är ovanligt alls. 
    Där har du sjukt fel. Socialtjänsten lyder under socialtjänstlagen. Där framgår det att personutredningar omfattas av sekretess.

    Socialtjänsten kan aldrig som myndighetsföreträdare delegera detta ansvar åt en brevbärare. Brevbäraren som för övrigt inte har en susning om vad denne hanterar, eller hur viktig, känsligt innehållet är. 

    Det är ungefär som om en polisman skulle parkera sin tjänstebil, med uniform, vapen etc i bilen. Låta bli att låsa bilen, varpå den och innehållet blir stulet och sedan skylla på parkeringsvakten. "Det är olagligt att stjäla". "Jag har inget ansvar. När jag lämnade bilen var grejerna där". "Nej, jag behöver inte låsa. Obehöriga får inte ta sig in i bilen. Det är förbjudet". "Jag har gjort mitt. Det är någon annans ansvar". Tror du det skulle hålla? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 16:11:02 följande:
    Där har du sjukt fel. Socialtjänsten lyder under socialtjänstlagen. Där framgår det att personutredningar omfattas av sekretess.

    Socialtjänsten kan aldrig som myndighetsföreträdare delegera detta ansvar åt en brevbärare. Brevbäraren som för övrigt inte har en susning om vad denne hanterar, eller hur viktig, känsligt innehållet är. 

    Det är ungefär som om en polisman skulle parkera sin tjänstebil, med uniform, vapen etc i bilen. Låta bli att låsa bilen, varpå den och innehållet blir stulet och sedan skylla på parkeringsvakten. "Det är olagligt att stjäla". "Jag har inget ansvar. När jag lämnade bilen var grejerna där". "Nej, jag behöver inte låsa. Obehöriga får inte ta sig in i bilen. Det är förbjudet". "Jag har gjort mitt. Det är någon annans ansvar". Tror du det skulle hålla? 
    Nej,  jag har inte det. Att du är oenig med det är din sak. 

    När brever postas övergår ansvaret till posten. 

    Om man inte litar brevbäraren så ber därför att det skickas som rek. Är det fortfarande svårt för att förstå? 

    Dina liknelser är överhuvudtaget inte liknelser alls.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-19 16:20:05 följande:
    Nej,  jag har inte det. Att du är oenig med det är din sak. 

    När brever postas övergår ansvaret till posten. 

    Om man inte litar brevbäraren så ber därför att det skickas som rek. Är det fortfarande svårt för att förstå? 

    Dina liknelser är överhuvudtaget inte liknelser alls.
    Det här handlar inte om någon oenighet. Du behöver lära dig skillnaden mellan arbetsuppgifter och ansvar. Du förstår inte det. 

    Det finns inget ansvar som övergår någonstans. Soc kan lägga pappren på marken, sända dem med blomsterbudet eller med Post Nord. Det spelar ingen roll. Det är ALLTID socialtjänstens ansvar att informationen inte når obehöriga. Hur svårt ska det vara för dig att förstå det? 

    Därmed ska de - om de tar socialtjänstlagen på allvar - anpassa sina rutiner så att sekretessklassad information inte når obehöriga. Lägger brevbäraren posten i fel låda är det ändå socialtjänsten som är ansvarig. Så enkelt är det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 17:14:21 följande:
    Det här handlar inte om någon oenighet. Du behöver lära dig skillnaden mellan arbetsuppgifter och ansvar. Du förstår inte det. 

    Det finns inget ansvar som övergår någonstans. Soc kan lägga pappren på marken, sända dem med blomsterbudet eller med Post Nord. Det spelar ingen roll. Det är ALLTID socialtjänstens ansvar att informationen inte når obehöriga. Hur svårt ska det vara för dig att förstå det? 

    Därmed ska de - om de tar socialtjänstlagen på allvar - anpassa sina rutiner så att sekretessklassad information inte når obehöriga. Lägger brevbäraren posten i fel låda är det ändå socialtjänsten som är ansvarig. Så enkelt är det. 
    Nej, det är inte det. Socialtjänsten har säkerställt sekretessen genom att posta brevet med korrekt adress och namn. Hanteringen av brevet och säkerställandet att det kommer fram övertas av Posten, dvs PostNord i detta fallet. 

    Om man som klient inte litar på PostNord så ber man att då brevet med REK. Även där är det PostNord som tar över hanteringen av brevet. 

    Precis som ansvaret överlämnas till klienten och socialtjänsten inte tar ansvar över om klienten av misstag eller medvetet låter andra se innehållet. 

    Nej, posten är ansvarig att brev läggs i rätt låda. Läggs det i fel låda är det posten som bär ansvaret, inte socialtjänsten. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-19 17:19:46 följande:
    Nej, det är inte det. Socialtjänsten har säkerställt sekretessen genom att posta brevet med korrekt adress och namn. Hanteringen av brevet och säkerställandet att det kommer fram övertas av Posten, dvs PostNord i detta fallet. 

    Om man som klient inte litar på PostNord så ber man att då brevet med REK. Även där är det PostNord som tar över hanteringen av brevet. 

    Precis som ansvaret överlämnas till klienten och socialtjänsten inte tar ansvar över om klienten av misstag eller medvetet låter andra se innehållet. 

    Nej, posten är ansvarig att brev läggs i rätt låda. Läggs det i fel låda är det posten som bär ansvaret, inte socialtjänsten. 
    Hamnar brevet i fel låda är det ju helt uppenbart att socialtjänsten INTE säkerställt sekretessen. Du verkar ju inte förstå vad du själv skriver. Är det dyslexin som gör det svårt för dig? Din ordförståelse är katastrofal. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-06-19 18:18:35 följande:
    Hamnar brevet i fel låda är det ju helt uppenbart att socialtjänsten INTE säkerställt sekretessen. Du verkar ju inte förstå vad du själv skriver. Är det dyslexin som gör det svårt för dig? Din ordförståelse är katastrofal. 
    Jo, så länge de har skrivit rätt namn och rätt adress. Att posten levereras i rätt låda är posten ansvar. 

    Jo, jag förstår vad skriver. Jag förstår också vad lagen säger. Gör du? 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-06-19 18:36:36 följande:
    Jo, så länge de har skrivit rätt namn och rätt adress. Att posten levereras i rätt låda är posten ansvar. 

    Jo, jag förstår vad skriver. Jag förstår också vad lagen säger. Gör du? 
    Det är socialtjänsten som ansvarar för sekretessen. Det ansvaret kan de inte delegera bort till en brevbärare. JO har prickat socialtjänsten för felaktig posthantering vid ett flertal tillfällen. 

    Folk tappar förtroendet för myndigheten när man inte kan lita på att de sköter sitt uppdrag.

    Nej, du verkar inte förstå någonting. Har du ens läst socialtjänstlagen? Offentlighet och sekretesslagen? De rättsfall du fått länkat till dig? Eller du kanske inte kan läsa? 

    Du har inte länkat eller angivit några källor som stödjer dina fantasier och vanföreställningar. Det beror på att du inte kan för att det inte finns stöd för din inställning. Du har helt enkelt fel. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?